Tor 11/11 Efter 3 flygningar och 13 mil i taxi har vi kommit till Nautic Club på Mallorca. Vi hittar ”Joy of London” i hamnen. Det är ett skepp, alla får egna dubbelhytter! Vi har 4 toaletter med dusch + en separat dusch! Vi försöker hitta de flesta funktionerna på insidan, det är massor att lära sig. Sent går vi till krogen för mat, det blir seefood av alla de slag. I morgon blir det spännande att manövrera det här skeppet till macken för att bunkra diesel efter att ha handlat mat och andra förnödenheter samt klarera ut. Sedan skall det bära iväg, det finns el-vinschar som tur är. Storseglet är 100 kvm. och masten är 27 meter hög.
Fre 12/11 Efter att ha bunkrat mat för 250 Euro baxar jag den stora båten till macken för att fylla upp allt. Kl. 15;45 styr jag ut ur hamnen, ägaren vägrar att göra det. Börjar lite trevande för motor men när vi ändrar kurs åker storen upp. Efter en del krångel lyckas vi få ut genuan. Det är samma hydralik som drar den och bogpropellern så man måste ändra ett par kranar. Det fungerar bara om bogpropellern är helt infälld, den här hade nog lite beväxning så det gick åt några försök. Det knallar på i 7-9 knop så vi hinner passera Kabrera innan det blir mörkt. Det är ganska grova dyningar så när vinden avtar revar vi storen för att inte slå sönder något.
Lör 13/11 Mitt på dagen är vi halvvägs till Sardinien. Motorn går mycket. Vi försöker hinna förbi ön innan vinden vrider emot. Den skall göra det i morgon bitti, sedan skall den vrida tillbaka på syd igen. Får skitvakterna i natt igen, 19-22, 01-04, 07-11.
Sön 14/11 Synd att vi har bråttom, kanonväder med lite vind på ett blankt hav gör att motorn får jobba till en början. Problem kommer sällan ensamma. Först tar vattnet slut trots att vi hade minst 500 l. när vi avgick. Vinden kommer så vi börjar segla, då upptäcker vi flera hundra liter vatten under durkarna. Länspumpen fungerar inte så vi måste tillverka en. När vi försöker tillverka vatten måste elverket gå, det startar inte, för lite ström i batterierna. Lånar efter massor av strul ett batteri från motorn. Generatorn går en ½ tim. innan den dör p.g.a. brist på oljetryck! Ingen diskning i kväll! Tur att vi har riktigt bra folk ombord, b.l.a. en elingenjör som felsöker.
Sön 14/11 Ömsom vin, ömsom vatten= ibland vind, ibland inte. Vi beslutar att segla till Palermo på Sicilien för att bunkra vatten och diesel. Det börjar lukta illa ombord, dels har vi inte duschat på ett tag. men vad värre är, är att en toalett troligen läcker till kölsvinet. Det luktar pissoar utanför min hytt!
Mån 15/11 Vi anländer till Palermo 14:30 för att fylla diesel. Tankarna uppges rymma 1200 l. Vi har bara ¼ tank kvar. Det borde gå i 800 l. Vi får i 280! Vi fyller 3 vattentankar med odrickbart vatten men det går ju att duscha även om det är kallt. I morgon hoppas jag få igång elverket så att vi får varmvatten, samt hitta läckan från toan. ”Stor båt stora bekymmer” är en bra slogan! Fördelen är att den här seglar kopiöst bra, vid 4-5 m/sek sann vind gör vi ca 7 knop med 28-30 gr. vindvinkel trots att hon väger 25 ton!
Tis 16/11 Spegelblankt, varmt och torrt. Jag kollar elverket, en extra förpump har stannat. Tar bort skiten och kopplar förbi ett filter. Allt fixat inom 2 min. och den går perfekt. Anländer till Messinasundet tidigare än vi tänkt trots att vi slagit av på farten de sista timmarna. Det är mörkt och svårt att se för alla ljus på land. Det ljusnar på väg igenom, så det går smidigt med mindre trafik än väntat, och 2 knop medström.
Ons 17/11 Halvvägs! Vi får ett riktigt åskväder med regn och kuling på oss. Blixtnedslag mycket nära! En ½ tim. senare slutar autopiloten att fungera! Åskan? Handstyrning! Svårt i hård sjö och plattläns. Vid frukost insisterar Hassan på att ta rodret medan jag äter. 3 min. senare inträffar en mindre katastrof. Slänggipp! Preventergajen höll inte så resultatet blev en bruten mantågsstötta och bruten spinnakerbom. Vi använde den att spira genuan med. Så går det när man låter teoretiker ta över. Han har hela tiden ifrågasatt allt vi gjort och tyckt att vi skall starta motorn i alla lägen. Ingen skadad utöver Hassans självförtroende.
Tor 18/11 Vaknar av att motorn stannar kl. 2. Febril verksamhet innan vi kopplar över till en annan bränsletank. Den startar och går 1 tim. Stopp igen och vi försöker byta tillbaka till första tanken eftersom de är hopkopplade. Vi upptäcker att motorrummet är fullt med olja. Efter en stund ser vi att mätstickan till drevet fattas. Den som gjorde servicen har lagt dit en plastplugg som inte passar och har ramlat bort!! Olja har sprutat överallt. Vi hittar 0,7 liter i en dunk varefter vi öser upp den gamla oljan och silar den innan vi fyller tillbaka. En träplugg får bli tätning. Vi startar och kör men efter 2 timmar är all diesel slut. Det konstiga är att innan tankning i Palermo hade vi gjort av med 280 liter på 44 tim. och hade då 240 kvar. Nu har vi förbrukat 520 lit. på 47 tim.! Inte kul med stiltje och 60 nm kvar till nästa hamn. En massa telefonsamtal senare blir vi erbjudna 100 liter utkört. Kostnad 600 Euro. Vi avstår och väntar på vind som kommer efter 6 tim. Vi har 60 nm till Kissamos på Kreta dit vi seglar sakta. Vi kommer dit fred. kl. 6 och ankrar utanför hamnen.
Fre 19/11 Sover en timme innan vi skall pumpa upp dingen för att hämta bränsle så att vi kan gå in i hamnen och fylla fullt. När den är uppblåst hittar vi 20 liter i bagageutrymmet! Bara att fylla på, lufta och köra in. Då är 24 voltsbatterierna tomma så det är bara att handpumpa upp 40 m. 10mm. rostfri kätting vilket tar en ½ timme. Tankar och fyller på ny transmissionsolja. Tankarna rymmer bara 400 lit.! Idiotiskt att ha ett 12 V system till vanliga motorn och ett 24V som måste drivas med elverket! Kommer iväg kl. 14, bara 460 nm kvar nu. På kvällen när jag hissar storseglet går, ytterhöljet på fallet av vid en skada så det kavlar ihop sig. Just nu får vi inte upp det helt och inte heller ner det. Det måste vi lösa i morgon.
Lör 20/11 Fixar fallet med hjälp av Allans tandtråd! Resten av dagen flyter allt perfekt. Vi måste handstyra hela tiden. Framåt em. ökar vinden till 13-14 m. Båtens ägare jublar när han klarar 10,7 knop. Han blir avbytt och nästa vakt når 11,7! Mäktigt med 25 ton båt! Häftig segling i månsken med stora vågor innan vi rundar västspetsen på Rodhos.
Sön 21/11 Fullt ställ i onödigt mycket vind gör att snittfarten håller sig över 9 knop. Skönt att kunna sova utan oväsendet från motor och propeller även om det är i en slänggunga. Vinden mojnar och sista biten (100nm) blir för motor på ett blankt hav. Framme kl 21. Tack till Peter, Neville, Allan och Hassan för en resa som skulle kunna bli en film med namnet ”5 män i en båt”. Garanterat bra underhållning som lätt räcker till en långfilm.