Cypern

2010-05-03

Fre 30/4 Vi seglar söderut, mesta tiden med motorstöttning. När vi närmar oss Cypern ser vi ett häftigt oväder som hänger öster om hamnen. Vi beslutar först att stanna på havet men det ser ut att ligga nästan stilla så vi går in i gamla hamnen i Girne. Där finns ingen plats så vi blir hänvisade till nya hamnen och Delta marina. På den korta vägen dit kommer REGNET! Vi lyckas förtöja med hjälp av 3 man från marinan. Regnat var så kraftigt att vattnet som forsade från kajerna åstadkom så mycket ström att det var svårt att förtöja! Straxt före kl. 17 kom en man och sa att vi var tvungna att omgående uppsöka tullen, trots regnet. Lite spännande eftersom vi inte klarerat ut ur Turkiet. Jag hade förberett ett försvarstal om att det är samma land o.s.v. Det behövdes inte. Tullarna tittade bara i passen och plockade fram separata lappar som de stämplade och lade i våra pass. Ingen av oss kommenterade det hela… Det var ju snällt att de fixade det före kl. 17, efter det hade det kostat oss 600:- /st.

Lör 1/5 Det blev inget valborgsmässofirande igår. Inte ens bensin hade brunnit i det regnet. I dag har vi besökt stadens slott där de b.la. har ett vrak som de bärgade på 70-talet. Hemma pratar vi om Wasaskeppet, men det här är sedan 300 BC! Alltså 2300 år gammalt. Det är bärgat med massor av last som bestod av fyrkantiga kvarnstenar, lerkrus i olika former, dadlar, fikon och olika kryddor. Häftigt! När vi satt och åt frukost dök ett par välbekanta ansikten upp på vår brygga. Sören och Eivor ligger här med sin Apostrof. Vi blir bjudna till deras båt på kvällen för att testa det lokala ginet, vi testade flera gånger! Det fungerade precis som vanligt, man får stereoseende och blir stark och vacker…

Jag saknar den första vårseglingen hemma när man kan se att allt börjar knoppas och den skira vårgrönskan kommer!

Sön 2/5 Vi sover länge och inte mycket blir gjort. Vi blir skjutsade av en båtgranne till en hyrbilsfirma, så i morgon skall vi öva på att köra på fel sida och att växla med fel hand.

Mån 3/5 Roy och Moira som var med till Kappadokien följer med på biltur. Vi åker utmed kusten österut för att sedan vika av till Famagusta. Där går vi runt i gamla stan som är ganska ruffig. De flesta husen är nu bebodda vilket de inte var när jag var här för 30 år sedan. Vi åkte sedan vidare till Nikosia som för oss verkade ganska ointressant  Vi blev imponerade av att vägarna till största delen är jättefina och det byggs mycket nya sådana.

Tis 4/5 Vi har bil idag också så vi åker väster ut efter att först ha varit uppe i Bellapais och tittat på slottet där de har vårkonsert. Det ligger bara några km. söder om Girne. Vi åker sedan till stranden väster om Guzelyurt där havssköldpaddorna lägger sina ägg. Det är för tidigt på året så vi fick inte se några. Vi åker sedan på världens sämsta väg några km. innan vi kommer till en normal väg som leder in till staden. Bara trångt och gyttrigt så vi åker hemåt över bergen. Margitha är riktigt höjdrädd så hon fick en riktig pärs. Vi frapperas av att det finns otroligt mycket militärförläggningar vart vi åker. Vi tror att ca 25% av befolkningen är militärer. Vi lämnar hyrbilen efter att ha handlat. Här kostar inhemskt gin och raki under 40:- litern så vattenlinjen kom väl en decimeter högre upp. Jag har fått utslag på kroppen och det kliar, jag tror att det är Fordloppor efter den hyrda bilen… I morgon klarerar vi ut och seglar mot Turkiet igen.

Ons 5/5 Vi kommer iväg 08:30 efter att ha tankat 189 l. för 1760:- Det är mindre än 2/3 av priset i Turkiet. Motorgång första timmen sedan kommer vind från W. Det skulle bli S till W. Efter en stund vrider det på NW så vi seglar till fastlandet där vi gör några krysslag innan vi ger upp och startar motorn. Det är stor skillnad på att kryssa i 5,5 knop och att gå raka vägen i 6,5 kn. när man som vi skall 103 nm. Dessutom 1 kn. motström. Vi är tillbaka i Alanya 02:30 och somnar fort, nyvaggade som vi är.

2010-05-05 10:47:18 - Arne, arne.olin@comhem.se

Skriver detta onsdagmorgon, i går hade vi den "Lyckliga" tilldragelsen att det kom 7 ja ni läser rätt 7 cm hagel och snö här i kortedala. Nere i stan var det sol och 11 grader varm, det snön ligger fortfarande kvar, tar reda på den sommar och värme ni har. MVH arne

2010-05-06 12:59:14

Somliga straffar Gud meddetsamma.