1/10 Fortsätter rundresan i Västergötland via Skövde och Billingen, Skara och Lidköping, upp på Kinnekulle där vi hittar några fina ställen som vi inte hade en aning om. Därefter till Mariestad för lunch. Sedan ut på Torsö och Fågelö till Laxhall där vi måste vända, man får inte ta med bilen på färjan till Brommö! Vi åker vidare och följer Göta Kanal som är helt öde och tar sen kväll i Karlsborg.
2/10 Vi måste hem, Margitha skall jobba på em. så utflykten är slut. Även jag får jobba lite.
3/10 Dags att börja skaffa konseveringsmedel inför upptagningen. Sjövattensystemet skall ha glykol liksom toalett och septiktank. Bränsletankarna skall fyllas och få antialgmedel. Watermakern skall köras med monopolypropylenglykol, inte helt enkelt att uttala, men kallas ibland för livsmedelsglykol. Det går också bra att använda den i vattentankar och pumpar. Smakar sött men ofarligt, tyvärr smakar vanlig glykol ungefär likadant men kan bara drickas en gång!
6/10 Margitha slutar tidigt så husbilen packas. Vi kör över Omberg i kanonväder för att titta på fina höstfärger och hamnar så småningom i Motala där det blev ett besök på krogen. Får bra mat och somnar nöjda.
7/10 Vi börjar med att ta oss till Tegelviken för att hjälpa till med upptagning av min gamla Maxi i hyfsat väder. Problem direkt, vi skall inte få masta av eftersom det är upptagningsdag. Hade kanske varit smart att informera om det på hemsidan! Nu löste det sig smidigt, vi behövde ca 10 minuter vid kranen och takten vid upptagningen var verkligen låg. Vi hade lätt hunnit 5 avmastningar mellan varje lyft! Sedan blev det lång väntan eftersom man fick lyfta i den ordning man anmält sig till lyftpersonalen. Hade vi vetat det så hade vi varit uppe kl 9. Nu blev det vid 14-tiden. Vi fortsatte resan mot norr via små vackra vägar och hamnade i Askersund på den fina ställplatsen. Vi skulle laga mat men latheten vann en lätt seger så det blev hämtpizza. Det såg ut som om alla husbilsåkare somnat kl. 20, helt tyst och mörkt.
8/10 Vaknar sent och tar oss till Motala för att hjälpa till med täckning av båten. Sedan åker vi hem i det tilltagande regnet.
10/10 Småjobbar lite och väntar på lämpligt väder för att segla båten till Stegeborg för vinterförvaring. Vill ha en fin avslutningssegling att minnas över vintern. Måste också producera lite vatten på vägen eftersom jag bara vill använda eget producerat vatten utan klor till vinterkonserveringen.
14/10 Idag har jag bytt husbil. Ville ha flera bäddar för att kunna ta med någon kompis så nu har jag 2 dubbel och en enkelbädd. Det blev en helintegrerad Dethleff med det mesta i utrustningsväg så den går att använda även vintertid. Ska försöka installera en fast gasoltank så att jag kan tanka direkt vid macken. Tyvärr är det lite klenare motor än jag är van vid men det går att fixa med chips. Den har tyvärr kamrem vilket medför en kostnad på ett par tusen per år. Idiotisk konstruktion!
15/10 I morgon skall vi segla norr ut. Vi, är jag och en peruan som köpt ett båtskrov som han tänkt bygga färdig båt av. Han har ingen seglingserfarenhet alls så han vill lära sig. Återstår att se om man har något att lära ut...Känns som om han tagit sig vatten över huvudet.
16/10 Marigtha skjutsar oss till Västervik. Carlos har ganska bra koll. Väl i båten fixar vi lite och går på byn för lite mat. Sitter och diskuterar en massa och har lite olika åsikter till sent på kvällen. Han är en duktig musiker med gitarr och flöjt.
17/10 Börjar med att ta med alla förtöjningar innan vi går över viken till macken. Trycker i 140 lit. diesel för över 2200:-. Hoppas det räcker tills i vår! Sedan blir det en kanonsegling med bara ett par gippar och stundtals går det riktigt fort. Hade tänkt stanna i Fyrudden men vi fortsätter till Tyrislöt innan det blir mörkt. Gasten verkar njuta så på kvällen bjuder han på middag ombord. Dessutom får jag ha min whisky för mig själv så allt är jättebra. Klarade nästan 50 M idag så i morgon är det bara ca 20 kvar.
18/10 Vaknar i skitväder. Det har visserligen slutat regna men det är kallt, mulet och blåser ganska hårt. Efter frukost tar vi oss sakta för motor mellan stenarna ut till inre skutleden och upp mellan Olsöarna. Det är inte viktigt att veta var stenarna ligger, bara var de inte ligger! Efter 1 1/2 timme lättar molnen och vi får en riktigt klar och fin höstdag med lagom mycket vind. Men den utlovade nordosten har plötsligt blivit väst, mitt i näsan alltså! Aldrig får man vara riktigt glad... Vi kryssar en stund men får ge upp när det blir för smalt. Väl framme i Stegeborg tar vi bort seglen vilket går smidigt när vi är 2. Nu återstår oljebyte, fylla vatten i batterierna och köra in glykol i watermaker, motor och toalett. Det tar vi en annan dag.
19/10 Byter husbil och undrar ibland om jag gjort rätt. Lägger en 1/4 miljon emellan. Hittar en del som inte fanns på den gamla men får lära om, en del har blivit bättre! Motorn är mycket klenare (Fiat 2,3 mot Nissan 3,0 ) och dessutom betydligt högre totalvikt. Nu kan jag lasta nästan 1 ton mot tidigare 220 kilo inklusive passagerare och last. Har man 330 kilo så blir straffet 50% övervikt som innebär dryga dagsböter och indraget körkort. Det känns bättre nu med 4 tons totalvikt. Dessutom har jag fått plats för minst 2 kompisar ombord och tänker åka runt på olika raceevent i Europa. Är du intresserad?
20/10 Blir förvånad över husbilens utrymmen. Varför finns inget utrymme för soporna som i den gamla. Det finns heller inget barskåp för flaskor och vin. Undar om inte var allt bättre förr!
21/10 Tar en provtur med husbilen. Vi åker den sk, Utflyktsvägen som börjar utanför Norrköping och går till Södertälje. Vi fortsätter till Dalarö men den utlovade ställplatsen finns inte. Vi hade tänkt stå där och sedan gå på krogen varför vi inte handlat mat. Nu fick det bli hämtmat på nägot som liknade ett gatukök och en p-plats vid ett naturreservat. Lugnt och skönt blev det i alla fall.
22/10 Efter att ha konstaterat att toaletten är väldigt trång, man sitter med fötterna i duschen vilket går bra när ingen använder den upptäcker vi också att det saknas belysning på några ställen, men jag tränade ju på den gamla så det skall nog gå att fixa. Vi far runt på en massa småvägar och tar oss sakta hemåt. Konstaterar att den klarar sig på mindre än 1 lit/mil. Tyvärr upptäcker vi att den saknar värmeväxlare så att motorn inte värmer boutrymmet mer än via vanliga cupevärmen. Jag trodde att det var standard med värmeväxlare som jag hade i den gamla. Man lär sig något varje dag!
24/10 Funderar över uppvärmningen och har svårt för att bestämma mig. Monterar jag en värmeväxlare så att motorn värmer bodelen får jag bra värme när jag kör och behöver då inte använda gasolen. Monterar jag en dieseldriven vattenvärmare får jag fördelen att inte behöva leta gas utomlands men den drar mera el. Bäst vore ju båda men där sätter ekonomin stopp.
28/10 I går kom båten upp på land efter att ha fått ny olja och filter och dessutom fick watermakern monopropylenglycol. Tyvärr fanns det några havstulpaner på skrovet. Det är mitt eget fel eftersom jag inte putsat coppercoaten som man skall före sjösättningen. Nu vet jag att man måste det men eftersom det fungerat utan det i fyra år tidigare så, ja ni vet, ibland tar latmasken över. Tyvärr hittade jag några blåsor på en liten del av skrovet. Ser ut som osmos men den här sortens båt skall inte kunna få det eftersom de byggs av en dyrare plast. Det måste undersökas och åtgärdas. Kvar är att täcka med pressening och köra in glykol i motorn.