Öster ut!

2010-09-30

Sön 26/9 Ole och jag seglar till Gazipasa. Det blir för motor eftersom inte vinden är påslagen. Kommer fram till den nästan öde hamnen där vi ankrar för natten. Det blir en lugn kväll.

Mån 27/9 Seglar vidare till Bozyasi, straxt innan vi når Turkiets sydligaste udde får vi syn på en stor skogsbrand. Den bekämpas av 3 st. ryska helikoptrar och 2 st Catalinaplan som kommer ner och hämtar vatten ur havet. Vi blir av med 12 Euro för att knyta fast. Sista biten fick vi en fin undanvind på 11 m/sek. Vi går ut och försöker hitta något att äta vilket lyckas. Men här märks det att vi är långt från turiststråken.

Tis 28/9 Frostar av kylen igen. Sedan går vi för motor tills vinden kommer vilket den gör vid 11-tiden. Sedan ökar den sakta till 10-12 m/sek. Tydligen samma sak varje dag här. Vi tar oss bara till Aydincik (Pos. 36.08,71N 33.19,46E) En vattenslang i motorrummet har spruckit, jag har i reserv men det är hyfsat varmt därinne. Byter den framåt kvällen istället för att basta.

Ons 29/9 Idag tog vi ett rejält skutt, 55 nm till Kum Kuyu och den ännu oöppnade marinan. (Pos 36.31,75N 34.13,73E). De sista 5 timmarna fick motorn jobba hårt, vi ville komma fram innan det blev mörkt vilket nästan lyckades. Vi gick sedan på hamnens fiskerestaurang som har en tam pelikan. Här på bryggan har vi sett flera kackerlackor vilka vi inte vill ha ombord.

Tor. 30/9 Tar oss sakta till jättehamnen i Mersin. Efter ett par försök lyckas vi ankra mot en bryggnock. Det här är en stor stad som kan liknas vid Mallorca eller Miami. Den enda skillnaden är moskéerna. I morgon skall vi försöka lura myndigheterna…

Fre 1/10 Vi lyckas efter långa vandringar klarera ut utan att myndigheterna fattade vad som var fel. Snabbt besök i livsmedelsbutiken innan avgång mot Lattakia i Syrien. Vi vill komma fram i dagsljus och beräknar 1 dygn dit det är 100 nm, så vi avgår kl. 13:00. Det blev för motor ett par timmar, sedan kom det vind, mycket mera än utlovat. Som mest 13 m/sek. Sjön blev riktigt grov, vid ett tillfälle fick jag ingivelsen att stänga framrutan i sprayhooden. Precis när jag fick igen den körde vi rakt in i en jättevåg. Ole som låg i kojen trodde att vi krockade med något hårt men det var flera ton med vatten. Båten for säkert 10 m rakt sidledes. Allt höll så ingen skada skedd, men det är otroligt häftigt att sitta i badbyxorna i 28+ och absolut kolmörker med bara radarn som hjälp. Efter det håller man sig i sittbrunnen när det är kolmörkt.

Lör 2/10 Vi kom fram kl. 10:00 och blev satta i karantän. Vi fick en egen vakt och fick inte ens sätta en fot på land i väntan på myndigheterna. Det kom efter 2 1/2 tim. 8 pers. i 2 bilar. Nu väntar vi på att få tillbaka passen och betala en massa pengar för besväret. Kanske värt ett studiebesök för vår invandrarminister? Det är väl så här SD vill ha det hemma. Jag kan konstatera att intresset för gästboken avtagit, det var 4 ggr större förra året.

Sön 3/10 Vi har fått våra pass och fått en redovisning av kostnaderna hittils. Den största posten är "expenses" som är 55 Euro. Det kan väl bara vara ospecificerade mutor? Vi skall ut på sta´n för att se om vi kan hyra bil. Hamnkaptenen vill gärna hjälpa oss med allt men vi tror det blir mera "expenses" då.