Fre 29/10 Det är nu en vecka sedan försäkringsbolaget kollade båten. Det enda som blivit fixat är kylen. I dag kom marinans tekniker och ställde frågor om utrustning som jag tog för givet att de hade beställt för länge sedan. Jag tog med honom ner i båten och talade allvar med honom. Jag hotade med att flytta båten till en annan marina och göra jobbet där. Han blev lite blek, så jag hoppas det börjar hända saker nu.
Själv ska jag åka till Side på konsert i kväll. Det går en buss härifrån och vi blir nog nästan 40 stycken i den.
I eftermiddag har jag inspekterat de saker från Furlexen som de demonterat. De har förstört hela lagringen och axlarna i nedre änden genom att slå och bända på dem. De har med våld försökt bryta isär det som är skruvat ihop vilket de nekar till. Jag har visat dom precis hur det har gått till, direktören blev tillkallad och försökte också slingra sig. När jag lämnade dom höll de fortfarande på att argumentera. Jag sa bara åt dom att när ni skall montera ihop det skall jag närvara annars får det inte monteras på min båt. Varken jag eller försäkringsbolaget kommer att betala för de förstörda delarna. Vid blixtnedslaget igår blev 5 båtar här skadade.
Lör 30/10 Marinafolket kommer med den reparerade generatorn. Direkt ser jag att anslutningen för sensorkabeln fattas. De har monterat ett laddrelä som saknar det uttaget. De påstår att det inte har någon betydelse. Jag vet bättre, det ger en laddning som är 1-1,5 volt för låg och då sulfaterar batterierna efter ett tag. Bakläxa, ta grejerna och försvinn! Jag börjar bli något irriterad på okunnigheten... Tur att man fattar något själv annars hade man suttit där med fel grejer!
Sön 31/10 Vintertid, så i natt blev det klocka tillbaka och täcke fram. Det börjar bli svalare nu. Fortfarande har vi knappt +30 i skuggan dagtid men på nätterna bara ca +20. I kväll ska vi fira halloween. Ska bli kul att se hur det går till här. De har smyckat krogen med 200 ballonger och skurit sönder pumpor halva dagen. Jag har också fått flygbiljetten till Mallorca. Jag skall ihop med 3 andra gubbar i marinan dit för att segla hit en 64-fots båt. Den ägs av en svensk, Peter Skarph, som just köpt den. Han har aldrig seglat tidigare! Det finns tuffingar som inte är räds stora båtar! Jag har blivit tillfrågad att vara kapten. Vi får se, det är ett jäkla ansvar. Det är 1500 nm hit vilket jag räknar med att klara på 7-8 dygn om vädret är drägligt. Man kan räkna med att det blir tufft den här årstiden...
Mån 1/11 Haloweenfesten igår var kul. Många hade häftiga kreationer. Jag jagar reparatörer och försäkringsbolag utan framgång. Det har försvunnit lite vatten i motorkylningen länge. Nu hittade jag äntligen ett läckage. Det var lätt fixat, en klammmer behövde efterdras.
Tis 2/11 Inte mycket har hänt idag men verkstadschefen kom hit och undrade över reservdelsnumret på tankgivaren. Den borde ha varit beställd för över en vecka sedan! Frågar han något mera nu svarar jag inte för följderna!! De försöker också få mig att betala en del av Furlexen som de förstört, de tror nog inte att de kan reparera den. Är det svårt att gissa vad mitt svar var på det?
Ons 3/11 En massa telefonsamtal och disskusioner med marinan och försäkringsbolaget resulterar i att jag beställer en ny komplett Furlex. Marinan betalar 700 Euro och försäkringen resten. Den finns i landet och ska levereras på 2 dagar. Delar från Selden skulle ta 20-25 dagar. Vi har fått fantastiskt fint väder, jag har aldrig tidigare sett så klarblå himmel.
Tor 4/11 Börjar dagen med att justera alla lås på dörrar och luckor. Det tar en stund, det är 39 stycken... Jag går sedan och kollar att beställningen av Furlexen blivit utförd. Det har den givetvis inte! Leverantören skickar inget förrän han har fått pengarna. Han litar inte på vare sig marinan eller något försäkringsbolag!!! Det är kanske så vi skulle behandla en del bolag i Sverige också. Jag vet att Bilhallen väntat på betalning 2-3 månader ibland. Har skickat några mail med ett "rykande" innehåll som rört om i grytan. Jag tycker jag har rätt till det efter att ha ägnat mera än 2 veckor på heltid för att få det hela ordnat och nästan inget har hänt.