1/8 Idag blev det en kort tur, bara 11 M. Handlade först lite och sedan motorgång hela vägen. Dels hade jag dåligt med ström men vinden var mitt i näsan och det var ganska gropigt. Jag tog mig bara ut ur innanhavet innan jag vek norr ut till Rödhamn. Var ett tag inne på att segla mot Grisslehamn men var för lat för det. Här är jättefint och massor av svenskar har blåst hit idag. det är ju lätt åt det hållet, så hamnen är ganska full. Vi får se om det finns någon vind i morgon och vart den bär.
2/8 Blir småsur på morgonen eftersom båtgrannen som kom in sent ligger på samma boj så jag kan inte komma ut. De är riktigt omständiga med att dra revlinor, ta bort kapell, lägga fram försegel o.s.v. Väntar 1 tim innan de blir färdiga! Sedan ut på havet med 5-6 m vind men med rejäl gammal sjö så det går sakta framåt och vinden mitt emot så det blir kryss. När det är så stora vågor och lite vind trycks man tillbaka så de normala 90 gr mellan slagen blir 110-120. Så småningom lägger sig vinden så motorgång blir ett måste eftersom jag inte har mat för mer än ett par dygn. Tyvärr har algblomningen kommit igång. Ibland ser det ut som rabarberkräm och i värsta fall som gul ärtsoppa. När jag närmar mig svenska kusten kommer det sydlig vind så att jag kan segla. Jag seglar lite högre mot vind än de flesta så det är kul att se de andra falla och gå lite fortare men när de slagit kommer jag ändå förbi dom. Jag lyckas segla hela vägen utan att slå och de flesta andra har slagit 4-5 ggr. Trots att jag var tidig till Furusund var bägge SXK-bojarna upptagna så det fick bli marinan för dyra pengar, 350:- för att knyta fast. Dessutom på en plats som bara är 10 m. och min är 11,36. Fören över en annan båt och aktern under en annan. Häftigt med de stora färjorna som drar förbi, ser ut som stora städer!
3/8 Går lite norr ut för att runda Yxlan så jag kan gå mellan den och Blidö. Lugnare med trafik och jag har inte bråttom. Tar mig till Siaröfortet som inte ligger där det skulle legat utan finns på Kyrkogårdsön. Häftig anläggning som byggdes helt i onödan men finns kvar i stort sett orörd. Går sedan vidare hem till familjen Ahlström i Åkersberga. De bor 2 minuters gångväg från bryggan och jag blir bjuden på en trevlig middag.
4/8 Drar vidare 5 M till Vaxholm där jag tankar för styvt 2000:- innan jag går in i den fulla gästhamnen men får en långsidesplats precis i inloppet. Funkar kanon! En mycket osäker skeppare har ringt marinan 4 ggr och är nu på väg in i hamnen och ropar att han nu måste ha hjälp att förtöja!!! Typisk fjollträskare! Han har en vanlig 42 fotare men tror att den är åtminstone 100 fot. Stressar omkring som en tokig och ser till att det mesta blir fel. I morgon ligger jag kvar för att se på när en värsting lämnar hamnen.
5/8 Fick ge mig innan token lämnar hamnen men jag har ju sett det mesta trots att den här nog är värst hittils. Seglar ut mot Oxdjupet och rundar Oskar-Fredriks borg när jag viker norr ut. Stökig vind men vid norra Värmdölandet kan jag falla av och få läns. Efter en 1/2 timme kommer en skärgårdsbåt vid namn Nämndö ifatt mig bakifrån med kurs rakt i min akter. När han är ca 75 meter ifrån faller jag för att inte bli överkörd. Jag har då ca 50 m. till land på min styrbordssida och mindst 200 på babordssidan. Jag ger skepparen några obsena tecken men han tycker att jag skall vara närmare land! Undrar när skärgårdsbåtarna blev ägare till vattnen? Tyvärr låg kameran nere i båten så jag kunde inte filma händelseförloppet vilket annars hade varit polisanmält nu. Fortsätter runt Värmdö hela vägen till Malma kvarn som är SXK-uthamn. Här bedrivs seglarskola och en gästhamn. Dessutom en jättebra krog som inte ser så mycket ut men jättebra betjäning och kanonkök.
6/8 Hade tänkt mig till Dalarö där jag aldrig tidigare stannat. Kryssar ett par timmar innan himlen blir svart och jag ser ett häftigt regn. Rullar in seglen, startar motorn och sätter upp kapellet. När jag passerar Dalarö ösregnar det så jag har ingen lust att ge mig ut och förtöja utan jag fortsätter söder ut. Straxt före Nynäshamn klarnar det upp så jag tar en plats. 10 min. senare är det någon som öppnar den stora kranen under en kvart så nu är väl allt väl avspolat. Efter det så tycker jag att jag har gjort mig förtjänt av en bastu. Kul att sitta och höra på de som seglat ända från Nyköping och andra inifrån Hjälmaren, vilka äventyrare! Därefter blir det favoritkrogen för en god pepparstek till rimliga pengar.
7/8 Har bestämt mig för att bara ta mig till Öja, den ö som också kallas Landsort som är Sveriges äldsta lotsplats från 1535. Byig, konstig vind som ibland är över 10 m/sek. och när jag skall ta mig in i hamnen ser jag att det bara finns 1 båt där. Det är svår inbäring från havet så jag avstår och går vidare. Får gasa rejält för att komma därifrån och sädt är riktigt stökigt att klättra på däck för att sätta storseglet och möjligheter att ramla överbord är det gott om. Det gör man ju bara en gång... Varje dag efter Stockholm hör jag sjöräddningen kalla på enheter eftersom seglare står på grund. Undrar varför? Nästan alla har väl plotter numera. Fortsätter till mitt gamla vanliga V:a Stendörren och i kväll har det varit trumpetkonsert som avslutades med tapto så idag kom flaggan ner.
8/8 Lugn morgon så det blir motorgång igenom de trånga lederna men närmare Oxelösund hissar jag på. Det går sakta i början men när jag kom ut på Bråviken kom 10 m/sek från syd och rejäla vågor. Men smart som man är litar jag på SMHI:s prognos och seglar in i Bråviken med tanken att där inne finns inga vågor så det är bara att slå en gång och följa sydkusten tillbaka ut. Lurad av SMHI igen! Väl inne i viken vrider det till sydost så det blir mitt i näsan igen. Bara att starta motorn och svära! Jag var inte ensam, både en tysk och en engelsman var straxt bakom. Faan att man inte kan lita på prognoserna. I Arkösund vägrar jag gå till den vanliga marinan efter midsommarens händelser men det visar sig att de nu har hand om NSS hamn också och lika jäkla dyrt där. Det blir inget besök i den här byn inom överskådlig tid! Min båtgranne är heller inte så trevlig. När jag förtöjt vid sidan av hans båt med hjälp av en tysk på bryggan kommer han upp ur sin båt och undrar, hur gick det här då? Precis som om jag kört på honom vilket jag inte hade. Jag hade fendrar emellan och tog lite stöd, det var allt. Han hade också tagit dubbla linor till den gemensamma bojen så jag sa till honom att bara använda den som var på min sida så behövde vi inte ligga mot varandra utan fick lite utrymme emellan. Sur som ättika gjorde han så och när han såg att det funkade försvann han ner i båten. SURGUBBE!
9/8 Upp och käka frukost i sittbrunnen med surgubben 3 m. bort som varken hälsar eller uppträder som vanligt folk. När jag var klar för att gå frågade jag om han skulle ligga kvar. Han skulle gå i eftermiddag kl 4. Hade varit bra att bli av med honom eftersom han låg i lä! Nu var det bara att klura ut en lösning som skulle göra att jag slapp kontakt med hans båt. Nu blev det så bra att hans läbåt, den tysk som hjälpte mig igår skulle gå. Han hade samma problem som jag så jag gick dit och löste problemet med en lång lina som mothåll. När han kommit iväg och fått tillbaka linan blev det fart på många i hamnen som ville hjälpa mig. Jag använde en lina i land och vinschade mig upp mot vinden och surgubben bara kollade. Blev perfekt, jag var aldrig i närheten av hans båt och fick en liten applåd från omgivningen! Hoppas någon lägger sig i lä innan han skall iväg! Kryssar hela vägen till Fyrudden vilket är skitjobbigt med en stor genua. Armar och axlar får mycket stryk. Kommer fram tidigt så jag har tid att vila.
10/8 Motvind igen... Bara att sätta små segel eftersom det är rikigt byigt. Sydligt så det är bara att gilla läget. Får till en bra kurs som innebär ett slag in mot Valdemarsvik och givetvis vrider vinden mot väst precis när jag skall åt det hållet för att slippa stora vågor. Det löser sig genom att segla bland massor av grynnor och hoppas att alla är med i plottern! Efter ett slag mot syd klarar jag resten av dagen med ett 10-tal slag och mer och mer segel ute. Sista 4 timmarna allt ute och kanonfin segling ända in i V-vik. Smörsegling i 2-3 m/sek med nedgående sol i 3-4 knop är oslagbart!!!!
11/8 Tar en vilodag efter 1600 M. Behöver se över båten med påfyllning av batterivatten, städning, rengöring av duschutrymme och tvätta kläder och sängkläder. Det tar hela dagen att köra tvättmasin och torktumlare. Jag slipper krypa ner i en blöt säng men kläderna får jag hämta i morgon bitti!
12/8 Tydligen omöjligt att få torra kläder i tumlaren så efter ytterligare ett försök blir de upphängda på båten eftersom det är hyfsat väder. Rejäl dammsugning och avtorkning av inredningen sen börjar det se riktigt hyfsat ut. Margitha dyker upp på kvällen så det blir en bra middag på Smedjan.
13/8 Frukost och hemresa. Har inte varit hemma på 6 veckor så helt plöstsligt ser man lite av slutet på sommaren. Bönderna har börjat skörda det som var korta gröna strån när jag åkte. Har en intressent på båten, en Australiska som skall flytta till Sverige. Ska bli intressant att se om det är en ny bluffvariant!
16/8 Intressant att se hur mycket energi lurendrejare kan lägga ner. Har fått 14 mail med flera intyg från Barkleys bank med intyg om arv efter hennes avlidne make. Jag har blivit lovad att få behålla 320,000 Euro som är 10% av summan som jag skall få översänd till mitt konto och sedan betala ut när damen flyttat till Sverige. Ska bli kul att se hur det skall gå till att lura pengar av mig.
17/8 Inga nya mail idag. I morgon bär det av till havet igen och mot nya mål.
18/8 Nu vill hon att jag skall skicka 40000:- till en advokat i London.... Det blir inget med det utan nu åker vi till V-vik. Framme kl 18 och trötta efter att ha bytt förseglet orkar vi varken laga mat eller gå på krogen så det blir att hämta en nyttig pizza.
19/8 Blir en kort tur på bara 9 M till Mjödö och Bullerbyns uthamn. Trevligt ställe med fina bryggor. Eftermiddagen ägnas åt röda skaldjur. Tyvärr väldigt mjuka i skalet men goda.
20/8 Vi går genom skärgården in till Loftahammar där vi vänder och tar samma väg tillbaka ända till V-vik. där vi äter resten av kräftorna innan middag. Ny lugn och stilla kväll.
21/8 Margitha åker hem till slit och släp och jag åker ut på spegelblankt hav med kurs 83 grader. Möter sälar som är nyfikna. Ser häftig dimma framöver men hinner inte ifatt den. Nära Gotland blir det plötsligt 3 grader kallare. I Lickershamn är det lite ensamt, bara 2 andra segelbåtar och 1 motorbåt. Häftig solnedgång. Det blev 63 M hit och tog 10 timmar.
22/8 Dagen börjar med regn och NV-vind på 6-10 m/sek. Det klarnar upp så jag seglar mot norr. Åskan går över land så hela ön blir strömlös! Vinden vrider på NO så jag måste kryssa men tar mig så småningom till Fårösunds marina. Förtöjd kommer ett riktigt skyfall, hoppas det är det sista från ovädret. Tanken är att ta mig till Gotska sandön men där finns ingen hamn så det är ankring utanför och jolle in som gäller. Därför vill jag ha ett lugnt dygn helst från SV eller syd så att jag kommer smidigt iland och får en lugn natt. Vore ju trist att vakna i Estland....
23/8 Väntar ut rimliga vindar från nord. Blir ändå en tuff resa genom norra utfarten med vågor som ibland är ca 3,5 m mellan top och dal. Bra att ha en båt som tål stryk! Mycket ombord byter plats, särskilt när jag viker av och får böljorna från babords bog. Det svingar rejält och det gäller att hålla sig kvar ombord. Styr upp och tar de värsta mitt i näsan och faller däremellan. I Lauterhorn hittar jag en otrolig hamn med raukar en bit bort och utan sjögång! Ingen annan svensk båt här och jag är ensam om att gå norr ut. Vilken fantasisk kväll med massor av stjärnor! Här stör inga stadsljus!
24/8 Upp tidigt för ett besök på Gotska sandön. Rejäl gammal sjö gör färden minst sagt obekväm. Tur att man inte har anlag för sjösjuka! Det blir lite bättre närmare ön men inte ok. för att ankra i. Går runt hela ön för att hitta en plats där jag kan komma iland. När jag kommer till västra sidan där vågorna upphör kommer vinden, givetvis från väst! Det är bara att hissa på och gå tillbaka till Lauterhorn. En hel dag och 61 M. till ingen nytta! På vägen ser jag att vattentanken är tom. Märkligt, borde vara minst 100 l. i den! Ser att säkringen till pumpen löst ut, måste vara en läcka nånstans. Väl i hamn försöker jag komma på var men inte enkelt. Efter en massa letande kommer jag på att det kommer in akterifrån så det bör vara duschen på akterdäck. Kolsvart ute, får fortsätta leta i morgon men har lite bråttom till Visby för att visa båten för en spekulant.
25/8 Upp tidigt och iväg. Lite vind emot så det ser bra ut. Väntar med frukosten vilket inte är så smart. Efter en liten stund börjar vinden öka, inte från utlovade väst utan sydväst. Det är ju dit jag ska! Det blir en tuff resa idag igen. Försökte stötta med segel men det var för dålig vinkel så det var bara att fortsätta för motor. Med gaspådrag för 6,5-7 knop går det som mest 5 och ibland mindre än 2 kn. Vågor som ibland är över 2,5 m. men oftast 1,5 så blir färden minst sagt obekväm. Får in vatten både på toaletten och i sittbrunnen. När jag angör Visby kommer dessutom en rejäl regnskur så det finns inget torrt kvar ombord, inte ens mina kläder. Intar frukosten 16:30... På kvällen hittar jag en trevlig pub med live musik för ett par öl och de häftigaste hot wings jag ätit. Att inte magen fräts sönder är ofattbart.
26/8 Vaknar till en fin dag med sol och lite vind. Kunderna på båten blir försenade efter strul med bilen men chauffören är händig och hittar felet. Vi har en trevlig genomgång av båten. Kul med människor med vyer! De planerar att göra varvet och jag påstår att båten är optimal. Man behöver en autopilot i reserv sen är det bara att åka. Drar runt i byn under em. Visby är fint och större än jag minns. Långt och uppför till affären. Undrar om inte det är Sveriges längsta ICA-butik men den är smal. I eftermiddag har det varit bilparad med minst 50 st Mustanger. I kväll kom en engelsman och ville se båten. Vi har setts tidigare och han vill ha en båt för att segla till Grönland. Han har varit på Island med den nuvarande men vill ha något som är lite större och seglar fortare. Han är riktigt intresserad men vill bli av med den gamla så om någon är intresserad av en långkölad engelsk båt som jag tror kostar lite pengar och är i kanonskick har jag kontakten. I kväll får det bli nytt krogbesök för i morgon lämnar jag troligen ön utan att ha gjort det jag var här för. Jag skulle besöka Gotska sandön och Stora karlsö. Det blev inget av det men då har jag ju något kvar!
27/8 Sovmorgon så jag kommer iväg sent. Får bli lite frukost på vägen, tydligen har jag inte lärt mig något! Idag går det bra, efter en timme lägger sig havet helt utan vind. Så småningom kommer lite vind från V som vrider på utlovade N och jag får en fin segling i nästan 7 knop. De som gick före mig kommer jag ikapp och förbi! Det är en svensk och en engelsk 36-fotare som jag seglar ifrån med flera timmar. Framme i Byxelkrok hinner jag precis förtöja innan en rejäl regnskur kommer på besök och därefter kan jag hjälpa mina medseglare att förtöja. Kunden från igår har ringt och meddelat att de inte är intresserade vilket jag uppskattar. Blir lite förvånad över varför. Min båt är färdig för att segla runt jorden vilket de tydligen tänkt göra. Den behöver en extra autopilot. De hänger upp sig på att den behöver frächas upp med nya gardiner och att kapellet inte är i nyskick. Grattis! Skall man hålla allt superfräscht på en långsegling är det hårt arbete och tillskott av pengar varje dag som gäller! Alla kommer på det förr eller senare, det är så mycket annat man värderar högre!
28/8 Undrar fortfarande hur paret från igår tänkte. Gardinerna ser man och är enkla att byta eller kanske bara tvätta. Men en underhållsfri botten under kanske 15 år räknas inte. Det märks att det är oerfarna seglare. Skit samma, vaknar i kanonväder och vill tillbaka till Västervik för att fixa vattenläckan. I början hade jag vinden mitt i näsan på hela 2 m/sek men den vrider på syd och blir helt perfekt när den ökar till 6/m sek. Troligen årets finaste segling! Förtöjer vid varvet som lovat hjälpa mig med vattenläckan.
29/8 Med en man till hjälp hittar vi snart läckan. En varmvattenslang till duschen på badbryggan har spruckit så det var lätt fixat när vi väl hittade var det läckte. Lägger båten på min plats och Margitha kommer och hämtar mig.
Inte mycket har hänt utöver att jag har fått en faktura på reparationen från Vituddens båtvarv. Jag har tidigare klagat över att den 4-metersplats jag hyr bara är ca 3,75 mellan bommarna eftersom han räknar från centrum. Hade jag haft en gångbar bom på någon sida hade jag inte kommit in! Fakturan lyder på arbete 750:- för 30 min. och för en gammal begagnad skarvbit och 2 klammor 77,50:-! Det är dessutom + moms så det slutar på 828:-. Jag kommer att betala, jag gör alltid rätt för mig, men han kan glömma alla framtida affärer så nu letar jag dels uppläggning för vintern och en plats till nästa år.