Nu är resan till båten beställd. Det blir den 10:e september. Min plan är att ordna en eskader till Syrien, Libanon och eventuellt Israel. Planen är att vara tillbaka inom en månad. Det som krånglar till det hela är dels visumtvånget och dels försäkringsfrågan. Mitt försäkringsbolag har gått med på att jag får segla dit men jag får som ensamseglare inte segla längre etapper än som normalt tar 12 timmar. Från Lattakia i Syrien till Jouonieh i Libanon är det 95 nm så det är gränsfall, men därfrån till Ashkelon i Israel är det 150 så det klarar jag inte. Jag ska försöka hitta någon lösning på det problemet. Jag skall också försöka hinna med att lägga in bilder här från vårens seglingar så att ni har något att titta på när höstmörkret kommer smygande. Om någon känner sig sugen på ett äventyr så finns chansen att följa med... Ser just att det varit 17,000 besök på sidan! Kul!
Ons. 18/4 Nya bilder på bildsidan.
Tis.24/8 4 månader kvar till julafton och årets sista segling i Sverige är avklarad. Det är fantastiskt att segla i den svenska naturen med dricksvatten under kölen. Nu skall båten upp, konserveras och täckas för vintern och vi skall besöka öppet varv på Orust. Sedan skall jag räkna ut hur jag får med de prylar som skall till Turkiet...
Mån 30/8 Vi har varit på Orust och tittat på båtar i 3 dagar. Det är intressant att jämföra olika fabrikat och få lite idéer om förändringar på den egna båten. Det jag kan konstatera är att Hallberg-Rassy har allt mera gått över till maskinproducerade inredningar. Det är stor skillnad på de nya båtarna och den 14 år gamla vi har. De som i mitt tycke har de finaste inredningarna nu är Malö med Lidköpingsbåtarna på 2:dra plats. Därmed kan vi konstatera att det inte alltid är så att man får det man betalar för... Lite kul är att Najad följt bilfabrikanterna och börjat producera båtar med retrostuk. Falsk mahognyöverbyggnad och annorlunda inredningsdetaljer sticker ut i mängden.
Mån 6/9 Seglingssäsongen i Sverige är över för i år för vår del. Det blev över 500 sjömil i Maxin. I mitt tycke en mycket roligare båt än sitt rykte. Den seglar riktigt bra och tål mycket vind. För motor marschar vi lätt 6 knop. Det är mera än de flesta andra. Nu är det upptagning och konservering som gäller.