Lösning i sikte...Håret börjar lägga sig!

2010-10-22

Fre 22/10 Efter 4 1/2 timmes jobb har elfirman plockat bort de komponenter som är trasiga. Det blev 2 stora kartonger på en vagn. Hade ingen aning om det blev så mycket när man lägger allt i en hög. Allt skall nu testas och rapport ska gå till förs.bolaget. Gubbarna vill komma tillbaka på ons. eller tor. och montera in ett nytt integrerat system med digital radar, övriga grejer som t.e.x. tv skall vara reparerat. De påstår sig ha allt i lager, vi får se. Reläet till kylen kom nyss så nu har äntligen något börjat fungera. Gott att få en isbit i G-T:n!

Ibland tror jag att ni slutat läsa, det är glest med kommentarerna! Jag saknar många från förra året, ingen nämnd och ingen glömd! Men jag ser på räknaren att ni är många som är inne på sidan!

Lör 23/10 Idag har nästan inget hänt. Jag har varit ute på Hassans båt en timme för att kolla hans segel. De ser för jäkliga ut, alldeles för mycket buk. För mig är det ofattbart att de kan segla. Det går ju så länge det är öppen vind. När det ser ut så här fattar jag varför de flesta motorseglar när de har vinden emot! Jag blir imponerad av FM Marin som säljer Gobius. Jag skickade ett mail dit i kväll och fick svar omgående! En lördagkväll!! De flesta andra svarar i bästa fall efter några dagar om de svarar alls..  

Sön 24/10 2 månader till julafton, fy vad tiden går! Söndag är ju vilodag så det är precis vad jag nyttjat den till. Läser och slappar så händer inget mera onödigt. Jag tror att det kommer att hända en del kommande vecka.

Mån 25/10 Marinans folk skall utföra en del arbeten, så jag väntade hela f.m. Ingen kom så jag gick och frågade om de inte var intresserade. De undrade om jag behövde hjälp med något! Jag svarade ja, så jag skulle få hjälp om en 1/2 timme. Efter 2 tim satte jag själv igång med att ta ner försegel och Furlex. Jag fick hjälp med det sista efter en stund. Vilken mätare det är i vattentanken fick jag också ta reda på själv. Bedrövligt dålig service! Förstagets vajer är alldeles svart i infästningen mot däck och jag begär nya profiler och skarvar eftersom de är brända. Jag har kommit efter med tvätt och städning, skulle behöva hemhjälp men jag tror inte att jag är berättigad till det här.

Tis 26/10 Byter ut fallet till genuan från det gamla 12 mm med vajer till ett modernt 10 mm. Hoppas det slutar glida i avlastaren nu. Byter också ut bomuthalet som har töjt sig så att buken i storseglet ändrat sig hela tiden. Åker med en gubbe från marinan, som har egen bil, till stan och går på ett jätteköpcenter och marknaden. Häftigt med all färsk frukt och alla grönsaker. Frågar försäkringsbolaget om jag måste acceptera kvalitetsförsämringar på båten efter åsknedslaget....

Ons 27/10 Idag har jag haft tvättstugan. Instrumentgubben skulle ha kommit. Men jag är i Turkiet så förhoppningsvis kommer han i morgon. Jag har i dag vägrat att acceptera det gamla förstaget utan kräver nytt liksom ny förstagsprofil. Det som var o.k. har marinan förstört genom att demontera det på ett betonggolv. Ytbehandlingen tål inte det utan det blir fort repigt. Det har också blivit klart att jag och 3 andra gubbar skall hämta en 19,5 m lång segelbåt på Mallorca och segla den hit. Den ägs nu av en svensk som nyss köpt den och som inte kan segla själv, han vill ha utbildning under vägen. Det blir 1500 nm. så han hinner nog lära sig.

Tor 28/10 Tvättstuga i dag igen. Instrumentgubbarna kommer med manöverpanelen för bogpropellern. Han fick ta med den tillbaka eftersom den gick åt fel håll. Jag skall också få ett nytt instrumentsystem med en skärm under sprayhooden där alla funktioner som sjökort, radar, autopilot och ais är samlade och kan visas samtidigt. Jag har avstått från att ha den inne med slav ute, det blir bara komplicerat. Jag får också nya instrument för lod, logg och vind. Frågan nu är bara när det blir färdigt...                       I kväll hade vi åska här. Datorer och telefon in i ugnen. Åsknedslag 4 båtar bort! Jag hörde smällen men andra såg när den träffade masten. Efter några sekunder rök det ur masten som en skorsten. Båten är obemannad så de får väl en mindre kul överraskning när de kommer hit.Besökare nummer 19,000 blev jag själv!

    

Antal kommentarer: 10

2010-10-23 22:41:20 - Stefan och Helen, thorn.stefan@gmail.com

Hej Sven-Erik. Har läst om ditt öde och lider med dig. Hoppas allt löser sig.
Vi träffades förra året när vi var med Eivor och Sören och senast på öppna varv.
Här är säsongen definitivt slut och de första halkolyckorna har varit.

2010-10-24 08:08:29 - Sven-Erik

Hej! Jag förstår att ni tagit upp. Jag har hört att det är ovanligt kallt hemma. Surt att behöva ligga i hamnen och vänta på reparatörer när det är fint seglingsväder, men jag är glad att inte jag eller själva båten blev skadad. Kul att höra från er, ha det så bra!

2010-10-24 15:00:29 - Frasse, fransson.s@telia.com

Hej från höstrusket i Mjölby!
Du saknar kommentarer? Du har gjort "Nikolinläsningen" så oerhört spännande att jag glömt skriva. Åsknedslag och mörkersegling. Du kommer att övervinna alla problem, det har du alltid gjort. Så även nu,det är min övertygelse. Vi har regn och plus 4, snön mötte vi i Idre och Grövelsjön med husbilen den 26 sept ca 1-3 dm snö och plogat till Särna på hemvägen. Marknadsnatta i går vanns av Pelle Sääv och ÖÖM av Mikael Lindqvist.
Ha de bra och lycka till med försäkringsbolaget.
Frasse :D

2010-10-24 18:43:25 - Sven-Ërik

Kul med rapport hemifrån och att någon av de saknade hör av sig!

2010-10-27 00:32:55 - Dan S

Ja du fick verkligen högspänning i båten; det måste vara påfrestande, mentalt, fysiskt med mera, både själva smällen och seglingarna därefter.
Kom att tänka på att om du har ett svenskt förs-bolag är det intressant att veta vilket och hur de sköter sig och agerar; de har ju ett renomme´ att tänka på. Om det gynnar dig.

2010-10-27 08:46:51 - Sven-Erik

Jag har nyligen bytt till Pantaneus som nu är representerade i Sverige. De har inget åldersavdrag utan allt ersätts med nytt. Jag var tidigare mycket nöjd med Alandia men premieskillnaden blev för stor. Knappa 10,000:- mot tidigare 18,000:- Vi får se om jag har gjort fel.

2010-10-27 09:15:40 - arne, arne.olin@comhem .se

Hallo grabben du skrev för några veckor sedan om mörkersegling.Jag var en gång i tiden på marinens segelbåtar Gladan&Falken på väg till Dover, dimma var det, satt i masten som utkik tjugo meter upp. När vi var i engelska kanalen såg ingenting men hörde trafiken runt omkring en stor lastbåt passerade kanske på ett par hundra meter då var man inte så "Kaxig" det enda vi kunde göra var att belysa seglen, det är minnen man aldrig glömmer tro mej.Du får ha en god seglats var försiktig så syns vi igen. MVH arne.;):P8-)

2010-10-27 15:03:00 - Sven-Erik

Jag vet precis hur det känns! Har man dessutom inga instrument att tillgå är det ännu värre.

2010-10-29 11:35:40 - Lise-Lott, info@andersmurare.se

Hej Sven-Erik, har läst på din sida idag. Vilken otur med åsknedslag!! Hoppas allt ordnar sig, undrar om båten det rök ur masten kanske skaffat braskamin?? Jag skämtar men du kommer kanske ihåg att Anders hade funderingar om det. Ha det så bra på seglatsen från Mallis!

2010-10-29 12:44:54 - Sven-Erik

Hej!
Jag har varit och kollat båten idag. De har eldat med plast som har varit fastsatt på koppartråd! Har ni kaminer för sånt? De hade ju i alla fall en lång skorsten. Skämt åsido, det är otrevligt, damen ombord fick ström i ena handen från en fläkt. Ha det!
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)