Det skulle ju vara vår nu!

[counter]

1/4 "April, april jag kan lura dig vart jag vill" sjöng man förr när man lurat någon. Nu går det lite lugnare till. Har varit hos kompisar med husbilen men har nu tagit oss hem för att åka vidare till Jönköping och bilmässa dit Margitha inte vill följa med.

3/4 Bilmässan var häftig med gissningsvis ca 1000 fordon utställda. Allt från mopeder till stor lastbil. Nästan allt är ombyggt, ofta på ett sätt som inte tilltalar mig. Jätteanläggningar för musik, sänkta fjädringar så de ligger på marken och jättehjul med väldigt lite gummi på. I det närmaste okörbara alltså. Det fanns också några få rallybilar och de är ju användbara. Man kan konstatera att ungdomar nu för tiden har väldigt gott om pengar, i många byggen är det säkert nerlagt någon miljon. Vi har fortfarande kalla nätter och bara enstaka +-grader på dagarna så båtjobb är inte aktuellt.

6/4 Vaknar i snöstorm trots utlovat bättre väder. Packar husbilen och kör ut till båten och lyckas krångla till mig el. Det är ont om fungerande uttag trots att vi påpekade det förra året. Knappt hälften fungerar så på kvällen blir det lite diskussion om vem som skall vara utan.

7/4    Hoppsan! I morse kom det väldigt många som ville ha ström. I stolpen närmast mig finns 4 uttag varav 2 fungerar. Det gör dom bara så länge var och en tar max 2 kw. När man sedan grenar ut till vänner och bekanta och alla man känner så blir alla utan. Då skall ju givetvis jag kunna svara på varför säkringen löser ut eftersom det är jag som har min kabel i uttaget .... Ibland blir man liiite trött på grannar!

8/4 Slipat klart så nu är det spackling som gäller. Till det behövs mera värme. Fortsätter med bytet av loggivaren. Den är ju fort bytt, men det är 14,2 m kabel som den är kopplad till. Bara att komma på hur den är dragen tar sin tid, helst skulle man vara 2 så att någon kan se var det rör sig när man rycker i den gamla kabeln. Får dit den och allt fungerar perfekt, Har tyvärr inget spackel med mig, hade varit bra när det är 19+ så det är bara att åka hem.

10/4 Tillbaka med husbil och spackel. Det är fortfarande förkallt så det normala förhållandet att gecoaten härdar är inte aktuell, nu stelnar spacklet för att det är för kalll! I kväll räkor med tillbehör!

11/4 Härdningen fungerar dåligt. Efter ett par försök att slipa med igensatt papper som följd är det bara att ge upp och åka hem. Spacklet skall härda på 24 tim. vid 5+ men i natt var det nästan 0.

13/4 Margitha helgledig så husbilen packas. Frågan är vad vi skall hitta på. Det blir fågelskådning! Tror ingen kunde gissa det, men vi drar till Hornborgasjön och här är vi inte ensamma, massor med husbilar står här. I morgon får vi se om vi är för sent ute, men idag lär det ha varit ca 11,000 här. Det blåser så hela bilen skakar men efter 1 kilo räkor och en dunk vitt somnar vi säkert lugnt trots det enorma nattlivet här.

14/4 Lite lurade blev vi av att vi åkte till ett ställe som heter Trandansen. Det är en plats för fågelskådare som är jättefin men trandansen är på andra sidan sjön i den sydvästra delen. Vi kör dit och får se 9800 tranor och nästan lika många människor som tittar. Häftigt skådespel där tranorna matas med korn av naturvårdsverket. När tranorna lämnar på kvällen för att övernatta i sjön kör man ut kornet med traktor och nästa dag är tranorna tillbaka. PÅ em. drar vi vidare mot Mariestad och deras fina ställplats i hamnen där vi sitter ute och njuter av solen.

15/4 Drar sakta hemåt med uppehåll för middag i Motala.

17/4 Först till Linköping för arbetsprov och kontroll av hjärtat. Det utfaller bra men tyvärr lite för dålig kondition. Blir ingen träning när ryggen säger ifrån. Sedan till Vadstena för att fixa med SSV:s jollar. Därefter till Stegeborg för att fixa med båten. Nu hade spacklet härdat så det gick smidigt att slipa.

18/4 Spacklar och slipar, hoppas hinna lägga på lite färg idag. Fungerar inte, spacklet härdar for sakta. Nästan hela dagen består av väntan!

19/4 Äntligen lite värme så att härdningen fungerar! Trots det går det sakta och det blir lång väntan mellan färglagren. I kväll när vinden avtagit har jag kunnat lacka en liten skada på utsidan av skrovet. När man sprayar vill man ju inte ha färgryk över hela båten. Nya ägaren har varit här och tagit bort vintertäckningen. Och lackeringen blev kanon! Efter 12 lager av coppercoat tar jag kväll och åker. Margtiha sätter på bastun och efter en snabb sådan drar vi vidare till Vadstena för en god middag. Det blev årets besvikelse! Sämsta middag vi fått på ca 20 år! Och dessutom dyrt! Osteria i Vadstena, ligger på torget...

21/4 Idag har jag sprungit ivägen när barnbarnet vårrustat Maxin. Han tar över den och skall flytta den till Torshälla. Det innebär att jag har en båtplats men ingen båt.... Undrar hur länge?

Vinter, hur länge?

1/3 Har avstått skidåkning ett par dagar. Dels värker i rumpan men mest för att det är för kallt. 10-14 - och med den hastighet jag åker med gör fartvinden att det upplevs som åtminstone 60-....

6/3 Hjälp! Idag har det kommit 10 cm snö till! Nu räcker det för den här vintern, det är många år sedan det var lika mycket. Och mitt i snökaoset skall vi på ny båtmässa i morgon. Stockholm den här gången. Det verkar som de fått dit lite segelbåtar igen vilket inte hänt sedan 2014. Skall bli intressant, rapport kommer!

8/3 Jo, nog hade de fått 5-6 båtar men 39 fot och uppåt. Kul att det i alla fall finns några som försöker. H-R fanns där liksom Najad som köpt Arcona. Dessutom X 4.3. Idag har jag varit och tittat på en gammal hobbybil i snöovädret. Vi får se vad det blir av det. Beslut i morgon.

9/3 Det blev inköp av hobbybil. Nu gäller det att se till så man får tid att åka när vädret blir bra. Föremålet är en 2 CV Charlston i ovanligt fint skick. Det är en riktig racer på 28,5 hk. Det är halva effekten mot vad båten har men den väger bara 680 kg mot 10,000. Den går också 10 ggr. så fort och när man svänger lutar den lika mycket så vi får se om jag blir sjösjuk.

15/3 Idag har kroppen fått lite pisk i det fantastiska vädret med skidåkning. När jag kom hem fanns en faktura från Vituddens marina på 4800:-. Jag ringde och undrade varför och fick svaret att platsen inte var uppsagd på rätt sätt. Jag sa i höstas upp platsen muntligen till ägarens son eftersom ingen annan personal fanns på plats samtidigt som jag lämnade taggen till toa och dusch. Han tog emot dem och sa att det var ok. Det måste enligt ägaren ske på originalkontraktet och jag skall ha ett kvitto på att det är lämnat! Har under 37 år haft ett antal båtplatser både i Sverige och utomlands. Lyckas man inte hyra ut platserna på normal väg kan man ju göra så här, men det är kortsiktigt. VARNING FÖR VITUDDENS MARINA. Läs noga igenom allt innan undrskrift. De tar också betalt för gammalt skrot som nytt när tillfälle ges med hänvisning till att det är dyrt att hämta nytt på stan! Jag har aldrig tagit betalt för att skaffa fram det vi inte har i lager eftersom det bör ingå i det påslag som redan finns. Det kallar jag för OCKRARE! Dessutom är det så att betalar man för en 4 metersplats får man en på ca 3,7 m eftersom de räknar cc-mått på bommarna. Av förklarliga skäl har de inga bommar som går att gå på, då skulle ju platserna blivit ännu smalare!!

18/3 I fredags tog vi ut husbilen i det fantastiska vädret. Vi hamnade på den fina ställplatsen i Mariestad. Vi såg några som åkte längfärdsskridskor i lördags morse. Vi drog vidare till Lidköping där 2 husbilshandlare fick besök. Det är kul att se på olika lösningar men omöjligt att hitta exakt det som vi vill ha. Efter att ha haft 2 bilar vet vi precis hur det skall vara, tror vi. På kvällen firade vi att jag på bara en dag blivit ett år äldre. Det är ju sånt man egentligen vill glömma men firandet är ju inte så dumt. På hemvägen såg jag plötsligt att bränslemängden ökade i tanken! Kom på att jag gjort om tanklocket eftersom det har läckt när man svänger så nu blev det så tätt att ingen luft kom in och tanken sögs ihop. Konstigt att det händer efter 30 mil och inte meddetsamma. Lätt fixat.

21/3 Ny kort skidtur i 5 +-grader. Mjukt i spåren så nu är det väl risk att det snart är slut för säsongen. Husbilen är på lackkonservering så den blir lite lättare att tvätta. Skall försöka hämta hem gammelbilen i morgon så jag har något att pilla på.

24/3 Både gammelbilen och husbilen hemma. Den sistnämnde kommer nog att ställa till problem, får troligen djurskyddsföreningen på mig, den blev jättehal. Jag kommer att hävda att vi gjort den så för att de ska ha lite kul! Gammelbilen ställde till problem redan vid avhämtningen med en lysande röd varningslampa som vi inte visste vad den betydde. Jag har hittat felet som som var väldigt lätt åtgärdat, tog ca 3 sek utan verktyg när man väl hittat problemet. Halva Sveriges Cittraklubb har varit involverade.... Tyvärr visade det sig att den har inkontinensbesvär när man tankar fullt så det måste fixas. Dessutom går den lite ojämnt vid jämn hastighet så den behöver nog lite omsorg. Väntar på att våren skall komma på allvar eftersom jag har lite leveransjobb på gamla båten. Är sugen på att hitta något nytt. Det finns några till salu ute i Europa men jag vill avsluta den gamla affären först. Dessutom är Euron hemskt dyr just nu. Svenska kronan är inte mycket värd trots att vår regering gång på gång påstår att Sverige går bra. Vad skall man tro?

26/3 Har fått tillbaka mina pengar från Vituddens marina eftersom de nu hittat en lapp med min uppsägning på. Bedrövligt att man skall behöva bli beskylld för att ljuga av en ägare som har dålig koll. Han har givetvis inte hört av sig utan det fick personalen göra. Jag har ett öknamn på sådana som inte lämpar sig för tryck....  Det slutar på stövel...

29/3 Nu får gärna kylan ge sig! Börjar få lite panik med att fixa det jag lovat på gamla båten, men det är omöjligt i nuvarande temperatur. Skall helst ha minst 15+ om det skall härda på rimlig tid. Slipa går ju när det är kallt även om man fryser om fingrarna. Helgen skall firas i "glada vänners lag" och tanken är att avsluta med ett besök på Elmia på måndag. I morgon skall jag dock åka till båten för att kolla vilken färg skrovet har, jag vet att när de lackade skadan senast bröt man färgen för hand, därmed finns inget färgnummer. Måste passa på att önska alla som läser en GLAD PÅSK!

Februari 2018

[counter]

4/2 Nu har det snöat i flera dygn så nu räcker det. Har mellan 30 och 50 cm så nu går det att åka skidor utan konstsnö. Undrar hur mycket översvämningar det blir när allt det här smälter. Jag tycker det är fint, ljust och tyst. Hoppas det fär ligga kvar så här till början av mars och att vi sedan får fin dagsmeja med lagom  värme. Den här veckan är det båtmässa i Gtbg och jag har en livflotte som skall hämtas. Det passar ju bra att göra båda samma dag.

7/2 I går blev det en resa till Alingsås och Göteborg. Hämtade Coppercoat, ompackad livflotte och besökte båtmässan. Mässan var värdelös, inga båtar av intresse. Två segelbåtar, bägge avsedda för charter, var utbudet. På mässan fanns även Memira som utlovar ett glasögonfritt liv efter operation med linsbyte. Jag gjorde en sådan 2012 men har på senaste tiden fått försämrat närseende så jag hotade med stämning för falsk marknadsföring. Det blev en jäkla fart och jag bokades omgående in för synundersökning på fredag. Skall bli intressant att se vad som händer.

12/2 Hoppsan! Sedan i maj 2013 har 110000 varit inne på sidan, häftigt! Har varit på synundersökning idag men de hittar inget fel och påstår att jag ser bättre än normalseende. Själv upplever jag att jag vissa dagar behöver läsglasögon. Det är olika från dag till dag. Skulle vara intressant att veta om någon annan upplever något liknande. Den här veckan skall husbilen rastas igen, nu till Värmland och Norge för att titta på Svenska Rallyt. Det gäller nog att ta med stora snöskyfflar, det ryktas om över 1 m snö så det kan bli jobbigt att parkera. Det blir nog lite farligt för publiken som försöker gå på vägarna eftersom vallarna är så höga att det är omöjligt att ta sig över när det kommer tävlingsbilar. Hoppas att de håller sig undan.

18/2 Hemma igen efter 3 dagar i djup snö. Det är nästan omöjlgt att pulsa fram när det är ungefär 1 m. djupt och man inte vet vad som finns under snön. Därför har det varit massor av människor på samma plats, alla har svårt att gå i skogen. Vi har sett bilar parkerade upp emot 1 mil från åskådarplatserna så de har haft långa promenader på vägen. Undrar vilken annan sport som har så intresserade åskådare.

21/2 Vilken vinter vi har! Fantastiskt med mycket snö och fina skidspår. Idag har jag tvingat ut kroppen och det har gått riktigt skapligt. Nu tycker jag att vi kan få 2-3 veckor med sol, fina dagar och lagom kalla nätter så att vi slipper översvämningar när allt skall smälta på en gång.

23/2 Ny skidtur i jättefina spår innan bastu och öl. Kan man ha det så mycket bättre?

26/2 Skidor igen för att försöka få kroppen att fungera bättre. Tyvärr fick det motsatt effekt idag efter en rejäl vurpa där svanskotan fick ta smällen. I kväll är det svårt att sitta vilket är det enda som tidigare fungerat bra. Får väl försöka stå på huvudet som nog är det enda jag inte provat tidigare. Åkte i alla fall 7 km.

Nytt år och nya möjligheter!

[counter]

3/1 Överlevt det lugnaste nyåret på många år. Margitha har jobbat så tokiga tider så inget kul har blivit gjort.

I går bestämde jag mig för att dra norr ut till snön för skidåkning. Stökig resa med alla sorters väglag. Regn, torrt och fint, regn igen och sedan snöblandat regn. Stannade i Hällefors för natten. I morse drog jag vidare till Säfsen på otroligt dåliga vägar. 5 cm åtkörd is som delvis regnat sönder gör att man kan tro att hjulen skall lämna bilen. En plöjd åker är jämnare! Framme hittar jag en parkering med el precis nedanför backen och med 150 meter till spåren trots att man vid förfrågan i receptionen säger att det inte finns. Jag har tänkt åka på längden för att få lite kondis.

4/1 Kroppen vill inte, protesterar genom att göra ont! I går blev det bara 6 km. med riktigt bakhalt på en nerlagd järnväg. Har tejpat om och idag åkt ett annat spår, men eftersom det inte var fruset när snön kom, är det ibland klättring för att inte behöva bada. Undrar hur de kommit fram till att de har 5 mil spår? De säger också att alla spår spåras om varje dag. Det jag åkte idag har inte spårats om de senaste dygnen. I dag blev det bara 6 km men på dubbla tiden mot i går.

6/1 I går blev det inte mycket åkt, ryggen sätter stopp. Beslutade mig idag för att åka hem, det är ingen ide att plåga sig när det inget ger. Fick ett fantastiskt fint väder så jag tog vägen över Gravendal men det var länge sedan jag åkte på så hala vägar. Från Persberg var det torr och fin asfalt.

10/1 Man måste vara frisk om man vill få vård! I måndags fick jag ett brev från Landstinget angående min onda rygg. Där stod att jag kan inte kan få hjälp på över ett halvår.  Blir f-b och börjar ringa runt och hänvisar till vårdgarantin på 3 mån. Träffar rätt och idag har jag fått ett mail som bekräftar att jag skall få hjälp i Jönköping inom 1 mån. Hoppas att de kan fixa det jag haft ont av i mer än 30 år men som blivit värre på slutet. Problemet verkar vara att några kotor är förskjutna så att ryggmärgen kommer i kläm. Troligen sviter efter många hårda landningar i tävlingsbilar.

13/1 Händer inte så mycket just nu men idag har vi varit och tittat till båten. Allt ser bra ut och vi har sluppit inbrott vilket hänt andra på området. Jag har gjort det lite besvärligt att komma ombord och hoppas att de väljer något enklare.... Är sugen på att komma igång och fixa det jag lovat men det går ju inte p.g.a. vädret.

20/1 Har varit ute och kollat att båten mår bra. Ser bra ut bortsett från att det har kommit ca 15 cm snö som tynger ner presseningen. Jag trodde att vi hade tillräckligt mycket rasvinkel för att det skulle glida av men mycket ligger kvar och på något ställe har pressen sjunkit in så där blir det en swimmingpol när det blir mildväder. Verkar dock som om vi har sluppit tjyvar hittils vilket jag är tacksam för. Har börjat leta efter nästa fortskaffningsmedel men inte många är till salu så vi får se hur det blir.

23/1 Har svarat på ett par annonser. Tyvärr är de på tyska vilket jag kan läsa hjälpligt men inte skriva eller prata. Jag har svarat på engelska men det verkar inte fungera eftersom de inte svarar på mina frågor. Trodde nog att de flesta nordeuropeer kan eller känner någon som förstår engelska. Ett annat bekymmer är kronans låga värde mot Euron. Jag tar gärna emot tips på hur man växlar på billigast möjliga sätt.

28/1 Ny koll i båten. Har fått den nya loggivaren med åtföljande 13,7m kabel. Man får inte klippa den gamla och skarva utan jag måste följa den hela vägen och byta den. Inget kul jobb eftersom den delvis följer en kabelränna med ett 50-tal kablar varav ett 10-tal likadana. Har i alla fall direktkopplat den nya till instrumentet och sett att den fungerar. Det vore ju riktigt surt att montera den och sedan komma på att den inte funkar. Det känns som vår eftersom all snö är borta och flera plusgrader men vintern börjar nog snart.

31/1 I måndags var jag i Jönköping för att få ryggen fixad. Tyvärr vill den läkaren inte ge sig på det. Felet är en kota som är komprimerad och därmed är ryggmärgskanalen för smal. Den är bara ca 1/4 av det normala. Det ser alltså ut som om jag måste leva med eländet vilket känns för jäkligt.