Juni börjar med en obekväm X-båt!

[Counter]

1/6 I går fick jag veta att båten är klar på Björlanda Marina. I morgon skall jag hämta den och hoppas att vattenståndet är högre än när jag lämnade den annars kommer jag inte ut.  Margitha har lovat att köra mig dit och där skall vi komplettera med köksartiklar och en del annat innan jag kör till Marstrand där vi sedan skall lasta resten av det vi anser nödvändigt. Nu skall det sparas vikt! Det blir bara ett tunt lakan i sängen, inget täcke är tillåtet!

3/6 Vi är ju 2 ombord så det blev täcke... Det gick bra att med motorgång ta sig till Marstrand. Väl där fixade jag så att den nya solcellen blev inkopplad. Misstänker att batterierna är odugliga. När jag hämtade båten igår var det bara 8 volt i förbrukningsbatterierna. Vi "bodde in" oss så nu finns det nödvändigaste ombord innan det blev årets första G-T och sedan blev det krogbesök. Vilken kväll! 

3/6 I morse seglade vi mot norr för enbart storsegel. Det bär iväg ganska bra med lite segel. I höjd med Rönnäng vände  vi och gick till hamnen i Åstol för lunch. Därefter provade vi att bara segla med en liten fock runt Dyrön och det går ofattbart bra trots måttlig vind. I kväll har vi tagit det lugnt och gick för mat på Värdshuset vilket var ett riktigt misstag. En timme efter beställning fick vi äntligen mat med kallt kött! Skandal, vi blev erbjudna en kopp kaffe som kompensation. Vi avstod den och betalade den dyra notan. Skitställe! Aldrig mer! 

4/6 I morse åkte Margitha hem så nu är man ensam ombord. Dagen går åt till småfix och i kväll har jag konstaterat att jag fått med mig fel segel hemifrån. Det jag trodde var en stor genua är en liten fock! Skit om jag skall kappsegla och vinden verkar dessutom bli svag. Hittar lösningar på de flesta problemen och lånar en bil in till Kjell & Co för att få en laddare till datorn. Tidigare har jag använt en inverter men det är dyrt att först göra om 12 volt till 230 och sedan tillbaka till 19 volt. Nu gör jag om direkt från 12 till 19 och förbrukar mindre än hälften. Kvarstår gör bekymret med den trilskande AIS:en.  

5/6 Börjar bli både lat och feg. Har köpt en smart båtshake som drar igenom en lina genom en ring. Skitsmart! Har också beställt en PLB sökare. Ramlar jag i sjön kan jag utlösa den och förhoppningsvis bli upplockad. Den larmar via satellit och fästes på flytvästen. Jag har ju aldrig använt väst förut eftersom jag ansett att det bara förlänger lidandet men nu kan man ju bli upplockad vilket ändrar synsätt. Men alla grejor kostar ju en del.... Har konstaterat att felet med AIS-en är antingen splittern eller kabeln till den. Med direktkopplad antenn kan ni se var jag befinner mig genom att leta efter Dolores eftersom Post & telestyrelsen inte är så snabba.

6/6 Trots helgdag har jag jobbat med att hitta fel i båten. Hoppas ni har sjungit nationalsången högt och tydligt så att jag inte har saknats. Har haft en kunnig ombord som kollat splittern utan att hitta något fel. Under tiden har jag hittat ett antal kopplingar som verkar konstiga. I höst blir det en rejäl sanering av elsystemet och jag misstänker att det går att ta bort uppåt 100 m. kabel utan att något blir utan ström. 

7/6 Småfixar med båten innan jag tar mig 0,6 M till bryggan där de tävlande samlas. I kväll skall det bli gemensam middag. Det visar sig att vi blir 53 deltagare från Sverige, Norge, Danmark och Polen. 

8-9/6 Jag startar i startgrupp 3 i mycket lätta vindar. Tyvärr hade jag fått med fel försegel så i stället för en stor genua hade jag en liten fock. Lätt att hantera men går saktare. Jag tog det lugnt och tittade på andra som försökte med genackrar och spinnackrar med åtföljande strul. Någon skrek att "jag skiter idet här för du seglar ju ifrån mig". Det blev en riktigt seg resa och ofta var vinden svagare än strömmen men det är ju inget problem om man skall norr ut. På natten när det var helt vindstilla och bara strömmen drev oss framåt kollade jag väderrapporten som sa att nästa dag skall det bli 4 timmar med lite vind, sedan nästan inget. Jag bestämmer mig för att bryta och gå tillbaka till Marstrand vilket tog 8 timmar för motor. Fy vad segt! Har sovit ett par timmar så nu är man pigg igen. I kväll kommer de första båtarna i mål och det skiljer lite över 2 minuter mellan de första. Det blir nog en väldigt lugn kväll här. 

10/6 Det kommer in en och annan seglare men det är långt emellan dom. Jätte skönt att ha brutit tidigt! Det slutar med att 15 st kommer i mål, precis det jag gissade efter målgång. I eftermiddag har jag tagit mig 0,6 M till hemmabryggan där vi letat elektronikfel. Börjar tröttna på det nu. Har också börjat planera för VOC-s ankomst till Gtbg. Hamnen i Lilla bommen är full (skall ha 20:-per fot) så dom glömmer vi. GKSS har redan fullt men jag har fått lov att ligga på Grötö som egetligen är mycket bättre och närmare till tävlingen för 200:-/natt. 

11/6 Gör inte många knop, kroppen känns helt slut. Håkan kommer på kvällen så vi fortsätter leta instrumentfel. Konstaterar att signalen GPS stör, spelar ingen roll vilken antenn vi använder. Det sitter en inbyggd i plottern och en i AIS-en och vi kan använda båda eller vilken som helst av dom. Intervallen på störningarna beror på vilken vi använder. Tar vi bort VHF-en och kör antennen utan splitter fungerar även AIS-ens sändning. Man kan bli tokig för mindre!

12/6 Ny dag med felsökning. Sticker emellan med en biltur till Steningsund, dels för att leverera bokföringsmaterial åt bilägaren men jag behövde själv lite kläder och mat. Det är ju kanon att ha Marstrandskajaker som granne, han ställer upp på det mesta men jag försöker givetvis att återgälda det. Felsökningen i kväll har inte gett några större framsteg. Snart är nog knapparna utslitna på instrumenten. I morgon skall jag försöka få telefonkonsultation från Börje på Ramnav som är greneralagent för instrumenten.

13/6 Börje ber mig komma in med navigatorn för att uppdatera programvaran. Lite över 5 mil enkel och på vägen hem fick Kjell & Co ett besök för att jag behöver en datakabel.  I kväll har vi konstaterat att uppdateringen inte hjälpte så det felet kvarstår. AIS-problemet blev plötsligt sämre så nu varken sänder den eller tar emot. Det innebär att jag i morgon behöver ta mig till Henån för att hämta en ny splitter. På förmiddagen har jag hjälpt till med frakt ut till öarna med transportbåten så att jag får låna bilen.  

14/6 Åker till Henån för att hämta en billig splitter. Tillbaka transporterar vi ut ekvirke till en ö, det blåser ca 15 m/sek. Sedan åker vi och äter en bra middag vid Instöbron, kanonbra! Därefter konstaterar vi att den hämtade splittern är oanvändbar eftersom den bara har mottgning på AIS och inte sändning. Det borde framgått någonstans innan man kommer till monteringsanvisningen! Dåligt! Håkan experimenterar med instrumenten och plötsligt slutar det krånglande att fungera helt! Nu är väl snart måttet rågat?

15/6 Har skickat ett mail som skall till Raymarine i England. Har också returnerat slittern till Henån och överlåtit problemet helt på säljaren. Jag tycker att jag lagt tillräckligt mycket energi på problemlösning när jag i stället hade kunnat segla omkring och ha det trevligt. I kväll kommer Margitha på besök över helgen. 

16/6 Går till macken och tankar 32 liter för 572 : . Skönt att inte det behövdes 300 liter! Seglar sedan norr ut till Lysekil men stötttar med motor ibland när vinden är för svag. Båten går som ett troll så fort det är över 2 m/sek och inte plattläns. Fär en välförtjänt god middag efter ett par GT. I kväll har himlen öppnat sig, hoppas det blir bättre tills vi skall tillbaka! 

17/6 Tar oss hemåt för motor. Går krångliga innervägar och norr om Klädesholmen i något som heter Jungfruhålet stannar det lite bryskt. Hade hittat en sten! Inget allvarligt, såg att det var ett lurigt ställe så hastigheten var ca 1 knop. Vi drev fort av och tog på andra sidan en stång. Efter kom en Norrman som såg vad som hände men han försökte samma väg och fastnade ordentligt! Han fick nog hjälp att komma därifrån. Det är ca 25 M enkel så det blev några M i loggboken.

18/6 Inte mycket blir gjort, slöar mest i väntan på delar.

19/6 Kollar generatorremmen som ger ifrån sig mycket svart gummipulver. Det visar sig att den är utsliten efter 30 timmar. Hittar inga fel på remskivorna men vid en koll på nätet visar det sig att många haft samma problem med Yanmars originalrem. Försöker köpa ny på 4 ställen utan framgång. Det är inte så kul att vistas i båten eftersom vi haft medelvind på 18 m/sek och toppar på 24 så det gungar och rycker rejält. Hela båten vibrerar stundtals. I kväll fick vi grejer till AIS-en som nu får en egen antenn. Fortfarande har vi problem med ett instrument som inte fungerar och har konstaterat att det är störningar från GPS-signalen precis som jag hävdat ett par veckor nu.  

20/6 Vinden har utbytts mot regn. Vi tar Rejdars bil norr ut till Stora höga där vi hittar rätt rem. Hoppas den håller lite längre! Hem och montera AIS-antenn, inget kul när man blir blöt och dessutom jäkligt obekvämt. En förbipasserande på bryggan undrar om jag tar mig ur det det trånga stuvfacket! Nu är antennen på plats och det skall gå att hitta mig på diverse sidor under namnet Dolores som jag idag bett Post och telestyrelsen att ändra till Nikoline. Vi får se när och om det händer....Marine traffic är mycket bättre än Vesselfinder! 

21/6 Äntligen verkar vi ha löst problemen med både instrument och AIS! Instrumentproblemet fick lösas genom att stänga av plottern helt, sedan programmera ett annat vindinstrument än det som bråkat med aktuella givare. Sedan starta om plottern och plötsligt verkar allt fungera! Inte helt enkelt att lösa... Måste passa på att önska alla en TREVLIG MIDSOMMAR! 

Maj börjar utan båt!

[counter]

1/5 Båtlös, det har inte hänt på de senaste 37 ären med undantag för enstaka dagar. Letar något lagom sportigt så att man kan kappsegla och så litet att det går att segla singelhanded. Ringer på några annonser innan vi åker mot Göteborg och tittar först på en First 31,7 men den saknar både autopilot och septiktank så den fick vara. Åker mot Marstrand och en X 332 Sport som ser riktigt bra ut och med vettig utrustning. Det saknas en bra plotter i sittbrunnen och ett stävpeke för att komma i land. Tyvärr har den blått skrov vilket jag lovat mig själv att aldrig köpa. Efter 1,1/2 timme hade jag köpt den vilket tyvärr avslöjar en del om min karaktär. Det tog alltså 3 heldagar innan jag blev med båt igen...

3/5 Efter ett par dagar med ovanligt mycket arbete skall jag i morgon leverera det sista till gamla båten. Det är ett par cyklar som vi nu får klara oss utan. Det får väl bli ett par elcyklar i stället...Det är bara vikten som jag inte gillar. 

4/5 Slutlevererat! Nu är det bara "now how" kvar och det får vi ta när det passar mig. Tycker att jag gjort rätt för mig och hållit det jag lovat vilket känns bra. Jag har sålt ett 15-tal båtar tidigare och aldrig fått några klagomål så det skall nog gå bra nu också. Nu blir det ny övning på X-båt för egen del vilket jag har erfarenhet från -89 - 93 då jag vann mycket med en X 102. Vi var 3:a i både Gotland runt och Östersjömaran. Är det någon som känner för att vara med som gast blir jag jätteglad! Det behövs inga förkunskaper men en normalt rörlig kropp och att kunna lyssna på råd! Vi kan segla på 2 i de flesta seglingarna men vore kul med en 5-6-manna besättning på t.ex. Gotland Runt! 

5/5 Kort husbilstur till Motala, södra stranden är fint med gångavstånd till flera krogar. Vädret börjar bli så bra så att man vill ut på sjön!

6/5 Hjälper barnbarn med påmastning och lite småfix. Vi fär inte värmaren att fungera.

7/5 Lite jobb, sedan till Motala för att prata allvar med värmaren. Några väl valda ord och lite kontaktspray löser problemet. Börjar bli sugen på att hämta min båt. 

9/5 I dag blev det en utflykt med gamla rallygubbar till VW-museet i Pålsboda. Se till att åka dit snarast, samlingen på över 60 bilar med en av varje årsmodell skall säljas och ligger redan ute på auktionssajt. Det är troligen världens mest kompletta VW-samling. Många orörda originalbilar med väldigt få mil.  

10/5 Grattar mitt äldsta barnbarn som fyller 28. Åker till Marstrand för att ta några mått på båten för ett peke, solcell och namndekal. Väl framme finns inte båten på plats! Försöker först spåra den på AIS vilket misslyckas. Åker sedan in till Marstrand och efter en stund hittar jag den. Det visar sig att de har sin hemmabrygga där och befinner sig i båten, man skall ha lite tur.. Tar mina mått och kommer överens om att jag skall ta över den på lördag. Det blir ett par veckor tidigare än kontraktet säger. Åker hem för att skaffa det jag behöver.  

11/5 Först till Linköping och Marinaman för att skaffa grejer, sedan hem och packa husbilen och vidare till Marstrand. Väl där visar det sig att båten har något elfel. Instrumenten fungerar sporadiskt och jag kommer snart på att det är dålig kontakt i en huvudströmbrytare. Samtidigt kommer jag på att allt fungerar även när jag tagit bort huvudsäkringen! Det innebär att båten är osäkrad så att även om huvudsäkringen går finns det fortfarande spänning. Det gör segling onödigt spännande! Vid kortslutning innebär det ofelbart kabelbrand! Dessutom fungerar inte AIS-en vilket är ett mindre bekymmer. Morgondagen innebär en del jobb.   

12/5 Felsökning! Vi håller på hela dagen och utesluter det ena felet efter det andra. Till slut visar det sig vara laddaren från landström som ställer till det hela. Den kortsluter mellan motorkrets och försörjningskrets vilket gör att med den inkopplad är egentligen säkringar överflödiga! Dagen avslutas med montering av det nyinköpta peket, tyvärr kommer stödröret lite snett men jag skall se om det går att rätta till det senare. Fotsteget passar inte heller men det skall jag såga till senare. Blir bjuden på grillfest med en massa seglare varav jag träffat ett par tidigare. Kul! 

13/5  Monterar färdigt peket innan vi ger oss ut för en provsegling. Trots lite för litet försgel går det skapligt fort i den lätta vinden. Att sätta och ta ner och stuva seglen är ingen lek om man är ensam så det måste till lite hjälpmedel. B.l.a. skall det monteras lazy jacks för att kunna stuva storen på bommen. Ljudet i båten låter som i en tomburk jämfört med den gamla båten men man vänjer sig väl så småningom 

14/5 Igår när vi gick igenom båten berättade säljaren att han bytt anoder i motorn varje år. Jag blev lite förvånad och på min fråga varför sa han att den är sjövattenkyld. Jag kommenterade inte det då men blev ganska förvånad. Anledningen skulle vara att spara vikt. Följden blir ju att motorn rostar sönder. Idag när jag läste noga i mäklarens specifikation stod det Yanmar GM20FC och FC står för freschwatercooled. Jag kontaktade mäklaren och krävde att det skulle åtgärdas och deras kommentar var att det är ingen skillnad på livslängd och att det varit så sedan båten var ny. Så lättlurad är jag inte utan framhärdade och de gav sig ganska lätt. I morgon skall de beställa tid för montering av en Martek-kylning. Tyvärr verkar ingen ha tid att fixa det med detsamma så vi får se hur det blir. 

16/5 Idag har det hänt grejer! Först ringde båtmäklaren och meddelade att han beställt tid för kylmontering, En 1/2 timme senare ringde de från husbilsverkstaden och ville byta golvet i duschen som jag klagat på sedan köpet så nu blir det nog ordning på det mesta.

18/5 Hämtat husbilen och tyvärr lyckades reparatören ha sönder en del under golvbytet men det skall fixas så småningom. I morgon tar vi med Margithas barnbarn och åker till Femörefortet som öppnar för säsongen. Hoppas det finns plats på ställplatsen som är riktigt fin.

21/5 Det blev en bra helg med ungar i husbilen. Fortet är riktigt häftigt och skall tåla en bomb dubbelt så stark som Hiroshima på 300 meters håll! Söndagen åkte vi något som heter utflyktsvägen som går mellan Nyköping och Norrköping. Krokig och backig men trevlig, vi stannade för lunch i Kvarsebo, en trevlig liten by. När vi lämnat ungarna åkte vi till Vadstena för en kanonkväll vid vattnet. Idag jobbar Margitha så jag tog husbilen till Marstrand för att fixa lite med båten.

23/5 I går monterade jag lazy jacks på storseglet. När man tar ner storen rasar 38 m2 ner över däcket och är nästan omöjligt att hantera av 1 person utan dessa snören. Jag har sedan letat elektronikfel eftersom enmassa saker inte fungerar som det skall. Eldragningen är ju inte precis proffsigt utförd med många många meter kabel i stora härvor. Plotterns vindpil visar motsatt vindriktning ungefär halva tiden, autopiloten får varken vind- eller navigationsinfo. Vindinstrumentet pendlar ibland mellan relativ och sann vind. I princip alla kablar är svarta eller röda. Solcellen laddar 20 volt till regulatorn men den släpper bara ut 12,0 vilket gör att batterierna sulfaterar. Det finns alltså lite att fixa med. 

24/5 I går slet jag hela dagen med att försöka få i 2 kablar till den nya solcellen i ett redan fullt kabelrör. Det blev många svordomar, massor av svett, och gick åt mängder med diskmedel. Kom på en lösning på em. så nu är det klart. På kvällen kom Håkan och då tog vi itu med elproblem och konstiga instrument. Jag har under hela tiden klagat på ett relä som varit varmt. Vid en närmare kontroll såg vi att det var fel kopplat så att det blev ström i en jordkabel. Plötsligt började alla funktioner i autopiloten och en del annat att fungera! Nu är det bara 2 saker kvar som inte är ok. Det ena är ett nytt instrument som beter sig konstigt och AIS:en som tar emot men inte sänder. Har varit ute och provseglat till Hätteberget och Pater Noster. Det har inneburit en del strul. Förseglet gick bara att rulla ut en liten bit, vilket jag så småningom fattade att det berodde på att i går när jag hade sprayhooden borta, lossade alla linor på babords sida vilket innebar att jag släppte på spinnackerliften som tydligen används att hissa förseglet med. När jag höll på med felsökningen lyckades jag dessutom trampa på handtaget till en öppen avlastare så att det gick av. Det skall inte vara enkelt!! Allt slutade med att jag lyckades ramma bryggan eftersom båten i stort sett saknar backfunktion!!! 

25/5 Upp och iväg, båten skall till Björkile marina. Ingen vind så Yanmar får jobba. Det tar 2,5 timmar med motström och sista biten är riktigt grund och dessutom var vattenståndet 37 cm för lågt. I sjökortet står det 2.4 på ett ställe och med -37cm blir det 2,03 och båten sticker 2,17! Det går bra ända till inne i marinan där jag fär gasa rejält 50-75 m. där det stod 1,9 på ekolodet men det var dy så inget hårt som tog emot. Fick den på plats efter lite krångel. Mäklaren fanns på plats så jag fick skjuts till husbilen för att kunna åka hem.

27/5 Helgen har ägnats åt barnbarnets Maxi 77:a. Vi har fixat ett laddningsbekymmer och hängt på segel mm. I eftermiddag blev det provsegling och allt fungerade som det skall. Solen har tagit fruktansvärt så nu är man röd som räven.

28/5 Först en del jobb och sedan nostalgiafton i V:a Harg med massor av människor och fordon.  

30/5 Ny nostalgiafton, nu i Vadstena. Värmen gör att det var färre besökare än förra veckan men det fanns mycket att se ändå. Det är många som är nyfikna på min 2CV. Väntar på att båten skall bli färdig på varvet, det är ju nu när vädret är så fint jag vill använda den.  

31/5 Idag kom ett meddelande att båten är färdig för avhämtning. Skall försöka packa allt som behövs för att vara ute en längre stund och hitta ett sätt att ta mig dit. Har anmält mig till en enmanskappsegling på 125 M fågelvägen den 7/6 men vet inte om jag tänker starta. Den går genom skärgården med massor av grynnor från Marstrand norr ut till Lysekil och Fjällbacka innan den vänder vid Ramskärs fyr och sedan är det fritt att segla utomskärs till Hätteberget innan man viker in till Marstrand igen. Det är troligen idiotiskt med en båt man inte känner i en skärgård där man inte hittar så vi får se.

Det skulle ju vara vår nu!

[counter]

1/4 "April, april jag kan lura dig vart jag vill" sjöng man förr när man lurat någon. Nu går det lite lugnare till. Har varit hos kompisar med husbilen men har nu tagit oss hem för att åka vidare till Jönköping och bilmässa dit Margitha inte vill följa med. 

3/4 Bilmässan var häftig med gissningsvis ca 1000 fordon utställda. Allt från mopeder till stor lastbil. Nästan allt är ombyggt, ofta på ett sätt som inte tilltalar mig. Jätteanläggningar för musik, sänkta fjädringar så de ligger på marken och jättehjul med väldigt lite gummi på. I det närmaste okörbara alltså. Det fanns också några få rallybilar och de är ju användbara. Man kan konstatera att ungdomar nu för tiden har väldigt gott om pengar, i många byggen är det säkert nerlagt någon miljon. Vi har fortfarande kalla nätter och bara enstaka +-grader på dagarna så båtjobb är inte aktuellt.   

6/4 Vaknar i snöstorm trots utlovat bättre väder. Packar husbilen och kör ut till båten och lyckas krångla till mig el. Det är ont om fungerande uttag trots att vi påpekade det förra året. Knappt hälften fungerar så på kvällen blir det lite diskussion om vem som skall vara utan. 

7/4    Hoppsan! I morse kom det väldigt många som ville ha ström. I stolpen närmast mig finns 4 uttag varav 2 fungerar. Det gör dom bara så länge var och en tar max 2 kw. När man sedan grenar ut till vänner och bekanta och alla man känner så blir alla utan. Då skall ju givetvis jag kunna svara på varför säkringen löser ut eftersom det är jag som har min kabel i uttaget .... Ibland blir man liiite trött på grannar! 

8/4 Slipat klart så nu är det spackling som gäller. Till det behövs mera värme. Fortsätter med bytet av loggivaren. Den är ju fort bytt, men det är 14,2 m kabel som den är kopplad till. Bara att komma på hur den är dragen tar sin tid, helst skulle man vara 2 så att någon kan se var det rör sig när man rycker i den gamla kabeln. Får dit den och allt fungerar perfekt, Har tyvärr inget spackel med mig, hade varit bra när det är 19+ så det är bara att åka hem.

10/4 Tillbaka med husbil och spackel. Det är fortfarande förkallt så det normala förhållandet att gecoaten härdar är inte aktuell, nu stelnar spacklet för att det är för kalll! I kväll räkor med tillbehör!

11/4 Härdningen fungerar dåligt. Efter ett par försök att slipa med igensatt papper som följd är det bara att ge upp och åka hem. Spacklet skall härda på 24 tim. vid 5+ men i natt var det nästan 0. 

13/4 Margitha helgledig så husbilen packas. Frågan är vad vi skall hitta på. Det blir fågelskådning! Tror ingen kunde gissa det, men vi drar till Hornborgasjön och här är vi inte ensamma, massor med husbilar står här. I morgon får vi se om vi är för sent ute, men idag lär det ha varit ca 11,000 här. Det blåser så hela bilen skakar men efter 1 kilo räkor och en dunk vitt somnar vi säkert lugnt trots det enorma nattlivet här.

14/4 Lite lurade blev vi av att vi åkte till ett ställe som heter Trandansen. Det är en plats för fågelskådare som är jättefin men trandansen är på andra sidan sjön i den sydvästra delen. Vi kör dit och får se 9800 tranor och nästan lika många människor som tittar. Häftigt skådespel där tranorna matas med korn av naturvårdsverket. När tranorna lämnar på kvällen för att övernatta i sjön kör man ut kornet med traktor och nästa dag är tranorna tillbaka. PÅ em. drar vi vidare mot Mariestad och deras fina ställplats i hamnen där vi sitter ute och njuter av solen.

15/4 Drar sakta hemåt med uppehåll för middag i Motala.

17/4 Först till Linköping för arbetsprov och kontroll av hjärtat. Det utfaller bra men tyvärr lite för dålig kondition. Blir ingen träning när ryggen säger ifrån. Sedan till Vadstena för att fixa med SSV:s jollar. Därefter till Stegeborg för att fixa med båten. Nu hade spacklet härdat så det gick smidigt att slipa. 

18/4 Spacklar och slipar, hoppas hinna lägga på lite färg idag. Fungerar inte, spacklet härdar for sakta. Nästan hela dagen består av väntan! 

19/4 Äntligen lite värme så att härdningen fungerar! Trots det går det sakta och det blir lång väntan mellan färglagren. I kväll när vinden avtagit har jag kunnat lacka en liten skada på utsidan av skrovet. När man sprayar vill man ju inte ha färgryk över hela båten. Nya ägaren har varit här och tagit bort vintertäckningen. Och lackeringen blev kanon! Efter 12 lager av coppercoat tar jag kväll och åker. Margtiha sätter på bastun och efter en snabb sådan drar vi vidare till Vadstena för en god middag. Det blev årets besvikelse! Sämsta middag vi fått på ca 20 år! Och dessutom dyrt! Osteria i Vadstena, ligger på torget...

 21/4 Idag har jag sprungit ivägen när barnbarnet vårrustat Maxin. Han tar över den och skall flytta den till Torshälla. Det innebär att jag har en båtplats men ingen båt.... Undrar hur länge? 

25/4 Tillbaka i Stegeborg för att fixa det sista på båten. Nya ägaren har varit här och tvättat med oxalsyra och sedan polerat. Det vita har blivit bra men de blå ränderna är sådär... Han tycker att resten kan göras när båten är sjösatt. Undrar hur han skall putsa coppercoaten i botten då, den skall putsas med t.ex. scotchbrite när den stått och torkat för att slippa påväxning. Jag slipar den biten jag målat om och det blir skitbra, ser ut som kopparplåt! Han kommer i morgon och har med sig någon sakkunnig så vi får se hur det fungerar. Vi ska sjösätta tidigt på fredag morgon.

26/4 Finslipat botten och skurit i seglen med hjälp av nya ägaren. Allt klart för tidig sjösättning i morgon bitti.

27/4 Hon flyter i år också! Allt fungerar förutom tryckvattnet. Letar länge innan jag kommer på att silarna i utkastarna är igensatta. Förmodligen skit från tanken eftersom jag tömde den helt i höstas. Provkör också med full gas och toppfarten blev 7,6 knop. Åker hem på kvällen.

28/4 Tar en skåpbil med massor av prylar som skall till båten. Det blir ett tungt lass. Därefter hem och byta till husbilen för en utflykt som slutar i Motala och ett krogbesök på kvällen. Får riktigt bra mat på hamnkrogen.

29/4 Tar oss hem varefter jag ringer till ett par som vill sälja sina båtar. Jag skall till Strängnas och ryggspecialist i morgon och tänker passa på och titta på ett par båtar i Stockholmstrakten när jag är så nära.

30/4 Det finns hopp beträffande ryggen. Äter fel medicin så jag fick tipset att byta vårdcentral till att börja med. Har tittat på 2 båtar också. Den första undrar man hur ägaren tänker. Den står på land sedan ett par år, otroligt skitig, med en del gröna tampar. Ägaren vet inte riktigt vad det är för modell och har skrivit fel mått i annonsen. Det kanske inte är så noga i fjollträsk? Den andra är i bra skick men ingen har vettiga kojer och lämpar sig nog bäst för dagsegling med enstaka övernattningar. Det finns gott om roliga kölbåtar till salu så jag hittar säkert något som passar.   

Vinter, hur länge?

1/3 Har avstått skidåkning ett par dagar. Dels värker i rumpan men mest för att det är för kallt. 10-14 - och med den hastighet jag åker med gör fartvinden att det upplevs som åtminstone 60-....

6/3 Hjälp! Idag har det kommit 10 cm snö till! Nu räcker det för den här vintern, det är många år sedan det var lika mycket. Och mitt i snökaoset skall vi på ny båtmässa i morgon. Stockholm den här gången. Det verkar som de fått dit lite segelbåtar igen vilket inte hänt sedan 2014. Skall bli intressant, rapport kommer!

8/3 Jo, nog hade de fått 5-6 båtar men 39 fot och uppåt. Kul att det i alla fall finns några som försöker. H-R fanns där liksom Najad som köpt Arcona. Dessutom X 4.3. Idag har jag varit och tittat på en gammal hobbybil i snöovädret. Vi får se vad det blir av det. Beslut i morgon.

9/3 Det blev inköp av hobbybil. Nu gäller det att se till så man får tid att åka när vädret blir bra. Föremålet är en 2 CV Charlston i ovanligt fint skick. Det är en riktig racer på 28,5 hk. Det är halva effekten mot vad båten har men den väger bara 680 kg mot 10,000. Den går också 10 ggr. så fort och när man svänger lutar den lika mycket så vi får se om jag blir sjösjuk.

15/3 Idag har kroppen fått lite pisk i det fantastiska vädret med skidåkning. När jag kom hem fanns en faktura från Vituddens marina på 4800:-. Jag ringde och undrade varför och fick svaret att platsen inte var uppsagd på rätt sätt. Jag sa i höstas upp platsen muntligen till ägarens son eftersom ingen annan personal fanns på plats samtidigt som jag lämnade taggen till toa och dusch. Han tog emot dem och sa att det var ok. Det måste enligt ägaren ske på originalkontraktet och jag skall ha ett kvitto på att det är lämnat! Har under 37 år haft ett antal båtplatser både i Sverige och utomlands. Lyckas man inte hyra ut platserna på normal väg kan man ju göra så här, men det är kortsiktigt. VARNING FÖR VITUDDENS MARINA. Läs noga igenom allt innan undrskrift. De tar också betalt för gammalt skrot som nytt när tillfälle ges med hänvisning till att det är dyrt att hämta nytt på stan! Jag har aldrig tagit betalt för att skaffa fram det vi inte har i lager eftersom det bör ingå i det påslag som redan finns. Det kallar jag för OCKRARE! Dessutom är det så att betalar man för en 4 metersplats får man en på ca 3,7 m eftersom de räknar cc-mått på bommarna. Av förklarliga skäl har de inga bommar som går att gå på, då skulle ju platserna blivit ännu smalare!!  

18/3 I fredags tog vi ut husbilen i det fantastiska vädret. Vi hamnade på den fina ställplatsen i Mariestad. Vi såg några som åkte längfärdsskridskor i lördags morse. Vi drog vidare till Lidköping där 2 husbilshandlare fick besök. Det är kul att se på olika lösningar men omöjligt att hitta exakt det som vi vill ha. Efter att ha haft 2 bilar vet vi precis hur det skall vara, tror vi. På kvällen firade vi att jag på bara en dag blivit ett år äldre. Det är ju sånt man egentligen vill glömma men firandet är ju inte så dumt. På hemvägen såg jag plötsligt att bränslemängden ökade i tanken! Kom på att jag gjort om tanklocket eftersom det har läckt när man svänger så nu blev det så tätt att ingen luft kom in och tanken sögs ihop. Konstigt att det händer efter 30 mil och inte meddetsamma. Lätt fixat. 

21/3 Ny kort skidtur i 5 +-grader. Mjukt i spåren så nu är det väl risk att det snart är slut för säsongen. Husbilen är på lackkonservering så den blir lite lättare att tvätta. Skall försöka hämta hem gammelbilen i morgon så jag har något att pilla på. 

24/3 Både gammelbilen och husbilen hemma. Den sistnämnde kommer nog att ställa till problem, får troligen djurskyddsföreningen på mig, den blev jättehal. Jag kommer att hävda att vi gjort den så för att de ska ha lite kul! Gammelbilen ställde till problem redan vid avhämtningen med en lysande röd varningslampa som vi inte visste vad den betydde. Jag har hittat felet som som var väldigt lätt åtgärdat, tog ca 3 sek utan verktyg när man väl hittat problemet. Halva Sveriges Cittraklubb har varit involverade.... Tyvärr visade det sig att den har inkontinensbesvär när man tankar fullt så det måste fixas. Dessutom går den lite ojämnt vid jämn hastighet så den behöver nog lite omsorg. Väntar på att våren skall komma på allvar eftersom jag har lite leveransjobb på gamla båten. Är sugen på att hitta något nytt. Det finns några till salu ute i Europa men jag vill avsluta den gamla affären först. Dessutom är Euron hemskt dyr just nu. Svenska kronan är inte mycket värd trots att vår regering gång på gång påstår att Sverige går bra. Vad skall man tro? 

26/3 Har fått tillbaka mina pengar från Vituddens marina eftersom de nu hittat en lapp med min uppsägning på. Bedrövligt att man skall behöva bli beskylld för att ljuga av en ägare som har dålig koll. Han har givetvis inte hört av sig utan det fick personalen göra. Jag har ett öknamn på sådana som inte lämpar sig för tryck....  Det slutar på stövel...

29/3 Nu får gärna kylan ge sig! Börjar få lite panik med att fixa det jag lovat på gamla båten, men det är omöjligt i nuvarande temperatur. Skall helst ha minst 15+ om det skall härda på rimlig tid. Slipa går ju när det är kallt även om man fryser om fingrarna. Helgen skall firas i "glada vänners lag" och tanken är att avsluta med ett besök på Elmia på måndag. I morgon skall jag dock åka till båten för att kolla vilken färg skrovet har, jag vet att när de lackade skadan senast bröt man färgen för hand, därmed finns inget färgnummer. Måste passa på att önska alla som läser en GLAD PÅSK!

 

Februari 2018

[counter]

4/2 Nu har det snöat i flera dygn så nu räcker det. Har mellan 30 och 50 cm så nu går det att åka skidor utan konstsnö. Undrar hur mycket översvämningar det blir när allt det här smälter. Jag tycker det är fint, ljust och tyst. Hoppas det fär ligga kvar så här till början av mars och att vi sedan får fin dagsmeja med lagom  värme. Den här veckan är det båtmässa i Gtbg och jag har en livflotte som skall hämtas. Det passar ju bra att göra båda samma dag.  

7/2 I går blev det en resa till Alingsås och Göteborg. Hämtade Coppercoat, ompackad livflotte och besökte båtmässan. Mässan var värdelös, inga båtar av intresse. Två segelbåtar, bägge avsedda för charter, var utbudet. På mässan fanns även Memira som utlovar ett glasögonfritt liv efter operation med linsbyte. Jag gjorde en sådan 2012 men har på senaste tiden fått försämrat närseende så jag hotade med stämning för falsk marknadsföring. Det blev en jäkla fart och jag bokades omgående in för synundersökning på fredag. Skall bli intressant att se vad som händer. 

12/2 Hoppsan! Sedan i maj 2013 har 110000 varit inne på sidan, häftigt! Har varit på synundersökning idag men de hittar inget fel och påstår att jag ser bättre än normalseende. Själv upplever jag att jag vissa dagar behöver läsglasögon. Det är olika från dag till dag. Skulle vara intressant att veta om någon annan upplever något liknande. Den här veckan skall husbilen rastas igen, nu till Värmland och Norge för att titta på Svenska Rallyt. Det gäller nog att ta med stora snöskyfflar, det ryktas om över 1 m snö så det kan bli jobbigt att parkera. Det blir nog lite farligt för publiken som försöker gå på vägarna eftersom vallarna är så höga att det är omöjligt att ta sig över när det kommer tävlingsbilar. Hoppas att de håller sig undan. 

18/2 Hemma igen efter 3 dagar i djup snö. Det är nästan omöjlgt att pulsa fram när det är ungefär 1 m. djupt och man inte vet vad som finns under snön. Därför har det varit massor av människor på samma plats, alla har svårt att gå i skogen. Vi har sett bilar parkerade upp emot 1 mil från åskådarplatserna så de har haft långa promenader på vägen. Undrar vilken annan sport som har så intresserade åskådare. 

21/2 Vilken vinter vi har! Fantastiskt med mycket snö och fina skidspår. Idag har jag tvingat ut kroppen och det har gått riktigt skapligt. Nu tycker jag att vi kan få 2-3 veckor med sol, fina dagar och lagom kalla nätter så att vi slipper översvämningar när allt skall smälta på en gång. 

23/2 Ny skidtur i jättefina spår innan bastu och öl. Kan man ha det så mycket bättre? 

26/2 Skidor igen för att försöka få kroppen att fungera bättre. Tyvärr fick det motsatt effekt idag efter en rejäl vurpa där svanskotan fick ta smällen. I kväll är det svårt att sitta vilket är det enda som tidigare fungerat bra. Får väl försöka stå på huvudet som nog är det enda jag inte provat tidigare. Åkte i alla fall 7 km.  

Nytt år och nya möjligheter!

[counter]

3/1 Överlevt det lugnaste nyåret på många år. Margitha har jobbat så tokiga tider så inget kul har blivit gjort.

I går bestämde jag mig för att dra norr ut till snön för skidåkning. Stökig resa med alla sorters väglag. Regn, torrt och fint, regn igen och sedan snöblandat regn. Stannade i Hällefors för natten. I morse drog jag vidare till Säfsen på otroligt dåliga vägar. 5 cm åtkörd is som delvis regnat sönder gör att man kan tro att hjulen skall lämna bilen. En plöjd åker är jämnare! Framme hittar jag en parkering med el precis nedanför backen och med 150 meter till spåren trots att man vid förfrågan i receptionen säger att det inte finns. Jag har tänkt åka på längden för att få lite kondis. 

4/1 Kroppen vill inte, protesterar genom att göra ont! I går blev det bara 6 km. med riktigt bakhalt på en nerlagd järnväg. Har tejpat om och idag åkt ett annat spår, men eftersom det inte var fruset när snön kom, är det ibland klättring för att inte behöva bada. Undrar hur de kommit fram till att de har 5 mil spår? De säger också att alla spår spåras om varje dag. Det jag åkte idag har inte spårats om de senaste dygnen. I dag blev det bara 6 km men på dubbla tiden mot i går. 

6/1 I går blev det inte mycket åkt, ryggen sätter stopp. Beslutade mig idag för att åka hem, det är ingen ide att plåga sig när det inget ger. Fick ett fantastiskt fint väder så jag tog vägen över Gravendal men det var länge sedan jag åkte på så hala vägar. Från Persberg var det torr och fin asfalt. 

10/1 Man måste vara frisk om man vill få vård! I måndags fick jag ett brev från Landstinget angående min onda rygg. Där stod att jag kan inte kan få hjälp på över ett halvår.  Blir f-b och börjar ringa runt och hänvisar till vårdgarantin på 3 mån. Träffar rätt och idag har jag fått ett mail som bekräftar att jag skall få hjälp i Jönköping inom 1 mån. Hoppas att de kan fixa det jag haft ont av i mer än 30 år men som blivit värre på slutet. Problemet verkar vara att några kotor är förskjutna så att ryggmärgen kommer i kläm. Troligen sviter efter många hårda landningar i tävlingsbilar.

13/1 Händer inte så mycket just nu men idag har vi varit och tittat till båten. Allt ser bra ut och vi har sluppit inbrott vilket hänt andra på området. Jag har gjort det lite besvärligt att komma ombord och hoppas att de väljer något enklare.... Är sugen på att komma igång och fixa det jag lovat men det går ju inte p.g.a. vädret.

20/1 Har varit ute och kollat att båten mår bra. Ser bra ut bortsett från att det har kommit ca 15 cm snö som tynger ner presseningen. Jag trodde att vi hade tillräckligt mycket rasvinkel för att det skulle glida av men mycket ligger kvar och på något ställe har pressen sjunkit in så där blir det en swimmingpol när det blir mildväder. Verkar dock som om vi har sluppit tjyvar hittils vilket jag är tacksam för. Har börjat leta efter nästa fortskaffningsmedel men inte många är till salu så vi får se hur det blir.

23/1 Har svarat på ett par annonser. Tyvärr är de på tyska vilket jag kan läsa hjälpligt men inte skriva eller prata. Jag har svarat på engelska men det verkar inte fungera eftersom de inte svarar på mina frågor. Trodde nog att de flesta nordeuropeer kan eller känner någon som förstår engelska. Ett annat bekymmer är kronans låga värde mot Euron. Jag tar gärna emot tips på hur man växlar på billigast möjliga sätt.

28/1 Ny koll i båten. Har fått den nya loggivaren med åtföljande 13,7m kabel. Man får inte klippa den gamla och skarva utan jag måste följa den hela vägen och byta den. Inget kul jobb eftersom den delvis följer en kabelränna med ett 50-tal kablar varav ett 10-tal likadana. Har i alla fall direktkopplat den nya till instrumentet och sett att den fungerar. Det vore ju riktigt surt att montera den och sedan komma på att den inte funkar. Det känns som vår eftersom all snö är borta och flera plusgrader men vintern börjar nog snart.

31/1 I måndags var jag i Jönköping för att få ryggen fixad. Tyvärr vill den läkaren inte ge sig på det. Felet är en kota som är komprimerad och därmed är ryggmärgskanalen för smal. Den är bara ca 1/4 av det normala. Det ser alltså ut som om jag måste leva med eländet vilket känns för jäkligt.