Båten är en Hallberg-Rassy 36 från 1996. Hon är 11,31m lång och 3,55m bred. De flesta brukar skryta med att deras båtar är stora. Det gör aldrig jag, jag prutar på måtten vid varje träff med hamnkaptener och kanalfolk. Det sparar en del pengar och det påstås ju att storleken inte har någon betydelse. Djupgåendet skall vara 1,7 m. men jag misstänker att hon går djupare eftersom uppgiven vikt är 7,5 ton och vid förra upptagningen konstaterades att vikten var 9,8 ton utan mast och segel. Fulla tankar väger ytterliggare ca 600 kg. Motorn är en 4-cylindrig 2 liters Perkins MD22L diesel på 55 hk försedd med en 3-bladig J-prop foldingpropeller på rak axel. Propellern har fördelen att dra lika bra bakåt som framåt eftersom den inte fälls ihop utan de flata bladen vrids så att vid avstängd motor står bladen i färdriktningen och vid back är de "bakvända". Förutom standardutrustning med kallt och varmt tryckvatten, kylbox, landström o.s.v. är hon utrustad med bogpropeller. En komplett Raymarineinstrumentering med plotter som kan kopplas till autopiloten, digital radar och AIS-B för att "se" andra båtar och hinder i dålig sikt eller mörker har installerats i november 2010. Autopiloten kan ställas in för att hålla en rak kurs, gå till en waypoint, följa en rutt eller styra efter vindens riktning. Dessutom finns en fjärrkontroll vilket gör att det går att styra varsomhelst ombord. Allt drivs med el, därför har jag monterat solceller på 210 watt och bytt originalgeneratorn till en 100 amp. Jag har också monterat 4 st 6 V golfbilsbatterier som kopplas parvis så att jag kan ta vara på och lagra mycket energi utöver det vanliga startbatteriet. De skall vid 12,7 V ge 460 amp/tim. Jag har också monterat en inverter på 1500 Watt för att ha tillgång till 220 V el även när jag är på havet vilket gör att jag kan fixa mat utan att använda gasol. Jag har ett elektriskt ankarspel som via 60 m. kätting är kopplat till ett 20-kilos CQR-ankare i fören. Det kan numera manövreras från sittbrunnen med en fjärrkontroll för att förenkla när jag är ensam ombord. Jag har ju ingen arm som är 10 meter lång...Ankarboj finns för att markera var ankaret ligger samt att kunna dra upp det "bakvägen" om det fastnar för bra. Akterankaret är kopplat till 55 meter ankarolina. 2st. VHF-radio finns, en inne i båten och en i sittbrunnen. En laptop finns ombord som jag använder för kommunikation, skriva det här och som har egen GPS och navigationssystem. Den har också en antenn som kan hissas upp i masten för att hitta öppna kostnadsfria nät och att Skypa. Den är numera kompletterad med en skrivare för att t.ex. skriva ut flygbiljetter.
Tankarna är rostfria, två vatten och två diesel. Det gäller att tanka ofta så att man inte kör slut på allt. 345 liter diesel kostar ju en halv förmögenhet. Det känns liksom lite billigare att tanka ofta! Eftersom jag vill slippa kostnaden och besväret att tanka, ofta dåligt, vatten i marinorna har jag monterat en watermaker så att jag producerar mitt eget sötvatten direkt ur havet. Vattnet smakar bättre än det jag tidigare har köpt på flaska och är absolut rent. Jag får plats med 355 liter i tankarna.
Med finns också en gummijolle och 2 st hopfällbara 6-växlade cyklar. Jollen har ett kapell som skyddar både mot uv-strålar och regn. Till den finns numera en elmotor eftersom den gamla 5-hästaren blev för tung att hantera och jag slipper ha en bensindunk ombord. Dessutom startar den omedelbart...
En stor kostnad är försäkringen som hos Alandia kostar nästan 10,000:- /år.
Seglen består av rullstor, ny våren 2017 med stående lattor, en genua med rullkompensator och uv-skydd från 2016 och en bra fock. Jag har också en stor genacker med strumpa. Förstaget är förstärkt till 10 mm med ny Furlex 300 S hösten 2010. Jag har 2011 monterat ny sprayhood och nytt sittbrunnstält. Det sista har jag höjt 20 centimeter och jag har gjort en konstruktion som gör att det kan användas som bimini (soltak).
Jag saknar en del prylar men skulle jag väntat tills allt varit perfekt (vilket det aldrig blir)skulle jag inte ha kommit iväg, precis som så många andra!!! Under tiden man rustar kommer ju nya prylar man bara "måste ha"!! Det sker i en takt som ingen normal plånbok klarar.
Det är trots allt en och annan som gjort liknande resor med betydligt sämre utustning och i sämre båtar än jag nu försöker göra! Det är ju också så att de prylar som inte finns med inte heller går sönder...
Jag har säkert glömt en del men kompletterar efter hand.
Jag vet att en del av ovanstående låter som galimatias för en del läsare. Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar och jag svarar gärna på frågor om det jag kan via mail. Adress: sy.nikoline@gmail.com. BÅTEN ÄR NU SÅLD OCH EN NY INSKAFFAD!
Det blev en X 332 Sport som är motsatsen och saknar det mesta när det gäller bekvämlighet men seglar extremt bra. Jag hoppas att den inte blir för jobbig med sin nervösa karaktär. Det är som att byta från ett bra hotell till ett enkelt tält utan bekvämligheter, ingen användbar dusch och inget varmvatten. Seglen måste hissas och beslås varje segling så det tar ju en del tid. Hon är 10,06x3,30 och sticker 2,22, utrustad med kolfibermast och massor av olika segel och en hemsk massa trimlinor. Det sitter 17 st på rufftaket och 8 st i sittbrunnen.
Den båten blev för obekväm så den är såld till Danmark.
I stället har jag inhandlat en pensionärsbåt i form av en Bavaria 32 från 2011. Den har rullsegel så jag slipper hissa.