Syrien.

2010-10-03

Sön 3/10 Efter det bistra men vänligt korrekta mottagandet har vi tagit en lång promenad in till centrum. Det är en stor stad och det första vi slås av är den intensiva trafiken. På den tvåfiliga gatan kör man i 5 filer. Ett tut är en hälsning, 2 är "se upp" och flera ihållande betyder kör. Det har ingen betydelse att det är rött ljus 300m. längre fram eller att en polis har stoppat kön. Efter en stund ligger alla på hornet tills kön börjar röra sig. Vad vi frapperas av är alla sopor som ligger överallt. De flesta verkar tro att det skall vara en soptipp precis där de befinner sig. Jag misstänker att när mörkret faller är det gott om råttor här. På hemvägen kommer vi överens med en taxichaufför och hans kompis om att köra oss runt under 2 dagar(hoppas jag). Det är svårt med arabiskan. Om allt stämmer hämtar de oss i morgon kl. 6,00.

Mån 4/10 Ingen kom kl 6! Vi ringde och väckte chauffören så han kom kl 7. Kompisen som kunde engelska och skulle tolka hoppade av efter 15 min., han skulle jobba... Bilen var en kinesisk Chery, en minibil som rullat 44000 mil, nu utan stötdämpare bak. Efter en 1/2 timme klagade chauffören på att han var hungrig! Vi körde de 15 milen till Homs där vi besökte Crac Des Chevaliers, en fantastisk korsriddarborg som låg vid den välkända silkesvägen. Mycket välbevarad eftersom den varit bebodd i 2000 år, alltså in på1930-talet. Jättestor, den rymde 4000 soldater och 400 hästar. Vi körde sedan vidare mot Palmyra, ytterliggare 17 mil bort. Vår chaufför somnade vid ett tillfälle så jag slet ratten ur händerna på honom för att undvika en frontalkrock. Det var nära! Efter en utskällning och hot om att kliva av skärpte han sig ett tag. Plötsligt får han för sig att stanna vid ett skjul för att byta olja. Vi väntade en 1/2-tim. innan det blev gjort och han trodde att vi skulle betala! Innan hade han stannat för att köpa nytt telefonkort som vi betalade! Framme i Palmyra fick vi nästan en chock. Staden som varit begravd efter en jordbävning är nu till stora delar framgrävd. Den är jättestor och var mycket framgångsrik under den arabiska drottningen Zenobias ledning. Templet tog 90 år att bygga och lika lång tid att förstöra men är ändå väl bevarad. Fantastiska utsirningar som alla har en betydelse, då var det 3 gudar som gällde varav 2 var solen och månen. Efter det skulle vi åka hem. Vår chaufför bad mig köra eftersom han var för trött. Ok. jag körde 15 mil genom öknen innan vi hamnade i en poliskontroll. Vår chaufför pratade med poliserna en stund och ingen kollade mitt körkort, tur, det låg i båten i den "svenska" plånboken! Chauffören körde resten av vägen tillbaka i idiotfart. Här åker många utan ljus och andra kan ha blå bakljus och röda framljus eller tvärt om. Ingen ordning, det enda som alltid fungerar är signalhornet. Att komma tillbaka till marinan kändes som en stor lotterivinst!

Tis 5/10 Efter gårdagen behövs en vilodag för att hämta sig från chocken. Läsning och vila anbefallt! Middag i marinans restaurang, rökt kyckling, pommes, sallad och öl 120:-. För 2!! Ok. tycker jag men Ole klagar på att det är för dyrt.

Ons 6/10 Vi bestämmer oss för en tur till centrum och muséet. Efter en lång orienteringsmiss går vi tillbaka 3-4 km och hittar rätt. Inte ens araberna kan visa oss rätt när gatunamnen på kartan är alfabetiska och skyltarna arabiska. Väl framme ska vi visa passen för att bli registrerade i entre´n. Ole visar sitt körkort i stället så en besökare idag heter "korkort simonsen". Så det kan bli! Muséet var en besvikelse, inget att se. Vi vandrade sedan runt i 4-miljonerstaden, här finns mycket att se, stadsdelarna är väldigt olika, alla guldsmeder på samma ställe, alla banker på ett annat. Hemma finns soppkök för de fattiga, här finns brödutlämning. Taxi tillbaka kostade 10:- Häromdagen betalade vi 22:- för 1/3 av sträckan...

Tor 7/10 Går upp tidigt för att ta bussen till Aleppo. Den går varje hel timme dygnet runt och de 19 milen kostar 22:-/pers enkel. Hemma kostar det väl mera inom sta´n. Väl där tar vi en taxi till Citadellet som är riktigt stort och ligger i centrum. Utsikten är enorm! Vi tar sedan en promenad genom marknaden som skall vara en av de större i världen. Vi gick bara i en av gångarna men följde den först ungefär 1 tim. innan vi tog lunch. Därefter ytterliggare en 1/2 tim. innan vi tröttnade. Varje butik är ca 4 meter så vi passerade ett antal, men ändå bara en bråkdel av de som finns. Buss tillbaka, kom hem trötta. Från busstermialen tog vi taxi, det finns 12,000 här, och hade turen att träffa en som både kunde engelska och har en vettig bil. Ska vi åka mera blir det med honom.

2010-10-07 23:05:03 - DanS

Imponerande och spännande att läsa dina rapporter; ni gör ju fantastiska resor. Vi inväntar med spänning varje nytt inlägg. God tur!:O

2010-10-08 20:04:24 - Sven-Erik

I morse blev det högspänning i båten...