I morse, efter att ha klarerat in, satte jag igång med att lösa elbekymren. Efter kontakt med försäkringsbolaget var det o.k. att beordra reparation. Jag fick 3 gubbar att åka hit de 13 milen från Antalya. Vi fick upp en av dem i masten som plockade ner det trasiga för dokumentation. Plötsligt ringer telefonen och det är försäkringsbolagets representant här som vill inspektera skadorna på torsdag och säger att innan dess får vi inget röra!! Tillbaka upp i masten och återmontera allt de demonterat! När han anländer på torsdag ska han få hänga länge i masten! Vi hade också demonterat alla instrument, det var bara att sätta tillbaka allt. Representanten skall få jobba på egen hand, han kan inte räkna med hjälp från mig så han får väl leta reda på allt det som är trasigt själv. Jag har gjort en lista åt honom. Är man dum får man lida för det förr eller senare! Här fanns en chans att få allt verifierat via bilder och kvickt åtgärdat, reparatörerna var riktigt f-b över hanteringen och att de inte hade hans förtroende.
Tis 19/10 Dagen har gått åt till att skicka 53 mail som svar på frågor. Jag har krävt att båten skall lyftas för att kontrollera alla genomföringar och annat som har kontakt med vattnet. Jag tänker på hjärtstock, propeller med axel, bogpropeller o.s.v. Bolaget accepterade det men problemet har varit att hitta en lyfttid på torsdag. Det är fullbokat men marinan har nu lovat att boka om någon annan. Jag har också provdragit alla vantskruvar för att kontrollera att de inte blivit fastsvetsade. Jag har förstått att ni skall få snö hemma, usch!! På med vinterhjulen och kör försiktigt! Här skall vi få regn och hård vind ett dygn.
Ons 20/10 Regn och blåst hela f.m På e.m skulle jag montera tillbaka framrutan som varit på reparation eftersom gångjärnet hade släppt i limningen. Glasmästaren hade inte bemödat sig med att ta bort det gamla limmet utan bara satt en dubbelhäftande tejp emellan. Det höll inte ens att sätta dit! Det blev bakläxa direkt. Han skyller på sin medhjälpare...Klantigt! Det är mycket här där man inte har kvalitetstänkande. Reparationerna börjar innan det är färdigbyggt! Jag kommer därför att vara närvarande och kontrollera att allt på min båt utföres korrekt. Hemma kallas sån´t för besvärliga kunder...
Tor 21/10 Försäkringsbolaget kommer på besök. Båten blir lyft och det går att se att det gått ut ström via anoden i propellern, den har två stora hål. Det som räddat skrovet och alla genomföringar tror jag är Coppercoaten. Det är den bottenmålning jag lät utföra i våras som består av epoxy och kopparpulver. Den förbinder ju alla genomföringar med varandra så allt blir som en stor kopparplåt, vilken leder strömmen ut i vattnet utan punktbelastning. Jag framförde teorin till försäkringsrepresentanten och elgubben med fl.. Alla instämde eftersom så här stora skador normalt innebär hål i skrovet och uppbrända genomföringar. Så här långt är jag nöjd med bolagets hantering, undersökningen av båten var verkligen noggrann, liksom kontrollen av hur vi seglat före och efter, så att vi inte varit utanför täckningsområdet.