Blogg

Januari  2017    

[counter]

3/1 Packar och kompletterar husbilen, i morgon skall den gå söder ut. Det skall bli kul att se hur det fungerar. Planen är att ta mig till Monte Carlo för att se rally-vm men jag har gott om tid att titta på annat på vägen. 

4/1 Kommer iväg 13:30 efter en massa strul, b.l.a. har glaset på datorn spruckit och det är skitväder med snöyra och massor av salt. På vägen upptäcker jag översvämning i toan. Det visar sig att när jag spolar i handfatet eller köket spolar också toan! Jag har åkt 40,3 mil med en förbrukning av 9,7 l/100 km. Kanonbra! Jag har åkt tradarfart och har ändå 83 km/tim i snitt, det går ju bra när det är motorväg. Har "förtöjt" i andelshamnen i Lomma. Häftig utsikt över bron och Köpenhamn, klass 2 varning för högvatten, nästan 2 m. så jag hoppas vakna på land i morgon.

5/1 Dagen börjar inte så kul, vaknar 04:30 av att det är +4 inne och -4 ute! Gasen slut så det är bara att gå ut i blåsten och byta flaska. Lägger mig med kläderna på. På morgonen kommer jag på varför toan ibland svämmar över, magnetventilen stänger inte. Allt vatten som finns högre upp i systemet rinner ut där så när jag tar vatten i pentry eller tvättställ hamnar det i toan. Letar reparatör i Skåne men alla har julledigt. Jag hittar en lösning, åker och köper en kran som jag monterar på slangen så nu måste jag gå ut och öppna den för att spola och sedan ut och stänga den igen. På väg genom Danmark letar jag ny gas, försöker på säkert 10 ställen innan jag får beskedet att det är förbjudet att fylla svenska flaskor! Gör ett nytt försök i Tyskland som också misslyckas. Undrar om campingfolket är dumma i huvudet, man skall givetvis ha en dieseldriven värmare, diesel finns överallt! Tar kväll på ett köpcenter utanför Flensburg och hoppas gasen räcker i natt.

6/1 Gasen räckte så jag drar vidare och på fjärde försöket får jag en adress i byn Sittisen, Hamburger strasse 5. Där köper jag en ny Campinggastub med regulator som jag får lämna tillbaka på hemvägen, kanonbra! De har försäljningsställen i Tostedt och Buxtehude. Hamnar på kvällen i Gronningen som är en mysig stad men inte idag. Skitväder, massor av trafik och blir stående på ett industriområde. Jämfört med båtlivet är det här vidrigt!

7/1 Lugnt och skönt i natt. Får se ett fungerande postsystem, säkert ett 100-tal cyklister med packväskor även långt ute på landsbygden. Cykelvägarna snöröjs först och nu fattar jag varför, 10 cm nysnö är inte kul. Tar mig vidare till en ställplats i Amsterdams centrum där jag efter en massa krångel lyckas få el. Vädret är så trist med duggregn och dimma så jag blir kvar inomhus.   

8/1 Fortsätter till Brugge, en mysig stad jag aldrig sett tidigare, bra camping i motorbåtshamn. Några är bebodda och här tar man tydligen inte upp över vintern. T.o.m. vattnet är påkopplat så man man tror inte på frost.

9/1 Det går sakta framåt eftersom jag tagit bort betalvägar ur navigatorn men man får se många häftiga byar. Trångt som attan och svårt att parkera, för stor för personbilsplatser så det blir dåligt med bilder. Kommer till Dieppe, här la vi till på hemväg med kattan för ca 15 år sedan. Häftigt tidvatten, ca 9 meter! Här står man på kajkanten för 12 Euro inkl el och gratis lånecyklar.

10/1 Drar vidare och passerar först Alencon där jag åkte rallycross-em för snart 40 år sedan. Tar sedan betalvägen 10-15 mil vilket kostar 44 euro. Nu förstår jag varför de är glest trafikerade, nästan alla åker småvägar. Passerar kända orter som Le Mans och Camembert innan jag börjar leta camping. Hittar 7-8 ställen, ett nerlagt, resten stängda! Det får bli en varuhusparkering utanför La Rochelle.

11/1 Här finns europas största hamn för fritidsbåtar, ca 5000 st. Här borde det gå att fylla gastuber, försöker på 2 ställen. Svaret är precis som i tidigare länder att här byter man den tomma till en full. När jag frågar hur den blir full så förstår man inte! Nån fyller ju den och det är en sådan adress jag vill ha. Tyvärr lämnade jag mina adaptrar hemma i båten eftersom många påstod att det skulle vara så enkelt med gas här, t.o.m. bensinstationerna skulle kunna fylla. Skitprat! Hittar en fin camping utanför Bordeaux med dusch och restaurang, här skall njutas! 

12/1 Letar camping i flera timmar igen, utan framgång, så det får bli en varuhusparkering utanför Toulose. Kommer på att canal Du Midi passerar här. Otroligt att den kan fungera eftersom landskapet är väldigt kuperat och den borde vara upp emot 40 mil lång.

13/1 Fortsätter ner till Medelhavet och åker genom Camargue, välkänt för fina vita hästar och massor av rosa Flamingos. Nattparkerar på en rastplats vid en mack mellan Marsielle och Toulon.

14/1 Åker den häftiga kustvägen via S:tTropez till Cannes. I byarna är det förbjudet att stanna med husbil, dumt, de missar ju intäkter. Hittar en fantastisk rastplats på vägen ca 50 m. över havet och några som seglar. Som en extra krydda är det några hundra mc som försöker förkorta livet, några har sladd på asfalten i svängarna.

15/1 8,5 mil på 4 tim, det går sakta när det är krokigt och mycket trafik. Framme i M-Carlo får jag tips om en gratis parkering av en snäll människa. Efter ett par tim. kommer en polis och kör bort mig och fransk husbil. Vi blir hänvisade till en uppställningsplats som visar sig vara ett P-hus. Där visar det sig vara förbjudet att övernatta i bilen eftersom hotellen missar intäkter! Skall vi bo i bilarna får vi lämna landet vilket vi gör. Fransmännen känner till en plats 3-4 mil bort där vi lyckas klämma oss in. Besöket i M-Carlo blev kort men jag hann med att se ganska mycket och många häftiga bilar. 

16/1 Siktar på Gap som rallyts centralpunkt, det är bara målet som är i M-Carlo. Som tur är har jag gott om tid, efter ett antal mil tar vägen slut, den är bara öppen sommartid så det är bara att åka 7-8 mil tillbaka. Den första skulle gå 2800 m högt vilket enligt en skylt skulle vara högst i Europa. Krokigt och halt med djupa diken, åker man av slår man inte ihjäl sig, man svälter ihjäl på vägen ner. Hittar ett ställe där jag lyckas köpa en fransk gasflaska med reducering.

17/1 Går och tittar på startplatsen och teamens utrustningar. Hyundays anläggning för 3 bilar är ungefär som vår bilhall men har 2 våningar!

18/1 "Shakedown" är en teststräcka som de som vill får använda under ett par timmar. Åker dit tidigt, trots att jag är där 5 timmar innan är det massor av folk. Intresset är enormt och då är det ändå inte tävling förrän i morgon! Kallt som satan!

22/1 Efter 3 dagar på riktiga alpvägar kör jag hemåt. Tyvärr är det så att det är bara ca 10% av de tävlande som är sevärt. De andra åker betydligt saktare men det är svårkört med isfläckar blandat med torr eller blöt asfalt. Ibland är det så trångt mellan husen att jag nästan inte kommer fram med husbilen.

24/1 I går tog jag mig ut ur Frankrike som jag är trött på. Inte förstår man vad de säger eller vad skyltar betyder. De har t.e.x. 6 olika gasfabrikat! Passerar genom Luxemburg där man måste passa på att tanka billigt. Tar mig via Trier till vinrutten genom Moseldalen som är riktigt häftigt. Övernattar i Moselkärn hos en trevlig prick där jag lyckas byta den tyska gasflaskan så nu har jag 2 med gas i.

25/1 Nästa stopp blir i Cochem som är en trevlig by men tyvärr stängs allt på kvällen så jag måste göra mat igen.

26/1 Tar vägen förbi Nurburg ring där jag vann en tävling 1985. Det har blivit en enorm anläggning men nu vinterstängd. Kör till Sittinsen och säljer tillbaka den tyska gasflaskan innan jag åker till Calles i Flensburg för att handla lite billigt vin. Tar kväll efter Öresundsbron. 

30/1 Hemma och har hunnit smälta intrycken. Trafiken genom europa är enorm. Det går bra genom halva Danmark sedan tycker jag att det är en kö utan ände, och då är det ju knappast semestertider nu. Frankrike har ju fina men dyra motorvägar, vill man inte betala går det sakta med rondeller och 30-vägar. Jag är ingen kömänniska så jag håller mig nog i norden eller på havet framöver.