Campingliv!

2010-07-15

Det fina vädret jag hade med hem gjorde att det blev för varmt på land. Jag har därför blivit med flytetyg här hemma också. Det blev en gammal Maxi 77:a, dock försedd med inombordare. Det är som att komma 30 år bakåt i tiden, men är helt ok. Det känns kul att komma närmare vattnet igen. Det går dock sakta framåt vilket delvis beror på seglen. Det är ju modernt med svarta hi-tech men jag har slitna original från -76. De är så skitiga och svarta så jag kallar dem för forn-tech. Efter lite modernisering med kyl och solcell gick provturen från Nyköping till Trosa i sakta mak, men fram kom vi. Vi seglade tillbaka igen nästa dag eftersom jag får ha kvar båtplatsen veckan ut. Vi planerar att från veckoslutet segla på ostkusten men blir det algblomning tar vi kanalen hem till Vättern. Vi gillar inte att vare sig segla eller bada i rabarberkräm!

17/7 Vi lämnar Nyköping i skitväder. Regn och motvind gör att vi bara går till Oxelösund. När vi skall förtöja gör jag en dålig tilläggning så att Margitha ramlar i vattnet. Ovana vid ett tokigt placerat växelreglage ställer till det. 24 grader i vattnet.

18/7 Vi tar oss till Håskö där Johnny och Göran med familj ligger. Kul att träffa de man seglat med tidigare. Vattentemp 19 grader.

19/7 Vi seglar vidare söder ut till Koviken. Vattnet blir ännu kallare tack vare frånlandsvind, nu bara 15 grader.

20/7 Motvind gör att vi kör motor. Det går bra tills vi passerat Idösund då  motorn plötsligt stannar. Vi sätter segel och och seglar mot Västervik. Jag luftar bränslesystemet, motorn hoppar igång efter Spårösund så vi vänder söder ut igen. Det går en halvtimme innan samma sak händer igen. Jag handpumpar fram bränsle till motorns filter så startar den igen. Det här händer sedan ett antal gånger under dagen. Det gäller att hålla sig i mitten på farleden så att det finns sjörum varje gång, eftersom båten vänder och driver med vinden innan jag får igång den. Vi tar oss till Älö, där jag hittar felet, det är slangen från tanken som läcker och suger luft. Som tur är har den samma anslutning som slanginfästningen i vattenavskiljaren så jag flyttar den slangen direkt till tanken. Fixat på 2 minuter...

21/7 Vi seglar till Oskarshamn i lätta vindar och utan överraskningar. Vattentemp 14 grader. Tivoli på hamnplanen, 50 m. bort, med HÖG musik till kl. 01.

22/7 Ligger kvar och får besök av sonen Pierre med familj som vi käkar lunch med. Samma tivolikväll igen.

23/7 Vi står inte ut med en kväll till så vi lämnar den annars trevliga staden. I duggregn tar vi oss till Figeholm dit dottern Lena med familj kommer. Vi går och äter på byns pizzeria. Maten ok. men stolen jag satt på var så skitig att tröjan blev alldeles brun. Regnig och lugn kväll.

24/7 Regnigt och trist. Alternativ: ligga kvar i trist by eller gå vidare trots varning för dåligt väder. Det blev det sista... Seglar ut i 4-5 m/sek och regn. Tar inre leden upp till Simpevarp innan vi kommer ut på öppet vatten. Där blåser det 13-15 m/sek, Blir förvånad över hur fint båten går i vågorna som nog är upp till 2,5 meter. Allt går perfekt tills vi skall in i Kråkelund då vi får vinden stick i stäv varvid Margitha kryper fram för att ta ner focken. Fallet strular med en knut så det tar lite tid, för mycket för storen som skörar. Den gick nästan av på mitten. Motorn fungerar dock så vi tar oss framåt ändå, Väl framme i Älö är dock allt så blött som det kan bli. Lugn kväll efter 3 omankringar.