Att komma sig upp!

2010-06-03

Tor 3/6. Att komma upp sig är inte så svårt. Det är bara att hitta en lång trappa och börja gå. Det gjorde jag i morse, över 400 steg och emellan en del av dem är det 5-10 m. brant backe i serpentin! Sedan gick jag ytterliggare 1 mil innan jag kom ner igen en mera normal väg. Hittade t.o.m. ett flygfält bredvid vägen. Som högst var jag 243 m. över havet. Sedan har jag tagit det lugnare, ätit både lunch och lätt middag på krogen. Lite dyrt men bekvämt. Från stävstegen till bordet är det 50 cm...Det är lätt att skämma bort sig!

Fre 4/6 Kommer till Kekova. Det är 4:e gången nu, men det bästa alternativet på vägen. Försöker fixa lite Sverigekänsla. Jag har matjessill och fixade dill i morse. Tyvärr finns inte färskpotatis här, har inte heller hittat gräddfil eller gräslök. Det sista har Margitha sått ombord, men det växer minst sagt dåligt. Det mesta blir alltså sorrugat men snaps har jag och det är ju fredag… Badar i 25 gradigt vatten och har det ganska bra.

Lör 5/6 Dagen börjar med strul. När jag skall fylla vattenflaskorna som jag använder för att kolla att jag dricker tillräckligt är vattnet slut i tanken. 15 min tidigare fanns en kvarts tank! Hör att pumpen går så det gäller att hitta läckan. Jag hittar den i motorrummet, en slang har spruckit. Inte kul, motorn har gått en ½-timme så det är bastuvärme där inne. Det är bara att lägga en filt över motorn och börja skruva. Som tur är har slangen spruckit så nära änden så att det räcker att kapa den och montera den igen. Det är ändå inte lätt i hettan och det gungar skapligt. Får sedan en kanonsegling, som mest blåste det 16 m/sek och farten var över 9 knop. Det går åt för motströmmen är ibland 2 knop och jag har 40 nm till nattviken. Senare blir det bleke och då får jag se en uppvisning av delfiner som hoppar som tokiga ca 200 m. bort. Häftigt! Ny vind kommer, mitt i näsan. Hade glömt att vända hatten… Lägger mig i Paradisviken igen. I morgon väntar 70 nm. så det får bli tidig kväll.

Sön 6/6 Kommer iväg prick kl 6 och börjar med motorgång. Efter 2 tim kommer vinden perfekt från sidan. Snart går det 7 knop. Det håller i sig hela dagen så efter 72 nm har jag förtöjt i Alanya kl 17:55. Så fort, så länge, har jag aldrig seglat förut. Tillbaka i Alanya efter 12 dagar och 323 nm. Allt för att få 2 stämplar i passet...

Mån 7/6 Tvättar bort salt och putsar rostfritt under 4 tim. Förresten tror jag inte att det finns rostfritt. Mitt blir rostbrunt av saltet. Skönt att blaska med vatten i värmen. Jag hade tur som seglade hit i går, i dag har det blåst O ca. 10 m/sek. Det hade inte varit kul att kryssa så långt. Det finns 3 jobbiga S här. De är Saltet, Sanden och Solen. Alla är nog bra i måttlig mängd! Det finns mycket annat som är bra också, t.e.x. folket! Ni som väntar på bilder får vänta tills jag är hemma igen.

Tis 8/6 Har haft tvättstugan idag. Konstigt att det torkar på en timme när man hänger upp det eftersom luftfuktigheten måste vara väldigt hög. I sittbrunnen är dynorna blöta kl. 22 och i kylen är det helt igenfrostat efter 8-10 dgr. Tar man ett glas med något kallt rinner det om glaset direkt, man kan tro att det läcker. Det kanske är fukten från tvätten som slår tillbaka? Någon som vet?

Ons 9/6 Ägnar hela dagen åt datorproblemen. Lyckas få igång den äldsta datorn, jag tog ur batteriet en stund så att all späning försvann, sedan hoppade den igång. Nu har jag i allafall 2 fungerande navigationssystem. Eftersom datorer hänger sig och krånglar vid de mest olämpliga tidpunkter vill jag alltid ha en i reserv. Försöker installera sjökorten och gps i den nyaste datorn. Det fungerar inte trots en dags arbete. Vem blev den 16,000:e besökaren?

Tor 10/6 Nu börjar det bli häftigt varmt här. Det går inte att gå barfota, man bränner sig direkt. Jag har en tunn pressenning som skydd mot solen, även den blir brännhet. Just nu känns det som det skulle vara skönt att vara hemma, men det dröjer 11 dagar till. Vill ut och segla och bada men det finns mycket ombord som måste fixas innan hemresan. Polera är jättesvårt eftersom vaxet torkar direkt även om man är i skuggan. Det går bättre om man späder med vatten och använder fuktiga trasor.

Fre 11/6 Det första jag får se när jag sticker upp huvudet genom ruffluckan är en båt det står "Jennifer Stockholm" på. Det är Lasse Hässlers båt. Några av er kanske har läst hans böcker eller lyssnat på hans föredrag. Han har levt på att segla med betalande besättning i många år. Jag lyckas bidra med ett tips om utklarering, eftersom han skall gå till Nordcypern och sedan Libanon. Man är inte välkommen dit om man varit på Cypern. Jag vet hur man kan kringgå det. Jag tar sedan cykeln till staden för att fylla på lite i kylen och hittar b.l.a. färsk lax. Det skall bli gott. Köttfärs kostar över 100:-, för ett HALVT KILO! Klaga inte på matpriserna hemma. Här tjänar en arbetare 1,500-2500:-/mån...