Medelhavet! 

Det var länge sedan jag hade nät nu!

2009-06-08

Ons. 3/6 Passerar Wien som man inte ser mycket av från vattnet utöver en del skyskrapor. I första slussen får vi gå ihop med en stor bogserare. Han har hög fart fram till slussen och drar med sig stora svall, säkert 1-1,5 m. så vi får stora bekymmer att hålla båtarna. Inget går sönder som väl är. Slussar ner 10 m. Vattnet har sjunkit ytterliggare idag så det känns lite oroligt, särskilt när vi möter en passagerarcatamaran som kör 30-40 knop. Efter slussen är det mycket ström. Jag kör bara 4 knop men hastigheten är stadigt 18-20 km/tim. Så vid lunchtid passerar vi gränsen till Slovakien. Snart är vi framme i Bratislava. Det första som möter oss är en enorm byggarbetsplats. Det är parlamentet som byggs till. Det är säkert nödvändigt nu när de är med i EU! De har säkert fått en påse pengar därifrån för de renoverar även den enorma borgen och utmed floden byggs en serie nya palats. Vi stannar hos Bobo och Dodo i en liten hamn, mera bekant som Milans treff. De är jättetrevliga och fixar iväg ett postpaket med en reklamation till Stockholm. De tar 20 Euro för en nattplats. De tar med sig våra dunkar och tankar diesel. Vi äter i deras s.k. restaurang, jättegott men ganska dyrt.

För varje dag blir vinden allt värre. Idag har vi säkert haft byar över 20 m/sek. Före nästa sluss måste vi vänta tills vinden understiger 7-8m/sek. Vågorna vid västlig vind blir annars uppemot 2 m. och då är det farligt att gå in i slussen.

Tors. 4/6 Löser ut mig från den hemska notan och fyller i dieseln. Jag har ett långt samtal med båten om att det inte är nyttigt att dricka så mycket. Kommer till en stor konstgjord sjö som är en över 4 mil lång vattenreservoar. Här skulle jag inte vilja råka ut för dimma, det är svårt att hitta ändå. Det är tydligen här de omtalade vågorna bildas. Vinden har lagt sig så vi har inga problem med den. När vi möter fartyg kollar jag hur djupt de går, det framgår av märkningen på sidan. Varje gång vi möter en som går djupare än jag så känns det bra. Dammen vi åker i ligger högt. Utanför kanten ser jag bara toppen på två kyrktorn! Den slutar vid en sluss som är 2st.  275 x 34m och fallhöjd hela 20 m. 187000 kb/m. i varje! 2 poliser kommer på besök innan vi får slussa ner. Det är första gången på hela resan som jag behövt visa mina papper. De skriver en massa som jag sedan måste skriva under. Efter en stund har jag Ungern till höger och möter en svensk motorbåt. Jag tror det är den som övervintrat i Belgrad. Kommer till Komarno där vi går till marinan men den ser stängd ut. Vi går tillbaka en liten bit och lägger oss utanpå en pråm. Den är gratis tror jag!

Fred 5/6 Går vidare i ett ganska trist landskap till Esztergom som är Ungerns äldsta stad. De har en fantastisk dom från 1250 som är byggd i ett ännu äldre slott. Jag gick hela vägen upp i kupolen, jäkligt jobbigt, i en smal trappa där det inte gick att möta de som var på väg ner. Tittade också på deras mantlar och andra saker som påvar har använt och massor med fantastiska saker i guld och silver. Om de sålde bara ett par av alla de hundratals sakerna kunde de renovera hela staden som är ganska förfallen men småmysig. Dyr liten hamn med mysig hamnkapten och vi lyckas också pruta lite. Det blir ändå 22 Euro. Pengarna heter Forint och man får ca 270 för en Euro så man känner sig rik ända tills man upptäcker hur fort de går åt.

Lör. 6/6 Hamnkaptenens son kommer med min tyska gasolflaska som jag efter minst 10 försök äntligen får fylld. Det kostar 1920 forint (7 Euro). Ut i medström och 12-15 m/sek motvind vilket ger vågor som ibland ser hemska ut. Naturen ändrar sig så att det blir alplandskap igen. Jag lämnar Slovakien på min vänstra sida. Språket här är väldigt lätt att INTE förstå. Det går inte ens att stava till det de säger med vårt alfabet så de har ett eget. Ni kanske förstår de problem som uppstår när man ska handla… Det jag trodde var grädde är Crème Fresch.

Jag passerar borgen Matheusberg som ligger riktigt högt upp och Visegrads fästning innan jag lämnar Donau för att gå Szentendrevägen. Det är Budapestbornas sommarparadis. Vi stannar vid en minst sagt ruffig flotte med en bar på. Vi får stanna tills i morgon kväll för 15 Euro. Jag lämnar inte båten utan att någon av oss är kvar här så engelsmännen åker in till Buda i eftermiddag.

Sön. 7/6 Jag tar cykeln 15 km till både Buda & Pest. Besöker basilikan, parlamentshuset och slottet. Åker över kedjebron och Margarethebron. På hemvägen åker jag över Margaretheön. Där är säkert 10,000 personer som utövar alla sorters sporter. Fantastiskt, hela ön är som en park med olika anläggningar för sportutövning. Även jag utövar ju en sport vilket känns i rumpan innan jag är tillbaka i båten. Prutar ner avgiften till 10 Euro, betalar och lämnar hamnen. Vi rundar en ö varefter vi ankrar för natten. Vi kom inte ens en kilometer närmare Svarta Havet idag. Men det regnar så jag hoppas att floden stiger lite.

Mån. 8/6 Iväg tidigt ut på Donau och igenom Budapest. Idag passerar jag halvvägs mellan Nancy och Sulina. Fy vad långt det är! Det är bara 468 nm. kvar raka vägen till Sulina vilket skulle gå på 55 timmar. Det är bara det att det är så sällan floden rinner åt det hållet! Om jag fattat rätt är det bara en sluss kvar och medström hela vägen så det kommer ändå att gå fortare nu. Det blir också längre mellan de intressanta platserna så vi kommer att ankra där det är möjligt för att spara pengar. De går åt till diesel. Navigationen här är ett litet helsike. De km.märken som skall finnas saknas eller är överväxta, jag har hittat 3 st utav över 100 som jag passerat idag. I Tyskland var varje hundra meter tydligt markerat. Det i kombination med att var 4:e-5:e boj saknas eller ligger på fel sida gör att det är en tidsfråga innan jag går på grund. Det jag navigerar efter är över 1000 handritade skisser, det är det enda som finns att tillgå. Mina är några år gamla. Jag har dom kopierade i min dator. Vi går till Pacs där vi ankrar för dagen.Har åkt 129 km men bara 46,8 nm. Pos Google 46,375658N 18,524012E