Medelhavet! 

Är det inte det ena så....

2009-05-27

Tisd 26/5 Tuff början på dagen. Under den äldsta bron över Donau är det trångt mellan spannen. Det vi skall använda neråt är lite bredare kanske 7m. Engelsmännen går först eftersom de har dubbelköl och bara sticker 1,10 m. Djupet är o.k. så det var inget att oroa sig för. Vid handelshamnen ser jag spåren av finanskrisen. 8 st. helt nya pråmar, ingen helt färdig, ligger upplagda.

Tyvärr finns ingen möjlighet att förtöja i närheten av det Grekiska templet Valhalla som vi passerar. Enormt mäktigt högt uppe på bergssidan. Floden blir bredare och strömmen mindre så det blir en fin resa till första slussen ner 7,3 m. Den bredaste hittills hela 24 meter och 230 m. lång. Först släpper de in en pråm, sedan oss och efter en stund ytterliggare en pråm på andra sidan. Jag vet att detta är förbjudet men tydligen bryr de sig inte. Nu skall floden bli smal och krokig men den är muddrad och djup så det är som att åka på en sjö. Ny sluss lika stor men 7m. ner. Efter slussen blir det fart eftersom det är både smalt och grunt. Nu börjar jag hitta tekniken för att få upp farten. Gå så långt ut man vågar i ytterkurva och sedan ytterliggare 10-15 m. ut. Där finns medströmmen även om det är lite nervöst ibland. Mellan kurvorna blir det så grunt så att larmet på ekolodet tjuter långa stunder.

Har nu unnat mig ett bad i Donau trots att vattnet ser brunt ut. Stannar i Deggendorf där de berättar att vi skall förtöja för storm. Inte helt enkelt när bommarna bara är 4m. långa. Tar en promenad till en restaurang där engelsmännen bjuder på middag medan det åskar något fruktansvärt utanför. Det hinner lugna sig lite innan vi går tillbaka.

Onsd 27/5 Blir liggande eftersom jag skall vittna per telefon i en rättegång. Byter olja i motorn och fixar lite annat medan jag väntar. Rättegången blir inställd så jag går och handlar lite igen. Det går åt mycket dricksvatten och det är tungt att bära hem. Sedan går vi ut och tittar på den fina staden. När vi kommer tillbaka har någon låst grinden så att vi inte kommer till båtarna! Efter en massa krångel får vi tag på en båtägare på en annan brygga som kör oss till vår brygga! Det innebär att vi inte kommer iland igen så det är bara att gilla läget... I morgon är det meningen att vi ska ta sista biten i Tyskland!

Det blir ibland lite stökigt under färd med allt som skall göras. Jag har 3 olika böcker som skall kollas, 2 datorer med olika sidor, jag skall styra, hålla reda på sjömärken både i vattnet och på land, mötande båtar, ekolodet och dessutom fixa något att äta, gå på toa och så vidare. Man är lite sliten efter 8-9 timmar. Därför blir det lätt varannan dag i hamn. Google Pos:48,4925N 12,57565E

 

Torsd 28/5 Bara 12 grader i dag. Vattnet har stigit minst en halvmeter p.g.a. regnet och det flyter massor av träd och grenar i vattnet. Det är spår efter stormen. Strömmen är kraftig kanske 10-12 km/tim. Det smäller i skrovet när jag kör på något jag inte sett, jag är rädd att propellern ska gå sönder. Idag blir det varken kaffe eller toabesök.  Det behöver inte vara mera spännande än så här! Det lugnar ner sig när vi kommer närmare dagens första sluss som är 9,8 m. ner. Det är också den sista i Tyskland eftersom vi är i Passau. Letar upp en gästflagga som liknar Österrikes men det är Lettlands så det får bli en EU-flagga. I Passau vill man tydligen inte ha besök av småbåtar,allt är för stora turistbåtar, så det ligger minst ett 20-tal sådana här. Efter 3 försök hittar jag en hamn som är djup nog i Kasten. Tar en promenad i byn för att hitta gasol. Fort gjort, en bensinstation som inte har gas, och sedan runt byn på 10 min. Det ger i alla fall ingen träningsvärk... Jag har letat färskpotatis i flera dagar, det verkar inte finnas här. Och jag som har massor av matjessill, gräslök och gräddfil ombord. Saknar också dill! Ni verkar ju ha det hemma av inläggen att döma. Google Pos. 48,3247N 13,3907E. Det är möjligt att jag inte har något internet på ett tag så skriver jag inget här vet ni varför.