Medelhavet! 

Stora steg!

2009-05-20

Iväg tidigt för att försöka ta in lite av Gråtruts försprång. De är redan i Regensburg. Får vänta lite i första slussen som lyfter mig 10,9 m. i sällskap med ett gammalt fartyg som heter Piraat. Känns ju lite spektakulärt. Det är en kvinna som kör...  

Hon är dock snäll och försiktig så jag hänger på i nästa sluss upp 7,4 m. Där lägger hon fartyget utan linor mitt i slussen och putsar hyttens fönster... Det gick också bra. I nästa sluss förtöjer hon, snart fattar jag varför, här kommer vattnet in framifrån. Upp 5,3 m. Nästa upp 12 m. Börjar bli jobbigt i värmen, 35 grader och skapligt fuktigt i slussarna. De utlovade flytande pollarna har jag inte sett ännu så det blir lite slitigt ensam. Nästa sluss är 18,3 m. så det blir ett antal omtag. Får vänta länge på slussningen och nu är det 2 ombord på fartyget. Jag går och pratar en stund, de är holländare och var på fest igår. Han var lite bakis så därför körde hon. Får många tips och de är jättetrevliga. De väntar på mig mellan slussarna för att jag ska hinna med. Jag får också 2 böcker över Donau. Som tack får de min sista flaska rödvin. Nästa sluss är ytterliggare 18,3 m. upp. Jag lämnar de trevliga människorna och stannar i Nurnbergs motorbåtsklubb. Där blir jag mottagen av engelsmännen jag träffade i Bamberg.

21/5 Tar cykeln de 8 kilometrarna till Nurnberg Altstadt. Riktigt häftig gammal stad som återuppbyggts efter bombningarna under kriget. Här kan man hitta allt från värsta lyxbutikerna till hemska små bordeller. Känns bra att det är ljust när jag passerar en del ställen. Tar en öl på ett torg med en fantastisk guldförgylld brunn. Cyklar runt i 4,5 timmar och bara tittar. Som tur är är det mesta stängt, det är helgdag även i Tyskland. I morse glömde jag bort en tradition. Eftersom det är folknykterhetens dag brukar vi alltid ha 3 sorters snaps till frukost. Det blev inte så i år. Får bli 6 sorter nästa år... I morgon skall jag vidare, Gråtrut är redan i Passau. 

Jag har i hamnen träffat en jättehygglig prick som har sin båt i Marmaris och är tillfälligt hemma. Han åkte hem och kopierade över alla 10 kanalböckerna till en CD som han kom hit med. Jag fick inte ens betala skivan och bensinen! De flesta är mer än trevliga, så pass att man inte vet riktigt hur man skall hantera dem. Det känns ovant. 

22/5 Kort resa till första slussen. Jag har sällskap med engelsmännen som är mycket nyfikna på hur jag bär mig åt i slussarna. De tycker att det verkar omöjligt att klara det ensam. Det börjar med en liten, bara 9,4m. Nästa blir en rysare 19,5 m. Jag anade från början att det skulle bli problem så jag satte en tamp till på mittknapen. Då kan jag lägga på den utan att lossa den nedre. När vattnet släpptes på blev det en rejäl dragkamp mellan mig och slussväggen, som jag efter en hård match lyckades vinna. Jag hade inte haft en chans att byta tag utan den andra linan. Man ska ha tur! Enda skadan är att jag är lerig från topp till tå. Nästa är upp 24,7m. men med flytpollare så det är bara att förtöja och åka med. Lite för kort emellan de 2 vi kan använda vilket ger lite problem. I nästa sluss byter engelsmännen sida så jag får en flytpollare igen. Ytterliggare 24,7m. upp! En kort bit sedan ytterliggare 24,7 m upp, alltså 103 meter idag. Nu är jag så högt jag kan komma med båt från havet via vattenvägar. Det är 16,5 km på toppen sedan är det utför ända till Svarta Havet! Tror nog att vi firar lite i kväll...

Åker någon E45 söder ut från Nurnberg ett par mil i sommar så passerar ni alltså precis över högsta punkten på kanalen. Landskapet ser ut som hemma med någon knöl i bakgrunden som skulle kunna vara Omberg.

För att inte drabbas av syrebrist slussar vi även ner 17 m. innan vi stannar för dagen.