Medelhavet! 

3 mil motström kvar. 

2009-05-09

Tors. 7/5 Vaknar av att någon bankar hemskt på båten 07:10. Denne, som utger sig för att vara hamnkapten, kräver 19,64 Euro för att vi legat på en förbjuden plats under natten. Jag hänvisar till de förbudsskyltar som finns och enligt dessa ligger vi rätt. Rumänen har redan betalat och jag orkar inte argumentera så dags. Finner mig i alla fall så pass att jag för att jäklas hämtar en 100-euro sedel vilken han inte kan växla. Han ber mig gå till en hotellbåt en bit bort men jag vägrar. Att han inte har växel är hans problem så han försvinner under 10-15 min. innan han återvänder med växel. Vi blir sedan bortkörda med hot om dyr avgift eftersom det skall komma en hotellbåt kl. 10. Den hade inte kommit kl. 15! Vi går till utsidan av slussen där vi förtöjer varefter vi kollar att det går att ta sig iland. Inga problem. Hasse och jag går upp i ett fantastiskt fort, ett av de största i Europa. Vi kan ställa Vadstena slott i ena hörnet utan att någon skulle upptäcka det! Otroligt att det finns någon som kunnat finansiera Marienbergs fästning. Idag finns b.la. landsarkivet där och ett antal museer och restauranger. Att gå upp tog ungefär en halvtimme, det är jättehögt! Går sedan en promenad i en fantastisk stad. På väg tillbaka till båtarna passerar vi slussen och blir ombedda att lämna området inom en timme annars väntar dryga böter! Det är bara att konstatera att en tysk som fått ett jobb där han kan beordra något blir fullkomligt odräglig. Där vi låg är vi helt utanför all trafik och stör definitivt ingen. Men bråka skall de. Mitt råd, titta gärna på filmer härifrån, men åk inte hit. Dom vill inte ha turister här! Mycket är fantastiskt men inte många av dem som arbetar här. När jag kommer hem vill jag nog bli hamnkapten… Vi gick vidare 1 sluss upp 3,5 m.  

 

Fred 8/5 Vaknar i regn som fort övergår till hetaste dagen hittills. Vi kör 10 timmar och slussar upp 6 ggr. Totalt 26,4 m. Hänger man på en pråm som går lagom fort tjänar man mycket tid. På morgonen stannade vi i första gästhamnen för att fylla vatten och berättade om gårdagens problem. Hamnkaptenen bara skrattade och sa att i Würzburg vill de inte se några små båtar. Bara de stora hotellbåtarna är välkomna. De har t.o.m. tagit bort det som tidigare var gästhamn! Vi stannar i Wipfield på slussbanken där vi blir bortkörda efter en stund. Letar ny plats, gästhamnen är bara 1,30 djup, så det blir baksidan på slussbanken. Det blir andra natten som jag inte kommer iland. Gästhamnen är bara 1,3m. Jag gjorde ett försök i en tidigare hamn där jag knuffade mig in men Gråtrut tordes inte gå in ifall vattnet sjunker i natt…

Nu är det bara ca. 7 mil kvar i motström. Sedan blir det kanal med höga slussar så då går det mycket fortare. Idag kom vi 57,6 km vilket är rekord på Main. Naturen är omväxlande höga sluttningar med vinodlingar och slättland med jordbruksmark. Stundtals känns Main som en djungel med små öar och det är t.o.m. svårt att hitta. Fåglarna måste vara tyska, de gallskriker så att jag inte hör motorn! Bil-gps är kanonbra, då ser jag åtminstone var huvudfåran går. Det största problemet är att hitta en natthamn. Den sista vettiga var i Miltenberg för nästan en vecka sedan. Tur att man har det mesta ombord så att man klarar sig utan egentlig landkontakt. 6 uppslussar 26,4 m. 

 

Lörd. 9/5 Går vidare 3 slussar upp 17m. till Hassfurt. GPS- Pos. 50,01763N 10,30815E. Änligen svänger det öster ut. Har gått norr ut i 2 dagar nu. Liten by men vi måste handla, imorgon är allt stängt. Nu är det bara 30 km. kvar i motström, sedan blir det kanal med många stora slussar upp innan jag är över krönet. Det kallas Europas vattendelare och därefter är det bara nerför. Måste snart hitta en gästhamn med el.(för att dammsuga) och tvättmaskin (har samlat lite smutstvätt), och lite normalt hamnliv. Som det är nu ser jag bara vatten, buskar och en jättehög kaj.

Eftersom det är lördag tänker jag kosta på mig ett besök på en närbelägen krog som enligt uppgift skall vara billig. Det närmar sig 6000 besök på den här sidan.. Skulle vara kul att veta vem det blir. Det är ofarligt att ge sig tillkänna. Jag behöver ingen städare ombord som en del läsare tycks tro.  

Krogbesöket slutade med språgmarsch till båten i regn och åska.