Dagbok 2011 Du är besökare nr:[counter]

Segling i egna båten igen.

2011-10-24

23/10 Börjar höstens segling i egna båten med att gå till Rhodos för att hämta Tommy. Dålig vind så det blir motor större delen. Väl framme hittar jag en ledig plats, får hjälp att förtöja och sätter mig med en liten drink. Inom 20 min. kommer en ytterst otrevlig hamnkapten på cykel och undrar vem som gett mig lov att förtöja här eftersom det är en marina. Jag sa att det är väl normalt att man förtöjer på en ledig plats i en marina. Han förklarade att eftersom jag inte frågat om lov så var det bara att försvinna. Jag frågade hur man ber om lov utan att förtöja först men fick bara ny order att försvinna. Efter en del palaver fick jag lov att stanna över natten men han är tydligen störd av svenskar som kommer in och inte går till hans kontor omgående för att be om lov och betala. Gå inte hit, han är inte klok!

24/10 Vi går tillbaka till Marmaris så Tommy får se en stor marina med riktigt stora båtar. Ingen vind i dag heller. Vi går vidare till Grekiska övärlden i morgon eftersom jag har en illegal invandrare ombord.

25/10 Vi smiter ut ur Turkiet och tar oss med motor och segel till Simi. Jag har varit här flera gånger tidigare och Tommy ser lite förvånad ut när alla utom jag måste betala hamnavgift.

26/10 Vi ligger kvar och utför lite underhåll på båten, äter gott, läser och har det allmänt skönt. Försöker fixa Internet utan framgång.

27/10 Vi ömsom seglar och kör motor till Tilos där jag inte tidigare varit. En trevlig verkligt liten hamn där man får använda lupp för att hitta något nattliv. Vi får dock en hyfsad middag trots att det mesta har stängt för säsongen.

28/10 Dagen börjar med att vi bogserar in en båt som ligger ankrad ute i viken utan el att starta sin motor med. Sedan beskådar vi en minneshögtid mellan Italienare och Greker där skolbarn och soldater är engagerade. Skolbarnens fröken intresserade Tommy väldigt mycket, mest beroende på skorna. Sedan seglade vi mot Nisiros i varierande vindar.

29/10 Vi hyr bil och åker upp till vulkanen. Det är otroligt häftigt att gå i svavelröken. Jag skulle ta en bild på Tommy vid ett pysande hål och han satte handen nära det. Den togs bort väldigt fort! Vi har sedan åkt runt b.l.a. till det gamla fortet med murar som är mellan 2  och 3,6 m. tjocka och är 2,500 år gammalt.

30/10 Ligger kvar till efter lunch eftersom det piper i rejält emellanåt. Går ut i 3-4 sek/m men snart är det 10-12. Mycket byigt med vindkantringar och ibland grov sjö. På slutet motorgång in till Kos stadskaj. Normalt är här överfullt, nu är vi bara 5 båtar och har massor av plats! Äter ute och Tommy får enorma mängder av mat utan smak så vi får en liten sejdel vin extra.

31/10 Vi försöker proviantera för några dagar innan jag ensam seglar båten till Bodrum i Turkiet. Tommy tar färjan för att få inklareringsstämpel i passet. Tyvärr hittade jag ingen annan plats än marinan som är svinaktigt dyr. 52,2 euro för att knyta fast och skall jag ha Internet kostar det 50:- för en ½ timme. Tommy anländer med stämplat pass så nu kan vi segla vart vi vill.

1/11 Vi motorseglar söder ut och ankrar i Panormitisviken på Grekiska Simi. Även om vinden oftast är nordlig eller västlig här har man ständigt 1 knops motström så det går sakta.

2/11 Fortsätter till Marmaris där kappseglingar pågår. Vi ser armadan som gissningsvis uppgår till ett 100-tal båtar. Men de har lika lite vind som vi så idag är det skönt att inte delta. Vi har haft ett jätteproblem ombord idag. När 11-va ölen skulle intas visade det sig att Tommy hade druckit sin igår så det fanns bara en kvar. Han fick sitta och titta när jag drack upp min.  Det är surt att gå händelserna i förväg.

3/11 Börjar dagen med att lägga ut nästan 10,000:- på hamnavgift till den 2/4 2012. Sedan tänkte jag fixa pumpen som tömmer duschen, den slutade funka igår, men den sitter så illa till så jag fick använda den lilla gasten till att demontera den. Det var tur eftersom han visste att slangarna var fästa med snabbkopplingar. Annars hade jag fått slita massor för att demontera den. Det är bra att ha någon som fattar ombord ibland även om det tar halva dagen att få honom ur kojen. Nu fungerar allt utom en del instrument som skall fixas i morgon.

2011-10-24 22:56:44 - Sven-Olov Dömstedt, svenolov273@hotmail.com

Tack för tipset om Side och vatten slang har köp ny vacum vetil så allt är fiksat men blev två dar extra i Kas med hög hamn
avgift
Var ska du ligga i vinter?

2011-10-25 23:22:08 - Göran Häger, goranhager2@gmail.com

Hej grabbar!Har ni hamnat i Marmaris race week, det är ju ett kanonarragemang, bland det roligaste jag har varit med på! Synd att jag inte hängde på, hade varit roligt. Ni får väl göra en runda på bargatan, köp en creps av tanten också!:P

2011-10-27 21:35:05

Till Sven-Olov Jag vet inte var jag kommer att vara i vinter. Marmaris är nästa vecks så det missar jag eftersom jag har en Europe med mig och inte officielt kan gå till Turkiet.

2011-10-30 10:24:29 - Tom Särndal, tom.sarndal@telia.com

Hej. Vad tycker du om marinan i Alanya?Bästa o billigaste övervintring Turkiet eller Grekland?
Har varit i Kas o Finike, Kas något dyrare hamnavgifter än Finike men trevligare stad i mitt tycke. Frågarför att jag har en kompis som tar ned sin Swede 38 nästaår
Mvh. Tom Särndal. ft . landboende

2011-10-30 22:01:07

Hej! Jag tycker att Alanya är en bra marina men inte så bra om du skall utföra kvalificerade arbeten. Ett helårskontrakt är säkert billigast där men el och vatten tillkommer. Skall man bo ombord kanske Finike är billigare eftersom el. & vatten ingår. Greklánd är inte riktigt med i disskusionen eftersom deras marinor oftast inte har samma utbud och service. Finike är en fantstiskt trevlig stad när man lärt känna den utan inkastare och krimskrams. Den är genuin.

2011-10-30 22:08:23 - Tom Särndal, tom.sarndal@telia.com

Ok. Tack för svar
Mvh Tom

2011-11-02 19:15:09 - Kalle Nyman, kallenyman@telia.com

Kalle här !
Motströms eller medströms? Här hemma har vi en fantastisk Höst!
Roligt att höra lite om Er och hoppas att Tommy och du camperar väl!
Önskar Er förliga vindar.

2011-11-02 21:43:16

Alltid motström och ofta motvind. Har liten betydelse eftersom vi inte lider av stress!

2011-11-04 16:32:11 - kallenyman@telia.com, kallenyman@telia.com

När Tommy och jag seglade tillsammans senast så slog vi ihjäl flera stycken troll.
Vi hade nämnligen ertappat dem som öltjuvar.
- Så kan det nämnligen ligga till när det gäller ölbrist i svinet!