Dagbok 2011 Du är besökare nr:[counter]

Leros, händelsernas ö.

2011-05-20

20/5 Ligger i Lakki på Leros. Vi har varit på museumet som är inrymt i underjordiska gångar. Här har det hänt saker under 1900-talet. Det var Turkiskt territorium till 1912 då det blev Italienskt. De byggde upp en försvarsanläggning som skulle göra att de kunde behålla öarna runt omkring eftersom den är så strategiskt belägen. Kanonerna på navarone fanns här men filmen spelades inte in här. Tyskarna bestämde sig för att försöka ta ön men Italienarna fick hjälp av Engelsmännen. 1943 började Tyskarna bomba ön på allvar och efter över 200 bombattacker lyckades de ta den. Efter ett par år var kriget slut och ön blev Grekisk. Rakt över viken från hamnen sett ligger ett hus som varit Mussolinis sommarbostad. Den kände författaren Göran Schilt som skrivit många böcker om att segla i Medelhavet har bott här tills han avled för något år sedan. På kvällen tar vi en taxi till AG. Marina 15 minuter härifrån. Där träffar vi på ett 20-tal "invandrare", varav flera svenskar, som bor här och träffas på fredagskvällar. Kul!

21/5 Vi hyr en bil och åker runt på ön. Vi fick en del tips igår vad vi skall titta på. Avstånden är korta och vi ser flera av de som vi träffade igår kväll. Vi äter lunch på en liten restaurang som drivs av en grek med sin svenska hustru. Otroligt bra mat. När vi berömde den visade hon ett diplom att de blivit valda till en av greklands 100 bästa restauranger! Sedan igår har det pratats mycket om en kappsegling som startar på måndag. Jag har blivit inbjuden att delta och jag får troligen 2 svenska gastar ombord. Vi skall vara tillbaka nästa fredag. Jag är medveten om att vi inte är någon tävlingsbåt, vi är nerlastade med 3 ton utrustning och har ingen spinnacker. Dessutom är min genua en genua två, alltså mycket mindre än den borde vara. Man kommer nog ganska långt med lite jävlar anamma här så det skall bli kul.

22/5 Plockar bort dingen och lite annat från båten eftersom jag skall ha 2 gastar med mig. Den ena, Kalle är 69 och den andra Christian 72, så om det är åldern som avgör vinner vi. Skepparmötet tog 11/2 timme och nu skall jag på någon slags invigningskoncert. Eftersom det är Italienare som är arrangörer verkar det som om det blir klassisk musik på alla öarna. Vi seglar på något slags Italienskt handikapp och jag fick ett mätetal på 700. Jag tror att vi borde ha 775-800 om jag tittar på de andras tal så det här blir nog en tävling om jumboplatsen. Det är ungefär som att tävla med en traktor mot sportbilar. Det innebär inte att jag gett upp före start! Vi skall i morgon till Patmos dit det är 18 nm. och på onsdag till Lipsi, 8 nm och fredag tillbaka hit 15 nm.

23/5 Vi förbereder oss lite på morgonen, starten går kl. 10:00. Vi får till en bra start och efter en ½ tim. är vi 3:dje båt. Jag lyder Kalles råd och seglar så nära ön som möjligt norr ut. Det blev 2 klungor med båtar, en som följde oss och en som stack ut på havet. Det verkar som att de som gick ut på havet drog vinstlotten. Vi får resultatlistan i morgon kväll. Det blev en lång dag på havet, ibland utan vind. Vi kom i mål efter 10 tim. och 30,9 nm. Resultat 8:e plats, inte så dåligt.

24/5 Vi tar det lugnt, promenerar i byn och ser oss omkring. På kvällen blir det en ny konsert med prisutdelning till de 3 första.

25/5 Ny segling, nu till Lipsi. Stökigt igen med växlande vindar. Vi sätter genacker 4 ggr trots att det egentligen är raka vägen från start till mål. Går hyfsat, i mål i mitten av fältet, slutar på en 10:e plats.

26/5 Blir bjudna på museebesök och rundtur med buss. I kväll ska det bli ny konsert och välkomstparty. I morgon går sista etappen som är tillbaka till Leros.

27/5 Bestämmer mig för att köra mitt race och inte lyssna på Kalles råd. Ganska snart efter start är vi först. Under dagen skiftar det eftersom vindarna är minst sagt växlande. Vi är första båt 4 ggr. men i mål som andra båt. Bra med vår lilla klump jämfört med ett antal 45-fotare. Det blir en spännande prisutdelning i kväll med åtföljande fest. Det slutade med att vi vann dagens segling och blev 3:a sammanlagt. Vi får många vänner under kvällen... Stort tack till Christian, som jobbade hårt hela tiden, och Kalle.

28/5 Bär ombord dinge och resväska som förvarats i marinan. Tungt i värmen, 28+ i skuggan. Vilar och läser samt går och handlar. Nästan alla som passerar på kajen gratulerar.

2011-05-23 21:31:41 - Leif o Maggan, hjern-erixon.margareta@telia.com, www.erixon.dinstudio.se

Det finns även sportbilsmärken som inte går mer än 40 km. Ex.vis Porsche 1, 2, 3 och 4-cylindriga, går från 15-35 km, men går i evighet. Även Lamborghini gör traktorer. Vi gubbar har kommit igång med motorcykelåkandet nu. Ha det så bra!
Idag har vi haft segelvindar!
Leif o Maggan

2011-05-26 11:43:34 - Richard, vattenreningsservice@telia.com

Reidar bröt Watski2Star natten till torsdag vid Landsort ungefär. Orsaken är okänd. Hoppas du får bättre resa med din "styrenpråm".
Må väl Richard

2011-05-28 00:24:25

Att det finns olika traktorer vet vi alla. Den snabbbaste jag vet är en David Brown från 50-talet den gjorde nästan 60km/h