Dagbok 2011 Du är besökare nr:[counter]

Reparationerna tar aldrig slut!

2011-04-11

Vaknade i morse av 2 dunkningar. Efter en stunds letande fick jag se att framrutan lossnat från sitt gångjärn igen. De fixade samma fel inne i sta´n 2 ggr. i höstas. Jag har turen att ha en båtgranne som råkat ut för samma fel och han har en specialepoxi för glas. Ett himla jobb att få bort allt det gamla limmet och rengöra. Nu är det limmat och skall torka 24 timmar. Det blev dessutom helt gratis.

Kul att så många läser om tokigheterna, det har varit över 23000 besök på sidan nu. Det blir nästan exakt 1 besök/tim dygnet runt!

12/4 I natt har vi haft riktigt skitväder med regn, åska och rejält med vind. Jag var tvungen att gå ut mitt i natten och lägga ytterligare ett spring och fixa med fendrarna. Den svenska flaggan blåste bort men någon vänlig själ hade hittat den och lagt den på bryggan i morse. Med nål och tråd fick jag den på plats igen. I dag är det precis 1 år sedan jag kom hit första gången. Tog gratisbussen till marknaden och fick tag på färskpotatis och fina jordgubbar. Hälften ska jag marinera i cognak, det blir jättegott.

13/4 Försöker fixa lite småsaker åt andra innan jag sticker ut och seglar. Lite vind men det blir 19 nm på 6 timmar. Tillverkar vatten hela tiden och nu orkar solcellerna ladda så mycket att jag slipper köra motorn. Skönt! Det är häftigt att se alla hotellen utmed vägen till Antalya, inget är det andra likt, med de snötäckta bergen bakom. Den vyn går bara att se från havet.

14/4 Amatörer! Det är vad jag kallar nästan alla som arbetar i marinan. Jag tror att de är födda 50 år för sent! Idag skulle propellern och den nya axeln monteras på den båt vi hämtade på Mallorca. När de var färdiga såg jag direkt att pichen var för stor. Det är vinkeln på bladen i arbetsläge som är justerbar beronde på motor och båtens vikt. De plockade isär den och satte ihop den 6 gånger med samma resultat. Sedan frågade de om jag trodde de var dumma i huvudet. Jag svarade neej, men ni sätter ihop den fel. Då hämtades chefen för marinan som bekräftade att jag hade rätt. De demonerade och monterade den 3 gånger ytterligare. Det är 2 bokstavmärkningar som skall stämma och som man kollar när man demonterar den. Jag gick upp i båten och hittade manualen för propellern och såg vad de gjorde för fel. Nu är den rätt monterad och de skäms lite grann. De har också gjort flera andra misstag idag. De har fyllt på vatten i gelbatterier, kapat ett nytt rullsystem 40 cm för kort till en dansk båt och flera andra misstag på den. Om de svalde stoltheten och frågade oss som varit med ett tag skulle det spara massor av pengar och dåligt rykte för marinan. Det kanske låter som om jag är en "besservisser", och i förhållande till de här gubbarna är jag nog det.  Själv har jag inte haft verktygslådan framme på hela dagen, det var länge sedan. Jag har förhandlat med Setur Yelova marina nära Istanbul om en 3-månaders plats i sommar. Fick ner priset från 25,000:- till ungefär 9,000:- Det är inte varje dag man tjänar 16,000:-!

15/4 Jag har länge retat mig på att vacumventilen till motorn har läckt vatten i motorrummet. Jag har rengjort och fixat men inget har hjälpt. Idag drog jag en slang från den till sittbrunnen så nu kan jag lätt kolla att den fungerar. Rinner det från slangen är ventilen o.k. och vattnet hamnar via självlänsen i havet i stället för i kölsvinet. Om någon gör som jag, ta bort membranet, annars tar det för lång tid innan luft tränger in i systemet.

16/4 Kollar att arbetena på Joy blir riktigt utförda. Det är bottenmålning och polering vilket de är duktiga på. Beställer hemresa till 9/6 så då måste jag vara framme i Istanbul. Hoppas få hjälp med att sjösätta Maxin hemma den 10:e som är dagen före pingst. Vore kul att segla hemma den helgen, det är ju några år sedan jag gjorde det. Tänker fira lite idag eftersom det mesta verkar fungera nu. Det blir matjessill och färskpotatis och sedan jordgubbar. Ska testa en del sorrugat eftersom vissa tillbehör saknas.

17/4 Sorrugaten blev youghurt istället för gräddfil, finhackad gul lök istället för gräslök, det blev riktigt bra. Idag har vi diskuterat vad som skall åtgärdas på Joy. Jag avråder från stora förändringar. Det är meningslöst om de inte leder någonstans. För egen del skulle jag ändra på en del layout på däck men den har fungerat för gamla ägaren som den är så varför ändra på det? Alla kan ju inte vara intresserade av att kappsegla. Men den skulle kunna slå det mesta på havet med rätt layout och besättning! Har också fått en liten förfrågan om att vara kapten nästa höst, vi får se.

18/4 Vi har tagit bort krokiga mantågsstöttor, en trasig pulpit och en massa annat från Joy idag för reparation. Raymarine var här, utan min Ais-antenn! Den skulle ha varit här förra måndagen, sedan onsdagen och sedan i fredags, och nu påstår de plötsligt att de fått en felleverans. De har ingen kombiantenn utan separata GPS och VHF-antenner. VHF-en är dessutom 1 meter lång! De skrotade min 20 cm långa gummiantenn i höstas. Den skall monteras på livflottens fäste och måste vara kort. Eftersom de också skall montera en ny autopilot på Joy, som kräver provkörning på havet, accepterade jag att stanna här tills på fredag eftersom Peter inte vill köra själv. Då skall min antenn monteras, och Joy provköras, annars har jag hotat med att bli våldsam, det är det enda språk de verkar förstå. Jag tänker gå härifrån lördag morgon, så tidigt som möjligt. Då SKALL allt fungera!

19/4 Hjälper till på Joy. Vi mäter upp storfallet som är 75 m. långt. 2 chekstays behövs också, de är nästan 11 m. Det behövs också en lazybag till storseglet, den blir stor, jag tror att bommen är ca 10m. lång. En massa annat behöver sys som solen har föstört. Vi har också försökt att få alla kranar till bottengenomföringar i funktion. Vi har fixat mer än 20 men har 7-8 st. kvar. Vi har också beslutat att hon får ligga kvar på land tills i höst eftersom ägaren måste åka hem om en vecka och inte kommer tillbaka förrän i september. Allt är ju redan konserverat och klart.

20/4 Mera småfix på Joy idag, men på grund av regn bara inomhus. Tar mått på lazybag och lite annat som skall sys och bytas dragkedjor i. Vi har hittat ett hotell bredvid marinan där Peter med familj nu bor för 200:-/dygn inklusive frukost och middag. Det är riktigt bra med perfekt service där de t.o.m. skjutsar och hämtar på badstranden gratis. Åt en god middag där i kväll.  Jag har bett marinan om en faktura som skall gå till försäkringsbolaget idag. Den innehöll mycket som jag redan betalat och krediten på 690 Euro var givetvis bortglömd. Jag har nu hotat med antingen polisanmälan eller att bara dra härifrån utan att betala det jag är skyldig. Det satte lite fart under fötterna på den ansvarige. Av erfarenhet har jag lärt mig att det är dumt att starta ett spel man inte kan vinna, de har just startat ett!