Dagbok 2011 Du är besökare nr:[counter]

Ny månad, fy vad tiden går!

2011-05-01

1/5 Min demonstration idag bestog av tidig uppstigning, inte ens tuppen var vaken! Efter en minst sagt guppig gång för motor utan vind de 42 nm. till Marmaris behöver nog båtstackaren en översyn. Jag skall kolla vad nya stötdämpare och fjädrar kostar här... Ska också försöka sy ny sprayhood och sittbrunnstält. Jag är beredd på en smärre chock men det gamla är 15 år och jag har försökt limma det så många gånger nu att det är dags att ge sig. Sy går inte alls eftersom det är sprödare än hushållspapper. Yacht marin där jag ligger 8 km söder om staden är häftigt stor. Jag har gått runt och tittat på båtarna i vattnet vilket tog över 2 tim. Det är 600 stycken, många över hundra fot långa. Dessutom har de 1000 platser på land och här kan man nog få det mesta fixat. När jag gick förbi sömmerskan frågade jag om en offert. De skulle kommma kl 17 och titta, de var här 10 min för tidigt! De har lovat att sy till onsdag kväll, nu återstår bara priset. Det skall förhandlas fram senare i kväll.

2/5 Förhandlingarna avslutades i morse. Jag skall betala 1150 Euro för ny sprayhood och sittbrunnstält. Det sista skall höjas 20 cm så jag måste förlänga röret till det. Jag hade planerat detta hemma och tagit med grövre rör som skulle passa utanpå det gamla. När jag kapade det gamla gick det inte in i skarvröret! Det fattades 0,4 mm så det var bara att plocka fram smärgelduk och börja putsa. Det var 28 cm rör som skall passa in. Det är gjort nu och passar perfekt, men jag har förlorat åtminstone 1 liter kroppsvätska. Troligen ändrar jag mina planer att segla till Istanbul utan kommer nog att lämna båten här i Marmaris. Jag har fått ett pris här som är ungefär hälften.

3/5 I dag kom kapellmakaren och ville ha ett samtal. Leveransen skulle varit klar onsdag kväll och jag skulle gå vidare på torsdag. Nu räcker inte väven de har utan ny leverans skall ske torsdag kväll eller fredag morgon. Jag svarade att för mig är det inget stort problem eftersom jag kommer att dra av hamnavgifterna från det offererade priset vilket de accepterade efter en stund. Hela tiden måste man hitta motargument men så är levnadssättet här. Accepterar man inte det så går det ju att åka hem...

4/5 Kvast-Hilda från Karlsborg ligger i marinan så idag tog Tojvo och jag bussen in till Marmaris. Vi gick till verkstadsområdet som kallas sanaj och tittade på hantverkarna. Där kan man få allt utfört, bilreparationer, rostfritt och vanligt stål, aluminium, trä, lackering och segel. Alla har små verkstäder liknande garagen hemma. Vi gick sedan till gallerian som har 5000 butiker innan vi utmattade satte oss med varsin öl och studerade livet i hamnen.

5/5 Börjar dagen med att borra ur rostfria skuvar som ärgat fast i aluminiumkarmen runt rutorna där sprayhooden sitter. Den nya passar inte exakt så en båge måste flyttas ett par centimeter. Det tar fyra timmar att få bort låsskruvarna! När det är klart passar den nya sprayhooden riktigt skapligt. Jag har också kommit på hur vi skall sy det nya sittbrunnskapellet så att det fungerar som bimini när jag fällt ner spayhooden. Då blir den ett separat tak på befintliga bågar så att jag får skugga och frisk luft.  I butiken hittar jag också en ny hatt, den gamla hade den dåliga smaken att lämna mig utanför Kekova Road när jag var på däck för att reva storseglet. Som tur var tog han inte med mig ner i havet. Jag gjorde ett räddningsförsök men han ville inte följa med längre. Precis när jag skulle ta upp honom med båtshaken dök han och kom inte upp igen.

6/5 Idag betalade jag för ytterligare 3 dagar här. Jag passade på att förboka plats här för 3 månader från början på juni. Som väntat är sittbrunnstältet inte färdigt. Det går ingen nöd på mig, nu fick jag tid att gå till frisören som är en speciell upplevelse. De är så noga och klipper överallt, både i öron och näsa för 100:-.

7/5 Får leverans av sittbrunnstältet som måste justeras lite. Det ser riktigt bra ut med massor av förstärkningar i läder. Kostnaden blev 10,662:- Det är mindre än hälften mot i Sverige och nu fick jag den gjord precis som jag ville ha den, högre och också användbar som bimini. I dag har temperaruren gått upp rejält. Tidigare har jag frusit på nätterna men nu kl 17 har jag över 29+ inne 48,2+ i solen ute.  I kväll är det sommarfest i marinan så det är risk för att avgången i morgon blir senare än vanligt. Nu känns det som att båten äntligen är färdig för nya äventur. Jag har precis 1 månad på mig innan jag skall vara tillbaka. I morgon kommer jag att fuska mig in i Grekland.

8/5 Kommer iväg 9:30 efter en sen frukost. Seglar mot Marmaris stad i början eftersom det ser ut att bli kryss. Väl ute på havet är det 10 m/sek mitt i näsan, jag räknar med att få en fin sträckbog när jag rundat SV-hörnet men givetvis vrider vinden så att det blir kryss hela vägen. Att förtöja inne i Simi blev svårt med vinden i sidan och ett ankare som skall manövreras i fören. Jag fick ta svenskversionen och använda ankaret i aktern, det kan jag sköta från sittbrunnen samtidigt som jag kör båten. Fick beröm för tilläggningen eftersom alla andra strular som är 6-8 st. ombord och har jätteproblem. Nyss var det 1 båt som gjorde 8 försök innan han lyckades! Officiellt har jag kommit från Rhodos idag….

9/5 Hjälper en Israelisk båt med ett trasigt ankarspel. Jag trodde att det skulle vara lätt fixat men det tog 3 ½ timme. Det är svårt att hitta fel när det 2 st brott på samma kabel. Som tack blev jag bjuden på lunch. Den tilltänkta mopedfärden över ön får bli i morgon. Staden här är riktigt häftig, bilder kommer senare. Idag har 60 båtar som deltar i en regatta anlänt. Så här många båtar har de nog aldrig tidigare haft i hamnen.

10/5 Hyr en scooter för att ”göra ön”. Det är häftigt att åka över bergen nästan 500 m. upp. På vägen ner till Monastri hade jag tolv våningar av vägar nedanför. Inget för den som är höjdrädd! Trots att det var nästan lodrätt ner till nästa väg fanns det getter emellan. När de klättrade omkring ramlade stenar ner på vägen nedanför! Livsfarligt, att få en sådan i huvudet vore inte bra. Jag är dessutom den enda här som bär hjälm. På kvällen går jag på ett seglarparty eftersom det varit regatta. Det är många uppträdanden och ganska kul. En kul grej här är att ingen har frågat efter ”mooring fee”. Nästan alla andra som kommer hit måste betala 5euro till den som tar emot linorna och skall också gå till Port Police och betala hamnavgift. Ingen har frågat mig om pengar, jag hade tur och gjorde en ganska perfekt angöring, det uppskattas här!