Idag har vi gästat båtmässan i Stockholm. Det är ju ett säkert vårtecken. Däremot kan nog konstateras att det inte är vår i branschen, det verkar mera som att den har gått i ide. Visst finns det en del båtar att titta på, men betydligt färre än för några år sedan. En trend är att alla pressar priserna med påföljd att riktigt fina byggen nästan har försvunnit. Det kan vi tacka Bavaria för som är prisledande. Vi tittade i en sådan och kvaliten är verkligen skrämmande låg. Salongsbordet såg nästan ut att ha blivit tillsågat med motorsåg med flisor borta i faneren vid ursparingar. Dörrfoder där man tydligt ser limmet o.s.v. Usch! Hellre då en äldre båt som är byggd av hantverkare än en fort hopkommen byggsats.
Nu är det bara att slutföra allt här hemma innan avfärd söder ut och att försöka få ihop allt som skall med. Det är bara 2 dagar kvar.
7/3 Såg att jag fått en fråga vad det är för laddare som jag skaffat. Jag vet inte så mycket mera än att den används av proffs som t.ex. truckreparatörer. Den finns inte att tillgå på öppna marknaden. Den kan ladda ända upp till 700 Amp och 48 volt. Den kan programmeras beträffande såväl spänning som styrka och eventuella pulser väldigt exakt. På stora truckbatterier kör man avsulfatering under 2-3 veckor innan de blir bra igen. Det fungerar även på "vanliga" bilbatterier, Cetek har en laddare för det, men det går mycket fortare eftersom de innehåller mindre mängd bly. Laddaren väger 12 kilo! Man kör avsulfatering tills syravikten blir 1,30. Jag ser också att besökare nr 32000 just varit inne! Kul!