Det skulle ju vara en resa utan en massa "måsten". Glöm det, det finns bara i drömmen. I morse började jag med att skaffa nytt batteri till ankarets fjärrkontroll som ändå trilskades. Glappkontakt i påslaget? Köpte glykol för att kunna konservera motorn. Sedan gjorde jag loss och seglade mot Preveza, mest för att tömma septiktanken och tillverka vatten. Det första fungerade men WM-ern fungerade bara 50 min. Den börjar gå mig på nerverna. Kollar hur det ser ut i Preveza där båten skall vara över vintern innan jag tar mig tillbaka till Lefkas. På vägen passar jag på att försöka hitta det beryktade grundet men lyckas inte. Plockar sönder wm-ern men kan inte hitta något fel, allt ser ok ut men primärkolven går väldigt tungt. Försöker smörja med silicon men det blir ännu värre. Gör rent och tvättar allt med sötvatten, skuvar ihop och provar igen. Den startar perfekt på sötvatten. I morgon gör jag ett nytt test med saltvatten vilket inte går i hamnen. Vattnet är allt för skitigt.
23/10 Går söder ut för att försöka tillverka vatten. Tvärstopp, wm-ern fungerar inte alls. Seglar omkring i 1-2 knop , bryr mig inte så mycket, har en bra deckare, innan jag kommer till Paleros på fastlandet. En liten mysig stad med sömnig befolkning. I morgon skall wm-ern plockas isär och ett antal O-ringar bytas ut.
24/10 2 mån. till julafton. Börjar dagen med att plocka sönder wm-ern och byta 18 O-ringar före frukost. Tyvärr fungerar den ändå inte så nu ger jag upp. Skall försöka ta med den hem så Afflux får fixa den. Måste också sätta i lösgängor i ett par hål som blivit slitna av allt skruvande. Går sedan till Preveza marina (inne i sta`n) för att vara klar för det väntade ovädret. Det skall komma 150 mm. regn på ett par dagar och jag kan tänka mig vindbyarna. I måndags förra veckan hade de över 80 kn. vind i Nidri söder ut, d.vs. 45 m/sek. men jag är beredd på det värsta. Fyller vattentankarna.
25/10 Börjar med att cykla till sta´n med en massa tvätt efter att ha pumpat cykeln. Preveza är betydligt större än jag trodde. Hittar en Carrefor, jag handlar så mycket jag kan bära. Tillbaka slipar jag av undersidan på toadörren som kärvar. Sedan lackning, många lager, eftersom jag duschar där. Det är svårt eftersom jag inte kan se underkanten. Passar också på att tvätta ett draperi som börjat mögla. Måste också skaffa thinner för att rengöra penslarna.
26/10 Hämtar tvätten, dyrt, 20 Euro för en kasse. Hittar också tinner till turistpris. Det står 3,10 på burken men det kostar 5,30....Orkar inte käfta emot! Efter en del förhandlingar har jag beställt byte av kamrem. Egentligen skall den bytas vart 3-dje år och det är 5 år sedan sist. Då hade den inte bytts på 11 år! Går den av är det ny motor som gäller. Jag köper jobbet per timme och plockar bort allt omkring själv. Bara remmen kostar 100 Euro, det är dyrt att åka Volvo!
27/10 Avfrostar kylen innan mekanikerna kommer. Plockar bort fläktrem och kåpor så att det är enkelt att byta kamremmen. Paleros yacht service fixar det på 50 min. Remmen kostar 100 och arbetet 50 Euro. Det är billigt för att slippa ta risken själv att den hamnar 1 kugg fel och åka på en reparation för 50-60,000:- Utgångspriset var 370 Euro för arbetet! Den gamla remmen är jättefin och utan sprickor trots att den gått på övertid. På em. börjar skitvädret med regn och vinden ökar till 15 m/sek.
28/10 Grekisk helgdag efter en stökig natt. Vind och vågor trycker mig mot betongbryggan men som tur är har jag en fenderplanka och 10 fendrar. På båten framför, en Bavaria charterbåt som lämnats utan tillsyn, hade fendrarna i morse åkt upp på bryggan så att den låg och skavde i betongen. Jag lyckades få dit några fendrar innan det gick hål i båten men det ser inte kul ut. Man måste kolla ofta att fendrarna är på rätt plats, i natt steg vattnet 30 cm. Vaktar mina hela dagen, det kommer ny vind och åska på kvällen.
29/10 Byter de nötta linorna i fenderplankan och demonterar wm-ern som skall med hem. Den väger 16 kilo så risken för övervikt är stor. Skall byta några gängor i den innan den skall till fabriken i Italien för riktig genomgång. De vill ha 710 Euro för delarna och bjuder på arbetet plus frakt vilket låter ok. De skall bl.a. byta högtryckscylindrarna som varit med i många år nu.
30/10 Åker lång tur på cykeln och handlar. Försöker hitta emballage så att w-m:ern ligger stilla i resväskan vilket inte är alldeles enkelt.
31/10 Försöker hitta rätt motorolja och backslagsolja men de måste skickas efter från Aten!! Ofattbart, att det inte finns i lager i ett så båttätt område. Flyttar också båten till ett förhoppningsvis mera skyddat läge eftersom det är väder på gång.