Eventuella kommentarer är välkomna direkt på denna sida! Du är besökare nummer:[counter]

Motvind oftast i alla fall!

2012-05-01

Lämnar Mitilingi och hoppas på sydlig vind som är normalt för den här årstiden. Eftersom jag är här är inget normalt. Kryss igen de första 2 timmarna sedan nästan bleke. Jag hoppas att den lilla vinden står sig så att jag kan segla när jag rundar ön och skall gå väster ut. Givetvis vrider det emot hela dagen, N i morse, W under dagen och SW i kväll. Det är bara att bryta ihop och starta dieselslukaren. Här i Mithihimna  (39,02,22N 26,10,12E) har de en smart Port Polis. Det är ok. att stanna över natten men om jag är kvar efter 8:00 i morgon skall jag betala, annars har jag inte varit här. Såna killar gillar jag.

2/5 Vaknar tidigt så jag lämnar hamnen 06:15. Hade tänkt äta frukost i lugn och ro innan vinden kommer. Den kom efter 5 min. med höga vågor och 10-12 m/sek. Det lugnar sig senare men frukosten fick vänta till kl 12. Det blev 63 nm till hamnen i Mirina på Lemnos efter en fin segling. När vi var här förra gången för 3 år sedan var det liv och rörelse. Nu är det väldigt tyst och lugnt. Bara 3 båtar i hamnen varav 1 svensk.

3/5 Vilodag från segling. Båten behöver lite underhåll och kroppen lite vila. Den vilan blev kort eftersom jag beslutat att skaffa telefonkort till datorn så att jag kan hitta internet även ute i vikarna. Det blev strul med fel kort och annat så jag fick gå fram och åter 4 ggr. Träffade också "Solarinkas", en kul fiskare som jag träffade förra gången vi var här. Han har alla upptänkliga kontakter och kan fixa allt. Namnet betyder ring i örat och han har en stor guldring i vänster öra. Det går t.o.m. att skicka post till honom under adress Solarinkas Lemnos. Kvällen tillbringas hos Britta och Claes på grannbåten Gefion. Jättetrevligt!

4/5 Fortsätter försöken att få ett fungerande internet. Det visar sig att min dongle inte fungerar ihop med ett Grekiskt kort så jag köper en ny Grekisk sådan. Då fungerar inte datorn ihop med den eftersom den inte kan läsa Grekiska bokstäver så jag ger upp det hela och får tillbaka en del av mina pengar. Totalt gick jag 9 ggr. till telefonkontoret så motion får man. I morgon har jag tänkt att gå till Athos. Det blir ca 55 nm dit eftersom man inte har gågra hamnar ute på halvön som fungerar som en egen stat bestående av en mängd kloster. Det finns inga vägar och ingen el påstås det men när jag är där ser jag tydliga spår av vägar på berget som är över 2000 m högt. Ingen kvinna får komma närmare än 1 km och man måste ha särskilt tillstånd för att få komma dit eftersom det fungerar som en egen stat. De har egna militärer o.s.v.

5/5 Ger mig av 6:30 eftersom det är långt att segla. Nu blev det nästan ingen segling alls eftersom havet tidvis är som en spegel och det bara kommer lite vind ibland. Seglar till den norra av de 3 fingrarna som sticker ut från fastlandet som heter Athos och betyder det heliga berget. Klostren bebos av munkar och är oftast byggda för ca 1000 år sedan. En del är riktigt stora, ett lär bebos av 1500 ryska munkar. De är verkligen imponerande och är byggda så att de ibland hänger ut från en klippa. Många är tillbyggda under senare tid och flera byggs till just nu. På vägen fick jag besök av ett par delfiner som simmade under fören en lång stund. Fick säkert 50 bilder på dom. Det gör mig alltid på gott humör när de kommer. ”Solarinkas” sa igår att om det kommer delfiner skall jag också kolla efter val som det tydligen finns gott om här. Jag såg ingen sådan men dock en havssköldpadda. Efter 62 nm. Har jag angjort Ammouliani som är en ö nära fastlandet. (Pos 40,20,2N 23,55,3E) Här är inte folket som på öarna. Ingen hjälper till att förtöja, ingen hälsar. Om de är så här i fortsättningen blir jag inte länge nära fastlandet.  På kvällen ändrar jag uppfattning. Jag går förbi en taverna och en kypare kommer fram och pratar, jag blir lite misstänksam eftersom de inte har några kunder. Jag bestämmer mig för att äta i alla fall. Får jättebra mat för 10 Euro. Sedan blir jag medbjuden till en pub där vi blir kvar till kl.3 och jag blir bjuden på allt.

6/5 När jag sitter och läser i sittbrunnen kommer ägaren till Tavernan från igår och hämtar mig, han vill bjuda på lunch! Jag blir kvar 5 timmar, de proppar i mig mat och 2 stora öl! Jag försöker betala men de blir nästan arga. Snacka om gästfrihet! På kvällen går inga färjor till fastlandet och en av de anställda vill hem. Vi går de 1,7 nm för motor. Kav lugnt och varmt. Vi går tillbaka vid 12:tiden i månsken.

7/5 Måste gå vidare och rundar en ögrupp söder ut innan jag seglar öster ut för att runda den mittre halvön. Enligt både pilotboken och sjökortet kan man gå emellan 2 öar, mer än  50 m. djupt.I verkligheten kan man nog gå torrskodd i stövlar. Tur att man ser sig för… Reparationerna avlöser varandra. Just nu fungerar varken watermaker eller radar och batterierna tar inte laddning. Enligt expertis har batterierna troligen chockladdats vid åsknedslaget. De är därför omöjliga att ladda till högre spänning än 12,2 V och är inte sulfaterade. De skulle ha bytts ut direkt vilket hade sparat många timmars försök till uppladdning, inköp av 2 olika avsulfateringsladdare mm. Hittar en sagolik hamn på sydöstra hörnet som heter Porto Koufo efter en fin men lång kryss.

8/5 Gör ett försök att reparera watermakern och även radarn. Misslyckas med båda. Slöar resten av dagen. Det är fruktansvärt varmt och kvavt, över 35+ i skuggan och 26 i vattnet.

9/5 Tar mig de 12 nm. till Nea Marmaris. Det finns flera byar med samma namn men den här är belägen på södra sidan av det mittre ”fingret”. En mycket trevlig stad byggd runt sandstränder. Tar det lugnt, slappar och läser.

10/5 Dagen börjar med marknadsbesök där jag handlar jordgubbar. Ändrar min planerade runt. Hade tänkt gå genom Portas Kanal på det södra fingret, brohöjden skall vara16 m. och min mast är 15,5. Onödigt att riskera antenner och vindinstrument. Dessutom ligger vinden åt fel håll.  Seglar runt halvön, som egentligen är en ö beroende på kanalen. Hamnen i Nea Moudhania är en industrihamn och inte särskilt trevlig. Väl förtöjd mörknar himlen och jag ser åska på avstånd. Går och äter på en närbelägen krog för att få Internet vilket misslyckas. Deras nät är bara lokalt. Duggregn men jag skulle vilja ha en avsköljning av allt salt.

11/5 Ligger kvar, försöker igen att fixa radarn, den funkar 2-3 min men jag kan inte hitta var det är glappkontakt. De som gjort inkopplingen borde hängas högt, jag gör om flera kopplingar men en del kablar förblir lösa eftersom jag inte har något kopplingschema. Överlägger just nu med mig själv om jag skall dra direkt de 70 nm. till Skiathos eller stanna efter ca 20 nm. Det är varning för åska och lite tuffa vindar men från rätt håll, beslut kommer i natt

12/5 Vaknade straxt före tuppen. Funderade på att sova en stund till men misslyckades. Upp, släpper förtöjningarna och drar söder ut. Efter 66 nm. och oftast 1 knop medströms har jag förtöjt på Skiathos, ön där ABBA-filmen Mama-Mia spelades in. Det blev en minst sagt skumpig färd, tur att jag inte lider av sjösjuka. Stundtals var vinden uppe i 12-13 m/sek och vågorna 3-4 m. Tur att man har en ”snäll” båt som fixar det mesta. Det är bara att hålla sig i sittbrunnen och se till att inte slå sig. Att gå ut på däck är minst sagt olämpligt även om jag måste dit för att sätta och reva storen. Ramlar man i är det det sista man gör. Alla har varnat för hamnen här, den skall vara överfull och omöjligt att få plats i. Jag får en perfekt plats långsides och vi är bara 4-5 båtar här. Jag har nu lämnat norra Grekland och kommit till Norra Sporaderna.

13/5 Vandrar runt och tittar i stan, den ser ut som de flesta ö-städer med hus som hänger på sluttningarna. Tyvärr har jag inte sett Mama-Mia filmen, det skulle ha varit kul att se om den stämmer överens med verkligheten. Seglar sedan vidare de 24 nm till Orei på norra änden av Evia-ön. Den är stor och innanför den löper Evia kanal som jag tänker segla. Nu börjar det finnas andra båtar på havet. Idag har jag sett ett 10-tal och flera hyrbåtar kommer in i hamnen.

14/5 Går en runda i sta´n, hittar bl.a. en staty av en tjur som skall vara gjord av någon välkänd skulptör. Jag tror att den är gjord i obehandlad lera eftersom den förvaras i en stor glasbur. Alla i hamnen utom jag skall till Skiathos och gnäller över motvind. Jag seglar ut i undanvind ända tills jag rundar NV-hörnet på Evia. Totalbleke, ok. det är bara att starta dieselslukaren. Absolut blankt innanhav i 3 timmar. Sedan fick jag igen för att jag satt och njöt. 10-15 m/sek mitt i näsan, kort krabb sjö, allt ute genomblött. Framme i Limni har jag svårt att hitta hamnen som består av en betongmur parallellt med stranden. I änden finns en infart, 5-6 mbred. En liten mysig stad hänger på sluttningen innanför.  Lat 38,45,76N Long 23,19,36E

15/5 Kommer iväg tidigt för att försöka få broöppning i Khalkis. Jag fastnar flera gånger när jag försöker förtöja nära portpolice, det är alldeles för grunt. Sedan visar det sig att bron är trasig och öppnades inte igår och det är osäkert om den öppnas idag. Blir ombedd att komma tillbaka ikväll. Det är bara att gilla läget och vänta. När jag kommer tillbaka är kontoret stängt. Efter en massa letande ligger det plötsligt en våning upp! Det tar 45 min. att kolla mina papper och att fyll i ett kvitto på 4 ställen, här är de effektiva, och kollar att alla datum stämmer. Kostnad 18,77 Euro. Får instruktioner att vara beredd mellan kl. 22 och 02 då de skall ropa på VHF för att bli genomsläppt. Kl. 23 blir vi uppropade för att gå igenom. Vi säger jag eftersom det var ett 10-tal som kom från motsatt håll. Bron hade varit stängd sedan före helgen.

16/5 Ingen vind i början men som vanligt när den väl kommer är den sydlig. Kryssar till en vik på Evia vars namn är outtalbart. Försök gärna: Almiropotamov. Lat 38,16,76N Long 28,08,40E

17/5 Fy vad tiden går. Idag är det 22 år sedan vi hade invigning av de första lokalerna vi byggde till företaget. Jag kommer så väl ihåg att jag tyckte det var jättestort och trodde aldrig vi skulle kunna fylla hallen med bilar. Nu har det byggts till så det är 3 ggr så stort och ändå för litet. Dagen börjar med kryss mot Lavrion, har tur med vindvriden så att det ser ut som jag sträcker innan vinden skrotar. Det brukar betyda ny vind som är hårdare vilket stämmer i dag också. 10-12 m/sek mitt emot. Jag tar motorn och den får jobba hårt. Översköljd av vågor går det tungt framåt. Väl framme hittar jag först ingen plats men förtöjer vid en slags ponton som är för kort. Lyckas fastna med mitt akterankare som sitter på pulpit i en badstege så att mitt fäste går sönder. Får hjälp att hitta en bättre plats på en nybyggd flytbrygga. Väl där backar jag in, det blåser så jag måste hålla emot med motorn. Då drar hamnmannen i mooringlinan så att den kommer in i propellern och går av! Efter en stund blåser det 15 m/sek rakt i sidan och börjar regna, bra att ha förtöjt. Måste fixa någon som kan dyka ner och kolla propellern.

18/5 Arbetsdag som börjar med att jag lämnar 7 kg. tvätt. Köper el så att jag kan dammsuga ordentligt. Det passar bra eftersom det regnar ute. Röjer upp och kastar gamla papper, bl.a. kvitton på över 50,000:- Usch! Betalar hamnavgift som är dyr här, lite över 200:- inkl. el. Fixar det trasiga ankarfästet och väntar hela eftermiddagen på en snubbe som skall fixa en kabel till instrumenten.

2012-05-07 20:56:05 - Lena

Vi har skypat om varandra. Vi har det bra, förutom att luften är lite kall. Säkert inget som du gnäller över. 8-)

Ha det bra! Kram

2012-05-11 22:18:58

Just nu är det bara runt 20+ men på dagarna minst 25 i skuggan. Vattnet är ca 24. Börjar bli för varmt på nätterna. Har svårt för att hitta internet.
Ha det bra!

2012-05-11 23:23:35 - Jan-Olof, jan.olof.persson@telia.com

Seglarvänner berättade om svårt med internet och svaga WiFi signaler. Jag sökte o hittade en förstärkarrepeater i England, Edimax. Installerad med yttre antenn och avprovad på hemmaplan i båten. Utan såg jag inga WiFi nät, emd repeatern såg jag femton varav 5 oskyddade och körde så det rök, kanske, i gästlånade rautern någon annan stans i Norrköping.

2012-05-13 20:08:29

Låter bra. Jag har en som förstärker 7 ggr. men det fungerar inte alltid.

2012-05-14 21:07:08 - Runo o Agneta, runoblom@gmail.com, hem.passagen.se/runoblom

Det var kul med en pratstund ute på havet. Ser att du tagit dig långt söderut sen dess! Må så väl, kanske korsas våra vägar en dag, nu befinner vi oss på mittenfingrets östersida, inga båtar på havet eller i hamn. :)

2012-05-14 23:01:40

Här börjar chartern att komma igång. Ingen på Skiathos men i Orei träffade vi på 5-6 st. Jag tror att under nästa vecka kommer det igång på allvar. Här är det skitväder med lite regn och mycket vind.

2012-05-17 17:24:22 - Sven-Olov Dömstdet, svenolov273@hotmail.com

Hej S-E
Du kommer nog att möta Gondul med Peter o Criss vi käka i hopp på yath marina resturang.
Dom är på väg upp insidan på Evia prata med dom i går då var dom på Andros
Hälsningar S-O martinette

2012-05-18 19:30:45

Har troligen mött dem, jag är i Lavrion nu. Ha det så bra!