I morse surade jag till av all väntan så först fick jag fart på kapellmakaren. Han fixade sitt på en 1/2 tim. Sedan till Mustafa angående lackeringen. Han svarade som vanligt att vi fixar det idag. Jag nöjde mig inte med det svaret utan sa att det har du sagt varje dag i 21/2 vecka nu, jag väntar här på kontoret tills ni börjar. Det tog en kvart så kom en lackerare och en förman och tittade. De kollade vilken färg som behövs vilket tog max 5 min. Färgen skall komma i morgon. Då sitter jag på hans kontor igen...Resten av den blåsiga dagen har bestått av städning,vila och läsning.
28/3 Lackerarna kom redan 9:30 så det var bara att flytta båten till en brygga där jag kunde ligga långsides. Tyvärr blev inte resultat 100%-igt men de har lovat att polera vid ett senare tillfälle. Den här förseningen har gjort att jag överväger att ge upp den tänkta Kretaresan. Jag funderar på att gå norr ut i stället innan Meltemin börjar. Tankeverksamhet pågår men det är o.k. att störa! Den regatta på Leros jag tänkt delta i börjar den 25:e maj och målgång är 3:dje juni.
29/3 Seglar ut så fort det går på morgonen. Det ser ut att bli en fin undanvind mot SV. Som vanligt vrider det emot och jag kryssar hela dagen. Jag tar mig till en vik som heter Bosuk Buku. Jag lägger till vid Ali Babas brygga nedanför en välbehållen gammal borg. Tre timmar innan jag kom hit mötte jag en tysk seglare ganska nära. Han kom hit efter ytterliggare 3,5 tim. Snacka om att segla sakta! Här är riktig vildmark, på kvällen blir det helt tyst, det finns ingen väg hit, inte heller några ljus utöver måne och stjärnor. Restaurangägaren tog fiskebåten hem efter att jag anlänt och kommer tillbaka i morgon för att fortsätta spika på sin nya terrass. Pos:36,34,05N 28,00,76E.
30/3 Regn på morgonen och undanvind första timmen som vrider så att det blir kryss som vanligt. Jag lurar dock systemet genom att runda nästa udde och segla mot nordost. Först in till Sögut, sedan in till Bosburun och vidare förbi Selemye till Orhaniye. På eftermiddagen avtar vinden och solen skiner för fullt. Sitter i bara ett par shorts. Jag har sett alla ställena med bil men känner knappast igen mig när jag ser allt från sjösidan. Ett otroligt landskap mellan små öar och höga berg. Jag föreställer mig att det är väldigt likt Norge men något varmare. Pos: 36,45,27N 28,07,73E
31/3 Går upp tidigt eftersom jag skall västerut i början, Det är bara 9,5 nm fågelvägen till Marmaris dit jag skall. Det kommer att bli 52,7 i verkligheten. Ingen vind och med den nya propellerinställningen gör jag 6,5 knop på 1800 varv där jag tidigare gjorde 5,1 knop. Det passar precis, när jag vänder mot syd får jag halvvind och sedan när jag vänder mot ost får jag en fin slör på 8-9m/sek. Får jippa några gånger för att ha 120 graders läns men det fungerar perfekt. Alternativet var att antingen sätta genacker eller att spira genuan med bom. Sjöhävningen var 1-2 m. och då undviker jag att gå på däck. Ramlar man överbord är det det sista man gör. Fin segling ända till marinan där personal möter och stoppar in mig i ett ledigt hål.
1/4 Inte mycket blir gjort. På barberquen träffar jag b.la. Bo och Vivi-Maj som jag haft mailkontakt med i över ett halvår. Kul att få ett ansikte till alla mailen. Även Kurt och Ann-Britt var där+ besättningen på Calypso och ytterligare 4-5 svenskar.
2/4 Börjar med ett besök hos lackerarna som lovar polera idag eller i morgon. Går också till Raymarin för att få kopplingarna mellan instrumenten översedda. Ofta tappar de kontakten med varandra och det dyker upp felaktiga värden. Härom dagen hade jag haft 86 knop i maxfart! De lovar komma om 2 timmar. De kommer efter 1 tim! Eftersom jag har kommit på hur systemet med GPS fungerar och därmed hittat varför vi ibland får konstiga symtom berättar jag hur det förhåller sig. De blir ganska imponerade av en pensionär som kan tänka själv. De bygger om systemet så som det var tänkt från början mot att jag visar varför systemet ibland får stora avvikelser. Jag ber dom sätta på sin demoapparat och starta ett spår. Efter en stund visar spåret att de varit runt i hela marinan trots att de är landbaserade. Jag går in i deras system och släcker ner alla system utom EGNOS. Plötsligt får de en perfekt position som i princip är konstant. Kul att en ickevetande snubbe från Sverige kan visa tuffa jänkare och engelsmän hur saker de konstruerat fungerar! Jag behövde inte betala för ombyggnaden... Sedan for jag till sta´n för att fixa en lampa till kontrollpanelen. Inte enkelt, ingen hade en i samma storlek. På ett ställe visste de att diodlampan bara är på 1,5 V. Dessa lampor går sällan eller aldrig sönder så vi kollade motståndet vilket var trasigt. Jag fick ett nytt alldeles gratis och for hem för en del lödarbete. Nu funkar allt igen.
3/4 Lackeraren kom direkt i morse. Efter en del palaver flyttade jag båten till en långsidesplats så att polering blev möjlig. När han var färdig godkände jag inte jobbet eftersom det var massor av siliconögon i lacken. Det blev en lång polsk riksdag vad som skulle göras. Till slut började de vattenslipa och polera igen. Det blev riktigt skapligt bortsett från att underlaget var för dåligt spacklat så det syns lite repor ändå. Det blir troligen nya så småningom så det är bara att gilla läget.
4/4 Får ett mail på morgonen som gör att jag ger upp den tänkta kappseglingen på Leros. Alldeles för dyrt! Jag tar bussen till sta´n istället för att kolla möjligheten att åka till Istanbul på ett par dagars sightseeing eftersom platsen i marinan är betald till den 17:e. Buss kostar 75 lira enkel, ca 350:-. Jag köper också en timräknare till motorn eftersom den som är inbyggd i varvräknaren har lagt ner verksamheten. Det tar en stund att ta upp hål för den och koppla in den.
5/4 Det är ju Finlands nationaldag idag och sista dagen före påsk. Jag håller på med mina batteriproblem. Expertisen påstår att de är slut vilket jag vägrar acceptera. Jag håller nu på med att väga syra och mäta urladdning på dem utan att ha förbrukare anslutna eftersom det påstås att det är kortslutning i dom. Jag får också passa på att önska alla läsare en GLAD PÅSK! Var försiktiga med äggen, de kan ge tennisarm...