Eventuella kommentarer är välkomna direkt på denna sida! Du är besökare nummer:[counter]

Slit och släp!

2012-03-10

8/3 Flyger ner från Göteborg eftersom Roger skall med. Skitväder i Sverige med snö och halka. Framme i Dalaman saknas givetvis min väska med alla grejer...

Vi skulla ha lyft båten den 9:e men det fungerar inte eftersom jag inte kan starta motorn. Vattenpumpen ligger ju i väskan. Den anländer sent på natten till den 10:e. Efter montering på morgonen kör vi till mastkranen och blir upplyfta. Beväxningen är nästan lika tjock som mina fingrar är långa, d.v.s. 6-8 cm! Det är proffsigt lyft med dykare som kollar att slingen ligger rätt. Vi upptäcker också att båten har en skada på vardera sidan efter vinterns stormar. Det lär ha blåst 82 knop som mest, det är över 45 m/sek! Inget tjafs från marinan, de har lovat att laga skadorna i morgon trots att det är söndag. Roger har tvättat skrovet med oxalsyra och jag har slipat på coppercoaten för att få fram ny ren koppar eftersom den oxiderat så mycket att det växer på den. Jag har en rygg som sett sina bästa dar så i morgon skall det komma en kille som utför resten av bottenslipningen medan vi polerar skrovet. Vädret är kanon med en stor sol och ca 25+ i luften.

11/3  Arbetskraft för att få bottnen slipad så att kopparoxiden försvinner och ren koppar kommer fram har jobbat hela dagen. Det kostar 150 Euro + material men det är det värt. De ser ut som negrer när det blir kväll och allt är fixat förutom där stöttorna sitter. Det skall vi fixa i morgon om vinden som tilltagit rejält har lagt sig så att vi kan gå ut.

12/3 Vi slipar botten färdigt när stöttorna flyttats. Resten av dagen går åt till att polera skrovet och att jaga de som skall laga skadorna. Det verkar omöjligt att få saker utförda på rätt tid i det här landet utan att ta till hårda ord.  Vi är färdiga för sjösättning igen men skadereparationerna sätter käppar i hjulet.     

13/3 Jag jagar reparatörer medan Roger städar inne. Får åska och regn som omöjliggör reparationer. Löser ny transitlogg för 50Euro+50 i böter eftersom min gamla är över 1 år trots att jag inte seglat efter att den gått ut! Dessutom kostar det 35 Euro till ombudet. Sådant här gör att man får ett kraftigt behov av att luras tillbaka på ett mindre seriöst sätt.När jag skulle checka ut från marinan kom en massa krav upp. Efter långa palaver om allt ifrån "konstiga" elräkningar till hyra av landgångar för att stå på vid poleringen kom vi överens om en elräkning på 2,28 Euro. Knappt värda papperet de är skrivna på! Det gäller att ha koll och argument mot alla påhitt om man inte vill bli fort fattig!  

14/3 Jagar plastnissen som spacklar och slipar innan vi sjösätter. Det blir dock sen eftermiddag innan det är klart. Fegar ur och begär att få Roger införd i Permitten, vilket kostar 25 Euro.

15/3 Avseglar tidigt och får en fin slör i mellan 6 och 12 m/sek. När vi viker in mot Göcek bär det emot så vi startar motorn. Vi kör runt ett par timmar så att Roger får se de nu stängda restaurangbryggorna i de fina vikarna innan vi går upp till kommunala marinan. 55 nm på 10 tim. är ganska bra.

16/3 Tar det lugnt men ordnar ut Roger ur permitten utan att det kostar något hos hamnkaptenen! Fixar också så att taxi hämtar 6:00 i morgon. 

17/3 Roger åker hem kl 6 men jag väntar till kl 8 innan jag går tillbaka till Marmaris. Havet slätt som ett golv och halvvägs kom det fin V-vind så att jag sträckte perfekt. Det märks att botten är slät och fin. Vid 4 m/s gjorde jag 5,6 knop vilket jag är nöjd med. Vädret är jättefint med sol och 25 grader.

20/3 Jobb varje dag med underhåll. Idag skulle jag byta olja. När jag tog fram min stora vaccumpump hade den rostat ihop. Förra året lånade jag ut den och den hade tydligen använts för att suga vatten och inte olja som den är avsedd för. En ny kostar 800:- i marinan som är på tok för dyrt så det blev buss till sta´n för att hitta en 3-vägskran med 10 mm anslutning. Jag har en gammal sån sug som ser ut som en stor injektionsspruta ombord. Via 3 vägskranen kan jag suga från motorn, slå över kranen, och trycka ut oljan i en dunk. När ni lägger in inlägg vore det bra om ni kollar att ni är i årets dagbok annars hittar jag dem inte. På frågan från Jan-Erik om plats finns ombord är svaret ja. Glömde att jag försöker reklamera bottenfärgen som fungerar dåligt och dessutom flagar. Jag har också fått AIS-en fixad ytterligare en gång. 

21/3 När jag byter olja varmkör jag för att lättare få ur den gamla oljan. Sedan väntar jag till nästa dag med filterbytet. Orsaken är att filtret är idiotiskt placerat upp och ner bakom motorn. När oljan kallnat rinner den inte ur filtret lika lätt och jag slipper brännmarken på bröstet eftersom jag måste ligga på motorn när bytet sker. I natt har jag inte haft värme på för första gången i år och i dag är det definitivt shortsväder! Får också min sprayhood justerad och tältet lite omgjort. Eftersom jag inte fått skadan fixad trots nästan 2 veckors väntan har jag hyrt bil för att komma härifrån. Risken är annars stor att jag kanske gör något oöverlagt med Mustafa som är boss här, han kanske inte kan simma! Förra vintern hade jag med en annan Mustafa att göra, den här är likadan, lovar runt men håller tunt. Jag höll på att svimma för en stund sedan, hyrbilsfirman var här 5 min före utsatt tid!!!

Antal kommentarer: 7

2012-03-13 19:03:47 - Jan-Olof

Den där avsulfateraren är jag bra nyfiken på och ber dig berätta om vad den ger för resultat. Hur man nu ska kunna se det? Kanske med kap.test före och efter.
Upplevde för två år sen att nästan nya batterier la av 2 x200 Ah som inte varit lägre än 50 % i laddstatus mindre än två år och i aktiv tjänst 7 mån, men förbrukade enl lev.

2012-03-13 23:13:03

Om jag fattat rätt så är det så att vi installerar större och större batteribankar som vi laddar för sakta. Våra generatorer är upp till 100Amp. och våra batterier innehåller 4-500 Amp. I bilar har vi samma generatorer till batterier på 60-75 Amp batterier. Vid för långsam laddning uppstår sulfatering. Det går att avsulfatera med en laddare som kan ge högre spänning men då bränner vi sönder batterierna. Om vi istället kan ladda med den högre spänningen och lite amp. kan vi avsulfatera batterierna. Vad jag försöker uppnå är en spänning på 15,7V och max. 2 Amp. Då kokas sulfateringen bort och batterierna laddas maximalt. Jag försöker nu jusera in den här helvetesmaskinen på de värdena vilket inte är lätt. Jag har dock en värmlänning till hjälp som verkar att ha fattat galoppen.

2012-03-19 10:56:05 - martin, maxbil57@hotmail.com, --

?för i tiden hade alla benzinmacker en underhållsladdare till nya batterier i hyllan inne i affr.,nu har jag en ,,inteligent,, laddere som laddar batteriet mycket sakta under lång tid,enligt va du skriver är det fel båda grejerna,,,,,,,,, jag kör lastbil vet att battrier kan vara problem.men oftast nån kabel som är boven,generator håller ju bara en vis tid enkelt att byta i tid om man vill det

2012-03-19 21:29:31 - Jan-Eric Nårdal, jan-eric.nardal@bredband.net

Nu har det varit tyst från dig flera dygn. Vi är många som följer dina förehavanden med stort intresse (och avund). Vilar du ut efter att Roger mönstrat av, eller är du ute och sträcker på egen hand?

2012-03-20 21:28:11 - Sven-Erik, sy.nikoline@gmail.com

Behövde lite vila efter Rogers besök. Vi firade min födelsedag kvällen innan han åkte hem vilket satte sina spår.Därefter har jag fått fart på mina batterier, iallafall den halva av banken som jag tvångsladdat. Så nu har jag skiftat till den andra halvan. Jag har alltså fått upp syravikten från 1,17 till 1,30 som är normal fulladdning. Det tog 10 dagar att komma dit. Nu får vi se hur länge det varar...

2012-03-21 08:58:23 - Jan-Eric Nårdal, jan-eric.nardal@bredband.net

Oj då! Jag har också använt min vakuumpump till att suga vatten i små utrymmen. Men senast att tömma motorn på olja. Så jag hoppas den fungerar i år också.

2012-03-21 19:06:28

Är det inte vatten i den rostar den troligen inte...
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)