Eventuella kommentarer är välkomna direkt på denna sida! Du är besökare nummer:[counter]

Klarsynt efter ögonbehandling!

memira

2012-09-06

6/9 I morgon skall det ske! Jag skall till "memira" för att operera bort glasögonen. Ja dom har ju inte vuxit fast även om det känns så efter 20 års daglig användning. Det är ju ganska spännande att se hur det lyckas. Helt utan glasögon blir jag ju inte, jag har blivit rekommenderad att ha med solglasögon som skall användas i början eftersom man blir väldigt ljuskänslig ett tag framöver. Vidare rapport kommer så snart jag vet resultatet och kan hitta datorn.

7/9 Behandlingen utfördes 9:30-10:00 och var praktiskt taget smärtfri. Efter att ha tagit en kopp kaffe fick jag gå hem. Jag avvaktade ett tag innan jag körde hem. Jag såg då lika långt som tidigare men genom ett rejält dis. Jag tål inte heller starkt ljus eftersom pupillen har förstorats så som den blir i mörker och jag bär solglasögon. Det har nu gått 6 timmar och jag skriver på datorn obehindrat. Diset blir sakta bättre. Nu skall jag under 3 veckor droppa 2 sorters droppar i ögonen 3 ggr/dag för att förhindra infektion. Annars skall jag leva som vanligt så i kväll skall jag på 60-årskalas och i morgon bröllop. Får då troligen tillfälle att kolla om stereoseendet fortfarande fungerar.

10/9 Fantastiskt! Vaknade i natt och kunde se vad klockan var! När jag  borstade tänderna igår såg jag tydligt i spegeln. Jag upptäcker hela tiden saker som jag inte sett på många år. När jag promenerar upplever jag det som att jag krympt en 1/2 meter. Det ser ut att vara närmare till marken. Jag har fått ett något förändrat färgseende, t.ex. har röda färger blivit starkare.Det kan bero på att jag fortfarande är lite känslig för ljus. Närseendet är inte heller perfekt ännu men det kommer sakta. På avstånd ser jag nu otroligt bra.

14/9 Har idag varit på efterkontroll av mina ögon. Fantastiskt, jag har nu 150-200% syn på bägge ögonen hur man nu kan ha det! De som ser sämre än mig borde väl ha mindre än 100%?! Ni som har glasögon och möjlighet att göra behandlingen, gör det! Det är en ny upplevelse att kunna se obehindrat t.ex.när det regnar eller något annat förstör sikten genom glasögon. Igår mastade jag av Maxin så det är bara att ta upp den. Nu är det dags att börja leta resa söder ut.

16/9 Resa bokad. Margitha hittade en restresa från Arlanda direkt till Preveza den 24:e för 798:-. Problemet är att ta sig till Arlanda. Kommunala färdmedel funkar inte, alla anländer för sent. Kommunala färdmedel går från en plats där jag inte är till en plats dit jag inte ska på en tid som inte passar! Får försöka hitta någon morgonpigg chaufför som kan skjutsa. Anländer till Preveza 12:05 och det går en buss 12:20 till Messolonghi. Sådan tur så att jag hinner med den har jag troligen inte, det brukar ta en stund att få bagaget om det överhuvudtaget kommer. Jag har ju en del erfarenhet av sånt.

17/9 Ljuskänsligheten avtar succesivt och i dag kan jag klara mig utan solglasögon trots solsken. Fortfarande har jag en viss färgförändring, det mesta skiftar i ljusblått (det är ju lite kul) och alla lampor ser ut att vara s.k. ledljus. Det som tidigare varit rött är nu lila. Maxin upptagen och hemkörd. Rengöring och konservering återstår.

18/9 Planerar lite inför höstens seglingar. Från början hade jag tänkt att segla till Kroatien men har blivit avrådd eftersom det är så sent på säsongen. Nu planerar jag att segla omkring i västra Grekland och eventuellt ner  till Kreta. Det är ju längre söder ut så det kanske är varmare där i vinter.

22/9 Nu har jag också börjat fundera över att segla öster ut. D.v.s. att passera Röda havet och Adenviken. Det är där de flesta piraterna finns. Kan jag få med någon tuffing på åtminstone delar av resan så kan jag nog tänka mig att göra den. De som behöver blöjor i tuffa situationer ska inte följa med, alla andra är välkomna! Skulle vara häftigt att komma till Thailand, Borneo och Franska Polynesien. Vi får se, jag kommer troligen inte dit, det är nog bara en dröm, men jag brukar försöka förverkliga drömmarna. Man ska inte dö nyfiken...

24/9 Går  upp kl. 03:00 för att bli skjutsad till Arlanda. Reidar är som vanligt hygglig och hjälper till. Landar 11:50 och allt väl tills jag skall ta bussen från flygplatsen och som vanligt har jag fått fel info. Den går från en by i närheten i stället och enligt turlistan skall den gå 12:20. Får tag på en taxi som jag hetsar allt jag kan. Vi kommer fram 12:21… Det visar sig att bussen inte avgår förrän 12:30! 15 min taxi 30 Euro och 11/2 tim buss för 11:90 innan jag är framme i Messolongi. På bussen pratade jag med en yngre kille som tyckte att det var onödigt att ta taxi eftersom det bara var 5 min promenad till marinan. Fattar inte hur jag gick på det, men efter 45 min i 40 graders värme har jag släpat mig och resväskan till marinan och är helt slut. Båten ser ok. ut förutom massor av skit från spindlar och helt tomma batterier. I kylen luktar det jordkällare så det är bara att rengöra. Tar också fram cykeln som inte varit i bruk sedan Alanya. Åker senare till byn för ett mål mat och somnar ovaggad i +28 grader.

25/9 Uppsöker receptionen och blir omedelbart informerad om en ny skatt som införts på lyft av båtar. Den är ca 18 Euro och har införts eftersom EU har bråkat om den seglingspermit vi varit tvungna att betala. Sedan vidtar arbete med att demontera batterierna som är fruktansvärt tunga, slipa ner kanten på en hylla i kylen som verkar ha expanderat och påbörja reparation av den skadade akterspegeln. Passar på medan det är skugga på den sidan och bara 30+. Hittade också orsaken till de tomma batterierna. Säkringen på kabeln från solcellerna hade gått sönder, t.o.m. hållaren är helt sönderbränd. Det visar att solcellerna ger energi. Mätte när jag kopplade ihop igen till 11,5 A laddning. Demontering av watermakrn för renovering är också påbörjad.

26/9 Plockar watermakern i bitar. Det blir många! Byter allt jag har delar tiil, alla backventiler och även nollställningsskruven. Hoppas att den fungerar nu. Hade hoppats att marinan skulle bottenmåla med färgen jag har fått skickad hit. De begär 220 euro för ett lager! Jag bad dem att dra till ett varmare ställe. För de pengarna målas normalt 3 lager. Batterierna ska de ha nästan 1500 euro för här men jag har fixat sådana utanför marinan för 1200. Försäkringen betalar men jag betalar försäkringen så i sista änden är det ända jäg som betalar!

27/9 Försöker få bort all skit efter spindlar som bott ombord. Det enda sättet som fungerar är att slipa med 1200-papper och sedan polera upp ytan igen. Blir sjösatt vid 14-tiden och den nu renoverade watermakern startade omedelbart. Det har varit mycket skruvande för att fixa den, bl.a. skall 16 st M10 muttrar flyttas över 3 meter åt vardera hållet. Fingrarna blir lite möra. Det är fruktansvärt varmt och jag hade hoppats att det skulle bli bättre när jag kom i havet. Fel! Här är det över 33+ så mindre än så blir det inte inomhus. Om jag orkar ta mig till Zakyntos på måndag så får jag besök av 2 gästarbetare. Det ska bli skönt att bara peka på vad som skall göras ett tag framöver.

28/9 I dag blev det bråk i marinan. När batterileverantören kom blev han utkörd av den som förestår marinan. Jag tog båten och gick till stadskajen där vi monterade batterierna. Jag bytte även startbatteriet av säkerhetsskäl, jag vet inte hur gammalt det är. Sluträknigen blev 1,350 Euro, surt sa räven.

29/9 Motorseglar till Zakynthos, 43 nm, och tillverkar dricksvatten. Det är en bristvara ombord och det går åt mycket. Vattentemperaturen är minst +30 på havet och 2-4 mera i marinorna. När solen gått ner är det bara ca 30+ i luften.... Skall bli kvar här tills gästabetarna anländer men ön är trevlig med mycket grönt.

30/9 Försöker tvätta bort ungefär en miljon spindlar som skitar ner otroligt. En del är bara stora som knappnålshuvuden men skiten 3-4 mm. En del är stora som en 10-öring och alla är snabba som 17-ton. Spolar också för att få ner temperaturen tills gästarbetarna anländer. Tror nog att de får en smärre chock. Det är svårt att sova med över 30+ inne, så jag halvsover hela daqgrna.

2012-09-24 20:09:06 - lars johansson, kallestan@telia.com

Grattis till op. men för tusan skippa den där resan förbi Adenviken det är det inte värt att kanske bli sittande i någon jävla lerhydda ute i öknen något år tills någon bet. lösen till dom där villdarna.

2012-09-25 11:25:46

Vi får se, jag känner flera som tagit sig igenom utan större missöden.Dessutom har jag inga pengar åt dom, de gick åt till operationen...

2012-09-28 11:38:12 - Ingmar, sy_stressless@hotmail.com, www.stressless.nu

Hejsan
Har allt som oftast kollat in på hemsidan. Kul. Ser att drömmarna skall föra er söder och öster. Vi gick från andra hållet och hade inga problem. Hade god kontakt med yemens kustbevakning som lovade komma direkt. Dessutom så konkurrerade vi inte om fisken hade för en gång skull ingen rev i vattnet. Laddade upp med påsar innehållande cigaretter, vatten, godis som vi gav till de som kom upp till oss. Ankrade på flera ställen och fick fin kontakt. Vi försökte gå så nära kusten som möjligt just utanför 50 meterskurvan för att slippa nät
ha de
Ingmar

2012-09-28 15:51:33

Låter lovande! Vi får se vad som händer framöver.

2012-10-01 11:13:15 - Sune West, sune@deniz.se

Kalimera
Händer en del runt dig ser jag. Här är en länk som jag såg på Facebook, Svenska Långfärdsseglare, www.followtheboat.com/piracy
Lycka till på resan, vi kanske ses på vägen.