Tar hyrbilen till macken och fyller tanken. Dyrt, bensin kostar över 20:-/l! På delvis krokiga och riktigt backiga vägar går färden under 4 tim. de 20 milen till Pamukkale. Namnet betyder bomullsborgen som man kan förstå när man ser den bomullsvita klippan. Det är en liten stad känd för en jätteklippa som består av kalksten. Det är vatten som rinner ur en källa som har åstadkommit den. Vattnet håller 35,2 C året om. Kalken har bildat små bassänger som sammanbinds av stalaktiter (droppsten) Ovanför klippan finns massor av lämningar efter staden Hierapolis med mängder av gravar, 2 ampfiteatrar varav en välbevarad och lämningar efter en massa andra byggnader såsom badanläggningar, Basilika, Agora m.m. Det finns även en gammal simbassäng där folk badar för fullt. Staden är ca 2000 år gammal.
23/3 jag börjar med en tur till Karahayit och en källa där vattnet färgar det mesta rött. Den lämnar 40 l. 50 gradigt vatten/sek. Vattnet används både för att dricka och bada i. Blodtrycket lär sjunka och man skall bara bada under ledning av erfaren läkare. Vattnet innehåller bikarbonat, sulfat, kalk, soda, magnesium och koldioxid. Sedan fortsatte jag till Izmir som visade sig vara en jättestad och inget för mig. Jag fortsatte till Kusadasi istället som är en trevlig hamnstad. Därifrån till Efesos som jag skall se i morgon. Jag hann också se "sjusovarnas grotta" som inte är en grotta utan en ganska stor ruin. Ni kan läsa historien på Wikipedia. Det är ganska enkelt att hitta billigt boende, det igår var dåligt underhållet och kostade ca. 130:-, det idag är riktigt bra och kostar 150:-, båda med frukost! Det gäller att fråga först och titta på rummet, jag blev nyss erbjuden ett dåligt för 40 Euro. Det blev över 40 mil i bil idag.
24/3 9 mån kvar till julafton och jag vaknar 5:20 av kraftigt oväsen utanför hotellet. Kände ingen röklukt så jag somnade om till och från. När jag väl steg upp fick jag se att det var marknad på gatan utanför. Efter frukost körde jag till Efesos som skall vara den bäst bevarade historiska staden näst Rom. Redan på parkeringsplatsen blir jag "antastad" av en chaufför som på regeringens vägnar ville köra mig gratis till övre änden av Efesos som alltså har 2 ingångar. Orsaken till att färden var gratis var att den går via en statlig skola för mattknytare. Jag följde med och fick verkligen en intressant lektion i hur mattor knyts, alltifrån hur man spinner silkestråd, till att knyta olika mönster. Otroligt intressant! Sedan bar det av till Efesos för en makalös promenad nerför stadens gator under 4 tim. Helt otroligt välbevarat sedan 2,000 år och man håller på att återställa mycket av det som rasat. Mycket mosaik och en del målningar är helt intakta. Så småningom bär det hemåt. På huvudvägen från Kusadasi blir vi plötsligt stoppade av Jandarmer, vägen avstängd ca 4-5 timmar! Det hade varit smart att stoppa oss vid föregående vägkorsning 2,5 mil bort. Att stå i den kön och vänta så länge kändes inte aktuellt, så jag frågade om en väg runt. Den jag frågade efter som gick via Didim skulle vara närmast oframkomlig med vanlig bil så alternativet var en omväg på 12-13 mil. Jag tog givetvis det första alternativet som bara är 4-5 mil längre. Trots mångas avrådan blev vi flera på den vägen som visserligen var smal men fungerade perfekt. Det gäller bara att se upp för potthålen som är 20-30cm. djupa och där man lätt blir av med ett hjul...Dagens resa blev 35 mil så nu har jag sett en del av Turkiets otroligt kuperade inland. Många uppförsbackar på huvudvägarna tas på 2:ans och 3:ans växlar!
25/3 Ny biltur, idag väster ut till Datca. Otroligt kuperat och krokigt med fantastisk natur. Har tagit massor av bilder som skall redigeras när tillfälle ges. Hemvägen blir över Orhanye, Selimiye, Bozburun och Sögut. Smalt och krokigt så det förslår och ofta stup på ett par hundra meter utan skyddsräcken. För många år sedan åkte jag biltävling i Österrike och då lärde jag mig att om man får ett möte på sådana vägar skall man inte väja. Man försöker stanna nos mot nos för att inte riskera att bli knuffad av vägen eftersom man inte överlever det. Det här är långt ifrån allt vad ära och redlighet innebär. De flesta här är herdar med några kor eller getter och byggnaderna skall vi inte prata om, jag fattar inte hur de överlever vintern. Men det byggs fina Guleter långt uppe på land. Skulle vara jättekul att veta hur de fraktar dem till vattnet och sjösätter. Det handlar ändå om båtar som är ca 30 m. långa och de måste väga ett antal ton.
26/3 Mår halvkass så det får bli en lugn dag. Tar bilen till en stor mataffär 1,5 mil bort. Handlar massor av mjölk, juice och andra tunga varor som jag inte skulle klarat utan bil. Tjatar om skadan igen eftersom inget händer. Får löfte om att idag skall den fixas... Reklamerar också den ändring som gjorts på sittbrunnstältet vilket skall fixas i morgon...Återlämnar hyrbilen som jag kört 123 mil med i oskadat skick.