1/11 Ovädret kom i går kväll med en vinglg och skumpig natt som följd. I dag på morgonen tropiskt regn och åska. Fortfarande varmt i luften så länge inte vinden kommer från norr. Stänger in mig och läser i väntan på bättre väder. Ögonen fungerar nästan perfekt nu, det är bara på 50-60 cm. avstånd som jag har tendens till dubbelseende. På glasögontiden var det mera tidsbestämt till helgkvällar.. Jag behöver också solglasögon vid starkt solsken vilket tidigare oftast var på söndagsmorgnar…
2/11 Ger upp väntan på oljan och går över viken till marinan som skall vinterförvara båten så småningom. Där träffade jag Kurt Eriksson som har 2 båtar där och ytterligare en annan svensk båt som jag lunchade med. I Cleopatra marina hade de både olja och filter på lager. De frågade om jag måste ha original Volvoolja. Orsak, priset på den är 50 euro högre för 4 lit. Jag köpte 8 lit. annan olja, 2 originalfilter och 1 lit olja till backslaget. Det kostade ändå 1,240:-!! Volvos olja är inte bättre än någon annan, den jag köpte istället håller högre kvalitetsklass till 1/3 av priset. Att ta 250 :- för ett enkelt oljefilter borde klassas som ocker. Exakt samma filter lackat i annan färg kostar långt under 100-lappen. Det gäller bara att veta vilket, många har ingen backventil och då rinner oljan ur varje gång motorn stängs av. Volvo borde skämmas och jag hör av de som byter sina motorer att de gärna väljer annat fabrikat p.g.a. reservdelspriserna.
3/11 Eftersom jag hittat wi.fi-nät börjar dagen med "ring så spelar vi", mycket populärt bland oss härnere. Kul att höra hur det är i olika delar av Sverige. Annars högtryck och kanonväder. Bäst att njuta, nästa vecka skall det bli dåligt.
4/11 Inte ens på söndagar får man ledigt! Idag har jag bytt olja i motor och backslag, torkat och packat ner genuan. Filterbytet gör jag i morgon när motorn kallnat och oljan i filtret är tjock så rinner inte så mycket ut.
5/11 Byter oljefiltret som trots kall olja läcker massor. Att det skall vara så svårt att konstruera fästet så att filtret hänger under, då rinner ju inget ut. När jag kollar att oljemängden i drevet blev rätt går oljestickan av! En ynklig sticka i plast när ett drev kostar många tusenlappar, det är riktigt dåligt. Jag har hört om problemet tidigare men inte trott att det var så illa, den tål troligen inte värmen. Lyckas skruva ur biten, tvätta med sprit och sedan limma ihop. Hade biten åkt ner hade jag inte kunnat flytta båten utan att skuva sönder backslaget. Ska ta med stickan hem och tillverka en i metall.
6/11 I går kväll satt jag och tittade på senaste götakanalfilmen på SVT-play till sent. När jag skulle gå och lägga mig började plötsligt båten hoppa omkring som den värsta vildhäst. Det kom vågor från något oväder på havet mot Italien och de rundar udden och slår in mot kajen. Ett tag tänkte jag kasta loss och gå ut för att klara båten. Jag satt uppe till 4:40 innan jag vågade lägga mig.
7/11 Sent i går kollade jag väderprognosen och såg att det skulle bli 10 m/sek under natten. Lossade förtöjningarna och flyttade in till min gamla plats i marinan. Efter flytten har det inte blåst över 2 m/sek varken under natten eller dagen trots utlovat oväder.
8/11 Vaknar till en kanonfin morgon efter gårdagens regnväder. I natt har värmaren stått på, bara 12+ i luften och 17+ i vattnet. Ser att framrutan i sprayhooden sitter några mm. snett, den har delvis lossnat i limningen igen. Vilken vansinnig konstruktion! När jag försiktigt flyttar den till sin rätta position exploderar den i millioner bitar. Ni som tappat ett duralexglas vet vad det innebär. Rutan är ca 90x60 cm. 6mm. tjock och bitarna finns både inne och ute. Sopar och dammuger upp resterna under 4 timmar samtidigt som jag demonterar ramarna, med blod och glas överallt. I morgon bitti skall det komma en glasmästare så får vi se vad han kan göra. Jag behöver få den fixad i morgon eftersom jag skall lyfta på lördag morgon. Som bäst i eftermiddag hade jag 49,9 i sittbrunnen så kontrasterna är stora.
9/11 Glasmästaren kom i morse. Han kunde bara Grekiska och fattade inte hur rutan skall se ut så jag skickade iväg honom. Gick sedan och handlade det nödvändigaste innan jag betalade marinan och åkte över till Aktio marina. Där blev jag omgående upplyft och fick en smal plats bredvid kontoret och toaletterna. Det är bara 5-10 cm till båtarna på sidorna så att polera är inte att tänka på. När jag går och pratar med de andra 2 svenska besättningarna får jag en överraskning. Jag handlade bara till frukost för resterande dagar och hade tänkt äta på restaurangen på kvällarna. Den stängde förra veckan! Inga affärer finns här men i marinan går både hundar, getter och en åsna med föl. De vet inte hur farligt de lever nu...
10/11 Djuren i marinan klarar sig! I går kväll åkte alla svenskar här till Lefkas med mig som chaufför. Jag behövde handla och Kurts fru Ann-Britt fyllde år så vi gick på restaurang och åt gott. Resten av dagen har ägnats åt motorkonservering och renskrapning av bogpropeller från påväxning.
11/11 Tvättar en maskin, det torkar på 1 timme i 22+ och 3-4 m/sek. Småfixar, promenerar 6 km. eftersom kroppen saknar motion. Förbereder täckning av allt som går, solen är elak även vintertid här nere. Takluckorna går bra att täcka med ihopbundna fendrar och sittbrunnstältet får en plastpresenning. Trodde att det skulle bli 40,000 besök på sidan innan jag åker hem men det blir inte det. Från början var det meningen att jag skulle åka hem onsdag morgon med buss 06:20 från Vonitsa 15 km. bort. Om allt fungerar är man då på flygplatsen 20 min. innan incheckning stänger. Blir man lite sen går det att spara 20 min på att ta taxi från Aten men det kostar 50-60 Euro. P.g.a. alla strejker vågar jag inte chansa utan jag kommer att ta bussen härifrån tisdag 09:10 och övernatta i Aten. Hotellrum kostar 240:- som är halva priset mot taxin. Då kan jag åka buss hela vägen och ha lite marginal. Flyget skall vara i Gtbg. 18:05 efter ett kort besök i Köpenhamn. Priserna på flygbiljetter har ökat med 500% sedan jag kom ner för 2 månader sedan.
12/11 Får tag på en glasmästare som fattar hur jag vill ha det. Han hinner inte fixa det i dag men tar med sig ramarna. Han skickar en kille med en tillsågad skiva som jag monterar. Sedan åker svenskgänget på biltur till Vonitsa och på vägen kollar vi var busshållplatsen finns. Vi käkar en lunch med sallad, 2 Ouzo, 1 öl och 1 vatten för 19 euro. För alla 4! I morgon bitti skall jag bli hämtad och körd till bussen, skönt, resväskan väger 23,95 kilo (får ha 23) och handbagaget 9,5 av 10. Skall övernatta i Aten i morgon kväll. Vi tar också en 4 km. lång promenad och täckningen kommer på medan kylen avfrostas.
13/11 Får skjuts till bussen av snälla Ann Britt. Bussen tar 5 tim inkl. 20 min rast. Taxi till hotellet 15 Euro, blåst, skulle kostat 6-7. Efter incheckning 20 min. promenad till Hellenic motormuseum som enligt nätet skulle vara öppet. Blåst igen, stängt månd.-tisd. Synd, det skall vara jättefint.
14/11 Taxi till busstationen och 1 timme i buss till flyget hem. Ja inte hem, men via Köpenhamn till Gtbg. där pålitlige Reidar hämtar med bil. Att det skall behöva ta 2 dagar att komma hem. Det är gränsfall att det går fortare med egen bil. Nu blir det lite längre mellan mina inlägg eftersom båtlivet till stor del läggs i malpåse men lite kommer nog att hända ändå. Jag skall b.la. hålla några anföranden om vad jag håller på med på några olika ställen.
18/11 Efter 2 dagar med lite jobb, lördag årsmöte med Medelhavsseglarna i Gtbg och söndag båtmässa i Gustavsberg gick resten av veckan med raketfart.
25/11 Mindre än en månad till julafton, fy vad tiden går! Veckan som gått har jag jobbat lite och igår var jag i Lomma och visade bilder från Donauresan för ett 50-tal medlemmar i Medelhavsseglarna. Idag har också antalet besökare på sidan passerat 40,000! Skulle vara intresant att veta vem det var.