Eventuella kommentarer är välkomna direkt på denna sida! Du är besökare nummer:[counter]

Nu är Grekland drabbat av mig!

2012-04-20

Vilken dag på havet! Jag börjar med att motorisera in till Marmaris för att få tillbaka en tub packningsmaterial som jag lånat ut. Vidare ut på havet får jag fina vindar från SW. I början ganska svaga men det ökar under dagen. Intar lunch klädd som jag föddes bestånde av stora fina jordgubbar, mjölk och ostmacka. Väl framme på Symi fixar jag en långsidesplats, bara 5 båtar i hamnen, men ganska snart kommer en portpolis och kräver att jag skall gå till deras kontor. Jag ifrågasätter varför. På vägen dit passerar jag Manos fiskrestaurang och blir bjuden på en öl! Fortsätter till Port polis där jag ställer till med en riktig scen eftersom jag hävdar att vi inom EU och Schengen har fri rörlighet. Jag hänvisade till deras par.83 och att min segelbåt är under 15 meter lång. Efter en hetsig debatt ser jag hur de känner sig trängda men de skall ändå ha sina 4,65 Euro. Jag betalar och vi skiljs som vänner. Det blev (som vanligt) en dyr middag hos Manos. I natt blev det lite sömn, båten hoppar och det rycker i förtöjningarna så jag nästan ramlar ur kojen.

21/4 Det blev lite sömn eftersom båten for omkring som en gammal godsvagn på en dålig räls. Hot om regn och åska vilket uteblir. Får en ny fin dag på havet och tar mig till Kos. Tankar 200 liter diesel för 330 Euro. Där gick halva månadspensionen fort åt. Verkar lugnt i hamnen här så det skall bli skönt att krypa i kojen efter matlagning.

22/4 Seglar sakta mot NW. 2-3 m/sek och som efter en stund dessutom kommer mitt i näsan ger en långsam framfart. Håller ut i 6 timmar innan motorn får jobba. Som vanligt kommer det vind efter en stund men då orkar jag inte hissa igen utan det blir motor till Lakka-viken på Leros. Blir mottagen av en av konkurrenterna från i fjol, kul.

23/4 Lika fint väder som igår. Lite vind som ökar efter lunch till perfekta 4-5 m/sek. Måste börja gömma mig för solen, 35+ i sittbrunnen. Kommer till en fantastisk liten hamn på Agathonissis sydsida. Här är lugnt, rent och fridfullt och man kan bada direkt i hamnen. Vi blir 3 båtar här i natt. Lat 37,26,65N 26,57,91 E Över 20+ i vattnet.

24/4 Bara 8 mån till julafton! Seglar direkt från hamnen, idag skall motorn få vila. Svaga vindar, ett par timmar bleke, gör att det tar 7 tim de 19 nm till Pythagoreon på Samos. Namnet kommer från han med den berömda satsen. Ytterligare ett mysigt samhälle om än lite större. Träffar kända seglare, bl.a. från Cypern. Det innbär att jag nu lämnat Dodecaneserna och är i östra Sporaderna.

25/4 Hot om bleke i morgon gör att jag beslutar segla till Vathi på norra sidan som är öns största stad. Det blir en bökig resa med först en kanonslör genom Samos strait men sedan snurrade vinden åt alla håll och med allt från 1-10 m/sek. Den i mina böcker omskrivna yachthamnen (givetvis betald med EU-pengar) är fylld med fiskebåtar så det blir ankring och backa in mot en kaj. Inte kul när det är oskyddat för vind och vågor. Efter ett tag släpper ankaret så jag tvingar in båten långsides mot kajen med hjälp av motorn. Tyvärr blir det ett litet hack i akterspegeln igen. Port polis tjatar om att jag måste gå dit och visa mina papper men jag vägrar. De får hämta papperen, åka och utföra sitt pappersjobb och sedan komma tillbaka med dem...

26/4 Dagen börjar med att båtgrannen har två kättingar och ett ankare med upp på sitt ankare. Han får hjälp av en fiskare för att komma loss. Själv får jag kryssa hela dagen till nästa hamn, det skulle bara vara 17 nm. men blir 27 tack vare ett par motvrid på fel ställe.

27/4 Ibland blir inget som man tänkt sig. Eftersom det skulle bli en dag utan vind enligt prognosen hade jag tänkt hyra bil eller M-C och åka runt och titta på Samos. Ingen kunde hyra ut ett fordon för 1 dag! Sur går jag tillbaka till båten och lägger ut. Efter bara 1 tim. har jag vindar på 6-9 m/sek mitt i näsan och ganska grov sjö. Det är 46 Nm. till Khios marina så tankar på att vända fanns. Det tog 7 tim. och allt är salt så det ser ut som frost ombord. Inget trasigt och i kväll smakar drinken extra bra. Pos. 38,23,19N 26,08,69E

28/4 Att Grekland är i kris syns tydligt. Marinan har som vanligt inte tagits i bruk utan är ockuperad av fiskare och några skrotade passagerarfärjor. Den fina restaurang vi åt på för 3 år sedan som var full med gäster är nerlagd liksom båtaffären där jag köpte min dinge. Människorna verkar ha gott om pengar eftersom de far omkring i alla sorters motorfordon och det är få som jobbar. Det kommer att ta många år att vända trenden här. Jag tar motorn till hjälp för att ta mig till den lilla trevliga ön Mandraki. Här blir jag nog kvar någon dag extra, det är kulingvarning från i kväll. Går ut och äter tillsammans med Holländarna på Princess, Hans och Annalise.

29/4 Ligger kvar och tar det lugnt. Det här är en fantastiskt trevlig liten hamn. Av den utlovade kulingen märks ingenting, solen skiner och det blåser 3-4 m/sek. Grattis Anders! Du fyller ju år!

30/4 Trots utlovad kuling seglar jag ut. Den första timmen ångrade jag mig nästan. Kryss ut ur sundet mellan Ouinussa och Khios, allt revat och för mycket sjö är obekvämt. Efter 1 timme är det bara vågorna kvar eftersom vinden sakta dör ut. Efter 2 timmar lite vågor kvar och väldigt mycket motorgång som varar nästan hela dagen. När jag rundar Lesvos östra hörn får jag lite vind på det blanka havet och får besök av ett stort delfinstim. Det var länge sedan nu, jag började tro att de var utdöda på grund av all skit som finns i havet. I hamnen i Mitilina blir jag ombedd att gå till portpolis för att betala hamnavgift men där var låst. Efter en stund kommer 2 poliser gående och ber mig än en gång att gå dit och de berättar att jag måste ringa på en klocka för att de skall öppna eftersom de har fångar! Sanningen är att man inte skall komma in utan att de först blivit väckta! De öppnar yrvakna och försöker få betalt för 2 dagar, ankomst och avgångsdag är olika. Som tur är är jag mera vaken än de så det skiter sig efter en lång diskussion. Jag protesterar högljutt mot att de stämplar min transitlogg (som jag inte behöver inom EU) eftersom de bara får stämpla 1 gång per månad vilket redan är gjort. Det slutar med att de bara får betalt de vanliga 4,63 Euro.  De var 4 tjänstemän engagerade i problemet och jag talade om att jag är en av dem som betalar deras lön. Jag förstår varför det här landet har ekonomiska problem. Här behövs inga valborgseldar. Idag har jag varit tvungen att sätta upp sittbrunnstältet för att få lite skugga. Första dagen över 40+ men än så länge ca 20+ i havet så det är behagligt inne i båten.

2012-04-27 17:24:05 - Sören, apostrof@carlssons.cc, se.carlssons.cc

Först var det roten ur 2, sedan hjälpte du mig med den för Orustbåtar bättre regeln om 50%. Men vad är detta 17 blir 27, det blir ju 60 %.

2012-04-28 17:31:37

Javisst,. det blir så när man är en dålig seglare och slår på fel vrid. Det kan kallas otakt. Hoppas det går bättre för er!:P

2012-04-28 18:29:56 - Lars Johansson, kallestan@telia.com, .

Du har det allt rätt gott ändå där borta trots lite felvrid. själv åker jag till Alanya så kommer du dit får du höra av dig så bjuder jag på lunch. din bror Arne har mitt tele. nr.

2012-04-30 15:33:44 - Lisen, info@andersmurare.se

Hej, jag ska hälsa Anders o gratta från dej! Som du vet är ju inte Anders någon datanörd precis.... Ikväll firar vi Valborg här i Sommen, ska gå och äta på Lugnalandet och kolla på elden. Ha det gott!

2012-05-01 01:55:06

Hej! Här är det varmt utan att elda. När det är lite vind måste taket på sittbrunnstältet vara uppe så att det blir skugga. I dag var första dagen över 40+. Ha det gott!