Dagbok 2008

Ursäkta fördröjningen

2008-09-24

Länge sedan sist men nu har vi nät igen hoppas jag. Kommer inte att uppdatera varje dag i fortsättningen, det blir för dyrt. Kul att några saknat inläggen i alla fall.

Det som hänt sedan sist är följande: Avseglingen mot Stettin blev en stiltjefärd i regn och dålig sikt. Hade inte en aning om omfattningen på fartygstrafiken i leden dit. På Stettiner Haff finns en muddrad ränna som vi försökte hålla oss utanför. Det är inte så enkelt, det är hemskt grunt och fullt med fiskeredskap. De består av något som liknar våra gamla höhässjor, 100-200 m långa, och syns dåligt. När det bara är 2,0- 2,5 m djupt blir det spännande ibland. Nåväl framåt kvällen den 17:e når vi Marina Hotell där vi skall masta av nästa dag.

Det blir gjort och jag blir av med 400:- för kranlyftet. Blir också av med 1500:- för reparation av jollen som gick sönder i Kristianopel. Den kommer tillbaka från rep. den 19:e så vi börjar motorbåtsfärden med masten på däck omgående. Spännande under de första broarna men de verkar vara ca.4,2 m. höga och vi behöver nu ca. 3,7m. Det är bara att tuffa på via ostoder en bit innan vi viker in på västoder och fortsätter upp mot Hohensaaten. Vi far genom ett tråkigt landskap bestående av vass och buskar. Det är dock massor av fåglar och området är fredat. Vi såg t.e.x. träd där det satt 5 hägrar samtidigt. Efter 45 nm. slussar vi upp 0,8m och är inne på Hohensaaten-Friedrikstaaler Wasserstrasse där vi tar kväll. Ovanligt att sova i en helt stilla båt.

Den 19:e börjar med en lång promenad efter bankomat, vi behöver Euro. Finns ingen så vi kör vidare till nästa by. Där saknas förtöjningsplats så Lasse kutar till bankomat samt handlar potatis och öl medan jag vaktar båten. Fortsätter till den häftigaste båtresa jag gjort, 36 meter rakt upp i luften!  Visserligen i ett 170 m. långt badkar men utsikten bakåt var häftig. Det är skeppshissen i Niederfinow som gjort sitt jobb. Passerar sedan långa partier helt nyrenoverad och breddad kanal, till stor del genom fin tallskog. Det är tydligt att tyskarna satsar miljardbelopp på sina kanaler. Vi möter bl.a. en puschare med 4st 32,5m långa pråmar framför sig. Totalt är han 155m.! Undrar hur många lastbilslass han har med sig? Det måste vara positivt för miljön och enkelt att ordna skrymmande transporter på det här viset. Dessutom blir det nog mindre olyckor än på autoban...

Hittar en liten mysig marina med god mat där vi övernattar efter 21 nm.

Den 21:a har vi 50 km. kvar till Berlin. Försöker luncha på flera ställen som är för grunda för oss så till sist stannar vi på otillåtet ställe vid en industri. Därefter nerslussning ett par meter och vi fortsätter sedan till Tegel, en stadsdel av Berlin där vi stannar för natten i regnet. Bakom oss ligger en plåtbåt 4-5m. lång ca.1m bred, odäckad men övertäckt med diverse skynken. Eländet var bebott! Vi har det nog rätt bra egentligen,vi har ju t.o.m. värme.

Den 22:a slussar vi ner 1.8 i Spandauslussen så nu är vi på Stössensee  som enligt mig bör ligga ungefär 33 m över havet. Vi går till samma båt klubb som ett gäng från Vadstena gästade för kappsegling med Folkbåt för sådär 13 år sedan och där undertecknad ingick. Av någon anledning minns jag inte resultatet... Därifrån buss till Berlin för att se byn. Jagade inernetanslutning och åkte rundtursbuss. Kånkade också hem mat så vi somnade tidigt...

Den 23:e vaknar vi som vanligt i regn. Beslutsvånda, ska vi åka till stan i regnet eller krypa ihop under kapellet och fara vidare. Det blev det sistnämnda. Efter 57km och 1m. nerslussning i Brandenberg har vi passerat ett antal sjöar sammankopplade med kanalstumpar,eller vad sägs om Vannsee, Kladower see, Jungfernsee, Weisersee, Sacrav Paretser kanal och Trebetsee. Som väl var har vi lånat ett sjökort och det var nog tur. Sikten var så dålig ibland så vi använde lanternorna, vilket inte pråmarna gör...

24:e: Hittar ett köpcentrum där jag nästan lyckas få internet uppkopplat efter lång väntan. Kommer iväg kl. 12 över Plauer see och in på Elbe-Havel kanal. I dag skiner solen även på de snälla så skepparen får på sig shorts och av med skjortan. Slussar under dagen upp 2 ggr 4,1m. Letar diesel på ett antal ställen som antingen är nerlagda eller för grunda. Stannar efter slussen i Serben och leker hacker 1,5 tim. och om ni kan läsa det här lyckades jag!