1/8 Ny fin dag men med lite eller ingen vind. Det tar oss 6,5 tim de 19 M till Tegelviken trots lite motorstöttning ibland. Rekordvarmt! Vi lämnar båten och åker hem eftersom Margitha skall jobba i morgon.
2/8 Åker till båten för lite jobb. Fixar vindinstrumentet som slutat fungera. Glappkontakt i en kabel. Plockar bort ratten med tillhörande prylar som skall till en mekanisk verkstad för att tillverka en mellanaxel så att ratten kommer 30 mm bakåt. Då skall autopiloten få plats. Kylen har också slutat fungera, det stinker amoniak när den arbetar så i morgon skall jag försöka hitta en reparatör. Jobb saknas inte....
3/8 Börjar med att besöka Valles för att få axelförlängningen tillverkad, jag tycker det ser svårt ut, har jobbat som svarvare men det är över 50 år sedan. Sedan ett telefonsamtal till husbilsfirman som fortfarande inte fått hem några delar. Det jag sa till dem lämpar sig inte för tryck men det ingick ett hot om allmänna reklamationsnämnden. Sedan ringde jag en kylmontör och blev lovad hjälp under veckan. Monterade det nya skiljereläet som jag tillverkat specialkablar till i morse och det verkar fungera perfekt. Kostar 309:- på Biltema. Ett orginal Volvo ett par tusen! Har sedan påbörjat monteringen av autopiloten och det lär ta tid. Glömde att jag varit hemma och sålt min 2CV eftersom jag inte har tid att använda den. Köpte samtidigt en gammal andrabil. Sen har det inte hänt mer idag....
4/8 Fixar en del saker på firman så förmiddagen bara försvinner. Efter lunch till båten för montering av autopiloten. Jag får dit manöverinstrumentet men kabeldragningen klarar jag inte utan hjälp. Får ett telsamtal från kylfirman som inte arbetar med ammoniak. Troligen måste det bli en ny anläggning.
5/8 Hade kommit överens med barnbarnet Melvin att träffas 9:30 på firman för att fixa med båten vilket kräver 2 pers. Jag hade gjort lite förberedelser men han dök aldrig upp. Typiskt osnuten unge som trots allt skall vara myndig. Åker och försöker själv men det är omöjligt så jag ringer Margitha som råkar vara ledig. Det är ett läckage i färskvattenpumpen som irriterat mig ett tag. Tur att inte konstruktören finns i närheten, han hade aldrig överlevt det. Man har skruvat ihop motorn innan man monterade motorfästena så det är liiite trångt att få bort 2 av bultarna. Går att vrida ett 12:dels varv per tag genom att vända nyckeln mellan varje! Efter ca 2 timmar får vi loss pumpen där 2 packboxar skall bytas. Därefter drar vi en pianotråd som pilotlina för en kabel till autopiloten vilket tar en bra stund eftersom vi inte får igenom den utan att använda båda hållen. Åker hem ledbrutna och eftersom det är onsdag blir det ett par glas vin.
6/8 Plockar sönder pumpen hemma i verkstaden. Ja plockar var väl inte rätt ord, det går åt både våld och värme innan den är i bitar. Den skall sedan monteras ihop på ett mycket speciellt sätt vilket tar en del tid. Därefter gör jag upp en bilaffär på en gammal bil jag köpt innan jag ger mig ut med Lotusen för att försöka få bromsarna att fungera ok. vilket inte lyckas utan det får bli ett fall för verkstaden. Lunch innan det bär iväg till Motala för pumpmontering. Det tar ett par timmar att få den på plats och märkligt nog fungerar den utan läckage. Det har varit skapligt varmt att göra gymnastiska övningar i motorrummet.
7/8 Åker och köper en dunk HVO som jag tänker använda i båten framöver. Då slipper man alger efter vintern. Dessutom är det det miljövänligaste alternativet just nu. Städar ute och inne, välbehövligt efter kanalresan. Göran lånar min dunk för att hämta HVO i Motala vilket visar sig vara ca 30 öre billigare. Jag betalade 15,05 i Mjölby. Ny dag med rejält varmt!
8/8 Tar oss sakta norr ut. Hade tänkt stanna på bryggan vid Rökne huvud men det såg trångt ut så vi far vidare till Hjortholmarna där vi ankrar liksom många andra. Fin kväll med kräfor och tillbehör.
9/8 Vaknar i samma fantastiska väder. Vi drar upp ankaret och tar oss sakta tillbaka mot sydväst. Försöker segla ibland men väldigt lite vind gör att vi nästan står stilla. Vi tar oss sakta men säkert till bryggan vid Jäknesundet och blir förvånade. Det är massor av båtar på öarna men vid bryggan är det bara 3 st. Lägger oss där och får en fin em. med resterande kräftor.
10/8 Hoppsan, gårdagens värme är borta och det blåser kallt. Givetvis från öst, det är ju dit vi skall. Får en gropig kryss mot Motala som började med upp mot 10 m/sek men sakta avtog. Åker hem, Margitha skall jobba i morgon.
11/8 Försöker montera styrenheter och andra tillbehör till autopiloten. Det är ett evigt klättrande upp och ner i stuvfacket eftersom jag har svårt att få plats att vända mig där nere. Nu sitter det mesta på plats så kabeldragningen återstår och den måste jag ha hjälp med eftersom kablarna skall genom flera utrymmen och måste dras igenom med hjälp av krokar.
12/8 Fixar lite tillbehör som skall med till båten. Margitha kommer dit och hjälper mig med kabeldragningen som går riktigt smidigt. Efter lunch på stan åker hon hem och jag fortsätter med inkopplingen. Det är riktigt svårt att ansluta kontakterna, det krävs hårda tag att få varje koppling på plats, ibland krävs det tång för att få dom på plats. Det tar mig 3 timmar att ansluta 7 kablar! Får telefon från Valles att min axelförlängning är klar. Hämtar den men det visar sig att ett kilspår fattas. Åker till båten med den för att kolla att den passar och märka ut var jag vill ha kilen. Borrar också ett hål i den rostfria axeln med handborrmaskin vilket gick förvånansvårt bra.
13/8 Börjar med ett återbesök hos mekverkstaden för att få kilspåret fixat. Tyvärr hade de inte tid direkt. Åker till båten och fixar några lödningar och bygger om instrumentpanelen genom att såga den i 2 delar och sätta den övre delen med instrument nederst så att jag får plats med drivmotorn i den övre. Drar också färdigt all el och det verkar fungera. Tyvärr fick jag inte delen med kilspåret under dagen. Har ringt husbilsverkstaden och framfört ett litet hot.
14/8 Kollar med mekverkstaden som missat att ringa när den var färdig. Efter en stund konstaterar jag att kilspåret går igenom till inre bulten så det går inte att få ihop det hela. Kommer på att genom att slipa ner kilen skall det fungera. Tillverkar en sådan kil men vid monteringen tappar jag den. Den hoppar ner i piedestalhuset dit inget mänskligt finger når så det är bara att åka till Mjölby för att fixa en ny att börja slipa på. Med det klart en ny resa till Motala för montering, nu med tejp för stt säkra kilen. Får ihop allt som det skall vara. Testkör och den larmar för att inte ha kontakt med drivmotorn. Kollar anslutningarna 2 ggr innan jag ger upp, åker och bunkrar det nödvändigaste och kastar loss. Efter 2.5 tim når jag Ombo öar men där är det fullt i mina ögon. Gillar inte att tränga mig på. Så jag vänder och kör till Karlsborg och får en långsidesplats vid kanalbryggan. Där startar jag grillen och tömmet upp en G-T
15/8 Vaknar av att det är varmt, det händer inte så ofta i båten. Det blir sedvanlig frukost före avsegling. Dålig vind så motorn får jobba ut till sista pricken. Seglar vidare dikt bidevind, kryss alltså, vilket är bra eftersom hon styr själv när segel och roder är rätt inställt. Fungerar fint till i höjd med Stocklycke hamn då vinden dog så det blev motor sista timmen. Trångt i hamnen men lyckas hitta en plats långt in. Besvärlgt med boj när man är ensam. Middag på krogen, bra men dyrt.
16/8 Tar det lugnt, ingen seglingsvind! Ligger kvar och slöar. Går och tittar på husbilsåkarna som ser ut att ha det minst sagt svettigt! När jag går där dyker det upp en VW-cab med en känd figur, Roland Gustavsson. Vi sitter mest i båten och tar det lugnt, Roland badar ett par gånger innan vi går och käkar lunch. På kvällen badar jag länge för att återfå normal kroppstemperatur men jag tror vattentemperaturen i hamnen steg från 22.3 till åtminstone 26+. Vilken dag igen!
17/8 Tar mig för motor norr ut. Ringer Göran Häger för att kolla vad han gör. Det visar sig att han Pära är på väg till Ombo så jag går också dit. Otroligt varmt så det blir några dopp.
18/8 Vi tar oss sakta till Röknehuvud och hoppas det skall finnas lite vind där, det är varmt där det är lä! Vi går en promenad i skogen för att få lite skugga. På eftermiddagen bildades ett moln så vi fick lite vila från solen.
19/8 Slöar i värmen fram till lunch varefter vi försöker segla till Motala. Det gick sådär när vinden blev svagare och svagare. Jag startade motorn vid Åholmen när farten var under 3 knop. I eftermiddag har himlen mörknat och det har i kväll kommit ett par små regnskurar.
20/8 Ber Margitha komma till båten för att få hjälp med felsökning av autopiloten. Ringer varvet och får tips på möjliga fel. Tyvärr får vi inte den att fungera så efter lunch kör jag båten till varvet. Spännande, det är grunt där man skall in. Det står 1,4 m i sjökortet men jag hittade en väg med 2.4 m djup. Hampus hittar felet efter 20 min. så nu fungerar den! Skönt har handstyrt över 1100 nm nu.
21/8 Slöar på fm. innan jag tar bilen, först till Linköping för ett samtal med husbilsreparatörerna. Jag hoppas det sätter lite fart på dom. Sedan till Mjölby för att hämta en tross som skydd vid bryggplatsen som har en rejäl stålkant att stanna emot. Hämtar också 25 liter HWO som drivmedel till båten.
22/8 Margitha kommer på fm. Vi tittar på kappsegling innan vi åker och inhandlar mat för ett par dagar. Det blåser lite för mycket så vi avvaktar kappseglarnas målgång. Det blåser 10-12 m/sek därute så vi drar ut mot Ombo. Det går bra förutom sista timmen då det vrider på väst och ökar till 13-14 m/sek vilket är onödigt mycket. Framme vid bryggan träffar vi flera bekanta men får efter en stund åska och häftigt regn. Det går över och blir en hyfsad kväll, dock blir alla sittande i sina båtar.
23/8 Alla vi känner ska hem så vi drar också upp ankaret. Vi går mot nordväst i den gropiga sjön med vinden i aktern. Vi tar oss 9 nm. till bryggan i Igelbäcken. Här lägger vi oss långsides och får en fin dag. En promenad till masugnen ger inte mycket motion men är bättre än inget. I kväll skall grillen startas upp så vi får lite kycklingfile'er.
24/8 Bara 4 mån. till julafton! Vi seglar mot Askersund genom skärgården, lite stökiga vindar men vi tar oss fram till Hammarsundet där jag tröttnar och startar motorn. Bekvämt men för oväsen. Framme i Askersund betalar vi hamnavgift 160:- innan vi går och handlar lite livsnödvändiga saker. Får en fin kväll med sol och lite vind.
25/8 Vi drar hemåt efter frukost. Motorgång till Hammarbron, sedan gropig segling till Erkerna där vinden avtar så mycket att motorn får jobba igen. Vinden kommer tillbaka men latmasken har slagit till så det blir motor resten av vägen. Vi åker hem lite frusna.
26/8 Drar fram båtvagnen som jag beslutat att sälja. Den stod helt övervuxen av högt gräs nära stranden. Den finns nu på Blocket. Jag har en annan som står hos barnbarnet i Eskilstuna och som skall hämtas hem. Fixar med lite smågrejor på båten.
27/8 Åker till varvet som fått hem lite grejer jag beställt. Monterar en kabel mellan autopilot och navigator. Inte helt enkelt eftersom den är för kort så jag måste flytta alla andra kablar i systemet men nu fungerar det. Plockar också bort kablarna från det det nya fördelningsreläet för laddningen eftersom jag alltid har lika mycket ström i båda systemen men kan konstatera att det är rätt monterat. Bygger också om infästningen för motorn till autopiloten som tidigare bröt emot ratten. Det gick genom att vända på en bult inne i styrningen.
28/8 Mera båtjobb! Plockar bort alla kablar från laddreläet och försöker komma på vart de leder. Allt verkar ha varit rätt utom en kabel till en av voltmätarna. Flyttar den så får vi se om det blir någon skillnad. Något måste vara fel när det inte blir någon skillnad på spänningen mellan förbrukning och startbatteri. Bygger också ett nytt fäste för att drivenheten inte skall rotera.
29/8 Åker och testar det nya fästet som passar perfekt. Vädret är för dåligt för att montera det färdigt eftersom det regnar.
30/8 Har annonserat ut min båtvagn. Däcken har massor av djupa torrsprickor så jag säljer den och använder den jag köpte för att mitt barnbarn skulle använda till Maxin. Den har riktiga lastbilshjul och används inte eftersom de använder vagga där han har sin båtplats. En kund kommer och tittar på den och medan jag väntar på honom monterar jag fästet till autopiloten.
31/8 En ny kund på vagnen kommer och tittar och köper vagnen. Jag planerar för att åka och hämta den andra som står i Torshälla.