Tidig höst?

[counter]

2020-09-01

1/9 Upp med tuppen och hämta biltransporten på firman. Därefter till Torshälla där barnbarnet Christian möter upp. Vi lastar smidigt med hjälp av elvinschen och hade spårvidden på vagnen varit 3 cm större hade det inte fungerat. Därefter åker vi till golfbanan för lunch bestående av raggmunk och fläsk som är en favorit för oss båda. Med det avklarat styr jag mot Motala och funderar hur jag skall få av lasten från bilen. Jag ringer Margitha och ber henne ta min bil som har drag och möta upp. Vi backar den under dragstången och släpper på vinschen så passar den direkt på draget och när jag lossat vinchen är det avlastat på 1 minut, perfekt!

2/9 Idag bestämde jag mig för att lösa problemet med batteriavskiljaren. Bort med alla kablar anslutna till den och dit med en i taget för att se när det går ström emellan batterierna. Kommer direkt på att så fort jag ansluter förbrukningsbatteriet så finns det spänning även på polen till startbatteriet! Reläet bryter inte trots att dioden slocknat så det är reläet som är trasigt. Bara att hämta ett nytt på Biltema och efter montering fungerar allt som det skall igen. Fy vad tid jag lagt på felsökning...

3/9 I går letade jag efter nya ledspottar för att byta en på toaletten och en i förpiken. Jag besökte ett 10-tal butiker innan jag hittade liknande i en el-affär i Mjölby. Dyra som guld men idag har jag monterat båda på toan och flyttat den hela från toan till förpiken. Jag vill ju ha likadana i varje utrymme. För att montera dom fick jag fila upp hålen i taket där de är monterade. Det blev jäkligt bra! Har också tankat 25 liter HWO eftersom Christian och jag skall ut i morgon och se hur vi klarar vindarna.

4/9 jag hade tänkt att vi skulle ta oss till Hjo. Så blev det inte. Det var för mycket vind från fel håll så vi gav upp och tog oss till Vadstena. Där besöktes först systemet och sedan livsmedelsbutiken. Senare blev det ett besök på krogen.

5/9 Vi seglar över sjön till Ombo. Stökig segling med både stora vågor och för mycket vind. Blir bättre på slutet. Vid bryggan ligger 7 kräftfiskare långsides så jag trycker in fören emellan ett par av dom. Senare kom 3 seglare till. Några regnskurar på em. annars lugnt och bra.

6/9 Vi får en fin hemsegling till Motala. Lite onödigt mycket vågor och vind men inga problem. När vi närmar oss Motala är vi på väg in i en klunga med 40 kappseglare och blir ombedda att runda dom. Det gjorde vi gärna.

7/9 Lämnar det månatliga blodprovet innan jag surar till och åker till husbilsfirman. Där hittar vi tidigare inlagda reklamationer som ingen orkat verkställa! Fy vad sur jag blir när ingen bryr sig. Tur de inte jobbar hos oss för då hade de varit arbetslösa! Nu skall det äntligen beställas delar! Vi får se om de kommer i år....

8/9  Idag har inte mycket hänt. Efter mycket tjat från Margitha har jag köpt lite nya kläder.  På em. har jag varit och plockat ur båtkylen, det känns nästan som hösten börjar närma sig.

9/9 Ny lugn dag. På em letar jag upp den som köpte min båtvagn eftersom den inte får stå kvar. Det blir så att han kommer med en biltransportbil och hämtar den. Nu gäller det att få den nya vagnen i skick att använda. Dragstängerna är fastrostade men ser annars ok. så nu är det bara att fylla på med rostolja tills de lossnar. Det får bli morgondagens projekt.

10/9 Jobbar lite på firman innan jag skaffar rostolja och åker och fyller på i dragstängerna. De sitter som svetsade så vi får se om de går att lossa. Jag har tillgång till både svets och rörtång så vi får se vem som får ge sig. På em. blir det bastu, riktigt skönt!

11/9 Ser till att få håret avkortat, det var länge sedan och verkligen behövligt. På kvällen har alla på firman blivit bjudna på kräftor med tillbehör hos en anställd så det blir ju en och annan snaps.

12/9 Tar en stund innan man piggnar till och vågar köra bil. Tar sedan husbilen till firman för att försöka problemet med spisen. Den tänder inte eftersom det inte kommer fram någon gas. Jag hittar inget fel tyvärr men har fått löfte att husbilsverkstan ska titta på det på onsdag.

13/9 Vi tar en rejäl biltur på vägar som det är minst 50 år sedan jag åkte senast. Vi hamnade så småningom i Åtvidaberg där vi åt en bra lunch med nästan löjligt stora portioner. Det känns ju fel när man måste lämna mer än hälften av maten. Därefter besökte vi min bror i Grebo som blir 1 år äldre. Tyvärr är det ju så att vi blir äldre för varje år men det är bättre än att inte bli det!

14/9 Försöker få loss de rostiga stöttorna på båtvagnen som fick en rejäl dos rostolja häromdagen. Det var bara en som hade svalt ordentligt och nu gick att vrida. De båda återstående fick en ny omgång rostolja men kräver nog lite uppvärmning innan de ger med sig. Får ta med svetsen nästa försök. Behöver också göra nya träklossar till 2 stöttor, de har stålplattor som jag inte vill sätta mot skrovet.

15/9 Kanonväder! Efter att ha jobbat lite på fm. åker jag till hamnen. Först lyckas jag lossa en stötta med handkraft och en stor törtång. Sedan till båten för att klä av seglen, det passar bra när det är någon vind. Hittar en latta i storseglet som har gått av. Det går inte att se utan att dra ur lattan men jag har sett att akterliket sett konstigt ut. Seglet skall till segelmakaren för att byta uvskydd vid halshornet som spruckit. Det är stökigt att ta bort seglen när man är ensam, de är otympliga att vika och få ner i säckarna.

16/9 Tar med svetsen och skall värma upp den krånglande stöttan. Tyvärr visar det sig att gasen i oxygentuben är slut. Skulle ju kollat innan jag åkte men förutsatte att ingen ställt ifrån sig den med tom tub. Plockar med lite prylar hem men det är flera billaster kvar. På em. åker jag till husbilsverkstan för att få igång spisen. Det visar sig att det troligen följt med olja i gasen trots extra filter som förstört brännarna. Ny spis beställd, återstår att se om det går på garantin.

17/9 Nytt försök med svetsen som nu fått gas. Var nära att ge upp efter att ha värmt länge men fortsatte tills den började bli röd och då gav den med sig om än motvilligt. Till en början gick det bara att vrida 1/8-dels varv fram och åter men mycket rostolja och arbete hjälpte så nu går den att vrida. Åker till Linköping och lämnar storseglet för reparation av det trasiga uvskyddet och en latta som gått av.

18/9 Försöker byta olja och filter. Suga upp oljan går bra när motorn gått en 1/2 timme och är varm. Väntar någon timme innan jag försöker få bort filtret vilket inte lyckas eftersom den som monterat det har dragit åt alldeles för hårt. När det monteras skall man dra åt tills filtrets gummiring träffar foten och sedan drar man ett 1/2 varv till. Är medveten om att det känns väldigt löst men det är så man skall göra. Då är det enkelt att byta nästa gång. Nu är det inte så och jag letar verktyg för att försöka få bort det gamla filtret. Det är tyvärr trångt så att få dit händerna funkar inte. Lika dant med de verktyg som finns i båten. Försöker med andra verktyg i morgon!

19/9 Börjar med filtret, med hjälp av en stor polygrip gick det smidigt trots att det var hemskt åtdraget. Därefter får jag hjälp av Margitha med att plocka ur och frakta hem 2 billaster med prylar och kläder. Har också lyckats skruva bort de fasta förtöjningslinorna utan att ramla i sjön så nu är det klart för upptagning.

20/9 Lång väntan på upptagning. När det väl blir av efter 5 timmars väntan ser vi att vagnen inte passar. Stöttorna är för långa eftersom de tydligen bara stöttat från sidorna tidigare. Jag måste stötta skrovet ordentligt så stöttorna måste kortas. Det blev sjösättning igen och kapning av stöttor innan nästa försök.

21/9 Åker och kapar stöttorna, det tar bara 10 minuter med rätt grejer. Nu gäller det bara att få tag på någon som kan köra traktor och kran före lördag. Ställer sedan på husbilen och monterar vinterhjulen samt fyller vatten. Nästa vecka är det meningen att vi skall långt norr över. Försöker också kolla om nya spisen anlänt men får inget svar.

22/9 Försöker hitta kran och traktorförare men det verkar svårt. De flesta lider av tidsbrist. Fixar också en del småsaker på.båten. Firar Margithas barnbarn som fyller 12.

23/9 Plockar hem det som skall med i husbilen från båten. Det är ju mycket som är samma. Fixar också lite med båtvagnen men har inte lyckats få tag på någon som är villig att lyfta så båten får ligga ett par veckor till.

24/9 Bara 3 mån till julafton! Jobbar en stund på fm. I morse hade kylen i husbilen slutat fungera. Kom på att det beror på att parkeringsplatsen lutar rejält så att gaslågan inte träffar rätt. Problemet var att komma på hur man återställer så att den släpper på gas igen. Det löste sig efter ett telefonsamtal. Lyckades också få igång värmen när jag kommit på att krocksensorn löst ut. Nu verkar det mesta fungera, förutom spisen, men jag har lagt i en elektrisk kokplatta och hoppas hitta el.

25/9 Småfixar lite och lastar husbilen innan vi styr söderut till Sommen. Vi skall vara med om att bränna tegelplattor till ett golv. 700 plattor i en jättestor ugn med 4 eldstäder som skall försörjas med ved tills temperaturen är ca 950 grader. Det tog 18 timmar och gick åt ca 5 kbm.ved. Fick ett par timmars sömn under natten så det fungerade bra.

26/9 Tar en lugn fm efter en natt med lite sömn. Sedan till Anders och Lisen för en superb lunch. Vi törs inte stanna längre med risk att bli allt för bortskämda så vi kör nort ut. Först till Askersumd där det var som väntat fullt. Fortsätter till Laxsjöarna där båda platserna är helt öde så vi kör vidare. En plats no Degerfors blir nästa mål. Den visar sig vara lika öde så vi siktar på Karlskoga där jag jobbade för 39 år sedan. Boforsudden med elplats blir perfekt trots grådiset och det finns några platser kvar!

27/9   Eftersom kyl och frys inte fungerat sedan jag startade den i onsdags räknade vi med att den behöver underhåll. Både 12V, gas och 230V fungerar men det blir ingen kyla. Räknar med ett besök hos verkstad på måndag fm. Eftersom vi inte haft något att göra under dagen mer än transport till Kristinehamn så gör vi ett besök på Husbilslandet som har 100 beg. husbilar i lager. Hittar en för oss perfekt bil men klädselfärgen passar inte Margitha. Hon går i taket på beige skinn som jag tycker är praktiskt och snyggt. Den har 3 axlar och går väldigt stadigt och fint med en 3-litersmotor som inte behöver kamremsbyte, den har kedja. Vid en titt i motorrummet blir man brydd, den som tappar något där kan glömma det, går aldrig att hitta. I skrämseln över att bli bortbytt har kylen plötsligt börjat fungera så nu slipper vi verkstad i morgon. Vi kunde ju ha varit några 100 km norr ut  utan besvären. Funderar över den tilltänkta affären ett tag. En maxutrustad bil men 2 år äldre och flera 100-tusen emellan känns ju surt.

28/9 Idag har vi sakta glidit norr över på små vägar, ibland på grus. Stannade i Malung för lunch och har nu kommit till Särna camping. Vi behöver tyvärr stå så att vi har el. eftersom spisen bara fungerar på en låga och då på sparlåga. Ett jättefint ställe om än lite dyrt. Har haft riktig dimma på en del av vägen.

29/9 Vi kör ca 3 mil till Njupeskärs vattenfall som är Sveriges högsta med 90 meter fallhöjd varav 70 m fritt fall. Tyvärr är vi ovan molngränsen så det är grått och dålig sikt. Efter en promenad på 4,5 km åker vi vidare till Idre där vi bunkrar lite och stannar på Näsets camping. Dyrt men annars helt ok. Går och äter på krogen vid turistbyrån som är helt perfekt med kanonbra mat.

30/9 Vi kör vidare mot norr och passerar Högvålens by som är Sveriges högst belägna 830 möh. Vi besöker Bruksvallarna och Ramundberget som är skidorter. Sedan tillbaka någon mil innan vi åker upp på den sönderkörda grusvägen till Flatruet som är Sveriges högst belägna väg. Häftig natur med mycket röda inslag på marken. Här växer inga träd men nedanför trädgränsen är alla lövträd riktigt gula eller röda. Vi kör vidare och kommer på kvällen till Frösön där vi får en plats på First camp trots att den är stängd. Det kostar en hundring.

2020-09-23 18:39:33 - Roger, rogge.ahlstrom@gmail.com

Hej
Hur är läget, såg att ni skulle norröver.
Passerar ni Vilhelmina?
Mvh
Roger

2020-09-23 21:13:31 - S-E

Hej! Läget är bra, hoppas det är så hos er också! Vi skall inte.så långt upp, vi nöjer oss med Jämtland.