Nytt år nya utmaningar!

[counter]

2020-01-01

1/1 God morgon och välkomna till 2020! Årets första dag blir väldigt lugn men plötsligt kommer en av damerna i receptionen och undrar om jag skall stå kvar. Konstigt men någon skulle ha informerat om att platsen skulle vara upptagen från 1/1. Jag berättar för de andra runt omkring som direkt förstår att det är en holländare med hatt som har tingat platsen. Han har tydligen stått här många år till förtret för grannarna. Han är tydligen odräglig och hon jättebra. Jag lämnar plats inom 10 minuter för en annan plats nära.

2/1 Jag går till receptionen för att få en plats där jag kan stå så länge jag vill och får en plats jag haft tidigare precis bredvid den ökända holländaren, skall bli intressant att se hur det slutar. Han har tydligen agressioner mot svenskar. Jag tror att jag vet hur man sätter en sån på plats om han försöker något. Ni var 1,422 som var inne och läste här i december. jättekul! Hoppas komma med lite intressanta saker snart!

3/1 Shit, bara 4+ i natt. Ägnar dagen åt lite sanering, skall ju helst inte vistas i solen p.g.a. medicinintag.

4/1 Hoppsan i morse var det frost på biltaken, kallare än hemma. Skall ta mig till marknaden och försöka hitta en matta till husbilen. Jag hittade en som passade bra, svårt att hitta 60 bred och 290 lång, fick nöja mig med 260.

5/1 Min granne behöver en elcykel så vi åker till tjuvarnas marknad. Vi hittar en fin cykel men utan elhjälp så vi hoppar över den. Sedan drar vi runt lite innan vi hamnar på ställplatsen med lite kaffe och whisky. Eftermiddagen går fort och på kvällen går vi ner till stranden och restaurangen där. Vi äter varsin burgare innan vi går till restaurangen på ställplatsen där vi tar varsin irish innan vi tar kväll.

6/1 Ny kall morgon, 4+! Det blir fort varmt så jag tar det lugnt i solen. På em. tar vi grannens bil och åker runt lite, bla. besöker vi ställplatsen i San Javier där vi känner ganska många. Tidig kväll.

7/1 Fikar hos en granne vid lunch. Kanonvarmt i solen efter ytterliggare en kall morgon. På kvällen cyklar vi till en restaurang som ägs av en svenska som har plankstek som specialitet. Dyrt för att vara här nere, men jättegott!

8/1 Storstädning av både kropp och bostad innan det blev ut i solen. Riktigt kanonväder idag igen! I övrigt händer inte så mycket, väntar på ett brev hemifrån, sedan kan jag börja röra på mig.

9/1 Inköpsrunda för att fylla på i kylen. Det är egentligen dumt att handla de dagar jag inte äter. Lätt att handla lite extra då. Tar sedan en cykeltur nere på strandpromenaden men det drar kallt från havet. Bara 12-13+ idag men sol och fint. I lä i solen är det riktigt skönt.

10/1 Lite småfix på fm innan det mulnar och blir svalt. Blir bjuden till grannen på middag och i kväll har det småregnat och skall göra det hela natten.

11/1 I dag är vi 7 svenskar som trakasserat omgivningen. Inte så farligt som det låter, vi började med marknadsbesök med fikapaus x 2. Därefter ner till stranden för lunch innan vi sätter oss i lä utanför min husbil för fika. Mycket intag av föda alltså men också en hel del promenerande. För egen del känns det lite bättre för varje dag och svullnaden har avtagit. Dags att börja tvätta och fixa med sånt som kräver en ställplats så att jag kan börja röra mig när mitt nerskickade försäkringsbevis anländer.

12/1 Usch, bara 4+ kl 08:30! 10:30 får jag sätta mig i skuggan, för varmt i solen, snacka om kontraster. Städar och fixar lite men tar det väldigt lugnt. Har fätt tips om ett fint ställe en bit söder ut som jag skall försöka besöka. Har också fått ett bud på båten hemma men lite för dåligt. Samma köpare har tidigare gett ett riktigt skambud så nu kostar det lite extra.

13/1 Fy, bara 2+ när jag vaknar! Posten kom 11:30 med mitt försäkringskort så nu har jag tvättat allt, dammsugit bilen och gjort det mesta klart för avfärd. Får se om det blir i morgon eller nästa dag.

14/1 Kallt i natt igen, tydligen varmare hemma. Så fort solen kommer upp blir det riktigt skönt. Vi cyklar till marknaden i Los Alcazares ca 3 km bort. Här är priserna lite högre trots att det i många fall är samma säljare! Sedan blir det lättlunch på stranden och därefter en lugn eftermiddag med ilastning av stolar och bord. På kvällen blir det ett besök på svenskägda Bacchus för en god plankstek.

15/1 Börjar med att packa cyklar och allt löst inne i bilen. Hatar när grejer far omkring. Sedan tömning av toa och gråvatten och fylla färskt. Därefter apotek för att få medicin vilket inte fungerar utan recept. Vidare till Lidl, smidigt att dra vagnen till bildörren. Vidare till husbilsreparatören för ett nytt lås i frysens lucka. Det gamla hade gått sönder pga isbildning! Hur tänker tillververkaren? Efter tankning av 10 kg gas som förbrukats under2 mån fortsätter jag söder ut. Kommer nästan till Mazzaron där jag hittar en fin pl ats vid havet. När jag kom var vi ca 10 st här men nästan alla andra åker. Der sitter en skylt med förbud mot camping men jag skall bara parkera över natten. Får se hur det går.....

16/1  Tar det lungt pä morgonen, ingen har bråkat i natt. Åker sakta genom byn och efter en del krångel hamnar jag mitt i byn. Ja det vill säga mitt emellan hamnarna. Kanonställe gjort för minst 100 husbilar men i kväll är vi bara 2!

17/1 Börjar med ett besök på apoteket men lyckas inte få ut mera av medicinen på receptet. Jag köper ett annat preparat som förhoppningsvis hjälper. Kör sedan sakta mot sydväst över bergen på bra vägar. Kommer så småningom till Aquilas, en fin liten stad. Får tips av en svensk dam som delvis bor här att inte stå kvar bland alla andra på parkeringen i hamnen. Precis bakom har det blivit ett nytt inneställe som öppnar vid 23-tiden och sedan kör för fullt till kl 6!  Tack för tipset! Flyttar till en annan del av hamnen där maxlängden är 5,2 m men ingen verkar bry sig. Glömde nämna att jag sålt båten idag så nu är jag spekulant på en ny.

18/1 Förflyttar mig sakta mot sydväst. Stannar vid en ställplats för att tömma toan. Vi är 6 husbilar i kö och 2 till kommer efter. Här är det otroligt mycket husbilar som står parkerade nära havet. Har nog sett minst 1000 st. på de få mil jag flyttat idag. Står nu lite utanför Mojacar och här är det ingen trängsel.

19/1 Kör vidare utmed kusten på riktigt häftig väg. Efter Carboneras fortsätter jag på den smalare vägen förbi en jätteanläggning för cement. Nu blir det riktig vildmark ett tag och kommer så småningom till en liten by som heter Agua Amaga. Här är alla hus vitmålade precis som i Grekland. Här finns en liten ställplats med ett 30-tal platser. Det finns duschar och tvättmaskin som jag direkt nyttjar. De tar bra betalt för allt och duscha kostar extra. På kvällen blir jag sugen på att gå ut och äta men det enda som är öppet är ett litet snabbmatställe där jag får något som liknar en pizza. Mörkt och kallt ute.

20/1 Idag har det regnat till och från hela dagen så inte mycket har blivit gjort. Det är så dåligt med el i uttaget så jag kan bara använda 1 kw värme annars går säkringen så jag stöttar med gasol. Det skall regna hela natten och nästan hela dagen i morgon.

21/1 Jag behöver proviantera lite och den här byn har inte mycket att erbjuda. Först tar jag mig till en mack med fordonsgas efter ett misslyckat försök. Åker sedan söder ut för matbunkring men den supermaketen är stängd trots att skyitarna på utsidan visar öppet. Några mil i onödan, bara att köra tillbaka någon mil innan jag kan svänga mot Almeria. Där hittar jag via Google en supermarket som inte ser så kul ut men visar sig ha det jag behöver och dessutom en manuell köttdisk. Får det jag vill och kör vidare söder om flygplatsen i ett område som verkar helt öde. Plötsligt ser jag ett antal husbilar på en parkering och kör dit. Givetvis campingförbud men vi är nog 30 bilar här och i vanlig ordning ingen som bryr sig. Jättefin plats så jag tar tidig kväll.

22/1 Ligger kvar hela dagen, gratis är ju bra! Tar ett par korta promenader, läser lite och tar det allmänt lugnt. Studerar andras förehavanden, bla en tysk som envisas med att försöka köra upp på en nivåkloss genom att lägga den framför hjulet och åker över varefter han lägger den bakom och backar över den. Ingen annan behöver klossar eftersom vi står plant men efter en stund får han hjälp av grannen så nu står han snett.

23/1 Försöker åka småvägar utmed kusten men det blir mycket onödigt åkande med stängda vägtunnlar och annat strul. Har nog åkt ungefär dubbelt så långt som egentligen behövdes. Kom till hamnen i Almerimar där det var överfullt med husbilar och 10-15 i kö. Jag går till incheckningen och provar men det är fullt. Går att stå utan el och service men jag får tipset att åka till östra piren där det skall finnas några platser kvar. Jo då, det finns så jag tar en sådan men inte kul. Utsikten mot havet är en 3 m. hög betongmur och bakåt en 2,5 m hög mot båtarnas uppställningsplats. Känns ungefär som ett fängelse så i morgon skall jag försöka nyttja allt jag kan och sedan lämna.

24/1 Bara 11 mån till nästa julafton! Idag har det blivit storstädning av både bil och kropp. Har dessutom varit uppe på muren och tittat på de som seglar. Faan vad sugen man blir! Och jag som inte ens har någon båt. Det måste åtgärdas när jag kommer hem men det är en bra stund dit. Har disskusioner med Margitha när hon kommer ner och då vart det blir. Men det är ju en styv månad dit.....

25/1 Flyttar till västra piren där jag lyckas hitta en plats. Utanför ligger en ankarliggare med svensk flagg. Handlar lite, bla en flaska whisky, det var länge sedan. Åska och regn större delen av dagen. Bara att gilla läget. Funderar lite över husbilslivet som jag tycker urartat. Troligen bättre att ha 2 båtar, en hemma och en i medelhavet?

26/1 Ligger kvar och tittar på alla tokiga manövrar. Funderar över att det är samma stollar jag möter på vägen! Går en lång promenad och tittar på båtarna i hamnen. Får plötsligt se en Cayenne, en av de roligare båtarna jag ägt. Lite lustigt att en av ca 50 byggda hittat hit ner. Går vidare och får plötsligt se en Motalabåt, Tinja. Osäker på vem ägaren är men har mina aningar. Kanonväder hela dagen med sjöbris som fläktar skönt på em. Har också bett Margitha att lugna sig med biljettköp tills vi ser hur kineserna lyckas få hejd på smittan...

27/1 Ytterligare en lugn dag här nere. Tittar på några som försöker segla och börjar fundera på vad de håller på med. Det är kanske enklare för oss som lärt oss i varierande vindar. Här   åker de ut med motor och när sjöbrisen kommer seglar de hemåt. Får en bra middag på krogen med musslor.

28/1 Förflyttar mig västerut, oftast nära havet. Ibland bär det iväg upp i bergen, på ett ställe fanns det vägar i 4 våningar. Det är många mindre städer som jag passerar. Stannar och handlar på Lidl eftersom det är smidigt att kunna dra vagnen ända till husbilsdörren. Har parkerat nära havet i en liten by som heter La Chucha tillsammans med 5 andra ekipage.

29/1 Åker vidare mot sydväst och följer kusten så gott det går. Häftigt landskap med tunnlar, jättebackar och gott om svängar. Här är mycket mera människor i rörelse än det har varit i de nästan öde samhällena österut. Riktigt häftig bebyggelse som liknar delar av Canarieöarna. Hittar en liten ställplats i hamnen Caleta de Velez som bara är belagd till hälften. Ingen har lyckats överlista betalautomaten på mindre än 20 minuter. Ringer man och ber om hjälp svarar en snorkig själ att det är fullbelagt. När vi kontrar med att det finns platser som ingen använt efter 21/1 får vi svaret att säger automaten att det är fullt så är det så. Vad säger man, inte byt jobb utan gräv där du står så skottar vi igen!

30/1 Blir kvar på det här konstiga stället idag också. Ringer runt och försöker boka en plats men utmed kusten till Malaga är det fullt. Hittar ett ställe uppe i bergen dit jag åker i morgon. På den här platsen var vi bara 5 bilar kvar vid lunchtid....

31/1 Många som läser, mesta sedan aug. 2016! Kul! Idag blev det först en Aldi för att fylla på förråden innan det blev bergsklättring. Inte så farligt brant men desto krokigare. Skall bara 22 km men har svårt att hitta campingen trots både dator, TomTom och telefon. Framme finns en skylt, så dags, men när jag tvekar att köra nerför branten kommer det en gubbe som pekar och vinkar att det är bara att köra. Faan vad brant! Väl nere så tjeckar jag in men damen i receptionen kan bara spanska. Campingen är belägen på en kulle med en runtgående väg med platser emellan. Det finns en husbil, en skåpbil, en liiten villavagn och ett tiotal obebodda små husvagnar så det känns nästan öde. Fina duschar och toaletter. Häftigt att se flygplan som skall landa på flygplatsen 3 km bort, när de flyger in så ser jag dom uppifrån! Det stora problemet blir nog att komma härifrån, tveksamt om jag tar mig uppför den enormt branta backen.

2020-01-03 17:22:22 - Thomas, Motivs@hotmail.com

Hej ! Förra gången jag försökte här kom det inte iväg så nu försöker jag. Det låter som det blir händelserik framöver på ställplatsen , en bättre representant för oss finns nog inte så ge vad han tål. Här nere är det andra grader gick in nu var bara 21 nu vid 10 på kvällen och det är kallt i våra mått ,dagsrna ligger en bit över 30 och det ska vara , på kvällen 26-370 uoch dyka när man sover vid 5-6 på morgonen ner mot 22. Var inne i stan igår och idag också men igår stod jag och väntade på Shon utan för banken folk tittade på ”mig ” tänkte du vet , det tog ganska lång tid där inne , dom han ladda 3 uttagsautomater under tiden , tittade ner och såg en bakficka fram hade fått på mig byxorna bakofram , in bakom banken och ner och på igen . Senare på kvällen kom en bil alla kör här uppe fast dom dricker så man ska inte köra på kvällen , iaf hade han handlat och skulle iväg svängde in i ett fundament tryckte in dörren , dom bräddar vägen utanför då det är dom ett bygge , men gick dit och gick dit också men jag fick ta över så inte bilen skulle bli mer skadad när han bakade tillbaka, ratten rätt ställd fullt utslag och vi 4-5 gubbar tryckte på så , gick det bra .han stannade blev ju lite mycket göra han så han drack lite till då nästa gång kom habit på vägen. Som sagt kör på kvällen här nere är inte bra. Varje gång jag ska ta bilen här hår jag in på fel sida och undra vem som stulet ratten.

2020-01-04 00:35:24 - Frasse, fransson.s@telia.com

Hallo Hus på hjul!
Ser med spänning fram mot dokusåpan. "Min granne och jag". Hur många avsnitt?? Plus 10 här i dag och nu, nära midnatt, 12 sek/m så nu blåser julen bort. Hoppas problemen midskepps på kroppen återhämtar sig. Ha de gött hälsar "Frasse"(inlove)

2020-01-04 09:40:01 - Sven-Erik

Hej Frasse! Det var länge sedan! Tror inte det blir någon såpa, han har fullt upp med att försöka vara rolighetsminister åt Tyskarna runt omkring. Kroppen återhämtar sig bra, medicinen här är inte att leka med, hemma tror jag inte att de ger så starka grejer ens till hästar. Ha det så bra!

2020-01-04 09:42:24

Hej Thomas! Vilken tur att moppen inte har sidovagn, då hade du väl undrat var du skulle sitta! Ha det!

2020-01-04 15:28:59 - Thomas , motivas@hotmail.com

Ska ut åka till Nong Khai träffa Mjölby folk och en från kil , Mike Brandt och Roger. Får då tänka på vilket håll jag kliver på så det blir rätt , är bara rakt här uppe så lie tråkigt och dom bygger 4 filer överallt så det som en gång var turist väg blir säkrare ju men det är ju en bra anledning i detta Land. Kylans där du är måste snart släppa , är det Greta som varit och ställt ner tempen för att få vatten på sin kvar måne tro. Annars var det låg temp här ikväll också men det är ju i dom högre nivåerna vi pratar då. Ringde Roland men blev kort smtal var ute i en båt ska prov snart . Vi höres senare .

2020-01-06 12:20:10

Finns en tidning som heter auto foto. I den finns en kalender med evenemang. 18 jan ska det gå ett rally San Joan d'Alacant. Info: automovilclubalicante@gmail.com.
Hälsningar Leif

2020-01-07 14:16:48 - Thomas , motivas@hotmail.com

Hej ! Stora fingrar och inte läsa innan då blir det lustigt så jag , var lite öl inblandat också men jag försökt iaf. Skönt att du har solen på dagarna som värmer man får vänta med att öppna dörren . Kanske ska på en längre moppe tur imorgon ca. 9 mil , Udon Thani blir nog kvar där över natten .;(

2020-01-21 20:06:23 - Göran Häger , goranhager2@gmail.com , Mjölby

Grattis tiĺl båtförsäljningen! Ska bli intressant att följa din jakt på nästa. Johnny och jag är i Dusseldorf, här finns för mycket att se.

2020-01-21 22:32:17 - Sven-Erik

Hej! Jag har också varit med där och tittat på alla godsakerna. Sköt om er och jag letar vidare.

2020-01-26 05:30:48 - Thomas wernström, motivas@hotmail.com

Hej! Läste du skrev sist och du om någon vet detta bäst. Gillar och det går rak igenom vad du skriver och att det är ärligt , sitter just nu i , rättare sagt alltid i skuggan här nere för att det är för varmt i solen, just nu mår jag bra för jag dragits med någon slags influensa , men när friskheten blir vardag så är det som vanligt och inte alltid det händer något roligt. Klagar inte s länge jag själv skapar situationen jag befinner mig i . Kul ! och måste vara bra för att veta när var varför

2020-01-26 05:33:30

Svärmor störde mig så slutet blev lustigt menar med att skriva varje dag.