1/6 Jobbat en stund med att måla parkeringsrutor. Sedan deklarerat och gjort några ärenden åt företaget. Har fått en offfert på tvätt och polering av husbilen så den skall lämnas på torsdag. Har tömt alla tankar och gjort den klar för sommarförvaring. Det är ju tvärt om mot andra men det skiter jag i för nu skall vi segla.
2/6 Jobb både fm och em. Har också ställt upp 2 CV:n till försäljning. Även Lotusen är till salu p.g.a. att tiden inte räcker till allt. Fullt upp med husbil och båt och dygnet har ju bara 25 tim. om man räknar in lunchen. Letar fram de prylar som skall med till båten, d.v.s. de jag hittar.....Det blir ett rejält lass!
3/6 Tar en lugn dag förutom besök hos varulven. Har jag tur är det sista gången, har lämnat nästan 3 liter nu. Förbereder lite för morgondagen då mycket skall hända.
4/6 Lämnar husbilen på rekond innan jag lastar en pick-up med allehanda grejer från 2 garage och lägenheten. Det blir fullt överallt. Därefter hämta stora biltransportsläpet och dra mot huvudstaden. Först till 2 olika adresser för att hämta grejer åt Pierre och därefter ut på Värmdö för att hämta båtgrejer. Inne i stan var det ovanligt mycket trafik och vägarbeten och de finns ju inte med i gps:en så det blev mycket krångel. Jag gör färdigt båtaffären med kontraktsskrivning och får täckställning och presenning. Vidare ut till marinan och bära och släpa ombord allt. Bryggan är lååång, har plats nr 55! Därefter matlagning men tyvärr har säljarna plockat bort mycket som utlovats skulle ingå. Så går det när man är godtrogen. Utlovad köksutrustning saknas. Fick bli ett besök i verktygslådan, där finns ju både morakniv och tänger. Skeden i kaffeburken fick fungera som gaffel. Märker att det är väldigt ont om stuvutrymme men det blir nog bra i slutändan.
5/6 Slit och släp, lastar båtstöttor på släpet, tunga och långt att bära. Fixar med en massa saker hela dagen, bla borrar jag hål och drar in kabeln från solcellen som tidigare hängt lös in genom ruffluckorna. På kvällen firar jag med middag på krogen där det finns bestick att äta med.
6/6 Åker hem och släpar in alla rör och stöttor i garaget och packar lite som skall med till båten i morgon.Hämtar husbilen som varit på hudvården och plötsligt ser ny ut.
7/6 Firar Jessica, Margithas dotter som blir ett år äldre innan barnbarnet Melvin skjutsar oss till båten. Det blir ett besök på krogen för mat varefter Margitha flyttar allt till platser som passar henne.
8/6 Upp och skruva bort förtöjningar, hämta ny gasoltub och lite annat före avgång. Motor gäller nästan hela dagen eftersom vind saknas eller är för svag. Tar oss till Nynäshamn där de redan infört högsäsongspriser trots att vi bara är en handfull gästbåtar, 350:- för att knyta fast. Det blev middag i båten.
9/6 Kommer iväg 08:40 efter frukost i sittbrunnen , sol och vindstilla. Blir kallt på havet när vi får vinden förifrån. Vi går söder om Landsort ut på havet vilket är närmast till Oxelösund. Det blev 39 nm. det mesta för motor. Men vilken dag! Sett 2 sälar...
10/6 Kanonväder igen! Får en riktig smörsegling med halvvind till läns i 3 m/sek som sakta ökar till 10. Lämnar båtren i Stegeborg och Melvin hämtar oss.
11/6 Lämnar blodstatus och det är så bra att jag slipprer tappning. Småfixar lite.
12/6 Full fart för att skaffa alla grejor som skall med till båten bla nya namndekaler, kablar, tvättsvampar till ljudisolering och en massa annat. på kvällen liten studentfest hos barnbarnet Elvira.
13/6 En massa stök hemma, sedan till Biltema för en del grejer och sist Willys i Söderköping för att bunkra mat. Konka och bära, allt ska ombord före avgång. Jag tar båten 21,6 nm och Margitha bilen mot Gryt. På vägen kommer vi på att vi skall äta på krogen så jag seglar direkt och Margitha åker bil till Fyrudden. Går på krogen som är öppen. Hyfsat bra mat till måttligt pris.
14/6 Vi tar oss till den lånade platsen vid Gryts brygga, bara 2.1 nm för mig. Sedan en massa jobb på båten, mest ändringar av saker jag tycker sitter fel och kapa bort en massa onödiga tampar. Jag förstår inte varför man har 5-6 m. tamp som inte används på något som justeras kanske 20 cm som mest.
15/6 Väcker tuppen vid 7:30 men blir ensam uppe till 9 tiden. Vi seglar söder ut 9:50 och efter 20 min kommer vinden från en bra riktning med 7 m/sek. Det blir söder ut i inomskärsleden. När jag försöker stötta med motorn vid en blekepassage går ett larm som visar ett batteri. Troligen har laddningsreläet hängt sig. Får stänga ner varvet 3 ggr och plötsligt fungerar det ok. Dock är batterispänningen uppe på 15 V så det är för högt. Börjar misstänka att mätaren visar fel. Tar lunch vid bojen på Källskär. Fortsätter sedan för motor till viken på Kårö där vi ankrar. Jag drar om kablarna från solcellen och kopplar in dom i motorutrymmet. Ser riktigt bra ut.
16/6 Vaknar utan att se land! Inte så farligt, sikten är bara 20-30 m! Det klarnar efter någon timme så vi seglar söder ut. Vi hamnar i Westbay och efter lite krångel fattar vi var man får förtöja i nya gästhamnen. Blir en promenad i byn till födoaffären som ligger långt bort. Hade tänkt äta på fina hotellet bredvid men de serverar bara lunch vardagar. Det blev bara 16 M idag med slör eller läns.
17/6 Börjar med dusch i den nya anläggningen som troligen är Sveriges finaste! Sedan motor ut till farleden där det kom fin vind. Som alla förstår blev det kryss men är smidigt med självslående fock. Stannade vid Älö men bojarna givetvis upptagna så det blev bergskilar fram och en del stök innan vi satt fast. Solen bränner på bra!
18/6 Vaknar onödigt tidigt men kokar kaffe och sitter i sittbrunnen och tittar på 5 hägrar och lyssnar på 2 gökar. Häftigt, alldeles tyst. När Margitha vaknat lyckas vi lossa bergskilarna och ta oss mot Oskarshamn. Motor hela vägen eftersom det är lite vind akterifrån. Bunkring av både mat och dryck, för det sistnämnda kö och insläpp 10 och 10. Fin dag med mycket sol.GLAD MIDSOMMAR TILL ALLA FÖLJARE!!!!!
19/6 Hade tänkt ta oss till Byxelkrok men det hade inte vädret. Vinden var 10-12 m/sek rakt emot så vi bytte mål till Borgholm. Vi tog oss de 30 M på 5 tim. i rejäla vågor. Det blev både glass på em och middag på krogen.
20/6 Idag fick vi tillbaka skiten från igår! 30 M mot norr i varierande vind mellan 7 och 10 m sek. Tar oss till Byxelkrog som håller på att bygga ut. Nya pirar är byggda och pirar läggs ut. Blir säkert jättefint!
21/6 fortsätter norr ut. Bra segling till Vippholmarna där vi slipper de stora dyningarna. Tar lunch vid en boj. Fortsätter sedan för motor mot V-vik. Motorn larmar för överladdning så fort jag varvar upp men det går över efter ett tag. Tar kväll på samma plats som sist.
22/6 Blir kvar hela dagen. Regn och åskvarning gör att vi tappar lusten för att fortsätta.
23/6 Seglar sakta i kanonväder till Stugvik som är kryssarklubbens uthamn där vi lägger oss på en boj.
24/6 Glider sakta för motor till Fyrudden för att tömma och fylla. Magen fick en glass i hettan. Sedan seglade vi ut till Håsköviken där vi lånade fiskarns boj för 50:- Hett som en bastu och 21,4 grader i vattnet.
25/6 Jag mår lite dåligt så vi går till bryggan och tar bilen hem. Varmt som satan så det är skönt med AC. Vi tar vägen över Motals och hämtar lite båtdelar.
26/6 Tillverkar ett fäste till autopiloten som jag tror att det skall vara. På em. åker vi till båten igen. Jag försöker montera den nya autopiloten men det visar sig vara omöjligt att få plats vid ratten. Som tur är hann jag inte börja ta upp några hål innan jag konstaterat problemet. Monterar också de nya namndekalerna som blev riktigt bra.
27/6 Vi får en fin kryss ut till Harstena dit även Johnny och Lotti kommer. VI går en tur på ön bla till.bageriet. Jag tror att man håller på att prisa ihjäl sig här. För köpte mam med sig bröd hem men nu är det inte ens kul att fika. Vi går tillbaka ner till hamnen och tänkte ta en Aperol men när vi fick se priset avstod vi. Jag har full förståelse att de vill tjäna mycket på kort tid men det gäller att hitta en lagom mix. Det har de inte gjort här.
28/6 Vaknar i minst sagt tät dimma. Det tar ett par timmar innan den lättar så det blir lunch innan hemsegling. Tar sedan bilen hem.
29/6 Åker till Varvet och försöker hitta en lösning på problemet med autopiloten. Kollar med Raymarine och enligt dom är det bara att lägga till 10-15,000:- och massor med arbete för att montera på hjärtstocken. Under dagen har jag fått ett mail från Arne i Askersund som lyckats lösa det genom att flytta ratten 25 mm. och flytta instrumentpanelen. Får se om jag kan göra något liknande.
30/6 Funderar över att förlänga rattaxeln men efter konsultation med Walles, stans mekaniska verkstad, kommer jag fram till att det inte kommer att fungera. Det finns en lösning som Arne gjort och jag får försöka kopiera den. Rätt mycket jobb med att göra om instrumentbräda och en del annat.