Mera sommar?

[counter]

2020-07-01

1/7 Åker till båten för att fixa en del saker. Det börjar med att jag nästan ramlar baklänges när jag öppnar ruffluckan pga. en hemsk stank. Det visar sig att innehållet i septitanken runnit tillbaka till toan som svämmat över! Inte kul och när det dessutom visar sig att utpumpen från duschen suger dåligt är det inte kul. Det visar sig att filtret som skyddar pumpen är fullt med hår. Egendomligt eftersom förra ägarna påstår att de aldrig använt duschen. Det löser sig och jag får även ordning på låset till toadörren som glappat hemskt. Fortsätter med att kolla batterispänningen som visar sig vara 0,4 V lägre än mätaren visar och det larm som tidigare visat överladdning inte är korrekt utan det är bara att köra. Försöker också mäta upp förtriangeln för att beställa ett code 0 men plötsligt går en knop upp och fallet åker upp i masttoppen! Shit happens! Min plan med att bygga om ratten skiter sig också eftersom mina rattekrar är svetsade i den inre koniska delen. Hade det varit motsatt kunde jag ha satt en mellandel och fått ekrarna längre bak. De behöver flyttas 25 mm för att autopiloten skall få plats, så det finns lite småproblem att lösa!

2/7 Försöker fixa en massa småsaker till båten efter att ha jobbat 1,5 tim. Nästan allt jag skall ha är slut eller har inte kommit hem. Köper ljudisolering till motorn och fixar tell-tales från julklappssnören och tape som jag hoppas skall tåla solen. Det blir ett litet lass som skall monteras i morgon med hjälp av ett barnbarn. Lösningen med att flytta ratten är oklar.

3/7 Tar med barnbarnet Melvin och åker till båten. Vi lyckas få ner fallet med hjälp av en yngling som fanns på bryggan. Han tyckte det var dagens höjdpunkt! Vi har också fixat en massa annat bla. isolerat en del i motorrummet och monterat tell-rales på seglen. Vi har också mätt upp hur en code 0 skall vara. Mycket blev fixat på några timmar.

4/7 Åker till varvet för att hämta beställda grejor. Inget har anlänt så vi lånar lite delar till grillen som jag lyckats slänga i sjön. Beställde nya i måndags som inte kommit. Vi har tänkt att segla några veckor så det är svårt att avvara grillen men tyvärr blir det utan autopilot. Vi åkte till Borensberg och åt lunch på Göta hotell i mysig miljö och åkte sedan för att titta på reparation av den trasiga slussen men det var redan fixat. 

5/7 Inte mycket händer eftersom vädret är dåligt och Margitha tar ett pass på jobbet. Själv letar jag reda på lite linor som skall med till båten innan jag tar ett bastubad. 

6/7 Melvin skjutsar oss till båten och tar hem bilen eftetsom vi inte skall tillbaka till bryggan. Vi seglar norr ut och kan ni tänka er, med vinden akter ifrån. Tur det för det är riktigt byigt i regnskurarna. Allt emellan 4 och 17.8 m/sek så nu vet vi hur hon beter sig när det piper i. Kommer genomblöt till Arkösund efter att ha skålat med Kejsaren. Blev krogmiddag i kväll. Värmaren igång och riktigt skönt. 

 7/7 Fy vad det blåser! Revar och seglar norr ut i sydvästlig vind. Som bäst går det 9,5 knop och det är troligen det snabbaste vi åkt över.Bråviken. Lunchar vid boj i Oxelösund innan vi seglar vidare till Nyköpings ss uthamn Broken. Vi blir nästan 30 båtar där. Ordning och reda med en bra hamnkapten.

8/7 Vaknar i häftigt regn och väntar innan det lagt sig. Sedan en lugn dag med inslag av både sol och regn och tom åska. Seglar när det går men ibland är det motorgång. Kommer till Skanssundet som har massor av gästplatser. Blir middag på utomhuskrog till lyxkrogspris.

9/7 Tar oss vidare norr ut och passerar Södertälje och in i Mälaren där vi får segla i svag vind. Vi tar oss efter broöppning till Stallarholmens sk. gästhamn. Att kalla det gästhamn är en överdrift.

10/7 Vi tar oss vidare hela 6 nm till Strängnäs efter ytterligare 2 broöppningar. En liten fin stad med många gamla fina hus. Vi handlar lite och ser oss om. Middag på krogen som smakade bra.

11/7  Vi fortsätter till Sundbyholm som har en fin gästhamn dit även barnbarnet Christian kommer med bil. Vi åker och tittar på en båtvagn och sedan skjutsar han tillbaka mig innan han hämtar sin båt och seglar till oss. Det blir krogmiddag och en flaska rom och några öl före läggdags. 

12/7 Vi seglar vidare, Christian till hemmahamnen i Torshälla och vi mot Västerås. På vägen ser vi en riktig åskskur så vi vänder och seglar tillbaka en 1/2 tim medan den passerar innan vi tar oss till gästhamnen. Den har uppgivet hamndjup på 2 m. men efter att ha gasat mig in i dyn visar lodet 1,6 m. Det blir en promenad i det fina bostadsområdet i hamnen före dusch och fördrink innan vi går till krogen. Där träffar vi vid grannbordet ett par som hela tiden sitter och spritar händerna och klagar på att ingen håĺler avstånd. Efter en stund har vi fått nog av deras idiotiska påhopp och byter bord. Fin kväll.

13/7 Nu vänder vi tillbaka öster ut. Det blir motorstöttning nästan hela dagen eftersom det är lite vind. Vi missar broöppning av Hjulstabron med 10 min. så det blir att vänta 50 min. Fortsätter till Kolarudd som är en lugn och trevlig hamn i Enköpingsviken. 

14/7 Ny dag med lätt vind. Klarar oss ifrån regn ända till kvällen när vi förtöjt i Rastaholm. Det blir mycket motorgång när vinden lyser med sin frånvaro men det är lugnt och skönt, ibland sitter vi och glider i 2 knop någon timme.

15/7 Hela förmiddagen har vi duggregn men det går att stå ut med. När vi kommer till huvudstaden funderar vi på hur de bestämmande tänker. Alla broar öppnar samma tid, dvs 30 min efter hel timme. Jättesmart, om det är 10 min mellan broarna måste man vänta 50 min på nästa!  Det kallar jag idiotiskt vilket jag står för. Eftersom Wasahamnen är sliten och inte känns som lika nödvändig  som förr går vi direkt till Vaxholm i riktigt byig vind. 2-10 i byarna så det gäller att vara med på skoten. Får en skumpig  plats i hamnen som bara är full till 1/3 del. Här var det alltid fullt för 4-5 år sedan.

16/7 Bunkrar både mat, vin och bränsle innan avgång. Efter Stegesund ttöttnar vi fort på alla motorbåtar som måste antingen köra med fören så högt som möjligt för att svallet skall bli så stort som möligt eller dra förbi 10 m. ifrån med V8-or utan ljuddämpning och dessutom skärgårdsbåtar med enorma svall. Vi viker av upp i norra leden där det är betydligt lugnare. Tar oss bara till Kyrkogårdsön där Siaröfortet ligger och får oss en lektion i hur försvaret har missbrukat sina resurser.

17/7 Tar oss bara en kort bit till Furusund där vi får den plats jag haft många gånger långsides. Vi tar en hyfsat lång promenad i de fina omgivningarna där många författare hållit till. Tillbaka har båten bakom lyckats backa in i oss och skickat vårt ankare i sjön och dessutom gjort ett hack i vårt hörn. Tack så mycket!

18/7 Vaknar lite tidigt och när vi sitter med frukostbestyren ser Margitha ett bekant ansikte på bryggan. Det visar sig vara Johan som bor tillsammans med min dotter och vars föräldrar bor på Blidö. Kul! Vi drar sedan vidare mot Väddö kanal där jag lagt en rutt i datorn men det blev lite fel så vi hamnade på den yttre vägen vi skulle använt på tillbakavägen. Det blev en kanonfin segling med långa stunder över 7 knop. Framme i Grisslehamn visar det sig att de har marknadsdag med några knallar. Vi promenerar runt en stund innan vi hamnar på kvällens krog där vi efter lång väntan blir mätta och belåtna.

19/7 Dagen börjar med lång motorgång norr ut för att runda Singö och gå söder ut i Väddö kanal. Lite speciellt, trångt och grunt ibland och 2 broar som måste öppnas. Allt fungerar perfekt och när vi är ute börjar vi segla. Efter en stund får vi sällskap av en kappseglingssugen båt och i början seglar han om oss men så lätt ger vi oss inte. Hittar några bra vindvrid så vi tar oss förbi men vid en del möten är det bara 10-15 m. mellan båtarna. Vinden avtar och vi slår ut revet och då blir han fort efter. Det blev 44,7 nm idag vilket är dagsrekord med den här båten. Vi stannar i Gräddö marina för natten.

20/7 Vi tar oss runt Ku

appelskär och seglar in mot Stockholm. Får sällskap med en äldre båt som använder 5 st segel på 2 master. Den seglar riktigt bra och när det blir trångt mellan öarna och dålig vind är han snabbare. Vi tar oss till Åkersberga, efter lunchstopp vid en boj vid Siaröfortet, innan vi träffar Roger och Sussie och blir bjudna på jättebra middag. Trevlig kväll!

21/7 Vi börjar segla hemåt eftersom Margitha skall jobba nästa vecka. Så jäkla dumt, det inkräktar ju på fritiden! Vi länsar genom skärgården och det gäller att ha så mycket koll att man inte seglar in i någon återvändsgränd. Vi tar oss till Runmarö och Kryssarklubbens uthamn i Norrviken där vi hittar en boj tidigt på em. Vi tar det lugnt och slöar resten av dagen.

 22/7 Vi fortsätter söder ut i hemskt byig vind som varierar mellan 4 och 12 m/sek. Under de första timmarna är första siffran på loggen oftare 7 än 6. Efter hand vrider vinden emot så en bit söder om Dalarö tar vi ner allt och kör motor innanför Muskö för att visa det man ser av de häftiga bergrummen. På vägen blev vi  omseglade av en Arcona 410 med fina segel som var fräck nog att gå förbi i lovart. Givetvis tryckte jag upp honom så långt jag tordes, jag såg ju.grundet men ville inte smälla på själv. Trots det klarade han sig emellan men såg lite skärrad ut. Har tagit kväll i Nynäshamn igen och fått en hyfsad middag på krogen.

 23/7 Vi drar vidare söderut. Ännu en dag med häftiga vindbyar, inte kul. Det blir mycket motorgång i rätt grov sjö efter Öja.  Efter skanssumdet blir det segling till Oxelösund där vi tar en sxk- boj. Efter middag tröttnar vi och tar oss över Bråviken. Tar natthamn på nordöstra Arkö.

24/7 Vi drar vidare till Mem där vi slussar upp till Söderköping och vi stannar, Margitha skall hem i morgon och hon blir avbytt av barnbarnet Melvin som skall ha med en kompis..

25/7 Kommer iväg 10:30 väster ut. Det strular lite på några ställen med 2 ovana gastar och en båt utan bogpropeller samt ibland hård sidvind. Vi kommer så småningom till Norsholm med en liten skada där vi tar kväll.

26/7 Uppe med tuppen och kommer iväg 8:30. Vi får en fin segling över Roxen. I Berg får vi vänta helt omotiverat ca 1 tim. utan besked. Där rök lunchen! När vi väl kommer iväg har vi en norrman med motorbåt framför. Han drar själv båten genom slussarna med en dam ombord som inte lyfter ett finger. Han har dessutom både för och aktertampar som är ingefär 30 m långa att hålla reda på. Att han bara orkar! Det är definitivt den långsammaste slussning jag varit med om. När vi kommit in på långkanalen mot Borensberg börjar plötsligt båten gå saktare och saktare. Massor av sjögräs runt köl och roder! Bara att backa med full fart en stund, sedan går det lättare. Får göra om samma sak minst 10 ggr före Borensberg. Vi slussar upp 10-15 cm. innan vi stannar för kvällen. Jag gör middag och då går gastarna till Pizzerian. Jättekul!

27/7 Väcker gastarna tidigt för att segla över Boren. Kommer iväg 8:15 och får en fin men byig kryssegling. På slutet tar vi motorn till hjälp för att få slussa upp ensamma men med bara 10 min kvar kommer den Norska motorbåten farande. Inte nog med det, det blir 1,5 tim väntan på dels nedslussande båtar och en passagerar båt som just startat från Motala. Det ät bara att bita ihop och vänta. Vi blir 3 båtar i slussen med den Norska stoppklossen först, han drar båten för hand mellan slussarna och har dessutom 2 st linor ca 30 m långa att hålla reda på. Hans damsällskap verkar helt ointresserad och har fullt upp med att dricka kaffe och tugga tuggummi. Väl uppe kör vi mot Vättern i ogräset och får stanna och backa 1 gng. Vi får också skäll i sista slussen för att ha kört mot rött ljus vid brorarna eftersom vi tycker att trafikanterna inte skall behöva vänta i onödan. Vi har gjort så hela vägen utan kommentarer. Att sedan deras skylt sa 09:30 i morgon om nästa öppning var tydlgen ok. 3 st gnälliga slussvaktare på min 57:e enkelresa in eller ut från Vättern är minst 2 för många så nu är det nog slutåkt. Margitha hämtar oss och kör mig till vårdcentralen där jag lämnar 6 st prover innan jag blir skjutsad hem för att byta kläder och duscha innan vi åker tillbaka. Det blir krogmiddag innan Margitha åker hem. Nu är man ensam igen.

28/7 Jag har problem med laddningen som är för hög så larmet går efter ett par minuters motorgång. Jag seglar till Vadstena dit också Roger och Sussi kommer. Det blir som vanligt lite vätskeintag innan vi går och äter och har en trevlig kväll.

29/7 Jag kopplar om batterikablarna vid reläet så att generatorn laddar alla batterier samtidigt så nu larmar den inte för för hög spänning längre. Nackdelen är att nu kan förbrukarna dra ur startbatteriet så det inte går att starta motorn. Seglar sedan tillbaka till Motala dit även Ahlströms kommer. Det blir en ny omgång med vätskeintag innan vi efter en del krångel får en plats på krogen medförande deras hund. Vi får också sällskap av Will och hans familj. Det blir en sen och blöt kväll som avslutas i min båt.

30/7 Ligger kvar och slöar hela dagen. Tittar på en gammal skuta, Ejdern från Södertälje där skepparen har fått något fel på hörseln. Han tutar ideligen ca 30 sek i taget, varför vet han säkert inte själv.

31/7 Margitha anländer på morgonen och vi börjar med att ta ur startbatteriet eftersom jag misstänker att det är orsak till ständiga larm om överladdning. Vi åker till Batterilagret och får det kollat. Det visar sig att det är ok så det är "bara" att montera tillbaka det. Det är monterat under stuvfacket och är rejält bökigt att sätta fast. Därefter segling mot Ombo, halvvägs dör vinden så det blir motorgång. Framme konstaterar vi att det är överbefolkat så vi vänder norr ut. Nu finns det vind igen så vi tar oss till Igelbäcken där redan 8-10 båtar ligger men vi får lätt plats. Riktigt fin kväll!

 

 

Antal kommentarer: 0

Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)