Tvingad att åka mot svalare trakter.

[counter]

2020-03-02

1/3 Lugn dag igen med bra väder. Tar det lugnt och har äntligen förstått hur grillen skall skötas så nu blir det riktigt bra. Om 2 dagar kommer hsb {hon som bestämmer} då behöver jag inte sköta allt själv längre.

2/3 Städar och gör mig till, gäller ju att inte hamna på -nus första dagen. I morgon skall jag åka till den odiotiska flygplatsen igen för att hämta Margitha. Med lite tur kanske jag hittar henne......

3/3 Efter att ha tömt tankar och fyllt andra blir det Lidl för proviantering. Sedan drar jag mot flygplatsen via centrum. Det är en genväg som kräver mycket tid. Halva avståndet men 3:dubbla tiden och ibland riktigt trångt. Hittar föremålet ganska lätt innan vi skall tillbaka till campingen. Givetvis bråkar det så att vi åker fel och hamnar på idiotiska återvändsgränder. Får åka mot enkelriktat för att komma ut. Det löste sig till sist så efter lite omvägar kom vi till campingen. Där firade vi med en flaska skumpa innan vi gick till byn för en middag på tapas.

4/3 Idag har vi tagit en lång promenad på nästan 3 timmar och sett oss omkring. Finns ju hur mycket som helst men kroppen vill ju inte mera. Eftermiddagen ägnas åt rast vila. Margitha börjar ha röda partier på kroppen så hon får nog hålla sig i skuggan ett tag.

5/3 Utchekning och avfärd. Vi börjar med att åka upp till Iznate som jag tycker är jättefint. Margitha tycker likadant. Sedan ner till Torre de Lamar, men nästan alla vildcampare är borta så vi åker till ställplatsen i hamnen. Det blir både lunch och middag i stan eftersom grillning inte fungerar pga häftigt mycket vind. Där det är lä är det varmt och skönt.

6/3 Vi drar vidare mot öster till Nerja för att bese grottorna. Riktigt häftigt med 32 meter höga stalaktiter. Margitha far illa när det är stora nivåskillnader så hon hade det jobbigt. Sedan vidare öster ut eftet kusten med en del kurvor. Igenom många byar innan vi kom till Almerimar och fick en plats på piren. Det har blåst rejält från väst hela dagen och här går det hög sjö och då trivs catesurfarna. Det blev först en dusch trots att det är långt att gå och därefter middag på en av hamnkrogarna.

7/3 Inspektion av bryggorna tar 2-3 timmar innan vi tar lunch och avslappningsövning. Sedan inventering av flaskförrådet, det är ju lördag. Så småningom promenad för att hitta middagsrestaurang men det blev samma som igår. Har checkat ut inför morgondagens avresa.

8/3 Skit! Först en natt med diskoteket 100 m bort, full volym till 7:30 i morse. Kör sedan vidare mot no och behöver tanka. Faan, slår i 1 liter diesel i vattentanken! Helvete! Vi försöker sanera med diskmedel men fungerar dåligt. Dessutom åker vi fel flera gånger så det blir lite irriterat ombord. Skit, hittade ju åt andra hållet. Har nog åkt 10 mil i onödan. Står nu på camping Bella Vista utanför Aguilas efter ett besök i staden.

9/3 Krånglar mig ut från den sällsynt trånga ställplatsen. Kör sedan över bergen, kortare men tar längre tid. Åker hellre på krokiga vägar i 50 60 än 90 på motorväg. Tar oss till mitt gamla ställe i Los Alcasares för att fira Margithas födelsedag. Får den platsen jag stod på för en månad sedan. Nu är det massor av svenskar här.

10/3 Står kvar på platsen och städar bilen. Dammsuger och torkar golvet. Det blir fruktansvärt dammigt. På kvällen går vi till Bacchus för fantastisk mat. Det skulle vi ha gjort på Margitas födelsedag igår men grannarna trodde att det är stängt måndagar. Det visade sig att det är söndagar hon har stängt.....Tackar för tipset om ättika, hade glömt bort det, har en stor flaska med mig.

11/3 Börjar med att byta vatten i fvtanken. Sedan åker vi till Lo Monte och träffar Stisse och Marre. Där hör vi flera svenskar som packar och drar, det går rykten om stängd Fransk gräns nästa vecka. Vi handlar i Costa Blancabutiken och drar sedan till Benidorm. En häftig by med skyskrapor som liknar New York. Första campingen Villa Sol är fullt men efter en del letande hittar vi Arena Blanca som är fullt men vi får stå på parkeringen vid entren för 18 E. Det får duga i brist på annat.

12/3 Vi drar vidare, först till Calpe och sedan Valencia innan vi tar kväll i Peniscola på.camping Sol d'or. Hade ju inte alls tänkt åka så här men influensan tvingar oss. Vi vill komma över gränsen så fort som möjligt.

13/3 Vi kör nästan hela dagen innan vi kommer till gränsen. Det blir nästan 50 mil innan vi hittar Camping Maureillas. Ett litet ställe men tyst och lugnt. Bara duvorna som väsnas. Fredag den 13:e avklarad utan missöden.

14/3 Idag blev det ca 20 mil till Palavas les flots där jag varit 2 ggr tidigare. Ett fint ställe men med måttligt trevlig personal. Ganska dyrt, 17 Euro per dygn. Vi har tänkt stanna ett par dagar och vädret är kanonfint.

15/3 Efter frukost och dusch börjar cellerna arbeta. Vi tar beslutet att strunta i att vi betalat för en natt till och räknar med att köra halvvägs till Luxemburg. På vägen hamnar vi på landsbygden eftersom GPS:en styr. Vi behöver bränsle men ingen mack i sikte. Med bara någon liter kvar i tanken hittar vi en bondgård med flera människor ute så jag svänger in. Efter en lång palaver får vi köpa diesel från en farmartank utan mätare. Han öppnar kranen och när jag kollar tankmätaren är den nästan halv. Jag försöker betala men han tar bara emot 10 Euro! Billigaste diesel jag köpt på de sista 30 åren. Vi stannar vid 19-tiden för middag och sova. När vi ätit ringer min dotter Lena och undrar var vi befinner oss. Vi svarar norra Frankrike. Hon berättar då att i morgon bitti stängs gränsen till Tyskland! Skit då kan vi ju inte komma hem! Vi startar och kör mot Luxemburg och Tyskland. Framme kl 02 efter 97.5 mil.

16/3 Efter några hemska timmar då långtradarna kör sina kylaggregat 1 meter bort drar vi vidare in till Trier där det finns en ställplats så att vi kan sova ett par timmar. Har sedan flyttat ett par mil nedströms Mosel till en ställplats vid vattnet. På em promenad i byn. Vädret ok men lite svalare.

17/3 Vi kör mot norr eftersom det ryktas att Tyskland skall stängas ner. Vi kör till Greven som är en jättefin ställplats, den finaste vi sett. Där firar vi min födelsedag som inte är mycket att fira. Men det är bättre att fylla än att inte göra det. Vi får också en god middag på krogen.

18/3 Eftersom turister inte längre får vistas i landet kör vi mot Danmark. I Flensburg handlar vi lite på Kalles. Vi är nästan ensamma kunder! Därefter kör vi till gränsen där Danska polisen säger att vi måste köra rakt igenom landet och inte stanna. Vi som tänkt sova på någon rastplats i kväll, vi har ju kört 45 mil. Det är över 30 kvar så det är bara att räta på högerbenet och styra. Kommer till Malmö 19:30 och blir insläppta. Åker till en Burger King innan vi letar upp ställplatsen i Limhamn.

19/3 Vi tar det lugnt och åker små vägar mot norr genom samhällen där bara lokalbefolkningen hittar. I Helsingborg tänkte vi stanna på Parapeten men det blåste så kallt att vi efter lunch åkte vidare. Det blev genom små samhällen man bara hört namnet på tills vi hittade en plats i Vejbystrand. Helt ensamma med bra duschar och får grilla i lugn och ro. Ingen Coronahysteri här.

20/3 Vi fortsätter mot norr genom Halmstad där vi kollade en sommarstuga. Sedan lite bunkring innan vi drar vidare mot norr. Nu har vi hamnat i Falkenberg på Solvikens camping. Skitdyrt, 275:-/natt men ibland får man stå ut. Tror det blir en lugn och fin natt.

21/3 Vi rullar sakta norr ut på lite mindre vägar. Hittar Tjolöholms slott men där finns alldeles för många människor. Vi försöker att inte smitta eller smittas så vi håller oss för oss själva så mycket som möjligt. Kommer så småningom till Marstrand där ställplatsen är gratis så nu har jag inte det att klaga på. Vädret är kanonfint men kallt, bara 4+!

22/3 Kör vidare i kanonväder mot Trollhättan. Det visar sig att den tilltänkta ställplatsen vid slussarna är stängd ett tag till. Vi behöver både tömma och fylla så valet föll på Mariestad. Väl där har de stängt tömningsstationen men vi löser det med att använda hamnens toalett att tömma i. Skall bli skönt med en dusch.

23/3 Efter lite städning och fyllning av vatten åker vi söder ut igen. Det blir till Hornborgasjön för att titta på tranorna. Vi är bara 4-5 bilar där men ca 7000 tranor. Efter ett par timmar kör vi till Hjo och ställer oss i hamnen. Vi har upptäckt en läcka på vattensystemet till toan så vi behöver nog en ny pump. Vi får se hur vi löser det.

24/3 Vi rullar till Jönköping för gasfyllning innan vi tar oss till Huskvarna för att titta på båt. Superfint skick men dåligt utrustad och för dyr. Därefter rullar vi hem efter 5 månader och 2 dagar. Det blev 980 mil. Nu skall bilen på garantireparation på fredag men först behöver den en rejäl tvätt. Har också lite att klara upp med Telia...

25/3 Först till firman för att kolla läget. Får ta ett jobb som inte var så betungande. På em blir det stortvätt av husbilen. Det stampade jordgolvet på övervåningen blev dock förstört av vattnet.

26/3 Tankar upp vattentanken i husbilen för att försöka få bort det sista av dieselsmaken. Sedan startar jag upp min gamla 2 CV som skall besiktigas. Konstaterar att den behöver 1 nytt däck och en fungerande signal. Kör några mil så att det tomma batteriet blir fulladdat. Fixar också besiktningstid och klarar ut oklarheterna med Telia och deras falska marknadsföring. De påstår att deras nät fungerar inom EU men mitt fungerade inte så fort jag lämnade Sverige. Dessutom ändrades fakturabeloppen utan förklaring från överenskomna 249:- till 363:-. Man kan inte ha ett avtal med någon som inte håller ingångna avtal och där alla kontakter per telefon har haft över en 1/2 timmes väntetid. Den längsta 104 minuter!

27/3 Blev ett besök på verkstaden idag och de verkade förstå mina problem. Sedan undrar jag över Vivis inlägg. Vad är skillnaden att tömma toatanken i toaletten eller i en tömning på ställplatsens avlopp. De är kopplade till samma reningsverk och definitivt inte till det du rekommenderar i skogen. Om det är något som bidrar till husbilsåkares dåliga rykte är det att tömma kemtoan i skogen. Kemet tar död på mycket i omgivningen! För övrigt är det ju fredag så det fick bli en promenad före intag av öl och andra tillbehör före bastun. Sedan somnar man gott.

28/3 Fixar lite småfel på 2 CV:n innan jag åker till Motala för att se till båten. Allt verkar vara ok. Börjar bli dags att plocka av pressenningen och göra den leveransklar.

29/3 Inte mycket blir gjort när man skall vara i karantän. Varit inne och hållit oss lugna hela dagen. Beträffande Vivis kommentar om att tömma svartvatten i en offentlig toalett har jag alltid sett till att lämna den minst lika ren som när jag kom.

30/3 Håller oss inne förutom en tur med 2 CV:n för att inte bli helt tokiga.

31/3 Fixar lite med bilarna och tar en långbastu för att fördriva tiden.

2020-03-10 14:27:51 - Vivi & Bo

Förstår att det går åt en del besvärjelser när dieseln hamnade i fel tank. För länge sedan, under båtlivet, hörde jag något om att slå pepparmint (??) i tanken för att få bort smaken/lukten av diesel. Sanera först med ättika, klorin, maskindiskmedel, råden är många på nätet. Nu behöver vi inte bry oss om sådant, sålde husbilen i oktober eftersom det blev mest att köra i gamla hjulspår, haha. Och resan till italienska alperna blev det inget av, SAS ställde in flygningarna. Skulle ha åkt till franska alperna som vanligt. Fortsatt god tur men ha inte för bråttom för här är det inte kul alls.

2020-03-16 10:35:45 - Vivi

Beklagar verkligen er situation. Färjorna till Trelleborg går fortfarande, fick reklam om att resa till Rostock igår på ett mejl!! Danmark blir nog svårt, har stängt gränserna, bara nyttotrafik kommer igenom. Så mycket är EU och fri rörlighet värt.
Vi har börjat med frivillig isolering, är inte i form för att ta en dust med Corona. Fortsatt god tur!

2020-03-19 00:10:54 - Frasse, fransson.s@telia.com

Hallo hus på hjul!
Välkommen till Sverige! Har varit lite bekymrad för er, med tanke på dagsläget.Utegångsförbud för oss över 70,inte så kul att sitta i karantän i en husbil vid gränsen. Men där hade ni flyt! Hälsar Frasse8-)

2020-03-27 09:42:09 - Vivi

Stampat jordgolv på övervåningen förstört. Vid husbilstvätt? Nu får du allt förklara litet. Och ajabaja att tömma i toaletter, det är sådant som gör husbilsfarare impopulära. Bättre med en spade i marken ute i skogen.
Solen skiner, då är det bra att gå ut och mörda virus om man nu har några. UV-strålning dödar både bakterier och virus!

2020-03-29 13:06:06 - Vivi

Många toaletter för personer har en skylt där det står att tömning av kassetter är förbjuden. Helt förståeligt för många (jag vill påstå de flesta jag sett) tömningsställen för husbilars svartvatten ser ut så man vill inte komma närmare än 5 meter. Men det kanske går att tömma i en toalett utan spill, har aldrig provat. Ang spaden i skogen skulle jag kanske tillägga att jag menade det gamla sättet att gödsla när man sitter på huk.
Kem-toa är ett elände för vilket reningsverk som helst men å andra sidan skulle allt rötslam klassificeras som högrisk om man analyserade innehållet. Svartvatten från husbilar är nog inte det värsta.