Coronatider!

[COUNTER]

2020-04-01

1/4 Försöker klara mig från att bli lurad vilket går bra halva dagen. Sedan gör jag misstaget att besiktiga 2CV:n på bilprovningen. Det kostar 457:- för att få en tapeserad moped kontrollerad! Ingen elektronik att kolla. Bara 4 hjul, broms och lysen. Det slutade med ett blankt papper så nu skall det gå ett par år igen.

2/4 Hållit mig inne hela dagen. Har ett antal olästa böcker som betas av. Men långtråkigt blir det!

3/4 Konstaterar att jag fått in en mus i 2 CV:n. Det har jag haft tidigare men den här är 4-bent och äter på inredningen. Städar ur ordentligt men hittar inget bo. På em blir det bastu i vanlig ordning.

4/4 Tröttnar på att titta på väggarna så vi tar husbilen öster ur. Hamnar i Valdemarsvik, ett jättefint ställe. Husbilen har en del problem, först har en lucka med sängkläder gått i baklås vilket hänt tidigare. Sedan slutar 12V anslutningen till TV att fungera. Vi har just nu en billig Kabe 780 lxl tiĺl salu!l

5/4 Vi rullar söder ut till Loftahammar, jag är nyfiken på en båt som är till salu där. Konstaterar att priset är ett par hundra tusen för högt. Rullar sedan vidare till Kisa men ställplatsen ser så tråkig ut att vi fortsätter till Rimforsa. Fin plats vid sjön.

6/4 Kör till Linköping där vi konstaterar att det gamla stället där vi köpt gas inte finns kvar. Margitha lyckas via nätet hitta ett nytt. Priset är 11:50/lit vilket är  minst 3:- för högt. Bara att bita ihop och betala. Åker till verkstaden och konstaterar att de inte fått hem några delar så vi åker hem. Tar en lång bastu på em.

7/4 Tvättar 2 CV:n vilket inte är jättelätt med alla vinklar och vrår. På em. rutinbesök på vårdcentralen. Tyvärr visar ett prov för höga värden så det blir ett nytt i morgon.

8/4 Lämnar nytt prov på VC. Efter lunch åker jag och plockar bort en del som inte skall följa båten och plockar bort vintertäckningen. Det är ganska jobbigt med en riktig pressening som jag inte orkar bära själv. Får lämna den vid båten tills jag får hjälp att lasta den i bilen.

9/4 Försöker göra rent i vattentanken på hb. för att få bort det sista av diesellukten. Tvättar med svamp och ättika innan jag sköljer med samma lösning. När jag tappar ut det sista vattnet passar jag på att köra igenom alla tappställen. När der är slut i tanken slår pumpen av automatiskt. Fyller sedan med färskt vatten, då startar inte pumpen! Troligen känner inte sensorn att det finns vatten i tanken. Efter en stund tänds belysningen i taket och går inte att släcka. Tycker att det räcker med problem nu! Tar en tröstwhisky och sätter mig i bastun med några öl. GLAD PÅSK ALLA!

10/4 Tröttnar på att sitta och räkna blommorna på tapeterna så vi tar huset med hjul och åker till Vadstena. Får en jättefin kväll vid vattnet på den fulla ställplatsen.

11/4 Vi har blivit hembjudna till Anders och Lisen i Heda så vi åker dit. Vi håller oss på behörigt avstånd och på em bygger Anders färdigt den nya grillen där en del troligen är från 1800-talet. Jäklar vad kallt, alla tröjor och jackor används. Grillen funkar perfekt så tändvätskan används för att värma kroppen.

12/4 Vi rullar vidare och ser oss omkring vilket slutar med att vi hamnar på ställplatsen i Askersund. På kvällen klarnar det upp och blir soligt och fint men fortfarande kallt.

13/4 Tuffar sakta hemåt i den hårda vinden med lunch i Borensberg. Väldigt lite trafik, känns nästan öde. På de 7-8 milen har vi nog inte mött mer än 10 fordon.

14/4 Samtal från sjukhuset, de vill låna lite benmärg. Har tydligen för bra blod som behöver tunnas ut. Måste säga att den här gången har sjukvården verkligen satt fart. I onsdags vid 13-tiden skickade min läkare på HVC en remiss till US i Linköping som omedelbart skickade den vidare till Motala som ringde mig vid 15-tiden. De ringde igen på fm idag och ville att jag skulle infinna mig 10:30! Jag kan rekommendera ett benmärgsprov till alla fakirer! Inget skönt!

15/4 Nytt samtal från lasarettet! Röntgen hade fått ett återbud så jag fick komma nästan direkt. Det är tydligen så att många inte vågar gå till sjukhuset pga smittrisken så just nu har ni chansen att få snabb hjälp vid behov. För övrigt händer inte så mycket. Har jagat någon kranförare som kan sjösätta båten men det är besvärligt att hitta någon som kan eftersom besiktningsman, köparen som är dansk och agenten som sålt båten skall vara på plats.

16/4 Lugn dag, bara tel. från sjukhuset att jag skall lämna nya prov på hvc. Sönderstucken varje dag... Har klippt gräset för första gången i år. Inte mycket att klippa eftersom mossan har haft övertaget men den fick en omgång förra veckan.

17/4 Börjar med ett besök hos blodsugaren innan det blir ett besök i bastun. På sjukhuset blev jag ombedd att dricka mycket, normalt brukar det vara ett motsatt råd. Allt förflyter lugnt och fint.

18/4 Funderar över vad vi skall hitta på som de oroliga andar vi är. Det blir husbilen och en runda via Ödeshög innan vi hamnar i Hästholmen. Där träffar vi på gamla båtmänniskor som berättar sånt vi förträngt sedan länge. Det blir middag på restaurangen här som nu drivs av nya ägare. Jättebra!

19/4 Åker först till hamnen och försöker få tag på någon kranskötare eftersom båten skall besiktigas både på land och i sjön den 28:e. Hittar ingen idag så vi tar oss till ställplatsen södra stranden. Lugn fin kväll.

20/4 Vaknar i kanonväder så vi sitter ute och njuter ett tag. Därefter åker vi till Vadstena där vi köper fikabröd innan vi åker ner till sjön och njuter av fika och väder. Därefter hämtar vi en utemöbel vi köpt begagnad innan vi tar oss hem. På em tar jag mig till Motala för att fixa lite med båten.

21/4 Rensar lite i garage och källare. Kör vår gamla utemöbel, en bastant sak i teak, till RIA som gärna tar emot den. Resten går till soptippen. På em åker vi till båten och tar hem allt som vi skall behålla. Det blev ett skapligt lass men det är mycket som ligger i garagen som skall skickas med. Det stora problemet blir nog att få plats med allt, det är många segel.

22/4 Båtjobb hela dagen, Ja det blir inte så mycket gjort, mycket prat med båtgrannar.... Slipar och spacklar lite men när jag märker att spacklet härdar dåligt och läser på burkarna ståt det 48 timmar innan slipning! Det innebär att jag får lägga lite mera tid på det här men det spelar ingen roll, har inte så mycket annat för mig.

23/4 Småfixar lite med båten och plockar bort ytterliggare grejor som jag skall behålla. Lägger dit lite som jag troligen bara skulle få kvar i garaget och svära över senare.

24/4 Börjar med ett besök hos vampyren som stjäl mitt blod. Därefter lite mera båtjobb trots att jag egentligen inte behöver det. Jag tycker det är bedrövligt av nya ägaren att sjösätta utan att ens tvätta av båten. Fick i går en förfrågan om offert på bottenmålning och polering av skrovsidor. Det är så dags att komma på det med 4 dagar till sjösättning.

25/4 Först ett besök hos en husbilshandlare eftersom vi är trötta på Kabes brist på hantering av garantier. Det visar sig att handlaren också tröttnat och lägger ner agenturen. Fortsätter till båten, slipar det jag spacklat och målar sedan det innan jag kommer på att jag får en del färg över. Jag målar på det också på de partier som är bruna, framför allt nära vattenlinjen som är brun. Det är nackdelen med vit botten. Nu ser det riktigt bra ut och jag behöver inte skämmas.

26/4 Tröttnar på att sitta och titta på väggarna. Det blir en lång biltur, först till mina föräldrars grav. Sedan vidare via Söderköping till Stegeborg. Ett antal har sjösatt och det är gott om husbilar på ställplatsen som torde vara en av Sveriges finaste. Vi fortsätter till Tyrislöt där husvagnarna nu har börjat bygga in sig med träaltaner och annat. Åker sedan på krokvägar via Åtvidaberg och Önnebo hem. Det är fantastiskt fint nu med vårgrönska och mängder med vårblommor.

27/4 Idag har husbilen fått sommartofflor och sedan har vi lastat in alla segel och allt annat som skall levereras i morgon. Båten skall besiktigas och sjösättas för provkörning innan leverans.

28/4 Åker till Motala 1 tim före besiktning. Det visar sig att besiktningsmannen tagit fel på tid och besiktningen har pågått en stund när jag kommer. Det känns lite som egenmäktigt förfarande när de har börjat innan jag har anlänt. Besiktningsmannens atityd är att han kan bryta bända och slå med sin hammare bäst han vill. Han är säkert duktig på sitt men attityden är att jag inget begriper. När vi sjösatt och det är dags för start vill han ge gas innan start ,då blir det tvärstopp. Att starta en motor som stått stilla 6-7 mån startar jag försiktigt så jag förklarar att så länge jag äger den startas den på tomgång. Han blir snopen när den startar direkt på tomgång. Hans provkörning var kul, först träffar han kajen ett par gånger, i och för sig i låg fart men onödigt. Jag hade lätt kört ut direkt. Därefter fick jag ryta till när han var på väg att gå på grund! Nåväl, han tyckte båten var ovanligt fin med några små anmärkningar som jag skall fixa innan leverans

29:4  Åker först till båten för att skära i seglen vilket är tungt och bökigt. Sedan åker vi till Valdemarsvik och hinner precis bunkra innan systemet stänger. Blir även lite mat till kylen.

30/4 Fortsätter söderut. Lunch i Mönsterås innan vi åker ut på Öland.Vi tar oss till ställplats Sunlight i Borgholm där vi bara är ett 10-tal bilar i kväll. Grillar i kylan.