Kallt, mörkt och blött!

[counter]

2020-11-01

1/11 När vi la tillbaka båten i vattnet igår förtöjde vi den långsides vid kajen. Det känns ju bra nu när det är stormvarning på gång men jag åkte och kollade förtöjningarna en extra gång idag. Tittade också på en båtvagn som är till salu och säljaren ringde mig igår. Han påstod att han bytt däcken de 2 siste åren. Undrar vem han bytt med eftersom de är gamla, slitna och spruckna. Den får han behålla. Åkte sedan via Vadstena där det var ett gäng som seglade radiostyrda båtar vilket ser ganska kul ut. Vidare hem och hämtade Margitha för att åka och äta på krogen.

2/11 Inte mycket blir gjort. Lämnar det månatliga blodprovet på Hvc och resten av dagen går åt till att vila ryggen. Den måste bli bättre före lördag då ett nytt försök att ta upp båten skall göras. Då måste det fungera eftersom det är sista lyftet före vintern.

3/11 Lastar ur de grejor som samlats i andrabilen som behövs för båtupptagningen. Jag har sålt den och levererat idag. Har lånat en annan som jag skall använda över helgen, den är nästan ny så nu gäller det att vara rädd om den. Ryggen är lite bättre i kväll men värker ständigt.

4/11 Efter en hel natts sömn i sängen, ja hel var väl att ta i, satt länge och tittade på valet i USA. Åker till Motala för att ta några mått på vagnen för att fästa ytterligare en stötta. Behöver ett par långa M10 bult som jag skall fixa i morgon. Skönt att åka i en modern bil jag fått låna, det har ju hänt lite på 16 år.

5/11 Fixar de långa bultarna, 150 mm. Gör om en skylt som skall sitta baktill men som jag inte tror kommer till användning. Har också sorterat och rullat ihop ett antal spännband som skall användas för att hålla de lösa stöttorna på plats. Försöker ta det lugnt så ryggen får vila.

7/11 Äntligen! Nu är båten uppe tack vare lite tur. När jag kom till hamnen lite för tidigt i morse var en båt redan på väg upp. Ingen annan var klar så de bad mig köra fram. Under tiden vi lyfter börjar kranen strula igen trots att den servades igår! Efter en massa strul får vi på båten på vagnen, lite snett, men ändå på... Tvättar underdelen och drar den till rätt plats. Göran kommer och hjälper till med att stötta upp vagnen så den inte står och gungar på däcken. Får ge mig och åka hem med mycket jobb kvar, ryggen säger stopp.

8/11 Får med Margitha, först åker vi med blommor till våra fäders gravar, sedan till Motala för att montera mera stöttor runt båten. Jag har svårt att utföra något som helst arbete men det måste gå Därefter firar vi med middag i byn som var mindre bra. Efter en biltur i omgivningarna köper vi fikabröd och åker hem för att se hockey på tv.

9/11 Tar en rejäl vilodag för att spara på ryggen. Det värker mindre när jag vilar så idag fick det bli så.

10/11 Upprepar gårdagens händelser och nu börjar jag känna att det går åt rätt håll. Nu kan jag röra mig och gå även om det går sakta. Känns som att det skall gå att utföra någon form av nyttiga sysslor i morgon.

11/11  Tar mig till båten där jag monterar spännband för att avlasta stöttorna. När jag går på båten känns det stadigt och bra. Planerar för konservering av motorn vilket kräver hjälp eftersom denne skall fylla glycolblandning i färskvattenfiltret i den takt motorn gör av med det. Den som startat motorn ser när blandningen kommer ut i avgasröret och stoppar då motorn, och det är klart. Monterar akterstaget som varit lossat när vi lyfte båten. Kör värmaren en stund, det är bra så att inte pump och annat kärvar ihop.

12/11 Ny slöardag, det enda vettiga som jag åstadkommit är att jag har mätt laddningen från solcellen i husbilen. Något verkar fel eftersom den laddar för lite. Skall plocka bort regulatorn och mäta direkt från panelen men väntar till en solig dag. Undrar om det blir i år?

13/11 Usch! Fredag den 13:e! Det är väl en sån dag man inte skall gå ur sängen med risk att bryta benen! Jag har chansat i vanlig ordning och gjort som vanligt, just nu ingenting! Ja, inte riktigt, har planlagt lite för morgondagen med släpvagn för transport av grejer till hamnen från garaget. Undrar hur många meter rör det är, säkert mer än 40 och troligen över 50. Vi får se, junior kommer och hjälper till i morgon.

14/11 Typiskt! Idag är ryggen sämre när jag behöver jobba lite. Stackars Christian får göra det mesta själv. Det är inte självklart hur allt skall sitta och dessutom såg vi inte en hink med skarvrör i garaget. Det blev en extra resa hem för att hämta den. Det blev för kallt och mörkt för att få allt färdigt så fortsättning följer i morgon.

15/11 Äntligen! Nu är ställning och presseningar på plats. Allt tack vare Cristian eftersom jag inte kan göra så mycket. Det gick åt hela dagen och många meter lina innan allt förhoppningsvis skall klara vintern. Nu är det bara färskvatten och varmvattenberedare kvar.

16/11 För att säkra båten så att den skall stå kvar även efter en eventuell höststorm har jag monterat ytterliggare stöttor idag. Jag fick med stålstöttor som används när man ställer båten direkt på marken utan vagn och det vore ju dumt att ha dom stående i garaget om nåt skulle hända. Därefter besök på HVC för att försöka få ordning på ryggen men inget nytt hände utöver att jag fick mera värktabletter. Det är ju inte det jag vill ha utan jag vill slippa behöva dom!

17/11 Idag har jag tömt båtens vattentank, det var nog 120 l. i den så det tog en stund. Inte särskilt betungande, bara att öppna kranarna och sätta på pumpen. Problemet uppstår när man tror att man är färdig, då är varmvattenberedaren kvar. Inte helt enkelt men jag fick ur 3,5 hinkar så jag hoppas den är tom nu, annars märks det i vår. Under tiden jag skrev det här kom jag på 2 ställen jag glömt, duscharna på toa och badbryggan! Kroppen har börjat fungera lite bättre så idag fick den en spruta mot influensa så nu hoppas jag den håller sig frisk länge!

18/11 I dag fick Biltema bidra med 2 stora torrbollar för att undvika mögel och en skarvkontakt så att batterierna går att ladda. Har också försökt tömma duscharna på vatten och än en gång kollat att varmvattenberedaren är tom. Det blåser rejält men täckningen verkar sitta bra. Hoppas den klarar morgondagen då vi skall få uppemot storm!

19/11 Storm! Der blåser faktiskt full storm i byarna så det var spännande att åka till hamnen. Båten står dock kvar som den skall trots att en stötta hade ramlat. Presseningen har fått en del hål och revor. Även täckställningen har gett sig på ett ställe men jag gör det som går för att få ordning på det hela. Tyvärr rår man inte på krafterna som vinden åstadkommer eftersom presseningen är många kvadratmeter stor. Justerar lite på stöttorna och väntar ut ett vindvrid mot nv och avtagande. När jag åker hem ser det någorlunda stabilt ut och jag hoppas det är så i morgon också.

20/11 Tillbaka i hamnen och det mesta ser bra ut. Några revor i presseningen och att täckställningen delat på sig var de enda problemen. Lyckas justera täckställningen lite men resten får vara tills det mojnat helt. Solen har visat sig men det är nog snart vinter eftersom det var is på vattenpölarna i morse och det är bara 3 + nu. Skulle varit fint att åka söder ut nu men vi stannar i Sverige.

21/11 Ännu en dag där inget har hänt utan ryggen har fått vila. Börjar kännas bra nu om jag inte rör på mig. Känns som om jag måste börja röra mig annars har jag väl ingen kondition kvar men det får bli i morgon.

22/11 Ny koll av vad som händer med båten i den hårda vinden. Det ser hyfsat bra ut men det får gärna mojna nu. Vi tar en biltur i omgivningarna och hamnar bla. i Finspång där vi försöker stilla hungern. Det lyckas så där, vi beställer lövbiff och får varsin överstekt halvkall skosula som inte smakar annat än läder. Fy vad dåligt, stället heter Perfekt Forno! Så långt ifrån perfekt man kan komma...

23/11 Ny händelselös dag. Försöker få det sista fixat på husbilen men inga delar har kommit. Monterat vinterdäck på Margithas bil.

24/11 En månad kvar till julafton! Jobbat lite på fm och på em har vi varit och tittat på nytt kök. Det vi har är sedan -83 så det kanske är dags. Det för ju med sig lite annat som nya golv i kök och hall och nya vitvaror så det ser dyrt ut. Vi får se hur det blir.

25/11 Fortfarande ryggproblem men de börjar avta och jag kan både gå och stå bara jag får ändra ställning ofta. Låter som om jag bryter ett ben ibland när jag flyttar fram det högra men inget som stör omgivningen. Har bestämt mig för att sälja min gamla Lotus Elan Sprint från -71. Jag har inte tiden och orken som krävs för att använda och sköta den så jag söker en ny förvaltare till den. Känns ju lite tragiskt och jag hoppas hitta någon som förstår vad det innebär. Rätt skött är det en riktigt bra investering.

26/11 Lite jobb på fm. och därefter lite småfix på husbilen. När huvudbrytaren är avslagen håller batterierna riktigt bra så de är ok. vilket jag trott hela tiden. Tydligen är det någon dator som drar ur om den får vara på. Märklig konstruktion!

27/11 Får hjälp av Christian, mitt barnbarn, med att fixa till ställning och pressening när det äntligen slutat blåsa. Det gick åt mycket tejp för att laga några revor. Efter kylan ute var det skönt med en bastu.

28/11 Inte mycket blir gjort. Gör ett besök på företaget där det är nästan tomt på kunder. Black friday och Corona sätter sina spår....

29/11 Ny händelselös dag. Jag har inte tömt husbilen på vatten och det är fryskallt ute så jag sätter på värmen. Vill ju inte att nåt skall frysa sönder.

30/11 Gör ett besök på IKEA för att köpa nytt kök. Ganska dålig säljare och när man får ritningen framgår inte vad som ingår. Det står att det inkluderar vitvaror men inte vilka! Ingår diskmaskin tex.? Dåligt när offerten är på ca 95,000:- Vi frågar några till.....