Nytt år och nya äventyr. Du är besökare nr [counter]!

Flera nya och tidigare besökta länder väntar!

2013-06-01

1/6 Sitter på ett cafe med en stor öl och planerar. Kollar just möjligheten att segla till Venedig. Har mailat till en marina för att få reda på priset per natt. En del säger att det kostar ett par tusen. I går träffade jag en tysk som påstod att det kostar 18 Euro. Vi får se vad som är sant. Det är fortfarande kallt här, det kallaste de haft på 60 år. De som har pratat om global uppvärmning har tystnat.

2/6 Klarerar ut ur Kroatien och tar mig till Piran i Slovenien.(Pos:45,31:554N 13,34:048E) Inklareringen här är enkel, de är medlemmar i både EU och Shengen. Byn ser trevlig ut på avstånd så den skall utforskas. Ursäkta Sören, offerten var på 48 Euro, inte 45. Så kan det gå när man skriver fortare än man tänker, ändå skriver jag väldigt sakta. Byn har några fina hus men ingen karaktär.

3/6 Drar vidare efter att ha blivit rånad på 31,1 Euro utan service. Seglar hela vägen till Koper, visserligen bara 8 M., men det är länge sedan jag seglade från hamn till hamn. Ett fantastiskt scenario när man ser alperna med massor av snö i nordost. Bakom bergen passerade jag på Donau för 5 år sedan. Jag träffar Gondul igen som håller på att avrusta båten för att ta lastbil hem. Det här är den marina nästan alla nordeuropeer som åker landsväg använder. Man kör via Österrike och Tyskland eftersom Italienarna är besvärliga. Här har de lärt sig att ta betalt, 51 Euro för att knyta fast. Marinan är jättefin med fina duschar och toaletter. Fin tvättstuga som kostar 10 Euro inkl. tumlare så man kanske ine skall klaga. Efter många korta etapper planerar jag en riktigt lång till i morgon. Om allt fungerar hamnar jag i Venedig då. 

4/6 I går kväll kom det största fartyg jag sett in i hamnen. Maersk containerbåt Karlskrona som är 42 m. bred och 315 m. lång. Den hade nästan 2000 40-fotscontainrar på däck. Totalt tar den 6000 st. Borde vara förbjudet att ha alla dessa lösa på däck, inte konstigt om de tappar någon ibland som sedan blir en livsfara för oss andra till sjöss. De syns inte när de ligger i marvattnet och sjunker inte inom rimlig tid. Lägg en hög skatt på alla transporter så får vi använda närproducerat istället.

Det blev en fin dag på havet som tog precis 10 timmar. Jag hade fått en plats i Marina Fiorita men jag chansade och gick in till S:ta Elena (Pos:45,25:776N 12,21:914E) som visade sig billigare (45 Euro) och härifrån kan jag gå till Markusplatsen. Servicen är ok även om det bara finns en toa. men vad gör det.

5/6 Efter en promenad på 61/2 t. och 60 bilder har jag sett en del av Venedig. Det syns att det här har varit en stormakt med gott om pengar. Den ena byggnaden häftigare än den andra. Svårt att fatta varför inte alltihopa sjunker. Det syns dock på ett par torn att de böjar luta rejält och har de väl börjat brukar det gå fort. Utanför innersta centrum finns det parker och är inte alls så stökigt. Runt Markusplatsen får man dock trängas, idag mest med kineser, dessutom har de paraply mot solen precis i min ögonhöjd. Det är inte så dyrt här som alla sagt. Visst går det att bränna 10,000:- eller mer på en jacka eller klänning eller 100,000:- på en klocka. Jag har ingen användning för någondera. Funderar dock på en ny kamera eftersom den 2 år gamla bara fungerar när den har lust och priserna här är som hemma.

6/6 Köper en biljett för 18 Euro som ger mig möjlighet att fritt åka shuttlebåt 12 t. De fungerar som stadsbussen hemma, det gäller att veta vilken linje man skall ta. Först åker jag ut till Murano, ön norr Venedig som är känt för sina glasblåsare. Jag brukar sällan bli imponerad men här var det svårt att låta bli. Helt fantastiska saker framtagna i glas i olika färger, allt från Chaplinfigurer i naturlig storlek till skalbaggar som ser helt verkliga ut. T.o.m. jag blev tvungen att köpa något även om det sved ordentligt i plånboken. Resten av dagen har jag åkt runt på olika kanaler med promenader däremellan. Har nog tagit nästan 100 bilder, det är ju smidigt att ta bort de man inte vill ha. Jag har inte sett en enda olycka här trots att det går fort och ofta bara är en dm. eller mindre mellan båtarna. I kväll startar en stor regatta här och den i särklass populäraste kappseglingsbåten är First 40,7.I marinan ligger många svensktillverkade båtar allt från IF och Tur 84 till många modeller av H-R. Man undrar ju en del över hur de hamnat här. Gondolerna är väldigt speciella men jag har kommit på varför de kan vricka fram dem så smidigt. De är oliksidiga, d.v.s. båten är krokig och vill svänga mot styrbord, vilket gör att framdrivningskraften kan vara på styrbords sida. I morgon seglar jag tillbaka till Kroatien om allt går som tänkt. Här fick jag bra rabatt på hamnavgiften, de prutade till 40Euro/natt och dessutom betalade jag för 2 av 3.

7/6 Lugn dag på havet mestadels utan vind. Enkel inklarering i Umag i Kroatien igen (Pos:45,26:048N 13,31:056E) eftersom vignetten är betald. Har gott om tid att ta mig till Rijeka dit Margitha kommer nästa fredag morgon. Jag har tydligen lätt för att bli kompis med hamnkaptener, när jag försöker betala hamnavgiften rycker han på axlarna och går till en annan båt som skall betala. Förra gången betalade jag bara en natt av två här.

8/6 Går för att handla mat vilket misslyckas eftersom konsumbutiken renoveras under 1 vecka. Köper bröd och jordgubbar på marknaden och klipper håret innan jag seglar sakta nästan utan vind 7 M. söder ut. Jag hamnar i Novigrad som det finns 2 av i Kroatien(Pos:45,19:046N 13,33:343E). Det är rejält varmt nu, så varmt att de flesta utmed kusten och i hamnen inte ens kan ha badkläder. Det är mest tyskar och österrikare som är värmekänsliga. På kvällen försöker jag hitta en bra restaurang, jag går runt i hela byn eftersom de mest prisvärda inte brukar ligga i hamnen. Fullt överallt men på vägen tillbaka finns en stor restaurang närmast tullens brygga, som jag kan rekommendera. Dels har de det bästa rödvin jag någonsin smakat, det heter damjanic eller något liknande och är i en svart flaska. Dessutom har de en pepparstek som är helt fantastisk. Med 2 glas vin slutar det på ca 270 S/kr. Helt ok. även om det är lite dyrt. Ibland får man vad man betalar för.

9/6 Slöar tills det kommer vind, men onödigt mycket och givetvis mitt i näsan. Kryssar i 2 1/2 t. innan jag går in i Mulandarija där jag var på uppvägen. (Pos:45,12:289N 13,35:486E) Har sedan avslappningsövning hela eftermiddagen med träning i att sitta på hela ryggen. Kan dessutom läsa samtidigt, så påstå inte att killar bara kan göra en sak i taget.

10/6 En stökig natt med åska, vindbyar och ankarvaktande. Behöver proviantera så jag går till Rovinj och stadskajen på norra sidan. Nära till marknad och butik. Efter den timme det tog att handla skulle jag därifrån, förtöjd långsides. En passagerarbåt bakom och en motorbåt framför och vind som ökat kraftigt trycker mig mot kajen vilket gör att det blir ett folknöje när jag skall ut. Alla blir dock lurade när jag tar mig ut på första försöket med 30 cm. tillgodo på passagerarbåten. Sedan fin men långsam segling förbi Titos öar innan jag rundar Istrien och lägger mig i den tidigare använda viken på östra sidan.

11/6 I natt lugnt och fint men en rejäl regnskur som tar bort nattdaggen innan solen kommer. Båten behöver lite underhåll. Hade nästan glömt var verktygslådan står som tidigare var framme säkert 10 ggr./vecka. Kollar batterivatten och rengör sittbrunnen. Fixar ett dåligt antennfäste för 3:dje gången. Regn 1 tim. på em. friskar upp. Det är varmt i solen och 25+ i vattnet.

12/6 Ny fin dag. Behöver segla en bit idag, skall hämta Margitha på fredag morgon 45M bort. Bara 2 m/sek på morgonen och det blir som mest 4. Hamnen i Omisalj är väldigt full men jag lyckas fixa en plats på nåder. (Pos:45,12:60N 14,33:08E) Staden hänger på berget ca 100 m. upp. Hade tänkt handla lite i morgon men vi får se om jag orkar dit upp. Het dag, nu 26+ i vattnet.

13/6 Tar det lugnt och väntar på Margitha. Går uppför en lång backe till byn för att handla. Lutning på som värst 12% och 1,5 km. tar på orken.

14/6 Margitha anländer. Efter någon timme får vi beskedet att hennes mor just gått bort, ingen kul början på hennes semestervecka. Vi motoriserar till Krk för att fixa med några papper. Det är väldigt varmt och Margitha tar årets första bad. (Pos:4,01:49N 14,34:41E)

15/6 Går runt i Krk och tittar, köper ett par sandaler till mig och bunkrar. Sedan full fart för motor eftersom vi skall igenom en kanal som delar Losinj från Mali Losinj. Den öppnar kl. 18 och vi kommer dit med 15 min. marginal. Bara 6 m. bred men det räcker ju, det var nog ett 20-tal båtar som skulle igenom. Vi fortsätter sedan till en ankarvik för natten. (Pos. 44,33:09N 14,25:76E)     

16/6 Går tillbaka in och fyller tanken med 160 l. diesel för ca. 1,900 S/kr. Sedan drar vi ut till Unije, ön med 85 invånare och 240 hus. Vi går runt en stund och tittar på många stängda hus, tar en öl och sallad i restaurangen innan vi far tillbaka söder ut till Susak som är en av 2 sandöar i adriatiska havet. Den andra ligger i Otranto Chanel. Väldigt trång hamn dit man inte går när det blåser mycket. (Pos:44,30:750N 14,18:631E) Kom i rätt tid och fick en plats i hamnen.

17/6 Slöseglar 3 ½ tim innan vi stannar i en ankarvik på Losinj. Badar, nästan 29+ i vattnet. (Pos:44,29:472N 14,30:207E) En dag den här månaden har vinden överstigit 3-4 m/sek och då hade jag 6-7 ett par timmar.

18/6 Ett absolut spegelblankt hav gör seglen överflödiga. Vi tar oss sakta till östra hamnen på Silba där jag var när jag gick norr över. (Pos:44,22:491N 14,42:154E) 

19/6 Lugn dag på havet igen. Tar oss till Lucina på Molat där jag varit tidigare. (Pos:44,12:762N 14,52:355E) Det blir korta dagsetapper när det är lite vind och vi inte ska till något särskilt ställe. Vi har gått väster om Molat bland alla småöar, det finns mycket att titta på. Nu ser man också mycket mera båtar än för några veckor sedan. Vi tar en promenad till det gamla koncentrationslägret där bevakningstornen och en del andra byggnader finns kvar. Vi har över 30+ i vattnet.

20/6 Badar oss fram, tittar på ett gammalt vrak som det är fullt med snorklande människor på. Seglar när det går och tar oss hela 14 M. på 5 timmar. Ankrar bakom en ö och hoppas att det fläktar lite. Den här byn heter samma som den igår, Lucina, men finns på Dogi Utuk. (Pos: 44,05:238N 14,59:298E)  

21/6 Midsommarafton och jag missar de sedvanliga 3 snapsarna till frukost för oss båda. Margitha påminner mig på em. när vi ligger i en badvik. Vi spar dem tills vi kommit i hamn i Marina Borik i Zadar. (Pos:44,07:795N 15,12:605E). Härifrån skall tyvärr Margitha flyga hem i morgon kväll. Vi har haft 32,8 i vattnet idag så vi fryser inte så mycket.

22/6 Vi tar en buss in till gamla stan i Zadar. Fint och inte mycket spår efter kriget. Som vanligt en del krimskramsaffärer men inga aggresiva säljare. Margithas behov av att titta i butiker blir någorlunda tillfredsställt. Vi åker till marinan efter 3 t. eftersom det är för varmt att promenera. Senare hämtas Margitha av taxi för hemresa.

23/6 Jag tar ett stort hopp söder ut, 80 M som är nytt dagsrekord, till ön Vis (Pos:43,03:33N 16,11:20E). Kommer dit 19:30 så det är knökfullt i hamnen. Efter en stunds letande hittar jag en ledig boj. Tanken var att tanka och klarera ut ur Kroatien.

24/6 Bara 6 mån kvar till julafton. Av tankningen blev inget eftersom macken är borttagen. Ingen utklarering heller eftersom tullbryggan är blockerad av båtar. Därför väljer jag att segla till Ubli på Lastovo (Pos:42,44:41N 16,49:29E). En liten by med både bensinstation och hamnmyndigheter. Tankar och frågar om det är ok att klarera ut och gå tidigt nästa morgon. Får beskedet att klarerar jag ut måste jag gå omedelbart! Det är till att hålla på reglerna med en vecka kvar till EU-inträdet. Jag bestämmer utklarering till kl 6:00 imorgon. Under natten drar det utlovade ovädret över.

25/6 Ett missförstånd gör att utklareringen inte blir av förrän 8:30. Jag blir sedan avrådd av en polis att segla eftersom det skall vara grov sjö. Jag kan ju inte gärna klarera in igen så det är bara att bita ihop och gå. Det blir en tuff färd med den grövsta sjö jag varit ute i men halvvind så det funkar att segla. Får några rejäla nerslag så att det är svårt att hålla sig kvar i båten. Trött i hela kroppen kommer jag till Vieste i Italien (Pos:41,53:11N 16,10:39E). Träffar på 2 svenska båtar, Victoria från Lidköping och Mon Ami från Hammarö. 50 Euro för att knyta fast båten.

26/6 Seglar ihop med de andra svenskarna till Bisceglie (Pos:41,14:37N 16,30:23E) där vi alla går och äter en riktig Italiensk middag på en liten restaurang där vi är enda gästerna. De försöker visa vad de kan så vi tappade räkningen på antalet tallrikar vi fick, totalt tror jag att det var ett 10-tal. Ganska fin stad med ett stort torg. 54 Euro i hamnavgift.

27/6 Victoria har bråttom och går vid 5-tiden, de skall längre än vi andra som seglar till Monopoli (Pos:40,57:20N 17,18:16E). Mon Ami har 2 hundar ombord och vill inte vara ute så länge vilket passar mig bra. Vi lägger oss på hamnpiren vilket blir gratis, dessutom äter vi ombord så det blir en billig dag. 

28/6 Får en jättefin segling till Brindisi,(Pos:40,38:29E 17,56:48E), jag blir lite efter, det är svårt att hinna med en 57-fotare. Vi lägger oss på nytt på stadskajen. Det är fredag så det samlas masor av folk på kajen och det spelas musik på baren men det är ok.

29/6 I morse gjorde jag ett smart drag, jag gjorde inget alls. En titt på himlen var tillräckligt för att stanna i hamnen. Efter en stund kom åska och regn som varat halva dagen. En annan svensk båt, Marco Polo, kommer efter och har försökt ta sig hit men har rapporterat att de fått åsknedslag i båten. Vi får se när de kommer hur allvarligt det är. Det visar sig att det mesta är trasigt men vi lyckas få igång kylarna och lite annat. Trasigt är: autopilot, lampor, vhf-antennen finns inte kvar, navigationsinstrument, och en massa annat. Som tur är fungerar laddning och annat väsentligt för att kunna gå vidare.

30/6 Vi stannar i hamnen efter att ha studerat väderrapporten. När det skall vara allt mellan kuling och halv storm är det inte försvarbart att ge sig ut om man inte måste, även om det är från rätt håll. Det går ju, men är obekvämt och grejer kan gå sönder. Har beställt hemresa den 5/7 så nu gäller det att hitta en hamn på Korfu där man kan lämna båten 13 dagar till rimligt pris. Har inte lust att betala 100 Euro/dag. Jag åker tillbaka ner den 18:e, allt i okristliga tider för att få billiga resor. Den här månaden besöktes Kroatien, Slovenien, Italien samt Kroatien och Italien igen.       

         

 

        

  

Antal kommentarer: 6

2013-06-01 18:22:16 - Eivor o Sören

Minns jag rätt betalade vi 55 @ per natt i marinan som ligger tvärs över viken från centrala Venedig. Ha det bra!

2013-06-02 13:33:49

Tack. Jag fick svar idag från marinan och de vill ha 45 Euro. Det är väl bara att bita ihop och hoppas att man inte blir inblåst där i ett par veckor. Ha det!

2013-06-03 18:14:32 - Bo & Vivi, yachtlorna@gmail.com

Venedig blir drömfint och värt alla euro-pengar. Ta en tur i gondol och glöm världens elände. Och så finns det en massa kyrkor, palats och museer att titta på.
Fortsatt god seglats!

2013-06-04 01:09:51

Ska försöka även om det svider i plånboken. Jag berättade just för några båtgrannar som just kommit därifrån om min offert på 48 Euro per dygn. De höll på att skratta på sig eftersom de ansåg att minst 200 skulle det kosta. Dessutom taxibåt för ca 100 för att komma på plats. Vi får se och hoppas att ni har rätt!

2013-06-21 22:24:12 - Bo & Vivi

Glad midsommarafton som infaller den 23 juni enligt gammal tradition. Vi sitter i Malmö och njuter av svalkan, folk tycker vi är konstiga som gömmer oss för solen. Fy bubblan, i Antalya var det +36 när vi flög till Sverige - klädda för svenskt sommarväder. Oj.

2013-06-22 20:27:36

Det är ju så att sedan många år har vi firat en del helger så att det skall bli så lite produktionsbortfall som möjligt. Eftersom det finns en rejäl överproduktion så kanske vi skulle återgå till den gamla ordningen. Här uppe i norra adriatiska havet har vi haft otroligt varmt och vindfattigt hela månaden.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Mata in koden inbäddad i bilden