Nytt år och nya äventyr. Du är besökare nr [counter]!

Ny månad och nya länder!

2013-05-01

1/5 Vi tar en vilodag efter mitt sena sjukhusbesök. I morgon går vi mot Albanien kl 06.

2/5 Avgång kl 06 med 60 M. till Orikum marina i Albanien (pos 40,20:347N 19,28:407E). Ett litet fint ställe, lugnt och skönt. Förra natten i Grekland blev det dåligt med sömn. Restaurangen på land spelade hög musik till kl 04 på morgonen. Ska bli kul att se hur det här landet är. Vakten i marinan sitter med en skarpladdad Kalashnikov så här gäller det att visa sin ankomst och avsikt. Inklarering kostar 50 Euro.

3/5 Idag har vi hyrt en minibuss med chaufför som kört oss upp i bergen till nationalparken. Massor av fina restauranger och hotell kantar vägen men också fin natur. Vi åkte också in till Vlore som är närmaste stad. Här byggs det för fullt, massor av nya hotell. Människorna är glada och trevliga. Det är också betydligt renare än i Grekland. Vi fick vänta en timme extra på chauffören, vi hade missat att ställa tillbaka klockorna. Nära marinan finns en fantastisk fiskrestaurang där vi ätit 2 dagar nu till mycket rimliga pengar.

4/5 Tar det lugnt och försöker få tag på diesel. Den kostar ca 12:-/lit. Skulle haft 150 liter, men de var försenade 11/2 tim så jag blev sur och köpte bara 50 liter. Vi blev beskyllda för att ha tagit 20 liter extra vilket var fel. Stor diskussion men de fick ge sig. Hamnavgiften är 20 Euro per dygn inkl.el och vatten. Efter en bra 3-rätters middag med vin för 7,5 Euro är vi färdiga för tidig avgång igen.

5/5 Påskafton här nere. Vi har gjort 65 M. idag på ett nästan blankt hav. Startade 5:30, framme 16:30. Durres är en modern stad med massor av lyxbilar, snittet långt nyare än Sverige. Mercedes är absolut övervägande. Får bra mat på krogen för 8 Euro. Tyvärr är inklareringen dyr, 50 Euro och hamnavgift för 2 nätter kostar 20 Euro i en stor industrihamn utan service. (Pos 41,18:46N 19,26:98E) Vansinnigt system att behöva klarera in i varje hamn.

6/5 Vi tar en buss 42 km till Tirana som är huvudstad. Där finns allt från tiggare till värsta lyxbilar och restauranger. Häftiga nya byggnader och en del riktigt skräp. Buss kostade 130 Leke enkel, d.v.s. 7,50:-. Fixar också 36 liter diesel i dunk, slit och släp.

7/5 Jag hoppar över Shingjen dit Gondul och Hydra går. Får sällskap av Klas och Britta i Gefion som också går direkt till Bar i Montenegro. (Pos 42,05:848N 19,05:280 E) Incheckning i landet och marinan tar 2,5 tim, och kostar 113 Euro. Här kan befolkningen ingen engelska förutom några av de som har officiella jobb. Hos vanliga polisen kunde ingen ett enda ord. Jag är tacksam för alla inlägg men snälla, lägg dem på aktuell sida. Då slipper jag att sitta och leta i gamla sidor för eventuella svar.

8/5 3 timmar för motor till Budva, en liten trevlig men väldigt turistanpassad by. (Pos.42,16:825N 18,50:370E).  Gamla stan med trånga gränder är fin. Hur mycket restauranger som helst utmed strandpromenaden.

9/5 Seglar in i fjordarna, ja det är verkligen fjordar som i Norge, till Kotor. Det är bland det häftigaste jag har sett, såväl infarten som staden. Den gamla staden är omgiven av 4,5km. otrolig ringmur som går långt upp på berget och tagit 1000 år att bygga. Innerstaden är helt intakt med stenplattor i gränderna. Svalt och skönt eftersom vattnet från bergen gör att havet är 7 grader kallare här inne, bara 18 grader och luften 15+ tidigt på morgonen.(Pos 42,25:438N 18,46:160E) Stannar här 1 dag extra.

10/5 Går runt och bara tittar. Innerstaden är fantastisk och omgivningarna liknar Norska fjordar, Mosel, Österike och järnporten.

11/5 Drar mig norr över till Cavtat i Kroatien. Inklareringen enkel men kostar mycket. 365 Euro för att båten får stanna 1 år men jag som person får bara vara här 90 dagar av 180. jag har bara betalat för 60 av dessa. Backar sedan in vid stadskajen och blir av med ytterligare 30 euro. När jag klagar på högt pris säger han att under högsäsong kostar det 800 kuna=112 Euro och är kö på 5-10 dygn för att få en plats! Har nog kommit till fel land för min plånbok... (Pos.42,34:933N 18,12:990E)

12/5 Väntar hela dagen på besättning, Johnny och Tommy dyker upp vid 17-tiden efter ett häftigt regnväder. Det blir en lugn kväll med middag på byn.

13/5 Vi flyttar 2,6 M norr ut till Srebrena (Pos. 42,37:2N 18,12:2E)ihop med Blue Pearl, där finns en liten kaj för 4-5 båtar. På vägen får vi brand i båten, det ryker och luktar hemskt av bränd plast. Jag hittar inga överhettade kablar i all rök. När vi förtöjt hittar jag felet, det är skiljereläet som brunnit. Vi tar en buss till Dubrovnik och den gamla stadsdelen där det före kriget bodde 11–12000 men nu bara ca 1000 pers. Det är en vacker stad med ringmur som är nästan 2 km och har över 700 trappsteg. Sedan tar vi taxibåt tillbaka till båten. På kvällen kommer Boran på besök, det är en häftig vind som kan bli upp till 30 m/sek. Vi slipper lite lindrigare undan.

14/5 Johnny ligger sjuk i förpiken efter en natt på toaletten. Vi seglar mot NV till en by som heter Ston, det är en kopia av Dubrovnik med en 4,5km lång mur, där vi hittar Apostrof som jag inte sett på över 2 år. Besättningen var inte ombord och vi fick fel uppfattning om hamnen. Därför lämnade vi och gick tillbaka ut i viken till en restaurangbrygga. ( Pos 42,48:227N 17,44:579E) Här har aldrig tidigare varit mer än 2 svenska båtar samtidigt. När Sören och Eivor med Apostrof anlänt blev vi 5 st. Det blev en ganska dyr kväll trots löfte om motsatsen.

15/5 Äntligen en dags segling med undanvind! Johnny har piggnat till så vi seglar till Korcula (Pos.42,57:535N 17,08:168E). Det är en liten stad med en fin gammal stadsdel som vi promenerar i en stund. Där finns som vanligt en massa butiker som säljer sån’t som ingen behöver.

16/5 Blir kvar i den svindyra marinan, 60 Euro/dag, eftersom kulingvarning är utfärdad. Den var klart överreklamerad och inte alls så farlig. Nu får vi en lång dag i morgon med lite vind men mycket regn enligt rapporten. Vi får se. Tyvärr får gubbarna den sämsta veckan vädermässigt på hela våren.

17/5 Upp för att väcka tuppen, avgång klockan 06:00! Får en bra dag på havet med mycket undanvind och medström. Tyvärr dålig sikt vilket gör att förmiddagen blir ointressant.  Vi avverkar 73 M på 11,1/2 tim. Det är nog nytt rekord för den här båten. Vi har nu kommit till Trogir där gubbarna skall ta flyg hem. (Pos:43,30:828N 16,14:804E) Sedan blir det att försöka hitta så billiga hamnar som möjligt, i den här kostar det 61 Euro/natt vilket inte fungerar när man är ensam ombord.

18/5 Dagen går med lite småpyssel, en promenad upp i borgen och allmänt slappande i kanonväder. Byter till min gamla genua som fungerar även som revad, den nya skall sys om. Synd att gubbarna skall hem när det äntligen blir bra väder igen. Känns tomt i båten utan någon att munhuggas med

19/5 Väcker tuppen och seglar vidare 05,45. Gondul och Blue Pearl är ju lite före vilket jag behöver ta in. Det är jag som är ett par timmar före visar det sig när vi får kontakt via VHF. Jag går in i fjorden och väntar 1 timme på de andra innan jag ger upp och seglar mot målet som är Vidrovaca, en restaurangbrygga lite före Skradin i floden Krka, uttala det ni som kan. Efter ytterligare 1 tim anländer de andra. Jag har angöringsdrinken färdig. Det har blåst rejält med ca 12-15 m/sek, men undanvind och medström, så det är helt ok. (Pos. 43,48:388N 15,54:737E) Numera tar man inte så hårt på kulingvarningar, det gäller bara att kolla från vilket håll. Det viktiga är också att kolla att vind och ström går åt samma håll annars kan det bli riktigt kaos. Mötte flera båtar idag som hade både kryss och motström, det är att åka åt fel håll, bättre att ligga stilla, men det blir nästan inga vågor eftersom vattnet rinner åt samma håll som det blåser. På kvällen äter vi bra mat på restaurangen.

20/5 Vi blir skjutsade till båtarna som tar oss till nationalparken med vattenfallen. Häftigt scenario med massor av små fall sammanlagt 49 m ner. Mängder av grodor och fåglar finns liksom 19 olika sorters ormar.  Definitivt värt 80 kuna =100 Skr. Efter 3 timmar blir vi hämtade till våra båtar, gör loss och går de 7 M till Sibenik som skall vara sevärt. Vi förtöjer vid stadskajen (Pos43,43:826N 15,53:541E). Vi tröttnar fort och går vidare till en ö som heter Prvic med bra hamn. ( Pos. 43,43:404N 15,47:980E) En trevlig liten stad men hamnen fylls fort av charterbåtar som kappseglat. De har fest till kl 06:10 på morgonen.

21/5 Kanonväder på morgonen. Peter får inte igång motorn så vi grejar med det en stund. Det visar sig att en lödning i säkringshållaren är orsaken. Under dagen ändrar sig vädret till regn och kallt. Vi stannar i Kukljica på Ugljan (Pos. 44,02:118N 15,14:934E)  en lugn och stilla hamn medan Rolf och Lena går vidare till Zadar. Hamnavgifterna vid stadskajerna ligger på 240-300 Skr för min båt.

22/5 En fin tur över ett till en början spegelblankt hav. Såg flera stim av småfisk, ca 5 cm långa, som gjorde att det såg ut som om vattnet kokade. En och annan sjöfågel hade stor sushifest där. Tog oss bara 20M till en säker hamn för den utlovade NO-vinden som heter Lucina på ön Molat. (Pos.44,12:763N 14,52:363E) En väldigt liten och lugn hamn. Eftersom vi kom tidigt så får jag tid över att tvätta kläder och städa lite.

23/5 Vi bli kvar hela dagen, på em. spelar vi boule på en grässlänt. Ön har en del hemska minnen. Här har funnits ett tyskt koncentrationsläger med 20,000 fångar. Här utfördes en arkebusering av all manlig befolkning i grannbyn som något slags vedergällning. Massor av namn på dödade samma dag finns på minnestavlor. Här är också hamnavgiften rimlig i inre hamnen, för mig 150: -. I yttre delen av hamnen betalar man 2 avgifter, dels den kommunala men också den till Zadar som är högre. Det fick Rolf och Lena på Blue Pearl erfara.

24/5 Bara 7 mån. kvar till julafton. Vi tar en kort segling till östra hamnen på Silba och gömmer oss för sydvinden. (Pos: 44,22:490N 14,42:116E) Det kom en riktig åskskur på vägen som jag lyckades undvika med hjälp av radarn. Ibland är det bra med teknik. Byn här verkar helt utdöd, alla fönsterluckor i husen runt hamnen är stängda, men på kvällen öppnas många. Vi tar ett parti boule som jag vinner, innan vi blir ombedda att flytta 3 av 4 båtar till ett säkrare ställe av en som jobbar med sjöräddning. Sedan besöker vi en restaurang som serverar bra mat. Tillbaka i båten kan man se ett skådespel med enorma blixtar och känna på vindbyarna.

25/5 Dagen börjar med en gungig färd tills vi få sjölä av några öar. Sedan fin segling upp till Nerezine på ön Losinj. En jättemysig liten hamn. (Pos:44,39:580N 14,23:902E) Nu har Rolf och Lena lämnat oss för att lägga Blue Pearl nära Zadar och åka hem. Det verkar som att det dåliga väder vi haft några dagar förhoppningsvis ger med sig. Det räcker med regn, åska, hagel och hårda vindar nu. Landet är rent och snyggt, det som byggs är av hög kvalitet, vattnet är fantastskt klart och det är ordning i hamnarna med färska mooringlinor. Alla fyrar och sjömärken ser ut att vara målade idag. Det är en stor kontrast mot Grekland där det som byggs möjligen kan hålla till nästa dag. Hamnarna där är det ingen som bryr sig om trots att de är byggda med EU-pengar och bara står och förfaller. Det är tragiskt, sluta skicka pengar dit, låt dom börja ta eget ansvar!

26/5 Kall natt, bara 9,2+, och dessutom regn så värmaren har fått jobba. I går fick jag se att vindexen lossnat och vred sig så ett besök i masten behövs. När jag kommit upp får jag se att gängorna i fastet är förstörda. Har ett nytt fäste som det tar en stund att leta upp bland alla bra att ha grejer. Efter nytt uppstigningsförsök är jag nu nertagen på jorden igen så alla högtflygande planer är lagda på is. Laddar nu med egentillverkad middag för tidig avgång i morgon. Glömde berätta att vi var på koncert i går kväll. Eftersom vi anlänt blixtinkallades musiker från bl.a. Bergamo och Munchen tillsammans med lokala förmågor till en musikkväll. Alla spelade säckpipa, ibland accompanjerade av andra instrument. Inget framfört stycke har jag tidigare hört och behöver inte höra igen. Jag gillar skotsk musik på instrumentet men det här liknade inget vi hört tidigare. Men tack i alla fall för engagemanget.

27/5 Fin segling i riktigt grov sjö till en ankarvik på södra Istrien. (Pos:44,46:57N 13,54:84E) Stränderna är fulla med tysktalande människor. Nu är det bara en båt med, Gondul med Peter och Chris.

28/5 Seglar utmed kusten förbi dyra nationalparken Veli Briun som kostar 150-200 Euro/dag. Fullkomligt vansinnigt för att få förtöja vid några öar som tidigare var Yugoslaviens president Titos sommarresidens. Det är inte heller tillåtet att segla innanför deras gräns. Vi kommer till Rovinj där vi lägger oss på en boj.(Pos:45,04:25N 13,38:025E) innan vi tar Gonduls jolle in för att handla lite och äta en pizza. Bojen kostar 100: - så det är ok.

29/5 Ny jolletur till staden. Gamla stan ser Italiensk ut med fantastiska smala gränder. Vi går upp till katedralen som har en sarkofag från år 304 innehållande Santa Eufemia som dog på sin yacht. Den förvarades först i dåvarande Constantinopel men på grund av oroligheter flyttades den hit år 800. Det finns en målning bredvid som visar hur den transporterades på stockar med oxar som dragdjur. Den längsta biten torde ha skett till sjöss. Tyvärr tog batterierna i kameran slut så det fattas lite bilder. På em. bestämmer sig Gondul för att gå vidare medan jag stannar kvar. Det var dumt, det kommer in mycket sjö, så det blir en gungig natt. Dessutom ser jag en front som snabbt närmar sig, hoppas den inte för med sig vind eller sjö från W. Det är väl bara att krypa ner, hoppas att bojen håller och gilla läget.

30/5 Efter en tuff natt med stora vågor och lite sömn väntar jag ut en åskskur innan jag drar vidare. Hamnkaptenen kom ut och önskade lycka till och bjöd på hamnavgiften. Hemskt mycket bråte i vattnet, t.o.m. en navigationsvarning för träd i vattnet så det gäller att se upp. Tar mig bara 9 M norr ut till Mulandarija (Pos:45,12:322N 13,35:482E) och är inne och tittar i en anan marina på vägen. Numera seglar jag utan sällskap så jag tar det väldigt lugnt. Kollar också lämpliga hamnar för återresan senare.

31/5 Vaknar i duggregn och 14+ ute. Tar mig norr ut till Umag (Pos. 45,26:055N 13,31:06E) som är den sista anhalten i Kroatien för den här gången. Hela kusten här består av campingplatser med plats för 4-10000 gäster, många hotell och parker. Det är väldigt anpassat för tyskar och österrikare med en hel del naturistställen. Här firar de studentexamen precis som hemma men mera högljutt och betydligt fullare och sämre klädda. En del är halvnakna trots 17+ i luften och har varit ute med en turbåt med minst sagt hög ljudvolym. Det är den geneation som skall försörja sina föräldrar med pension.

2013-05-02 18:53:55 - Bo & Vivi, yachtlorna@gmail.com

Hoppas du känner dig bra nu. Albanien är säkert bra om vädret är OK och människorna vänliga. Vi har idag varit och tittat på alla antika stenhögars moder, dvs Ephesos. Imponerande samling besökare. Tittade in till Miletos på tillbakavägen, helt tomt i ett fint museum med AC. Det är varmt (med stora bokstäver). Ligger i Altinkum, går en bit norrut och vänder sedan. Önskar dig det allra bästa.

2013-05-02 23:09:03

Hoppas att ni inte missade 7-sovarnas grotta, den ligger precis bredvid infarten till Ephesos och är ganska häftig. Egentligen bara 3-4 rum som blvit igenmurade. Men Ephesos är riktigt häftigt, ofattbart att de lämnade staden eftersom den hamnade uppe på land för långt från hamnen. Ni måste gå över till Athos och titta på klostren, de är riktigt häftiga och Vivi kan väl låna dina kläder så att ni kan gå nära.
Ha det!

2013-05-05 11:12:38 - Sven-Olov Dömstedt, svenolov273@hotmail.com

Hej S-E
Följer dig på din hemsida är tydligen enda sätet att veta var Peter och Cris på Gondol är efter som ni seglar tillsammans, men det kanske är svårt med internet!
Önskar jag varit med där istället för att sitta här med opererat knä
Ha det bra Esso på Martinette

2013-05-07 23:29:17

Opererat har du väl gjort för att bli bättre. Peter & Chris håller jag koll på.

2013-05-09 11:46:52 - S/Y Elsa, olsoncederberg@hotmail. Se

Något vi efterföljare inte ska missa ? Verkar som vi inte kommer att sjösätta förrän i juni!;)

2013-05-10 09:58:26

Ett absolut måste är Kotor i Montenegro, fantastiskt!