Nytt år och nya äventyr. Du är besökare nr [counter]!

Seglar nu!

2013-04-01

1/4 Det är inget skämt men idag har jag lärt mig något nytt! Efter att ha krånglat massor med olika gasolalternativ har jag "hittat" en tom ståltub eftersom min P6:a försvann i Sverige. Den liksom flera andra har lämnats i marinan eftersom de inte går att fylla här. Efter mycket forskning hittade jag ett ställe ute på landet, åkte dit med tuben som inte går att fylla. Där på bensinstationen tog mackkillen fram en passande koppling, satte till munstycket för fordonsgas och på 1 minut var tuben fylld! Det kostade 8 Euro för 10,7 liter! Det blir att tillverka en sådan koppling så kan jag fylla på alla mackar som säljer gas. Löjligt enkelt. Har slipat rent halva botten från epoxi, resten blir i morgon före sjösättning. Tacksam för alla kommentarer men några av er hamnar på januari, fattar inte varför. Jan-Erik blev nr 43,000 och priset den här gången är att sköta disken en vecka ombord. Välkommen!

2/4Efter sjösättning upptäckte jag att avloppsventilen från toa:an fastnat och inte går att stänga. Inte bra eftersom toan läcker in bakvägen så att efter några timmar svämmar den över med vatten i båten som följd. Måste fixa det innan jag seglar vidare. Kurt som är dykare skall hjälpa mig i morgon.

3/4 Vi börjar med att skaffa en kran innan Kurt hoppar i havet och slår i en plugg från utsidan. Jag försöker få bort slangarna som sitter bergfast. Till sist tar jag ett tag med polygripen i det kärvande reglaget och vips så lossnade det som kärvade. Konstaterar att kranen är hel, sedan var det bara att skicka i Kurt på ny simtur för att få bort pluggen och återställa klammor och en hylla. Väntade ut ett riktigt oväder innan jag lämnade och tog mig 9M till Levkas (38,50,13N 20,42,68E). Blir nästan sjösjuk på vägen tack vare stora vågor som kommer från Italien.

4/4 Uppe med tuppen och drar direkt. Efter Levkas kanal är det ganska öppet med några fiskebåtar som jag inte vill köra på, inte heller Onassis gamla ö, men det finns utrymme nog för frukost. Det blir 8 t motorgång i blandat väder med både sol och regn innan det kommer fin vind från SW. Det blir kanonfin segling i 3 t till Killini på Pelloponesos. Kordinaterna enligt Google 37,56:07N och 21,08;55E.

5/4 Flyttar om i båten så att Jan-Erik får en sovplats samtidigt som jag vaktar båten från att skadas. Det blåser storm i byarna. I kväll har det lugnat sig lite och Jan-Erik har anlänt.

6/4 Motorseglar 43M till Argostoli på Cephalonia(38,10:699N 20,29:378E)  i dålig vind och gammal dyning. Vi är enda turisterna här och har sett 1 annan båt på havet. Varmt och skönt. På kvällen blir vi antastade av en ung dam från Port Polis som kommenderade oss till deras kontor. Jag bad om uppskov till nästa dag men fick ett par timmar på oss. Går dit med alla papper och mindre bra humör. Omgående blev jag beskylld för att inte ha klarerat in i föregående hamn. Då blev jag förbannad och förklarade att ni inte kan gällande regler. Efter en lång palaver ringer de någon överordnad. Mitt påstående att Dekpan skall stämplas tidigast 30 dagar efter föregående stämpel är rätt. Senare skall jag betala för lördag till måndag som de får till 3 dagar. Jag orkar ingen mer diskussion på fastande mage utan har den kvar till utklarering. Är deras sätt att räkna rätt blir det så att om jag klarerar ut och in i ny hamn varje dag under en månad får jag betala 60 hamnavgifter.

7/4 Skitväder! Regn, åska och hård vind i kombination med lågtryck gör att vattnet stiger så mycket att vi nästan kastas upp på den låga kajen och flyttar till ett lite säkrare ställe, även det guppigt.

8/4 Promenerar runt i blåsten. Träffar Leonardo som erbjuder oss vinter plats för 133 Euro/mån inklusive el och vatten vid nautiska klubben. Han har plats för högst 10 båtar i den lilla hamnen.

9/4 Dagen böjar med motorgång och gammal sjö i lite vind. 4 tim. senare börjar vi segla på riktigt. Sista biten in till Fiskardho (lat 38,27:637N long. 20,34:546E) kanonfint med vind och sol i ryggen. 5 knop på loggen och inga vågor. Byn är en fantastisk fiskeby, sommartid turistanpassad. Men nu finns inte ens en restaurang öppen. Tyvärr fungerar vare sig watermaker eller värmare just nu. Tveksamt vilket som är värst. 

10/4 Seglar norr ut i svaga vindar. Tar oss 11M. till Sivota på Levkas (pos.
38,37:422N 20,40:925E).  Från en idyllisk fiskeby till en annan. Klädsel: shorts. Vi har varit första turistbåt i de 3 sista hamnarna. I den sista fanns ingen landgång från pontonbryggan men lades dit omgående när vi förtöjt.

11/4 Lugn dag på havet. Vi seglar omkring och tittar bl.a. På Scorpio som tillhört Onassis. In i viken till port Veliko innan vi fixar en plats i Nidri (lat 38,42:451N 20,42:706E) för att bunkra. Det är ett elände att inte watermakern fungerar. Mailar Italienarna varje gång jag har nät men de påstår hela tiden att det är fel på andra saker än den del de renoverat. 18+ i vattnet nu.

12/4 Felet på watermakern hittat! Det var en läcka på en slangkoppling som fabriken inte dragit åt. Den sitter på baksidan och det var bara tur att jag hittade den. Vi har sakta seglat till Levkas stad 10 M. norr ut för att hinna göra vatten. Vi har skaffat bussbiljett till Jan-Erik som skall åka hem i morgon. Kanonväder igen! 

13/4 När Jan-Erik går till bussen går jag till Port police eftersom han inte ska vara med i crewlisten. Efter en lång disskussion stämplar de min Dekpa fast de inte ska. Sedan skriver han ut ett kvitto för 2 dagar vilket jag vägrar betala. Han går till en överordnad, kommer tillbaka och ber om ursäkt, bockar så att han nästan slår pannan i golvet, och gör om kvittot. Han kan inte heller växla min 50 Eurosedel så jag får gå iväg till 3 ställen innan någon kan. Hela proceduren tog 45 min. Seglar sedan till Aktio marina i Preveza där jag legat över vintern. Här finns egentligen ingen kajplats men jag har fått lov att ligga på sjösättningsrampen medan jag hjälper Kurt att bottenmåla. 

14/4 Slit och släp igen. Vi lägger 4 lager coppercoat på styrbordssidan på Kurts stora båt. Armarna känns långa och tunga. 

15/4 Målar 2 ggr till så nu är ena halvan färdig. Sedan skötsel av min båt, avfrosta kylen, byta 4 kapellfästen och rengöra och smörja 2 vinschar. Det var allt arbete kroppen behövde idag. Över 20+ i vattnet, 23+ i skuggan och 38 i solen. 

16/4 Målat 6 ggr idag på andra sidan så nu är det färdigt. Vi har lagt på 37 kilo färg. Armarna och ryggen värker men det är sån´t man får ta. Vi har lärt oss en del om hur jobbet skall utföras och det har gått bättre och bättre. Det är som vanligt, när man är fullärd, är jobbet slut. Nåja, vi har 1 båt kvar.

17/4 Pos(38,57:078N  20,45:930E) Kvar i marinan och utför lite service på min båt. Hittar en del som behöver åtgärdas. Både för- och storsegel har varit väldigt tröga att rulla så jag försöker smörja men jag hittar ett stort glapp i storsegelväxeln. Det verkar som om det inte går att smörja eller justera utan att ta ner masten. I morgon kontaktar vi Selden i Göteborg för att se vad som går att göra. Ständigt nya reparationer.

18/4 Värmarkillen kommer efter att vi varit i Lefkas och hämtat pengar till den nya genuan som kom igår, 3 dagar tidigare än utlovat. Har troligen inte hänt tidigare i modern Grekisk tid! Vi konstaterar att bränslepumpen är oduglig och den kostar troligen 400 Euro förutom att brännarenheten troligen också behöver bytas. Det är stora röda siffror i bokföringen vad gäller kostnader just nu. Inte kul! Har rengjort och fettat in vinchar och Furlex samt en massa annat pyssel. Vi har svensk högsommar och sjöbrisen är kraftig på eftermiddagarna.

19/4 Småfixar med värmare och rullmast. Försöker hitta lösningar på det som verkar olösligt. Tänker man sakta tar det lång tid. 

20/4 Värmarkillen kommer med min pump som han lyckats få igång. Han vill inte ha betalt men får givetvis några Euro. Mera småfix, byter impeller i förebyggande syfte samt fyller på vatten i batterierna. Det sista är ett jobb för en akrobatisk dvärg, man måste krypa in under min koj och försöka se när det är lagom mycket i varje cell. Man skall med 2 händer hålla sig själv, en ficklampa och en slang från en flaska som skall klämmas ihop. Som väl är räcker det att göra jobbet var 3:dje månad.

21/4 Fortfarande kanonväder, 11 dagar med solsken, dock blåsigt på em. när sjöbrisen ligger på. Det är bara skönt så att man slipper lida av värmen. Kul med många besökare, just nu är ni många med mer än 1,000/ mån. jättekul, men för få som tycker något i fom av kommentarer. Det kommer att hända saker eftersom jag skall segla i områden där de flesta inte vill segla. Vilka får vi se.

22/4 Vi bottenmålar Olles och Christinas båt. Ena halvan klar, resten blir i morgon. Vi har fått bra fart på målningen efter att ha tränat så mycket. 

23/4 Sista strykningen klar så nu har jag betalat tillbaka för hjälpen jag fick. Lite småfix och städning så är jag klar för avgång. 

24/4. 8 mån till julafton. Jag får hjälp med mastjobb av Olle som monterar ny Windex och smörjer Furlexen. Kurt och Ann-Britt kör mig till Lidl för storinköp så nu är jag snart färdig för Albanien. Har köpt gästflaggor till Monte Negro och Slovenien samt skaffat antibakteriemedel till diesel. Bara segelmakaren kvar så det blir att segla till Lefkas i morgon.

25/4 Seglar sakta för att hinna tillverka några liter vatten. Det blir bara knappa 20 l./timme. Men jag har klarat mig 10 dagar på 60-70 liter så jag är ingen storförbrukare. Segelmakaren kommer inom 1 tim. Tyvärr är inte seglet exakt som jag beställt det, det saknas minst 2 lager foam som tar bort buk när jag rullar det. De kan inte fixa det nu men jag har 2 år på mig när de skall åtgärda det jag ber om.

26/4 Vi är 3 båtar som gå norr ut. Hydra, en norsk båt och Gondul som är svensk. Det blir motorgång 34 M. till Gajos på Paxoi i kanonväder med undantag för en kort stund då vi hade tät dimma. Jag hade haft radarn på hela vägen, gick på toa och fixade lite i pentryt. När jag kommer upp är det som att åka i en mjölkflaska och givetvis hade radarn slutat att fungera. Enda gången jag verkligen behövt den! Det löste sig, Gondul har radar och kunde hålla koll. Nu har jag hittat felet, slarvig installation. Gajos är en jättemysig by med en väl skyddad hamn.(Pos.39,11:88N 20,11:16O)  

27/4 Vi har fått sällskap med ytterligare en svensk båt, Blue Pearl, på väg norr ut. Vi går till en liten fiskehamn, Petriti på Korfu. Kanonväder igen, försöker segla med nya genuan men det är för lite vind. (Pos. 39,27:20 N 20,00:18 O) På kvällen bli det gemensam grillafton. Mycket trevligt!

28/4 Går till Corfu stad och hittar plats i stadshamnen. (Pos. 39,37:64 N 19,55:045 O) Vi blir mottagna av ett 20-tal stora blåsorkestrar som marscherar runt i stan och inviger påskveckan. Häftigt med alla påkostade uniformer. Här firar de hela veckan med kulmen på fredag då alla hänger ut blomsterlådor från sina fönster, deras påsk i år är 5/5. 

29/4 Varmt, över 50+ i solen, 33 i skuggan och 24 i vattnet. Har tagit en vilodag från havet och gjort staden. Häftiga gränder och fina gamla byggnader. Det märks att turistsäsongen börjar komma igång.

30/4 Äntligen lite seglingsvind. Visserligen rakt emot men ändå något. Kryssar eftersom det är en kort dag upp till Kassiopi. (pos 39,47:48 N 19,55:40 E) Får obehagliga bröstsmärtor på vägen men de lättar efter någon timme. Har fått låna tabletter av norrmännen om det händer igen. På kvällen känner jag av problemet lite igen så jag går till byns läkare. Han skickar mig vidare i taxi till en kardiolog i nästa by som gör en stor undersökning. Han är osäker så det blir taxi till stora sjukhuset i Corfu. Stor undersökning med röntgen och blodtester, de visar inget fel så jag blir utskriven mitt i natten efter att de konstaterat att jag haft en liten infarkt. Ny taxi till marinan. Dyr dag. De andra båtarna skjuter upp avfärden till Albanien 1 dag så att jag får sällskap.

 

 

Antal kommentarer: 6

2013-04-02 08:46:13 - jan-eric

Jag får tacka. Innebär det då att du svarar för mathållningen? (enligt "regler ombord") :D

2013-04-02 11:28:41 - Sven-Erik

Trodde inte att du läst dom...

2013-04-23 21:39:14 - Mikael, mikaelnilson@hotmail.com

Hej SE, läser som vanlig med intresse om dina irrfärder. En sak jag undrar över är vad det är för speciell bottenfärg, är det Coppercoat?

Mikael//

2013-04-24 10:51:19

Hej! Ja, det är coppercoat. Det är en kombination av epoxy och kopparpulver. Påmålat slipar man man bort yttre skiktet av epoxy så det ser ut som om man klätt båten med kopparplåt. Den "blöder" inte så den skall sedan bara putsas med scotcbrite eller fint slippaper varje gång den varit på land. Man blandar i över 2 kg koppar i varje liter epoxy.
S-E

2013-05-02 10:34:52 - Arne, arne.olin@comhem.se

Hallo grabben.
läste just om ditt dilemma, det är inte bra du kanske skulle slå ner på tackten lite,jag har ungefär samma problem, när det började liten ask med oiller idag bär jag med båda armarna. Skall köpa aktier i läkemedelsindustrin det verkar va lönsamt.Har väl inga goda råd att dela ut dom lyssnar du väl inte på ändå. Va lyhörd om du träffar en bra läkare en del är rätt duktiga på vissa saker.
sköt om dej så syns vi kanske i sommar mvh arne.

2013-05-02 18:09:14 - Sven-Erik

Jag tycker att jag tar det ganska lugnt. Fick en riktig genomgång som jag tidigare frågat efter hemma men blivit nobbad. Det är bara att konstatera att svensk sjukvård borde kanske göra ett studiebesök och lära sig hur man får bort vårdköerna.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)