Nytt år och nya äventyr. Du är besökare nr [counter]!

Nu får det bli Grekland ett tag.

2013-07-03

91/7 Vi tar oss till Otranto (Pos:40,08:920N 18,28:703E) som skall bli sista utposten i Italien för den här gången. En riktig skithamn med ont om plats så jag får en 47 och en 57-fotare utanpå mig. Det fungerar bra trots allt. När vi skall gå till stan för att proviantera och äta blir vi stoppade av hamnpolisen som påstår att vi inte får ligga där vi ligger. Jag kontrar med att för några minuter sedan kom en catamaran och gjorde anspråk på platsen eftersom han blivit ditskickad av hamnpolisen. Han mjuknade då men krävde att vi skulle gå till hamnkontoret med alla våra papper. De krävde även att vi visade papper på nautisk kompetens vilket hänt 1 gång tidigare på 33 år. En massa krångel till ingen nytta men vi blev hotade med 1000 Euro i böter eftersom vi inte anmält vår ankomst på VHF kanal 16. I tidigare hamnar har vi ibland försökt att visa våra papper men ingen har velat se dem. Här träffade vi på en som ville visa sin makt.

2/7 Tidig avgång, redan kl 5 släpper vi linorna för att gå till Grekland. Lång dag på havet när både motor och segel får samarbeta de 72 M till norra Korfu. Hamnen i Kassiopi är full som väntat så det blir till att ankra i viken väster om byn, (Pos:39,47:370 N 19,54:985E).  Man blir lite ”mör” av att bara sitta och hålla i sig en hel dag. Det är brukligt att någon öppnar sin bar när vi förtöjt och idag var det jag som hade nöjet att bjuda Mats och Lois på lite vin. Thomas och Marie gick till marinan i Korfu eftersom de inte har el ombord efter åskans påhälsning. Ankrar de måste de få upp ankaret manuellt vilket är ett tungt jobb. I morgon måste jag försöka hitta en plats att lägga båten på under ett par veckor, helst gratis och bevakad, vilket bara inträffar i drömmen.

3/7 Seglar halva vägen innan vinden tar slut. Hittar till stadshamnen som är full, bara plats för 6 båtar, men precis när jag skall vända ut igen får jag se en fransman som gör loss. Jag tar hans plats men ligger då tredje båt ut. Skulle sitta fint att komma längst in för att kunna lämna båten här. På em. visslar det på kajen, där står Christina och Rolf som låg i Preveza då vi hjälptes åt att bottenmåla. Kul att ses, det blev gemensam middag på stan ihop med Lois och Mats. Jag ligger nu som andra båt utanpå en svensk som bott i sin båt flera år. Han har lovat titta till båten mot en flaska whiskey.

4/7 Plockar undan allt löst ute, tömmer sopor, fixar dubbla förtöjningar och en massa annat. Det är lätt att glömma något som man sedan får ångra när man kommer tillbaka. Försöker slumra lite på kvällen men det är svårt när man vet att man inte får försova sig. Den förbeställda taxin till 02:30 dyker inte upp så det är bara att gå mot taxistaionen. Har jag tur så står en envägs hyrbil som skall hem till firman och väntar på Arlanda.

5/7 Dagen börjar med riktigt "medflyt". Landar 06:45. Inget bagage gör att jag fort kommer ut från terminalen. Omedelbart kommer transferbussen som tar mig till Avis biluthyrning där jag omgående får min bil. Inga köer genom Stockholm gör att jag stannar på firman 291 km bort kl 09:40. Det torde vara nytt rekord. Nu tar jag lite paus från skrivandet, bara om något viktigt av allmänintresse händer skriver jag. I nuläget vet jag bara att jag skall tillbaka till  båten den 19:e. Jag har mycket som skall fixas hemma under tiden.

16/7 Nu börjar det dra ihop sig till avresa. Det har varit en del bestyr här hemma och vädret har vait lagom varmt. Måste tyvärr ha lite bagage med ner. Jag har b.l.a. inhandlat fluoreserande märkfärg till ankarkättingen så att jag från sittbrunnen ser hur mycket jag lägger ut. Jag skall märka med olika färg var 10:e meter. Jag  skall också måla ankaret vitt så ser man om det grävt ner sig ordentligt. Hoppas nu bara att båten ligger som när jag lämnade den och att allt finns kvar. Resan blir en ny nattresa för att hålla nere priset. Jag hoppas nu på lite engagemang från er läsare under hösten. Det känns ibland som om ingen läser trots att räkneverket tickar på. Att få kommentarer livar upp verksamheten.

17/7 Har fått hjälp av min dotter Lena med inläggning av bilder under dagen.

19/7 3 olika tåg, 1 flyg och 1 taxi tar mig till båten, framme kl 5 på morgonen. Allt verkar vara ok. så det blir några timmar i kojen trots fuktig värme och myggor. Sedan monterar jag den nyinköpta batterifrånskiljaren vilken skall bli intressant att se om den fungerar. Tidigare har jag haft en Penta original som gick sönder. Den ersattes av en kraftigare från Ital Nordic. Den brann upp vid en ankarupptagning p.g.a. överbelastning. Den första kostade ca 1700: -, den andra ca 600: -. Den nu monterade från Biltema ska tåla högre belastning och kostade 149: -. Den arbetar på ett annat sätt och bryter när förbrukningsbatteriet har för låg spänning så förhoppningsvis skall det fungera nu eftersom det inte kan bli strömrusning från startbatteriet. Efter en tung promenad till en supermarket rinner de kalla ölen ner fort, det är ca 34+ både inne och ute. Jag slipper märka min kätting eftersom färgerna togs i beslag på Arlanda. Man får inte ha brandfarligt gods i bagaget. Jag frågade om de inte kunde lägga flaskorna där de förvarar spriten på planet, den är ju också brandfarlig, men fick inget svar.

20/7 Drar mig söder ut till Gaios på Paxos. (lat 39,11:896N 20,11:144E) där jag varit tidigare. Det är en jättetrevlig liten by med en väl skyddad hamn innanför en ö. Det är trångt och säkert ett hundratal båtar ligger i infarten men som vanligt finns det en plats kvar längst in. Det är rejält varmt när man kommer i lä så det är mycket skönare på havet.

23/7 Min dator la av så det är därför inget nytt blivit inlagt på ett tag. Jag stannade en dag extra på Paxos eftersom det inte fanns någon vind. Igår kom det lite vind på morgonen men innan jag var framme i Levkas hade den ökat till 10 m/sek från rätt håll så det gick undan på slutet. Idag har jag först besökt segelmakaren för att få det nya seglet fixat. De påstår att de inte har tid förrän i vinter vilket jag givetvis inte nöjer mig med. Sedan har jag gått 2 gånger fram och tillbaka till datorkillen för att få den fixad. Jag har säkert gått 1 mil sammanlagt idag så motion får man i värmen.

24/7 Bara 5 mån. kvar till julafton... Har just varit tillbaka hos segelmakaren för en ny disskusion om min genua. När jag ifrågasatte kompetensen hos Qvantum sails gick han först i taket men när jag visat honom 3 grundläggande fel på seglet och hur det skall vara istället med hjälp av bilder från mitt gamla segel lugnade han sig och blev väldigt tillmötesgående. Han skall skicka det till fabriken i Aten och bifoga bilder på hur jag vill ha det. Återstår att se när det blir färdigt, de tar semester nästa vecka så det blir inget gjort på ett tag. Att man skall behöva visa de som har 25 års erfarenhet hur det skall vara bara för att de inte ids lägga tillräckligt med energi från början är trist.

Passar på att gå till frisören, det är billigt här, 10 Euro. Det är en 3:djedel mot hemma men de klipper lika mycket.

25/7 Skall försöka hitta någon vik att ankra i och där det fläktar lite. Det är faktiskt för varmt nu, dagarna går bra men nätterna är inte kul. Håret och kudden är genomblöta trots att fläkten går för fullt. Det går också åt mycket ström till kylen som måsta avfrostas minst 1 gång i veckan. Krånglar mig ut ur hamnen, har 50 m av grannens 10 mm rostfria kätting över mitt ankare. Löser det på ett smidigt sätt. Seglar sedan i lätta vindar 10 M söder ut för att ankra utanför Nidri bland ett 50-tal andra.  Det är osannolikt varmt, trots att jag kalibrerat om vattentermometern 3 grader visar den nu mycket över 30+! Vattnet ger ingen svalka alls, när man kommer upp känns 35+ i luften svalt en stund. Egentligen är det synd att klaga, jag har ju åkt hit för att ha det varmt och skönt, men nätterna är tuffa. Jag förstår varför de tar siesta här, även jag slumrar till efter lunch..

26/7 Tar det lugnt och gör lite småfix, mest kontroller och smörjning av det som fått för mycket salt för att fungera. Badar ofta men det går egentligen att ligga i hela dagen.

27/7 Försöker flytta mig till något ställe där man kan handla mat. Då ger ankarspelet upp så jag får dra upp ankaret för hand, slitgöra i värmen. Går tillbaka mot Levkas där det finns reservdelar. Letar under vägen efter felet, det verkar vara strömlöst. Jag kollar säkringar och anslutningar men allt verkar ok. Framme i Levkas letar jag kajplats i över en timme, det är lördag och charterbåtarna byter besättning så hamnen är full. När jag väl hittat en plats fortsätter felsökningen tills jag hittar att huvudströmbrytaren till spelet är avslagen. Den är troligen utrustad med en inbyggd säkring som löst ut. Enkelt och billigt fel när man väl kommit på det, men det kostade ändå mycket svett. Passar på att bunkra eftersom det är nära till Supermarket, nästan rakt över gatan. I kväll skall jag äta ute, det ät ju lördag och det blir vamare i båten efter matlagning.

29/7 Igår gick inget sönder och behövde reparation. Dagen tillbringades i skuggan med en bok och mycket vätska. I morse tittade jag på den statistik jag numera får när någon besökt sidan. Intressant läsning, många har tydligen slut på semestern, antalet besök under arbetstid har gått upp rejält. Det jag också ser är att många sover dåligt, det är ett antal besök kl 3 på natten.

31/7 Sista dagen i månaden arbetar jag. Så går det när man inget gjort tidigare. Kurt hämtar mig straxt efter kl.9, vi köper slippapper och jag hittar också fluorecerande färg, lika som de tog på flyget, till min ankarlina. Sedan åker vi till Aktio och slipar hans coppercoat som inte blivit gjort. Innan vi börjar är den kopparfärgad eftersom den är täckt med epoxy, men när vi slipar blir vi alldeles gröna eftersom vår fukt gör att kopparn ärgar omedelbart. Vi ser ut som 2 hulkar och ögonen svider hemskt eftersom det inte går att ha skyddsglasögon, de immar igen i värmen. I morgon skall vi göra den sista 3-djedelen.

2013-07-05 20:20:08 - Mats Warnqvist, mats.warnqvist@gmail.com, seglaren.blogspot.se

Tack Sven-Erik för mycket trevligt sällskap utmed Italiens sydkust till Corfu.
Nu har vi passerat Lefkas kanal och avsiktligt missat grundet som vi såg där du varnat för det. Vi ligger nu i viken Ormos Vrikho på Lefkas östkust.
Du kan följa oss på vår blogg om Mon Ami, Beneteau 57 som Louise och Mats Warnqvist seglar i Medelhavet på seglaren.blogspot.se på vår väg mot Göcek, Turkiet.

Vi ses säkert igen. /Mats & Louise på S/Y Mon ami

2013-07-23 06:21:18 - Bosse, Ragneby@glocalnet.net

Hallå där! Förstår av din hemsida att du redan är tlllbaka i Grekland igen. Trodde nästa få träffa dig på sjön här hemma under sommaren. Får väl fortsätta läsa vad du skriver istället. Du verkar ha lite mer värme än vi här hemma, trots att vi ändå har behagliga 22-25. Grader för tillfället. Själv ska jag tillbaka till jobbet på måndag, så då får det bli att drömma, när man läser dina berättelser igen. Ha de gott, vi hörs.

2013-07-23 22:52:53

Här är det varmt, närmare 50 i solen och över 30 i skuggan. Det är i mesta laget, särskilt när man ligger i hamn. Skulle gärna nöja mig med era temperaturer ett par dagar. Ha det så gott!

2013-07-26 19:09:44 - Bo o Vivi

Å du har det varmt vilket bara är att förvänta sig denna tid o på denna plats. Mycket värre för oss i närheten av Mittersill, Österrike där man säger att det skall bli +40 Celsius på söndag. Idag var det bara 37. Usch, usch. Får väl sitta med fötterna i den iskalla flodenså blir snittet bra. Nu går vi o äter detta årtiondets första wienerschnitzel. Jo, jag skall skriva mera för du är så snäll men inte nu. Vivi-Maj

2013-07-27 18:12:10

Förstår mig inte på er reseplanering. Österike är fint på vintern och våren men sedan skall man nog vara någon annan stans. Jag tror att landet är ganska tomt på lokalbefolkning nu, alla verkar vara i medelhavet. Ni får ha det så bra det går!
S-E

2013-07-29 17:28:07

Idag kom kallfronten och nu har jag yllesockorna på. Det är ju bara +23 grader! Imorgon flyttar vi på oss några kilometer till Krimml, världens femte högsta vattenfall. Få se om vi orkar gå hela vägen upp, höjdskillnaden är avsevärd. Hoppas tiden för kommentaren blir godkänd, jag smiter inte från jobbet för jag har inget och jag sover hela natten. Vivi-Maj

2013-07-29 19:34:11 - S-E, Nikoline

Låter jobbigt att gå uppför ett vattenfall, även om det inte är det högsta i världen och med yllesockorna på! Kommentarer är godkända dygnet runt även om jag märkt att de som tillkommit på småtimmarna ibland kan vara lite svåra att förstå. Såväl som jag har ni väl bara 21 veckor kvar av årets semester.
Ha det bra och ramla inte!