Nytt år och nya äventyr. Du är besökare nr [counter]!

November och upptagning. Kommentarer i senaste sidan tack.

2013-11-01

1/11 Kan se att Oktober månads antal besök på sidan slår alla tidigare rekord, 1224, med god marginal. Kul! Det blev 1534! Nu står vi på land och har börjat jobba. Konservering av motorn, oljan byttes igår. Jag har målat nya markeringar på ankarkättingen och Chrille har städat dusch, toa och sittbrunn. Kapellen har lämnats till segelmakaren för översyn och byte av dragkedja. Målaren har varit och tittat, jag skall få offert i morgon. I kväll har vi tagit varsin lång och het dusch, det var väldigt länge sedan.

2/10 Slit och släp! Eftersom enda bankomaten här är trasig fick Cristian ta cykeln till Kranidi. När han skulle hem försökte han med en genväg som gick åt fel håll så han hamnade i Porto Heli. Det var bara att vända och åka samma väg tillbaka. Det som skulle bli 14 km blev nu 36. Under tiden tvättade jag båten med Oxalsyra så att den blev vit igen. Vi har sedan rubbat och vaxat styrbordssidan eftersom jag avstår lackeringen. Det blev för dyrt. Segelmakaren var och lämnade den reparerade sprayhooden. I kväll känns armarna för långa och ryggen för kort. Har glömt att berätta vad marinan heter, Basimakopouloi, uttala det den som kan.

3/10 Ny hård dag på jobbet. Vi har rubbat och vaxat babordssidan och aktern. Chrille har cyklat till Lidl ca 5 km bort för att inhandla livets nödtorft. Jag har försökt bättra några fläckar coppercoat på botten. Den skall rollas på men jag har försökt med pensel med dåligt resultat. Det som jag målade i våras och slipade noga hade praktiskt taget ingen som helst beväxning efter 7 månader i vattnet. Sedan har vi tvättat 3 mattor och Chrille har varit uppe i masten för att byta telltales i storseglet. Låter det som en full dag? Inte, det blev middag med Lena & Rolf som började med drinkar i Blue Pearl och sedan på min favoritkrog här. Meny finns inte utan man blir serverad ett antal meze innan man blir tillfrågad om man vill äta kött eller fisk. I vårt fall åt alla kött, tillsammans med öl och vin kostade allt 36 Euro för 4 personer.

4/11 I kväll är det 2 slagna hjältar ombord. Fingrarna är svullna och ryggarna värker. Chrille har rubbat och vaxat överbyggnaden medan jag har slipat bort den coppercoat jag målade på igår. Jag hade i för lite koppar så det blev mest epoxi. Har sedan målat 6 lager på de fläckar som blev dåligt målade i våras. Nu ser det riktigt bra ut. I vår skall hela botten slipas, de nya fläckarna med grovt papper och den gamla delen skall räcka med scotchbrite men jag kör nog maskin med 400 papper lite löst. I morgon gäller det att tömma kylen, hämta tvätt och hyrbil.

5/11 Chrille putsar rostfritt medan jag dammsuger och hämtar tvätt innan hyrbilen anländer. Sedan blir det en tur med bilen till Epidavros amphiteater och meteoritkratrarna i Dydima. Häftigt med 2 stora kratrar.

6/11 Det som känns som rätt dag att åka hem visar sig vara fel. Det börjar med att regnet öser ner så att det är svårt att köra och det håller på hela vägen. Efter flera månaders torka blir asfalten hal som is. Vi såg en bil i diket och en annan som fick sladd när han skulle göra en omkörning. Vi åkte på vattenplaning flera gånger. Väl framme vid flyget visar det sig att det är strejk i 3 timmar. Vi skulle flyga 13:50 men nu blev det 17:00. Det innebar att vi missade anslutningsflyget i Köpenhamn. Det ombokades till ett flyg 22,45. I Köpenhamn lyckades jag sedan få det ändrat till ett 20,35 så i slutändan blev det skapligt. Synd om Johnny som fick vänta så länge på oss.

7/11 Idag börjar det vanliga med avbokning av reseförsäkring, boka läkarbesök för att få kroppsliga skavanker fixade, fixa reservdelar till båten och få lite annat gjort hemma. Jag kommer inte att skriva här så ofta i vinter men händer något speciellt så lägger jag ut det. Kommer också att lägga ut bilder från året som gått.

20/11 Har fixat massor av saker. Har beställt en fotlist och bronsskena från H-R. Teaken har varit skadad i några år efter en sammanstötning med den engelska båt jag hade sällskap med på Donau, men nu skall den fixas. Bronslisten skall sitta ovanpå fotlisten i aktern. Jag lägger en planka där för att kliva iland på men när båten rör sig slits teaken. Jag har haft en matta eller tamp emellan men de glider ofta bort. Eftersom omlackering av den blå dekorranden skulle kosta över 10,000:- har jag skaffat sprayfärg för att bättra de 2 ställen som inte är ok. Jag tror att jag kan få det snyggt på några timmar. Problemet är ju att få ner färgen, förra gången blev jag av med 4 flaskor på Arlanda. Impellerpumpen har jag renoverat och väntar nu bara på att få axeln som var tvungen att sprutas eftersom den har blivit sliten av o-ringarna. Har beställt en del andra grejer, t.e.x oljefilter. De finns säkert att få i Grekland men jag vill vara säker på att få bra sådana. Det finns mycket skräp på marknaden och det är viktigt att de har bra filtereffekt och backventil. Annars tar det lång tid att få upp oljetrycket vid kallstart vilket sliter i onödan.

De utlovade bilderna kommer snart.

23/11 I morse tog jag bilen till Eksjö för att titta på Novemberkåsan. Det är en Endurotävling för motorcyklar i terräng där det är svårt att gå. Själv trampade jag ner mig längre än stövlarna räckte på ett ställe som såg helt fast ut. Hur lätt är det att se var man skall åka motorcykel "i lite högre" hastighet än jag promenerar? De säger ju själva att enduroäkare "gör det i skithälet" och jag kan bara hålla med. En dagsetapp på ca 12 mil skulle göra mig mör för resten av livet. De här stollarna äker dessutom ytterliggare 2 varv i mörkret. Imponerande!

24/11 Bara en månad kvar till julafton och idag har Christian hjälpt mig att lägga ut lite nya bilder från höstens seglingar.

2013-11-07 22:10:34 - Vivi

Vadå, händer något speciellt? Alla dagar är speciella, de kommer aldrig tillbaka. Vasaloppsveckan är fulltecknad men med litet tur kan du köpa en startplats på www.startplatser.se. För visst gillar du att hasa runt på nederbörden?

2013-11-10 21:12:41 - Sven-Erik

Håller med dig. Men allt som händer är ju inte av intresse för läsarna så därför håller jag inne med en del. Beträffande Vasaloppet tror jag att kroppen börjar vara för gammal och sliten men visst skulle det vara kul.