1/8 Ny månad igen, fy vad tiden går! Saknar svensk augusti med kräftor, snaps och andra tillbehör och en och annan ljummen kväll.
2/8 Igår slipade vi färdigt så nu gäller det bara att återställa kroppen. Har fått något som ser ut som vämeutslag i armvecken som kliar hemskt. Hade tvätt bortlämnad i går. Det kostade 45 Euro för två kassar så det är nästan billigare att köpa nytt istället. Såg också en båt som smällt på grundet i kanalen som inte är utmärkt i år heller. Eller om man ser det från varvens sida, ett utmärkt grund.
3/8 Tar det lugnt i skuggan med en bok för att vila kroppen. Det är ju byte av besättning på charterbåtarna så underhållning saknas inte. När det kommer en 15-metersbåt med 2 fendrar ute och försöker pressa sig in i en alldeles för smal lucka gäller det att skydda sig från skador.
4/8 Hade tänkt dra vidare idag men underhållningen har varit god, tydligen har Italienarna fått semester nu. Dessutom håller slaktaren stängt, jag behöver kött för några dagar, och dessutom tanka diesel. I morgon måste jag iväg, vattnet är slut och jag tillverkar inte nytt här inne i kanalen. Jag har också tvingats att köra motorn 2 timmar för att kylen drar ur batterierna, den går konstant. Det har aldrig hänt tidigare. Ny båt på grund i kanalen idag igen.
5/8 Köper en presenning som solskydd, ny sittbrunnsdyna, solen har tagit de gamla och fixar internetabonnemang. Tar mig sedan söder ut till Nidri där jag varit flera gånger tidigare (Pos:38,42:17N 20,42:77E). Seglar sakta i dålig vind men jag har inte bråttom, jag gör vatten på vägen.
6/8 Fortsätter söder ut till Vathi på Ithaka, (Pos:38,21:90N 20,43:10E). För nästan ett år sedan var Johnny och Göran med hit. Allt är sig likt, jättegrunt i hamnen men många flera båtar nu. Havet har varit fullt med båtar idag. Man får se upp, en del har ingen aning om väjningsregler. Mötte en dam som stod till rors i en segelbåt under motorgång som trots att jag seglade och kom från styrbord, körde rakt i näsan på mig så att jag fick svänga undan. Finns det charterbåtar i närheten vågar man inte ens gå på toa.
7/8 Ömsom segling, ömsom motorgång i svaga vindar till Messolonghi.(Lat.38,21:65N 21,25:17E). Här låg jag över sommaren förra året. Här är det rekordvarmt i vattnet som värms upp i de omgivande bassängerna för saltutvinning, över 33+. Det ser inte så fräscht ut så jag avstår bad. Tänkte lägga mig vid stadskajen men det blev ankring eftersom det fläktar lite här ute. Några undrar troligen vart jag är på väg men det får ni veta så småningom.
8/8 Ostlig vind och västlig ström, konstigt att vi har olika benämningar när de kommer från samma håll. Med ledning av detta kan säkert alla som läser sidan räkna ut att det är öster ut jag är på väg. Inget kul med 7-10 m/sek mitt i näsan och dessutom 1-1,5 knop motström. Kämpar länge men före världens längsta hängbro (2,257m) tar jag motorn till hjälp. Man blir tilldelad ett spann som man skall använda och jag hade nog hållit på än utan motorhjälpen. Kommer till ön Trizonia där jag också varit tidigare ihop med Tommy och Johnny.(Pos:38,22:15N 22,04:54E) Hamnen ser likadan ut än med ett sjunket 2-mastat vrak i mitten och ingen service. Det är skandal att en jättefin marina byggd med EU-pengar inte är i funktion. Jag tror att 70% av båtarna här är lämnade för kortare eller längre tid. Det finns en gubbe här som tydligen åtar sig att ha koll. Det är ju ett billigt sätt att lämna båten. Troligen går det buss till Aten från fastlandet. I morgon hoppas jag komma ännu en bit närmare målet.
9/8 Fortsätter mot ost och nord till Galaxhidi, en liten mysig by. (Lat:38,22:60N 22,23:26E) Den är väldigt prydlig och ren jämfört med det mesta man ser här. Snygga små parker med planterade träd eftersom landskapet runt omkring är helt kalt. Det är som en oas i vildmarken. Här får jag besök av Port Police som jag bara haft kontakt med 2 ggr tidigare i år och får betala 8,80 Euro för att knyta fast. Eftersom el och vatten ingår blir båten befriad från en massa salt och känns genast mycket fräschare. De ville ha betalt för 2 dagar, men på min vanliga fråga vad som händer om jag går ut i morgon och kommer tillbaka igen, skall jag då betala för samma dag igen, börjar de skratta och erbjuder sig att checka ut mig i kväll så blir det bara 1 dag. Då erbjöd jag dom lite dricks som de var väldigt försiktiga med att ta emot.
10/8 Förr jobbade vi bara halva lördagen så jag tar mig bara 4 M till Itea där jag varit förr. (Pos:38,25:83N 22,25:15E) Dessutom tar det 6,5 tim. eftersom jag badar, läser och latar mig på vägen. I den stora marinan ligger 1 gästbåt när jag kommer och därefter kommer ytterligare 1. Det finns lätt plats för ett hundratal båtar om bara någon kom på iden att driva marinan som är byggd med EU-pengar och nu bara förfaller. El och vatten har aldrig varit inkopplat men alla grejor finns.
11/8 Söndag är ju vilodag, det behövs i värmen. Har satt upp en presenning som solskydd men det är konstant över 30+ även under nätterna. Har undersökt resmöjlighet för morgondagen då jag tänkt ta mig till det som förr kallades jorden navel.
12/8 I går var en Italienare här och berättade att han hade gjort en bra affär. Han hade betalat 60 Euro t.o.r. Delphi för taxi. Jag tog bussen för 1,9 Euro enkel… Vägen är inget för de nervösa, bitvis smal med riktiga stup och man passerar över en fantastisk bevattningskanal gjuten i betong utmed bergssidan. Efter en knapp ½-timme är man framme. Ett helt fantastiskt museum med grejer som är upp till 2700 år gamla. Det är lite guld och lite silver men massor av marmor och bronsprylar. Och så förstås Undret som är en figur med kvinnoansikte, lejonkropp och fågelvingar. Den är skänkt från Naxos och stod från början på en kollon så att det hela var 12,5 m högt. När man klarat av museet börjar kampen att ta sig upp genom den gamla ruinstaden, det är rejält brant och ca 130 m. höjdskillnad. Hur de fått hit alla stenarna är en gåta, men längst upp ligger arenan. Här tränade man inför spelen i Olympos som ligger 5-6 mil bort. Arenan är ca 50 m. bred och ca 200 m. lång. Hela övre långsidan består av sittplatser uthuggna i sten. Att bara ta sig upp kräver en del kondition och torde vara tillräcklig träning. Det är häftig utsikt över ravinen med botten ca 500m. ner. Tyvärr förstördes många byggnader och tempel vid den stora jordbävningen 373 BC. Den som kommer i närheten skall absolut åka hit. Det är knappt 20 mil till Aten. De ofantliga rikedomarna här uppstod troligen av att här började handeln med Asien. Efesos var en av handelsparterna men också de stora Grekiska öarna tillhörde ju Asien eller var självständiga vid den tiden.
13/8 Långsam framfart över ett blankt hav tillbaka till ön Trizonia, samma ställe som jag var på för 5 dagar sedan. Funderar över hur det såg ut här för 2000 år sedan. Hur levde de som eventuellt bodde här då?
14/8 Fortsätter väster ut i nästan ingen vind förrän jag passerat Rion-bron då givetvis vinden vänder och blir västlig. Kryssar några timmar innan jag går in till Messolonghi där jag varit tiigare. (Lat:38,21:68N Long:21,25:51E) Jag behövde proviantera så det blir en mycket låååång promenad till en Carrefour och ännu längre tillbaka. Äter ute, orkar inget fixa ombord i värmen.
15/8 Det blir en lång dag på havet i svaga vindar. Efter 11 tim går jag in i hamnen Port Kalamos som är knökfull med charterbåtar eftersom det plötsligt börjat blåsa 10-15 m/sek. Jag lyckas fixa en plats men glädjen blev kortvarig, fiskaren kommer in och skall ha sin båt långsides så efter en kort diskussion går jag därifrån. Det fanns bra möjligheter för honom att förtöja men han ville inte. Nu ligger jag för ankare utanför hamnen (Pos:Lat 38,37:5N Long:20,56:112E) och hoppas ligga kvar på samma ställe i morgon.
16/8 Vinden som kom i går kväll kallas tydligen för "maestro" här. Den har varit stökig inatt men jag har legat stadigt ankrad med alla larm på ifall ankaret tappar taget. I morse blåste det ca 15 m/sek men under dagen tog vinden siesta, dom gör ju så här nere, men i eftermiddag har den fått nya krafter, dock inte lika kraftiga. Har tagit mig till Levkas stadskaj där jag legat massor av gånger nu. Båten hittar hit och förtöjer alldeles själv. Behöver lite poviant igen. Ser också att besökssiffran passerat 48,000, häftigt!
17/8 Man behöver inte astränga sig för att bli underhållen här. Det är bara att sitta och vänta på när Italienarna byter besättning på hyrbåtarna. De som kommer in ankrar lite hur som helst men de stackare som skall iväg har både ett och två ankare över sin kätting. Det kan ta både 2 och 3 timmar för dom att komma loss eftersom de inte har en aning om hur de skall bete sig. Är det dessutom 2 kättingar över ankaret är det inte säkert att det egna ankarspelet orkar upp det hela så att man kan komma fri. De som försöker frigöra sig via båtshake blir obönhörligen av med den. Det är ett gratis skådespel för oss som tittar på.
18/8 Kände att det var dags för lite arbete så i morse startade jag motorn 10 min. Det hade säkert räckt med 5 eftersom tanken var att byta olja och filter. Oljan kom fort ur eftersom den blev onödigt varm, den var ju över 30 + från början. Att byta filter var inte att tänka på eftersom man måste ligga på magen över motorn för att komma åt på baksidan. Det blev vädring av motorrummet hela dagen och nu i kväll var det bara normal bastutemperatur, så nu är det fixat.
19/8 Har försökt planera lite framåt med tänkbara hamnar och måttligt långa seglingar. Har tänkt mig till Kreta och sedan upp till några mindre öar innan Kilada där jag har bokat plats för vintern. Fick besök av Olle och Christina som lovat skjutsa till Lidl i morgon för stor bunkring. Det är tungt att släpa hem 20 l. mjölk, 25 l. juice, några plattor öl och en massa annat som skall räcka under hösten, det är dessutom 2-3 km dit.
20/8 Idag har Lidl gjort ett klipp, jag har handlat för 3000:-. Bl.a. 36 l. mjölk, 36 l. juice 3 plattor öl, musli och en del annat som skall räcka länge. Bäst att passa på när transportmöjlighet finns. Tyvärr har jag drabbats av en hälseneinflammation som gör att jag har svårt att gå så den här hjälpen satt perfekt. Senare var jag tvungen att gå till slaktaren och banken för att få kött och pengar. Nu är det bara 5 liter motorolja i reserv som saknas sedan klarar jag mig ett tag. Tips på vad jag skall göra åt min inflammerade hälsena mottages tacksamt. Känns som amputation vore ett alternativ.
21/8 Idag inhandlade jag 8 l. motorolja innan jag seglade söder ut tillsammans med Elsa. Det blev en fin kryss med lite kappseglingstendenser. Så småningom dog vinden och motorn skulle ta mig sista biten till Sivota (lat:38,37:4712N long:20,40:990E) då det det blev ett herrans oväsen från den. Ändrade jag varvtalet tystnade det en stund men sedan blev det ett skrikande ljud och varvräknaren visade noll samt larm om laddfel utlöstes. I motorrummet luktade det bränt gummi och var skållhett. Försökte segla utan vind samtidigt som felet skulle lokaliseras. Efter en stund kom jag underfund med att vattenpumpen inte roterar. Försöker få bort fläktremmen så att motorn åtminstone går att starta en kort stund innan den överhettas. De som monterade kamremmen i höstas drog åt så pass att mina verktyg inte klarar att lossa bultarna utan jag får ta bort remhjulet vilket inte är helt enkelt. Nåväl, seglar in till Sivota och ankrar på ett bra ställe. Försöker få reservdelar till Levkas, hur jag skall ta mig dit blir en prövning. Kanalen går att segla i undanvind som det sällan är. Vi får se.
22/8 Seglar i de mest skiftande vindar man kan tänka sig men hela tiden emot 19 M tillbaka mot Levkas. Har säkert gjort uppemot 100 krysslag så armarna är lite möra. Har ankrat bredvid södra änden av kanalen och hoppas på att Elsa bogserar mig upp till stan i morgon. Eftersom jag inte kan köra motorn får jag heller ingen strömförsörjning, kylen tar allt jag får från solen, så jag hoppas att inte ankaret sitter för hårt. (Lat 38,47:755N 20,43:409E)
23/8 Får åka sidovagn med Elsa och vi har turen att hitta 2 lediga platser på samma ställe, så det är bara att parkera ekipaget. Har haft en mekaniker som tittat på problemet. Konstruktionen är vansinnig. Som jag trodde måste man för att byta vattenpump plocka bort kamremmen, nästan alla dreven, en skyddskåpa och några fästen. Troligen tar jobbet minst en dag. Förhoppningsvis kommer delarna på måndag. Jag törs inte tänka på vad kostnaden blir men det är väl som vanligt bara att bita ihop.. I eftermiddag höll Olle på och bytte olja och justerade fläktremmarna på Elsa. När han provstartade gick vattenpumpen i den motorn också sönder!! Undrar om det smittar... Deras är betydligt enklare att byta om man bara har delarna eftersom den motorn är äldre och mindre komplicerad. Mycket var bättre förr!
24/8 Bara 4 månader kvar till julafton. Börjar dagen med att fylla vatten i batterierna innan det blir för varmt för arbete. Efter frukost tjatade dammsugaren till sig en motionstur eftersom jag har hittat landström. Han fick så att han nästan satte i halsen. Får besked att motordelarna inte kommer förrän torsdag från Holland. Det är bara att gilla läget. Under dagen verkar det som att problemet med Elsas motor är löst. Troligen kom oljudet från motorn från deras fläktremmar varav den ena troligen slirade. Dessutom var de beredda på en motorrenovering för stora pengar eftersom de hade riktigt mycket vevhusventilation, men just nu verkar problemen helt borta efter lite tillsatser i oljan. Hoppas det fortsätter så!
25/8 Söndag och vilodag. På eftermiddagen tar vi en biltur de 5-6 milen runt ön. Västsidan är verkligen häftig med höga berg, krokiga men bra vägar och turkosblått vatten.
26/8 En ganska händelselös dag. Lite städning och matlagning är allt som hänt. Kommer ju ingenstans utan motor och måste dessutom spara på elen eftersom jag inte kan ladda. Läsa är ju en sysselsättning, men eftersom det är så varmt händer det ofta att boken slår mig i ansiktet, det är lätt att somna. Någon dag skall jag försöka kolla hur mycket vätska jag konsumerar, troligen ca 5 liter. Dricker man för lite blir man hemskt trött.
27/8 Inget är som väntans tider sägs det. Jag ser just nu inget positivt i det utan det är mest tråkigt. Som tur är händer det en del runtomkring och så har jag ju Elsa bredvid. Vi har ett och annat meningsutbyte som lättar upp det hela.
28/8 Tröttnar på att bara slöa så jag åker och köper Sikaflex och teakpluggar. Har några som mönstrat av för gott och jag gillar inte åsynen av skruvskallarna. Behöver också bättra nåten på några ställen. Tyvärr skall Sikan användas när det är mellan +5-+25 så sommartid är den oanvändbar här nere enligt instruktionerna. Jag försöker i alla fall men den blir tunn som vatten. Förhoppningsvis torkar den fort.
29/8 Ingen tur i dag heller. Paketet med reservdelar har lämnats på fel adress så de kommer i morgon istället. Det är meningen att vi skall börja montera dom kl. 10. Det förutsätter att det är rätt delar som kommit. Vi får se. Jag behöver snart lämna kaj ett tag eftersom septitanken snart är full och vattentanken snart tom efter 1 vecka här. När jag snålar klarar jag mig på 10 liter/dag vilket skall räcka till dricksvatten, dusch och toaspolning.
30/8 kl 11 kommer 2 mekaniker och börjar skruva. De klarar jobbet på styvt 3 timmar vilket kostar 300 Euro. Pumpen gick till 414 Euro, men det som retar mig är allt småskit som de tar bra betalt för. Lite packningsklister ur en väl använd tub 14,90 o.s.v. Det hela slutar på 806,50 Euro=6981:- Det är bara att vrida ur den redan utsvultna spargrisen som nu liknar en torkad orm och försöka se glad ut. Hoppas slippa tekniska problem länge nu. I kväll har vi käkat avskedsmiddag för Olle och Christina på Elsa som i morgon avgår mot Sicilien, precis som om vi inte har nog av Itaienare här. Å andra sidan kanske det inte finns några kvar där borta så det kanske blir bra. Jag bara önskar dom lycka till, jag tror att deras målsättning är att "göra varvet". Nu har vi fått ordning på såväl deras huvudmotor som svårstartad dingemotor, radar och plotter så de kommer att klara sig bra. Lycka till!!
31/8 När Olle och Christina gett sig av går jag och handlar lite färskvaror innan jag ger mig av söder ut igen. Har inget mål mera än att göra vatten, det vill jag göra där det är klart och fint. Seglar sakta till Kalamos där jag var för några veckor sedan men då blåste det hårt. (Pos:38,38:832N 20,57:683E) Nu när jag kommer dit igen ökar vinden till det dubbla mot vad jag haft senste veckorna. Det är kanske vad vi kallar ett blåshål. Ankrar på östra spetsen för bad och nattsömn, vi får se var jag vaknar, förhoppningsvis på samma ställe.