Nytt år och nya äventyr. Du är besökare nr [counter]!

Slit och släp igen!

2013-03-20

Idag har jag fått värmaren fixad. Den startade när vi tog bort bränsleledningen! Det är ju då den inte skall fungera. Så fort den tänt satte vi tillbaka ledningen. Troligen hade det kommit lite skit i ledningen så att den fick fel bränsleblandning. Det är bäst att öppna tankarna och kolla att jag inte har alger i dom. Det är bökigt och tar minst en timme för att öppna. Resten av dagen har jag polerat skrovet. Det är extra jobbigt den här gången eftersom det står båtar så tätt intill att inte både jag och polermaskinen får plats på samma gång. Att hålla maskinen med en arm stående på en ranglig stege blir fort tungt. Har gjort nästan ena sidan färdig så nu tar de passerande på sig solglasögon. Fasar för morgondagens träningsvärk. 

21/3 Fortsätter polera en stund innan det börjar duggregna. Tryckvakten till w-m:ern har kommit så jag monterar den. Provstartar på sötvatten och den verkar fungera. Eftermiddagen ägnas åt polering men tyvärr står grannbåten så nära att inte polermaskinen får plats emellan så det är handjobb som gäller. Blev inte färdigt idag så jag hoppas på lämpligt väder i morgon. Just nu blåser det 10-15 m/sek och duggregnar. Kroppen känns som om den ramlat ner i ravinen vi besökte häromdagen minst 2 ggr. Har fått kritik för att jag glömmer lägga in position. Nuvarande är 38-57´02,47"N 20-45´57,31" Och världens djupaste ravin ligger på 39-54´26,58"N 20-45´10,40" Bra att ni påminner mig!

22/3 Sista dagen med hyrbilen så det blir en tur till Lidl i Levkas. Fyller upp för 1,700:- så nu skall jag klara mig ett tag. En del saker måste man ju ändå ha men tunga saker som juice, mjölk, öl, vin och sprit ska räcka åtminstone veckan ut.... Har sedan försökt polera färdigt men hård vind och sol gör att rubbing och vax bara torkar fast. Väntar tills det blir skugga och mindre vind. Förhandlar om ett nytt försegel med Boding och en lokal segelmakare. Den gamla genuan har efter 16 år nått samma ålder  som jag, dvs. pensionsåldern. Den är lika bräcklig som jag och bör nog inte utsättas för några stora påfrestningar. Vi får se var det slutar. 

23/3 Polerat skrovet färdigt. Idag kom Kurt och Annbritt hit i bil från Sverige. 3 dagar försenade av snöoväder och annat. De har med bottenfärg och en ruta till mig. Tyvärr försvann min gasoltub när de var i Sverige så nu har jag ingen i reserv. Börjar slipa på botten inför bottenmålningen. Fy vad det ryker koppardamm som knappast är nyttigt.

24/3 Hoosst-hoosst schracc och tvi, ungefär så låter det när kopparn skall ut från lungor, ögon och näsa. Enligt bror min så har jag stigit i värde nu med all koppar inombords men jag har hört att t.om. tandguldet försvinner vid kremeringarna så de som eldar är nog de som drar nytta av det. Har slipat nästan halva skrovet och börjar få bråttom. Vill sjösätta före nästa helg och det är 3 båtar som skall målas. I morgon är det nationaldag här så allt är stängt, mina slippapper börjar tryta. Vi behöver också maskeringstape och byggplast att klä in båtarna med. Dessutom saknar vi förtunning att späda med eftersom vi skall spruta på färgen. Förhoppningsvis står sig shortsvädret som varit de sista dagarna vilket jag inte har nyttjat eftersom jag varit helt inklädd. Börjar det regna kan botten börja ärga igen så att allt måste slipas om vilket gud förbjude. Vi är 3 svenskbåtar som umgås och har kul på kvällarna.

25/3 Glömde att det bara var 9 mån. kvar till julafton igår. Har slipat mer än halva båten nu så det går framåt. Det gör däremot inte lampbytet till led. Köpte 4 lampor av Ledkungen på mässan. Jag fick 1-poliga istället för 2-poliga. De kan tänka sig att byta ut dem om jag betalar frakten både till mig och returfrakt. Jag accepterar den ena. Har man expedierat fel bör man stå för det. Det är egentligen en skitsak, (och handlar om 59:-) men jag handlar aldrig mer från "Kungen" eftersom de enligt egen utsago aldrig gör fel.

Vi har haft över 25 m/sek i byarna idag så det slipdamm av koppar man inte hinner få i sig går helt till spillo... På marinan bredvid har en stor 53-fotsbåt ramlat omkull.

26/3 Vi har varit i Levkas och handlat 2 plastskynken som är 15 meter långa och 4 m breda. Vi måste ju täcka båtarna när vi skall spruta på färgen. Jag har också beställt ny genua samt en bensinkran till jollemotorn. En jätteliten sådan, men den kostar över 500:-. Det är troligen mera än vad motorn är värd. Den gamla hade kärvat ihop efter att inte varit i bruk på 2 år. Kvällen avslutas hos Christina och Olle med riktig svensk kalops med rödbetor. Till det fick vi både snaps och vin. Jättetrevligt! 

27/3 Regn på morgonen så det fick bli innearbete. Skruvade bort manluckan till bränsletanken för att kolla att jag inte har bakterier i den. Det såg bra ut när jag väl kom dit. Luckan sitter med 15 skruvar varav 4 är svåra och 5 nästan omöjliga att komma åt. Det går att vrida dom 1/12 dels varv i taget när man väl hittat rätt ställning med huvudet neråt. Nu är det gjort och jag har sedan slipat färdigt botten. Får vi bara tag i 6 liter förtunning kan vi börja måla. Först skall båten kläs in i plast så att inte grannbåtarna blir målade. 

28/3 Förtunning blev ett bekymmer. Det är en speciell sort, men vi fick tips om att apotek kan ha. Bra att vi är flera som letar så i morse blev vi lovade leverans i morgon. Hade varit bra att måla idag eftersom det börjar krisa med tid och tillverkaren har sagt att vi inte kan spruta på färgen. Vi tänker ändå försöka men funkar det inte har vi skaffat rollers som reserv. Färgen är ohyggligt dyr (2000:-/l) så det är bråttom när vi blandat, inget får förstöras. Dessutom måste den torka 48 timmar innan den tål regn, annars rinner den bort. Jollemotorn har fått sin nya kran och efter förgasarrengöring startade den på första försöket efter att ha vilat i 2 år. Just nu kl.19 har vi 19,6 C ute så det börjar bli drägligt mellan regnvädren.  

29/3 Uppe och väcker tuppen innan jag gör de sista förberedelserna för målning. Vi provar att spruta men det fungerar tyvärr inte. Färgen är för tjock trots maximal spädning, antingen kommer för mycket eller inget alls. Fram med rollers och genast kommer en lätt regnskur. Vi beslutar att fortsätta efter att ha plastat in så gott det går med 120 m/2 plast. När färgen är påmålad tål den inget som helst vatten på 48 t. Vi har lagt 3-4 lager med 4 lit. färg och nu hoppas vi på torka. Sedan måste stöttorna flyttas och ny slipning innan man kan måla där.Jag har haft fantastisk hjälp av Kurt och Olle, jag hade aldrig klarat det själv. Vi hann precis måla upp varje tillblandad sats innan den härdade. Stort och varmt tack! Tur att jag väckte tuppen i morse så att det blir påskägg!! Glad påsk på er alla!

30/3 Påskafton! Torkdag, det verkar som färgen torkar bra. I kväll har jag testat med att spola med slang på ett ställe för att kolla vad som händer. Det är ju hot om regn i morgon men inget händer, kanske beroende på att jag målat tunnare än normalt eftersom jag redan hade en behandling. Jag har också gett upp att måla under stöttorna eftersom det skall bli regn och blåst 4-5 dagar. Vi blir 7 svenskar som åstadkommer något slags knytkalas i marinans tråkiga samlingsrum ikväll.

31/3 Flyttar fram klockorna. Det kommer en rejäl regnskur men färgen sitter kvar. Gör storstädning invändigt innan jag blir bjuden på lunch av rester från gårdagen. Kanongott. Tar sedan bort plasten men det är för tidigt att börja finslipa så att ren koppar kommer fram. Undrar vem som blir den 43,000:e besökaren. Det blir den 1:a april.              

 

 

 

Antal kommentarer: 7

2013-03-24 12:53:56 - arne olin, arne.olin@comhem.se

Hallo där.
Jag ser att du har problem med koppardamm.
Sug i dej så mycket du kan kopparn står högt
i pris idag fråga SJ dom har problem.
Annars 14 grader kallt inatt så stanna där du är.
mvh arne.8-):(:)

2013-03-28 18:55:52 - Jan-Eric, janeric.nardal@gmail.com

Det ser ut som du har att göra in i det sista. Här hemma ska vi fira påsk. Det ska nog bli ett par dagar till på isen innan jag kommer ner.

2013-03-28 19:04:15 - Sven-Erik

Det där var inget snällt inlägg! Det skulle vara mycket trevligare att skrinna omkring på en blank sjöis än att försöka slipa botten på båten slät. Vi skall också fira påsk men det blir bara i korta perioder eftersom det finns arbete som skall vara klart på måndag. Dessutom kan vi fira den grekiska som infaller 5/5.

2013-03-28 22:59:11 - Frasse, fransson.s@telia.com

Skepp o Hej!
Ville bara i all enkelhet önska en Glad Påsk! Kan rapportera att nu ligger Vättern, ca 3 cm is. Så här sent har den inte lagt sig sedan 1952. Och snön ligger ännu isig och hård i skidspåren vid Vallen. Men det är väl du som har packat den. Och bara två dar till sommartiden börjar.

Ha de bra hälsar
Frasse 8-)


2013-03-29 19:08:50 - Sven-Erik

Jag får önska detsamma! Spåren vid vallen har jag bara använt 3-4 ggr i vinter eftersom de varit dåligt spårade. Det är en njutning att åka i Sya där de gör ett fantastiskt jobb. Hade missat det där med sommartid så jag tackar för påminnelsen.
Ha det!
S-E

2013-03-31 22:28:58 - Jan-Eric, janeric.nardal@gmail.com

Imorgon är det 1:april. Då har jag planerat att ta en sista skridskotur för den här säsongen. Det blir på norra Vättern. Att åka skridsko på ny kärnis i april på Vättern hör till ovanligheterna, så det är bäst att passa på.
(jag vågade inte vänta med inlägget tills imorgon, för du hade det nog uppfattats som ett aprilskämt)

Ser sedan fram mot segling.

2013-03-31 23:08:39 - Sven-Erik

Tro nu inte att jag är det minsta avundsjuk! Att skrinna på Vättern i april när den inte låg i februari kan inte fungera. Ta på dig både överlevnadsdräkt och flytväst och ta med paddel. Du är välkommen hit men lämna skridskorna hemma och ta med shortsen.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)