Nytt år och nya äventyr. Du är besökare nr [counter]!

Mot varmare trakter!

2013-03-04

4/3 Nyss hemkommen från båtmässan kan jag konstatera att den har färre besökare än någon av de tidigare jag besökt. Utbudet av segelbåtar var större än väntat men en av de tidigare hallarna användes inte. Jag uppfattar det som att många säljare av mindre motorbåtar saknas. Som vanligt är det gott om mer eller mindre nödvändiga tillbehör. Själv inhandlade jag några glas som skall vara okrossbara, de gamla har minskat i antal eftersom de inte varit det. Tyvärr måste jag göra om ställen där de skall förvaras, foten är större än på de gamla. Nu återstår att packa, ordna reseförsäkring och watermaker samt deklarera innan veckan är slut. Kul att flera hört av sig och vill följa med på kommande äventyr. Planeringen är att nästa vecka polera skrovet och grundmåla fläckar som saknar bottenfärg samt slipa lätt på den färg som finns kvar eftersom vi skall prova att spruta på ny sådan. Färgen och en ny ruta får jag nertransporterat per bil av Kurt och så skall vi hjälpas åt med sprutningen av våra båtar. Hoppas kunna sjösätta omkring den 25:e.

6/3Tyvärr se det ut som om jag får rejält med regn hela nästa vecka. Ett problem med den marina där jag har båten är att det är en tunnel in till Preveza stad. Den får man varken gå eller cykla igenom. Det är buss eller taxi som gäller om man vill handla eller äta ute. Är vädret drägligt går det ju att pumpa upp dingen och försöka starta motorn till den. Den har inte varit igång på 2 år så det kanske är dags. Jag ser ju över till staden men det är för långt att ro.

7/3 Efter ett antal mail sedan i mitten på december mellan mig och Schenker i Italien är nu reparatonen av w-m:ern påbörjad. Tyvärr drog jag det kortaste strået och fick ge mig vilket känns riktigt surt aven om jag har fått en viss kompensation. Deklarationen och en massa annat är fixat. Fy vad tiden går på slutet!

8/3 Vinterns sista skidtur, det blev totalt 1 1/2 Vasalopp, är aklarad. Det blir också sista bastun hemma på länge. Resväskans innehåll är långt ifrån en vanlig turists. Den innehåller t.ex. inget som helst tyg, ändå är den full!

9/3 Kompletterat med Wasa rågrut oich kaviar som inte finns att få där jag seglar. Nu är väskan ganska full...

12/3 Trots nya automater för incheckning på Arlanda fungerade det inte. Kanske kan stämma dom för diskriminering, det är ju populärt så fort det är något som avviker. Som väl är finns det en nödincheckning som fungerade perfekt med 2 hekto tillgodo på bagagevikten. Nästa landning blir i Frankfurt av alla ställen. Efter landning vidtar en bussresa på 2-.3 km, flygbränslet räcker väl inte ända fram när man köper billiga biljetter. Därefter en språngmarsch ungefär lika långt tillbaka för att kliva på nästa plan efter 3 hissar, ett antal tunnlar och avstängda rullande trottoarer. När det var dags för boarding visade det sig att planet inte stod vid A38 utan vid A34 så det var bara att ta en ny promenad. I Aten räckte inte heller bränslet ända fram så det blev ny busstur. Förvånad hittade jag mitt bagage och dessutom en buss som skulle till Aten! Skitbra! Buss ungefär 1 tim varefter jag skulle ta tunnelbanan 3 hålllplatser före en promenad till hotellet enligt chauffören. Jag hoppade över den sista resan och tog en taxi för 7 Euro, vilket fungerade perfekt. Morgondagen blir tuffare, taxi före kl 7, klockan backad 1 tim., ingen frukost innan bussen går mot Preveza.

12/3 Upp och väcka tuppen är ju en bra början på dagen. Lyckades få ett glas juice i matsalen som inte öppnar förrän kl 7. Taxi till busstationen för 4 Euro. Buss 37,5 Euro som tar 6 timmar. Tyvärr går den en annan väg så den passerar inte tunneln där marinan ligger utan kommer till Preveza norr ifrån. På vägen bestämde jag mig för att hyra bil eftersom det inte finns några förbindelser från marinan för att handla och äta. Det fick bli en taxi till flygplatsen för bilhyra. Fick en smutsig och risig gammal bil hos Avis. Sånt hyr vi inte ut hemma. Har sedan tagit mig till Lidl och lastat den full med mat och i kväll varit på krogen i Lefkas för middag. Det blir tidig kväll eftersom jag känner mig lite sliten. Hemma var det -14 när jag åkte, här är det mer än 30 grader varmare. Sedan jag åkte hem i november har högsta temperaturen här varit 38,2 och lägsta 1,2, nära frost alltså.

13/3 Massor av saker som skall fixas. En resväska full med prylar tar sin tid att montera och båten känns trång, grejor överallt. Som väl är går det att sitta ute och äta frukost. Träffar på en annan svensk båt med Olle och Christina ombord så det blir en lång eftermiddagsfika ombord på Elsa. Konstigt, det finns en och annan trevlig skåning också!

14/3 Skitväder! Vind uppåt 20 m/sek och regnskurar med inslag av åska. Tur att båten står i en stadig vagga av stål. Trots det skakar hela båten av vinden. Lufttrycket är under 990 mb så havet har stigit 60-70 cm, det är precis i höjd med vägen härifrån. Dagen har tillbringats inne med avbrott för biltur till den nya restaurangen 300 m bort.

15/3 Efter ett våldsamt oväder under natten fick jag idag min watermaker från fabriken. Efter återmontering försökte jag starta den. Så fort trycket steg till 1 bar stannade den. Den nya tryckvakten jag fick med från Sverige är troligen felaktig. Det här båtlivet är inte alltid enkelt... I kväll är det +8 ute och efter åskan börjar det att klarna upp. Har jobbat med att byta infästningar till kapellet. De gamla från 2011 är upprostade och faller i bitar! Tyvärr har jag missat att några ställen ska ha dubbel duk så där behöver jag andra fästen som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

16/3 Efter en rundtur per bil på Lefkas hamnade vi i Preveza och årets karneval. Den var fantastisk med fina kostymer och utstyrslar. En del nummer hade ett par hundra deltagare och det tog 11/2 tumme för tåget att passera. Oljudet från visselpipor, raketer och signalhorn gjorde sitt bästa för att överrösta musiken från utplacerade högtalare. Synd om alla lättklädda i den 9 gradiga kylan. Många i publiken var också utklädda så man ser inte ett spår av dålig ekonomi.

17/3 Vaknar tidigt, svinkallt i båten. Har en kupefläkt som grundvärme och låter Webaston som är termostatstyrd hålla rätt temperatur. I morse hade den sagt upp sig och med 6 grader ute hjälpte inte ens täcket till för att hålla värmen. Jag tror att jag vet vad som är trasigt i den och det är samma som gick sönder efter åsknedslaget, alltså det enda jag inte har i reserv. Det är helgdag även måndag så tidigast på tisdag kan jag få hjälp. Det blir kalla nätter! Annars har vädret idag varit soligt och fint, första dagen sedan jag kom hit. Kanske för att fira att jag blir ett år äldre idag vilket jag gärna skulle hoppa över eftersom det nu känns som utförsbacke "to the bitter end". Har monterat nya fästen i sittbrunnskapellet, alltid något.

18/3 I dag har vi varit på bilutflykt. Vi har åkt norr ut mot Albanien till världens djupaste ravin. Djupet är 900 m och vidden 1100 m. Man når den via en by som heter Vitsa. Vi kom inte riktigt ända upp p.g.a. snö. Hyrbilen har givetvis sommardäck och vi körde sista biten i 10-15 cm nysnö med gamla snövallar på ca 1 m på sidorna. Det är ju lite spännande eftersom stupen på sidorna är några hundra meter. Jag brukar säga att man inte slår sig om man åker över kanten eftersom man svälter ihjäl på vägen ner. Vi blev tvungna att vända med 900 m och 30 m i höjd kvar till själva ravinkanten men det har ingen betydelse eftersom det snöade så att sikten var obefintlig. Vi vände på 1300m höjd. Vi åkte i alla fall längst av de som försökt under dagen även om vi fastnade när vi vände. Området är otroligt häftigt och heter Zagoria som betyder "bortom bergen". Högsta toppen är 2480 m som jag tror är Greklands högsta berg. Vi var även i Vikos där vi tog en lätt lunch, och Ag Minas. Vägarna är förvånansvärt bra bortsett från otur med snöovädret. På vägen passerade vi staden Ioannina som är riktigt gammal och ligger vid en stor  insjö. Den har ett häftigt stort gammalt citadell. Vi körde 41 mil under dagen.

19/3 Dagen börjar med att betala en tryckvakt till w-makern i förskott i Italien. Tack Britt-Marie på banken, du är en pärla! Sedan shoppingtur till Levkas. Med hem blev en del mat och ett T-rör till watermakern som monterades. Skrovet blev sedan tvättat med oxalsyra, ett riktigt skitjobb som fräter på fingrarna trots dåliga handskar. Eftersom fingeravtrycken försvinner är det kanske ett uppslag för våra banditer. Ni som inte provat att rengöra med syran rekommenderas att prova. Allt det gula på skrovet andra sliter med försvinner på mindre än 1 minut utan arbete, bara att blöta på och simsalabim, kritvitt! Min kropp är inte avsedd för att klättra på stegar längre så det gör ont, jag är ungefär lika smidig som en järnspis. Diagnosen är artros. Det är bara att gilla läget Har också fått en offert på en ny genua idag som är riktigt bra. Det är mycket pengar men den gamla som varit med sedan 1996 börjar vara riktigt dålig. Det som håller ihop den är UV-skyddet.