Nu skall sommaren vara här.

[Counter]

2023-06-01

1/6 Lugn dag men på kvällen åker jag först till Flygvapenmuseet där det är bilutställning med betoning på engelska bilar. Min rygg gör att jag inte kan gå långt och här finns inget att sitta på så jag kör vidare till Motala där det är kappsegling. 10 båtar deltog.

2/6 Vi tar husbilen och kör söder ut. Stannar i Boxholm och handlar lite. Där träffar vi bekanta vi inte sett på ett par år. Fortsätter sedan till Kosta och ställplatsen vid safariparken. Häftigt att stå 15 meter från utfordringsplatsen där vi ser hjortar och massor med vildsvin. På kvällen hämtar ägaren oss och kör till krogen. Han kör även hem oss. Perfekt service!

3/6 Efter frukost lyckas jag krångla till mig biljett till safariparken i ett idiotiskt betalsystem. Om möjligt krångligare än att betala ställplatsen. Vi rullar sedan sakta igenom parken innan vi tar lunch på fin restaurang. Vi byter sedan ställplats till Kosta Lodge där vi sedan äter middag. Det smakade bra men det tog mer än 1 timme att få maten.

4/6 Efter en ond natt med lite sömn får vi fint väder. Åker till outleten där Margitha köper något plagg som är billigt. Åker sedan mot Oskarshamn och Biltema för att byta ut tv-antennen som ramlade i bitar igår. Därefter kör vi till hamnen och ställplatsen. På kvällen middag på närbelägen krog.

5/6 Kör hemåt, lämnar Margitha, tankar och kör vidare till Eskilstuna. Mitt barnbarn bor här men i natt jobbar han. Det blir en lugn kväll i kanonväder.

6/6 Nationaldag som firas med lite jobb på Christians båt. Behöver få den iordning eftersom den skall säljas. Fixar lite elproblem så fungerar allt som det skall. Käkar lunch på Sundbyholm ihop med Christians chef. På kvällen går vi på krogen efter ett par GT.

7/6 Tuff dag med många mil i bil. Vi börjar med 20 mil till Svinninge där vi tittar på en First 36.7 som har en del brister. Värmaren är monterad upp och ner, det saknas utsug från septitanken, han tycker inte det behövs eftersom han seglar på havet! Det är en del kosmetiska skavanker men jag lägger ett bud som han inte accepterar. Vi kör vidare mot Bullandö och lunchar på vägen i Vaxholm. Vi hittar inget lämpligt objekt där så vi kör tillbaka till Eskilstuna. Där tar jag husbilen och kör mot Karlstad, skall vara på verkstad där i morgon. Försöker få en plats på Boforsudden men det är fullt. Fortsätter nästan till Kristineham där det finns en rastplats som passar bra.

8/6 Uppe med tuppen och kör till Autohallen som representerar Carthago. Meningen är en fuktkontrol eftersom bilen enligt säljaren Forsbergs har 10 års fukthetsgaranti. Den finns inte eftersom inte föreskrivna årliga kontroller är utförda. Vi hittar ett rejält läckage i ett fönster så det är bara att demontera, ta bort det gamla limmet, ett riktigt helvete, sedan på med nytt lim och centrera fönstret vilket inte var gjort tidigare. Allt tar 3 timmar och kostar 3,600:-. Kör sedan till ett matställe innan jag uppsöker apotek, mataffär, gasolförsäljning och systembolag. Nu är jag rustad för ett par dagar så jag kör till Kristinehamn där jag får en plats.

9/6 Kör hem och hämtar Margitha, sedan kör vi till Borensberg där jag bokat en plats. På kvällen äter vi på Göta hotell.

10/6 Kör norr ut och hittar en plats i Askersund. Kaonväder och vi har markis! På kvällen krogbesök med halvhyfsad mat.

11/6 Åker hemåt via Vadstena där vi tar lunch på Ladugård 206. Buffe som vi tyckte var mediåker. Vidare ner till hamnen för en glass innan hemresa.

12/6 Händelselös dag!

13/6 Först till Ljungsbro för träff med  130 gamla rallygubbar!  Nytt rekord! Sedan speedway där vi lyckades klå serieledarna!

14/6 Ny dag utan nämnvärda händelser.

15/6 Bunkrar lite i husbilen till helgen.

16/6 Kör lite söder ut för att kolla på uppemot 16000 cyklister som tror att de skall åka hela 315 km tillbaka till Motala. En del har redan här innan backarna börjat växlat ner!

17/6 Kör vidare och hamnar i Stegeborg som vanligt. På em blir det molnigt så att vi slipper gassande sol. Skönt! Middag på krogen.

18/6 Kör hemåt och svänger in i Norsholm. Kanalen har öppnat så här är det lite rörelse. Det slutar med att jag blir kvar över natten och får se Wilhelm Tham vända i kanalen vilket nog tog en halv timme!

19/6 Kör hem via Linköping där jag fyller gas. Haft lite värme ett par nätter och kylen har jobbat mer än 1 vecka så det var nästan slut. På kvällen till Västra Harg för motorträff. Det var traktortema idag så lite mindre publik än senaste gångerna.

20/6 En lugn dag så något måste man hitta på. Det blev att ta med Roland och åka till Målilla för speedway. Det blev en dammig tillställning, det lilla vatten de la ut lades på fel ställe där ingen åkte. Piraterna fick till bra starter och lyckades vinna med 8 p. Lång och tråkig väg hem.

21/6 Ny lugn dag med bra väder. Hot om regn ikväll när det är ny speedwaymatch. I dag hemma i Motala mot Smederna. I förra mötet vann Smederna med 2 poäng så Piraterna måste vinna med mera för att få bonuspoängen. Det blev en hemskt jämn match med många 3-3 heat men Piraterna vann till slut med 6 poäng och regnet kom i sista heatet!

22/6 Städning och lite tvätt av husbil. Vatten påfyllt, bara lite bunkring sedan är allt klart för midsommarfirande.GLAD MIDSOMMAR ALLA!

23/6 Köper med oss blommor och åker till Heda för att fira midsommar. Det blir lugnt och trevligt med sillunch och på kvällen grillning. Däremellan pilkastning som gick i damernas favör.

24/6 Vaknar efter ett måttligt firande och efter lång frukost tackar vi för oss och kör mot sydost. Det blir delvis på okända vägar som ibland är riktigt ojämna. Vi stannar för snabbmat på Sibylla vilket tog väldigt lång tid. Så småningom hamnade vi i Oskarshamn som är en riktigt bra plats. Lugn kväll med en hämtpizza.

25/6 ,Tar oss sakta och försiktigt till Kalmar och hittar en plats vid Ölandskajen. Tar det lugnt och ser till att vätskebalansen är rätt. På em en promenad i omgivningarna innan vi nyttjar ställplatsens dusch. Kanonväder och på kvällen hamnar vi på en Italiensk restaurang nära hamnen . Riktigt bra!

26/6 Kör till Valdemarsvik i det varma vädret. Som vanligt hamnar vi på Melkes på kvällen.

27/6 Kör hemåt. Det blir lunch i Linköping innan vi åker till Bergs slussar för att titta på båtar. Kör sedan via Borensberg hem.

28/6 Gör inte mycket utan slöar mest.

29/6 Idag bär det till skogs! Midnattsolsrallyt med äldre bilar börjar. Jag och 2 andra gamla gubbar åker ut i dammet och tittar. Blir lite imponerad av de snabbastes framfart. Ringer och grattar dottern som fyller 53 idag.

30/6 Rallyt fortsätter men det är jobbigt att gå. Framför allt att hålla balansen när jag suttit en stund och reser mig. Jag är inte ensam om problemet, gubben som är med är likadan. Fy vad dammiga vi blivit idag. Rädd för stopp i avloppet när man duschar. Tyvärr är det flera jag känner som missar vägen och kör omkull.